Tuloksen ollessa 65k€ on aika lähellä että osakeyhtiössä veroa menisi enemmän kun yhtiöön jääviä nettovaroja verotetaan kuitenkin siinä vaiheessa kun ne maksetaan osinkoina. vrt. esim. http://www.zervant.com/fi/news/toimi...askuesimerkit/
Seuraavan vuoden hankintoja ei toiminimessäkään sentään tavallisesti tehdä tuloksesta vaan hankitaan joko suoraan kassavirralla, yrityksen omaa pääomaa tai lainattua pääomaa käyttäen kuten muissakin yhtiömuodoissa.
Kyllä tulos on pääsääntöisesti yrittäjän palkkaa. Toki voi myös "elää" firmansa hyödykkeitä käyttäen ja olla tekemättä tulosta lainkaan. Jos toiminimellä meinaa tehdä negatiivista tulosta täytyy rahaa olla sukan varressa tai muita tulonlähteitä. Moni toiminimen haltija voi olla myös työsuhteessa jonnekin lisäksi ja omistaa osakkeita, saada vuokratuloa jne...
Mutta kun se edellisen tilikauden voitto on sitä omaa pääomaa niin kyllä sitä vaan siitä otetaan.
Ei toi nyt vielä paljoa sano, kun summat noinkin pieniä. Melko normaalia laman keskellä, että laskuja eksyy trattalistoille. Toki eihän tuo koskaan hyvä asia ole liiketoiminnan pyörittämisen kannalta. Porukalla kyllä mielenkiinto tapissa, kun kytätään trattalistoja ja odotellaan konkurssia innoissaan.
Noin 150e mullakin saamatta tuolta, saa nähdä myynkö perintä yhtiölle.. täytyy tutkia :-) auto onneksi omissa nimissä sekä kaupat takana päin eikä oma autoni ole heidän tuoma vaikka verottivatkin sen, oli kaiken lisäksi oikeilla kilsoillakin verotettu!
Sääli jos ovat vaikeuksissa, mukava asiakaspalvelu silloin kuin sitä sai. Puhelimeen ei toki olegia meinannut saada mutta peter vastasi aina ja hänen kanssaan saatiin sitten hoidettua sotkut mitä oli papereiden kanssa kesällä.
Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
auto onneksi omissa nimissä sekä kaupat takana päin eikä oma autoni ole heidän tuoma vaikka verottivatkin sen, oli kaiken lisäksi oikeilla kilsoillakin verotettu!
OT/ Miksi ihmeessä liike verotti jos ei edes heidän auto..?
OT/ Miksi ihmeessä liike verotti jos ei edes heidän auto..?
Oli tullut vaihdossa tax freenä, ollut suomessa 1,5 vuotta ulkomaalaisella tyypillä. Tai ainakin omien tarkastusten mukaan tarina pitää paikkansa ja taasen mun vaihto oli sovittu kilvitettynä. Eli oli siis vaihtoauto heille, joten kaikki paperitkin tuli tältä yksityiseltä kun suomessa oli. Sikäli meni kaikki hyvin :-)
Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Päivitetään nyt sitten tänne kun tuo varsinainen, autokohtainen topic on saanut lukon jutun ajauduttua hieman autoesittelystä sivuraiteelle. (kts showroom-topic http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=267500, alkaen post #159)
Tänään 13.1.2015 on saatu lopulta tämä 3.7.2014 vireille pantu kaupanpurkuasia maaliin Autoimportin (aikaisemmin OLB Revival tmi, nykyään Scandic Car Service Oy) kanssa. Aikaa meni 194 päivää, eli yli 6 kuukautta, tai yli puoli vuotta, miten vain asian haluaa ilmaista. Kyse oli yksinkertaisuudessaan siitä, että ostamassamme tuotteessa oli sen laatuinen virhe, joka ei ollut kuluttajansuojalain mukaisesti korjattavissa ja joka lain mukaan sekä vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti johtaa kaupanpurkuun. Ainoa mitä Autoimportin tarvitsi tehdä, oli ottaa auto takaisin ja maksaa kaupanpurkusumma meidän tilillemme, ja tätä jumpattiin sitten tämä reilu puolivuotinen.
Jo heti ensimmäisten kahden viikon aikana kävi selväksi, että ilman kuluttajaoikeusneuvojan apua emme pääse Autoimportin kanssa sopimukseen (eli suorat neuvotteluyritykset oli aivan turhia). Kun lopulta kaupanpurkusopimus saatiin aikaiseksi kuluttajaoikeusneuvojan avulla, niin Autoimport petti alkuperäisen kaupanpurkusopimuksen ja lopetti yhteydenpidon.
