Ei glykoli pala.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vedetön jäähdytinneste
Collapse
X
-
Häh? Etyleeniglykolin leimahduspiste on 111 astetta, tuossa Evansin kamassa safety sheetin mukaan 111,9 astetta. Jos pääsee roiskahtamaan pakosarjan päälle niin aika varmasti syttyy...
OT: Olihan enkkulassakin Spitfiren Merlin-moottoreissa ensin puhdasta glykolia jäähdytysnesteenä mutta siirtyivät jäähdytystehon ja syttymisherkkyyden takia takaisin 30/70 glykoli/vesi -seokseen.
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View Post-tä? Käsi pystyyn kellä on mennyt jäähdytyskierron osia vaihtoon koska ne on ruostuneet sisäpuolelta alkaen puhki
Kannattaa ne nesteet siis vaihtaa edes muutaman vuoden väleinMyyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSelittäkää minullekin mitä hyvää siinä on että järjestelmään ei kehity painetta?
Esim. F1 pannuissa nesteen lämmöt 120-130 C järjestelmässä painetta n.3,5bar.G05 X5 45e
KM9 ///M1000XR
Ex:
F10 ///M5
K49 S1000XR
E90 ///M3
E46 ///M3
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSelittäkää minullekin mitä hyvää siinä on että järjestelmään ei kehity painetta?
"Water-based coolants cause cavitation and damage the engine over time. Evans coolant extends your engines life by reducing pressure and prohibiting corrosion."
-tä? Käsi pystyyn kellä on mennyt jäähdytyskierron osia vaihtoon koska ne on ruostuneet sisäpuolelta alkaen puhki
Onhan tavallisessa jäähdytinnesteessä myös korroosionhidastusaineita. Inhibiittoria vaan kuluu ajan saatossa, sen takia jäähdytinneste on vaihdettava neljän vuoden välein. Ei se vesi tai glykoli vaadi vaihtoa vaan nimenomaan vähiin käynyt inhibiittori.
Comment
-
-
Originally posted by Messier View PostEi mitään, päinvastoin, paine nostaa kiehumispistettä.
Esim. F1 pannuissa nesteen lämmöt 120-130 C järjestelmässä painetta n.3,5bar.
Juuri muuta hyvää en tuosta Evansista keksi kuin tuon korkean kiehumispisteen, alentunut jäähdytysteho ja palovaara ovat miinuspuolella.
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostJos ei tule painetta, ei tule haljenneita paisuntasäiliöitä, tai haljenneita jäähdytysputkia.
Onhan tavallisessa jäähdytinnesteessä myös korroosionhidastusaineita. Inhibiittoria vaan kuluu ajan saatossa, sen takia jäähdytinneste on vaihdettava neljän vuoden välein. Ei se vesi tai glykoli vaadi vaihtoa vaan nimenomaan vähiin käynyt inhibiittori.
Tossa ihmelitkussa ei ole näitä "ongelmia". Mutta sitten kun ei ole painetta niin lämmönsiirtyminen moottorista nesteeseen ei ole enää lähelläkään samaa. En laittaisi omiin moottoreihini. Siellä lienee kansalaismoottorinkin kannessa ihan tarpeeksi hot spotteja. Monesti on sanottu että nelos-vitospytyn pakopuolen tienoilla löytyy kutoskoneesta kohtia jotka voi olla tosi kuumina. Huvikseenko BMW:n insinöörit laittoi vanhoihin S-moottoreihin veden ulostulon kannen sivusta?Last edited by petrolhead; 08-01-2013, 20:19.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Onko tää nyt sitä ainetta jota Mersu ei halua A ja B sarjassa käyttää ja jonka takia on hiljakkoin uutisoitu että EU uhkaa pysäyttää Mersun autojen tuotannon?2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostOnko tää nyt sitä ainetta jota Mersu ei halua A ja B sarjassa käyttää ja jonka takia on hiljakkoin uutisoitu että EU uhkaa pysäyttää Mersun autojen tuotannon?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostEli. Perinteisessä jäähdytinnesteessä on uhkakuvana paineesta halkeava säiliö tai puhkiruostuva pakkasproppu ().
Tossa ihmelitkussa ei ole näitä "ongelmia". Mutta sitten kun ei ole painetta niin lämmönsiirtyminen moottorista nesteeseen ei ole enää lähelläkään samaa. En laittaisi omiin moottoreihini. Siellä lienee kansalaismoottorinkin kannessa ihan tarpeeksi hot spotteja. Monesti on sanottu että nelos-vitospytyn pakopuolen tienoilla löytyy kutoskoneesta kohtia jotka voi olla tosi kuumina. Huvikseenko BMW:n insinöörit laittoi vanhoihin S-moottoreihin veden ulostulon kannen sivusta?
Ominaislämpökapasiteetti 93 asteessa 50/50 vesi/glykoliliuoksella on 3,62 J/g/°C, puhtaalla glykolilla 2,76 J/g/°C eli jotain 23% heikompi (Lähde täällä).
Tuolla ykkössivulla oli se Heavy Duty Coolantin testirappari jossa näkyi kautta linjan 7% nousu sekä jäähdytinnesteessä että öljyssä verrattuna tavalliseen jäähdytinnesteeseen.
Comment
-
-
Originally posted by MNi View PostTuolla ykkössivulla oli se Heavy Duty Coolantin testirappari jossa näkyi kautta linjan 7% nousu sekä jäähdytinnesteessä että öljyssä verrattuna tavalliseen jäähdytinnesteeseen.
Mutta onko se hyvä vai huono asia?
Perinteisesti kun kaikki on ajateltu (ja ehkä mitoitettukin) max. 110 asteisena toimimaan, sattaisi esim. 120 asteisena hyötysuhde olla parjon parempi...
Koneen käyminen ~10 astetta kuumempana tietysti lisännee vähän
öljynkulutusta mutta liekkö sillä merkitystä...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Jo nuo 110 asteen lämmöt on paljon muoville, ja kyllä siellä alumiiniosienkin lämpötila nousee veden lämmön mukana. Alumiinin lujuus sukeltaa aika reilusti kun lämpötilaa nostetaan, ja jos ei jäähdytys ole ihan onnistunut niin...
Huonommin lämpöä siirtävän jäähdytinnesteen suurin haitta on lämpötilaerojen nousu. Vaikka keskilämpötila nousisi vain 10 astetta, se nousee enemmän paikallisesti suurimman lämpökuorman alueilla.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment