Onko nykypäivänä joku joka ei oikeasti tiedä autonsa mittarivirhettä..kirjoituksessani mainitsin todellisen nopeuteni jossa mittarivirhe otettu huomioon.
Voi kuule niitä on paljon tuolla, siis paljon ja sitten siihen lisäksi ne jolla seilaa paljon se nopeus
Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Ihanku keskustelu vähä karkais hanskasta taas
Itehän ajan lähes joka päivä alinopeutta. Normaalitilanteessa joku 10-15km/h alle rajoitusten, parhaina päivinä 40km/h 80:n alueella
Onko nykypäivänä joku joka ei oikeasti tiedä autonsa mittarivirhettä..kirjoituksessani mainitsin todellisen nopeuteni jossa mittarivirhe otettu huomioon.
Öööö, mistäs sen voisi välttämättä tietää?
Itselläni on vain valistunut veikkaus sen perusteella miten pysyn liikenteen rytmissä.
Itselläni on vain valistunut veikkaus sen perusteella miten pysyn liikenteen rytmissä.
Vertaamalla GPS:ään ?
Tienvarsilla on usein myös näyttölaitteita, joihin voi verrata.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
OT: miten voi olla hankkimasta MITÄÄN GPS laitetta. nokialaisissa puhelimissa ollut varmaan 6 vuotta ja muissakin 2-3 vuotta. kai sulla puhelin on?
Miten on pakko hankkia sellainen laite jossa on GPS?
Olen valinnut puhelimeni lähinnä isojen näppäinten, helpon herätyskellon ja taskulampun perusteella.
Features CPU 1 GHz (RM-775) / 680 MHz (RM-639)
Messaging SMS, MMS, Email, IM
Browser WAP 2.0/xHTML, HTML, Adobe Flash Lite
Radio Stereo FM radio with RDS
Games Yes + downloadable
GPS No
Java Yes, MIDP 2.1
Colors White Silver, Dark Metal, Petrol Blue, Pink, Lilac
- Facebook, Twitter applications
- XviD/MP4/H.264/H.263/WMV player
- MP3/WAV/WMA/eAAC+ player
- Organizer
- Voice memo
- Predictive text input
Toki mallihan nyt ei ole uusi, mutta ei missään nimessä 6 vuotias.
Älkää nyt hyvät ihmiset alkako riitelemään tällaisista asioista. Jokaisella on oma mielipiteensä ja asenteensa kaikkiin asioihin ja se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka paljon asiasta täällä foorumilla jauhettaisiin. Toisten nälviminen ei keskusteluun mitään lisäarvoa tuo.
Mutta kukapa meistä aivan oikeasti noudattaisi jokaista lakia aivan pilkulleen. Aivan, ei kukaan. Kuka esimerkiksi maksaa tunnollisesti kaikki hänelle koituvat verot ja ei yritä harjoittaa minkäänlaista suunnittelua niiden saralla?
Miksi sitten 80-90% ihmisistä ajaa jatkuvasti 10-20km yli rajoituksen, myös poliisit?
Normaalissa pk-seudun liikenteessä ainakin on jouhevinta kun kaikki ajaa suht samaa vauhtia, yleensä tuon 10-20 yli, tietysti väliin mahtuu aina yksi joka ajaa priuksella ohituskaistaa kympin alle ruuhka-aikaan koko länsiväylän päästäpäähän eikä päästä ketään ohi.
Minusta turvallisuusriski on ihmiset jotka ajavat liian hiljaa ja kirjaimellisesti kuolevat vanhuuteen rattiin. Ei sen takia etteikö niitä olisi helppo väistellä vaan kohonneen verenpaineen takia.
edit: ja kyllä oikea tilannenopeus, tuossapa se ratkaiseva sana. Mutta se siitä.
Ymmärrän kyllä pointit. Mikään ei ole mustavalkoista.:think Tilannenopeus tietysti itsestäänselvyys. Olishan mun pitänyt tietää että bmw foorumilla tulee varmasti runtuu jos alkaa puhuu turvallisuudesta. Mutta on mielenkiintoisia keskusteluja!
Talvella 2002 ajoin kortin hyllylle. Oli synkkä ja myrskyinen yö.. ja olin e mallin kadettia viemässä toiselle paikkakunnalle korjaamolle, ja siinä matkan varrella 8-tiellä jouduin letkan perään joka junnas reilua alinopeutta. Suoralla ajattelin siitä ohittaa heti kerralla useamman auton, ja vauhti nousi jonnekin 140 tienoille. Pääsin omalle kaistalle ja vauhtia oli vielä yli sata lasissa kun edessä tiellä alkaa jotain punaista heilumaan. No sehän oli se ystävällisen näköinen poliisisetä joka ohjasi minut levähdyspaikalle jonoon. 80 alueella mitattu 121km/h :think kortti lähti ja tentit uusiksi. Sakkoa ei tullut paljoa mitään kun ei ollut tuloja, mutta opintolainalla sain uusittua ajokortin, ja se taas maksoi aikalailla. Se oli sen verran kallis paukku että sen jälkeen on tullut mietittyä miten ajaa ja missä ajaa.
Tämän jälkeen seuraavat sakot tuli 2005 kun taas talvella, keskellä yötä erään pikkukylän risteyksessä annoin a-omegan mennä nätissä vinossa. Kattelin taustapeilistä että nyt lähti joku pakettiauto aika lujaa perään, ja kohta istuttiin maijan kyydissä. Auto oli kuulemma ollut hallitsemattomassa tilassa ja ylinopeuttakin oli mitattu ainakin 10km/h. Erehdyin sanomaan nuoremalle konstaapelille että auto on ollut koko ajan hanskassa, ettei se mikään ihme ole jos takapotku auto suomen talvessa menee välillä perä sivulla. Hyvä ettei lyönyt pampulla, oli otsasuoni sen verran pinnassa. Sain muistaakseni jonku 150€ sakkoa ja 10km saattelun virkavallalta.
8 vuoteen ei olekaan sitten sakkoja tullut. Pitää koputtaa puuta..
Tarina ajoittuu syyskuuhun 2001. Olin tuolloin keikkatöissä pk-seudulla. Viikot painoin 12-tuntista päivää ja perjantaisin ajelin kotiin Jyväskylään. Jyväskylässä oli vuokrakämppä, jota tyttöystävä piti opiskeluasuntona. Kyseisenä päivänä pääsin töistä klo 18, pakkasin ja lähdin ajelemaan. Liikennettä ei kovin paljoa ollut, ajelin Lahden kautta ja päijänteen länsipuolen reittiä.
Jämsään saapuessa oli jo pimeä, käännyin ysitielle Jämsän ympyrästä. Jämsän keskustan suunnasta tuli punainen auto, joka lähti ajelemaan myös kohti Jyväskylää. Tie oli melko tyhjä. Ajelin lievää ylinopeutta, ohitin matkalla myös muutaman auton. Erikoista oli se, että se sama punainen auto pysyi koko ajan perässä, ja teki samat ohitukset kuin minäkin. Auton kuski piti todella hyvän 100-200m turvavälinkin. Ajattelin, että harvoin liikenteessä ajelee noin samantyylisen kuskin kanssa yhtä aikaa.
Matka meni nopeasti, ja Keljonkeskuksesta käännyin Keltinmäkeen päin. Kotiin oli enää kilometri. Punainen auto kääntyi samaan suuntaan, otti ylämäessä kiinni ja valoshow pilleineen oli valmis. Pysäytin auton lähes paskat housuissa bussipysäkille samalla miettien, että kuinkahan pitkä tästä ajokiellosta nyt sitten tulee.
Siviiliventosta nousi kaksi virkapukuista nuorta konstaapelia. Toinen jäi tutkailemaan autoa ulkoa päin ja toinen tuli jutustelemaan. Asiallisen puhallutuksen ja papereiden tarkistamisen jälkeen alkoi tenttaus:
"Kuule jätkä sä ajelit Jämsästä Jyväskylään koko matkan 10-15km/h ylinopeutta, lisäksi ohitit kerran sulkuviivalla, mites tätä nyt selität?" Sanoin olevani töistä tulossa, ja että kotiin olisi enää kilometri. Seuraavaksi poliisi kyseli työpaikkaa. Kerroin sen olevan Helsingissä. Poliisi tyrmistyi, ja sanoi kollegalleen: "Kuule Jani, tältä pitää ehkä katsoa huumeetkin, nyt tää väittää että käy Helsingissä töissä." Onneksi poliisi kohta tarkensi kysymystään: "Siis asut siellä viikot ja nyt olet tulossa viikonloppua viettämään?
Selitin korvat punaisina asian olevan juurikin näin, lisäksi kerroin että tyttöystävä jo odottelee kotona, oli jopa leiponut piirakan illalla. Lisäksi mainitsin saavani kyseiseltä naiselta vähintään turpaan jos nyt menetän kortin.
Poliisi vähän hymyili ja jatkoi: " Niin siis ootte nähny viimeks viikonloppuna?"
Taas kerran myönsin. Poliisit vetäytyivät neuvottelemaan autoni perän taakse, tulivat sitten hymyään pidätellen uudestaan juttusille. Se puheliaampi lausui ilkikurisesti hymyillen:
"Kuule me nyt ei oikeastaan oltu mitään liikennettä valvomassa, heitettiin yksi vanki tuonne Jämsään ja kotimatkalla oltiin niinkuin sinäkin. Kelihän oli ihan hyvä, etkä sä nyt mitenkään törkeästi ajanut. Ollaan nyt sitten pahoillaan kun ahkera veronmaksaja pysäytettiin näin lähellä maaliviivaa. Puutehan sitä kaasupoljinta taisi painaa, mutta me ajettiin ihan yhtä lujaa perässä. Vedä tästä nyt sitten omat johtopäätökset juu. Me nyt jätetään sakottamatta, jos lupaat vähään aikaan olla tästä kertomatta. Ajele nyt hissukseen kotiis ennenkuin se torttu jäähtyy. Kerro myös sille likalle terveiset. Valtion puolesta hyvää matkaa." Hiljaisempi konstaapeli näytti vielä peukkua.
Olin kuulevinani naurun hörähdyksen kun sain ikkunan kiinni. Ajelin loppumatkan kotiin naama valkoisena.
Voin kertoa, että suhtautuminen virkavaltaan muuttui kertapysäytyksellä
Melkein lähti eilen kilvet, poliisi pysäytti ja ystävällisesti ilmotti että mulla olis verot maksamatta. Piti ihan miettiä että kai mie maksoin senkin laskun samalla kun nuo muut, ja lopulta olin aivan varma että kyllä sekin on maksettu. Poliisisetä sitten sanoi että ei nyt vie kilpiä kun lähtevät toiselle tehtävälle, ja että mun pitää tarkistaa että ne on maksettu.
Kotiin kun pääsin ni samantien pankista kattomaan, maksettu oli. Kaivoin sitten vielä sen laskun tuolta ni kas kummaa, edellisen omistajan veroja maksamatta 10e. Piti sitten sekin heti hoitaa ja verkkopankkitunnukset mukaan töihin ettei kesken työyön viedä kilpiä
Lähtihän se kortti 27.2.2013 hylylle. Siis ykösvaiheen korttihan mul on, eli pitäis mennä ykösvaihe uusiks ku meni hylylle, mutta ei mee uusiks, koska päätös paperissa lukee kuiteskaan uutta kuljetustutkintoa mäkinen ei tarvitse tehdä näiden rikeiden perustella.
- Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu. Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].
Comment