Tämän jälkeen palkkasimme asianajajan, jolloin tehtiin uusi sopimus, jossa oli tiukat ehdot: jokaisen viikon perjantaina vähintään 1000€ suuruinen velan lyhennys, sekä kuukausittain viivästyskorot (Suomen Pankin vahvistama viisästyskorko) ja kulut (auton ylläpito, vakuutukset, verot jne) suoritettuna, kunnes koko velka korkoineen ja kuluineen on maksettu. Mikäli yksikin maksu viivästyy, niin koko jäljellä oleva pääoma korkoineen ja kulut lankeavat kerrasta maksuun lisättynä 3000€ sopimussakolla.
Autoimport alkoi suorittamaan näitä maksuja 10.10.2014 ja pääsääntöisesti maksut näkyivät sovitusti tilillä. Vielä viime metreillä alkoi kuitenkin jännittämään, kun perjantaina 2.1.2015 ei tullutkaan suoritusta Autoimportin vedotessa siihen että ”olivat lomilla”. En millään ymmärrä tällaista perustelua, koska sopimuksista tulee pitää kiinni ja kaikissa pankeissa voi laittaa ajastettuna maksusuorituksia.
Auto on siis kuitenkin myyty eteenpäin Autoimportin toimesta 31.12.2014, ja tänään on viimeisetkin pääomat, korot ja kulut maksettu tililleni, eli tämä kaupanpurku on hoidettu maaliinsa. Kun auton myynti eteenpäin uudelle omistajalle oli joulukuussa vireillä, niin Oleg Lyjine Autoimportista soitti minulle ja kertoi tietävänsä minun ”nettikirjoittelusta” tätä asiaa koskien ja pyysi, että kertoisin netissä että Autoimport hoiti kaupan purun loppuun.
Hyvä Oleg Lyjine: lupasin kertoa, että Autoimportin kanssa on kaupan purku suoritettu onnistuneesti loppuun, ja nyt sen olen kertonut.
Jokainen voi itse sitten vetää omat johtopäätökset koko tästä tapahtumaketjusta, sen kestosta ja siihen liittyvistä yksityiskohdista. Kaikki mitä olen sanonut tai kirjoittanut tällä foorumilla, on puhdasta faktaa ja otettu kirjallisesta viestinnästä sekä kirjallisista lähteistä, ja jotka pätee myös oikeuskäsittelyssä, mikäli joku kokee tulleensa loukatuksi netissä. Missään tapauksessa en hetkeäkään usko, että oltaisiin päästy tähän pisteeseen ilman asianajajaa ja nettiyhteisöä, koska maksuja alettiin saamaan vasta kun asianajajat ottivat myyjään yhteyttä ja netissä asiasta oli tehty julkinen. Ylipäätään maksuhalukkuudesta mitään viitteitä saatiin vasta sitten kun ensimmäinen kirjallinen kaupanpurkusopimus oli Autoimportin toimesta jo petetty.
Joka tapauksessa: en tule enää KOSKAAN olemaan missään tekemisissä minkään yrityksen tai muun toiminnan kanssa, jossa Autoimportin, OLB Revival tmi:n tai Scandic Car Servicen omistajat tai osakkaat ovat mukana. Olen saanut tälle elämälle tarpeeksi kaikista niistä vaikeuksista, joita tämä episodi on minulle ja perheelleni henkilökohtaisesti aiheuttanut.
Tämä tarina jää siis historiaan, enkä enää jaksa alkaa kaivelemaan tätä asiaa sen enempää, vaikka avoimia kysymyksiä jäi edelleenkin, joihin emme ikinä saaneet vastauksia Autoimportilta huolimatta useista kysymyskerroista:
- miksi MINUN piti ottaa lainaa, jotta perheemme voisi liikkua autolla kun Autoimport viivästytti kaupanpurkusumman maksamista? miksi Autoimport ei ottanut sitä lainaa ja maksanut suoraan kaupanpurkusummaa meille?
- Miten on mahdollista, että auto, joka on myyty meille 98tkm ajettuna, on kuitenkin verotettu Suomeen 180tkm ajettuna?
- Toisessa sopimuksessa oli määritelty selvästi, että mikäli kaupan purun kohde myydään ennen kuin koko kaupanpurkusumma on suoritettu korkoineen ja kuluineen, niin tästä autosta saatavasta myyntitulosta ensisijaisesti tilitetään minulle kuuluva osa. Kuinka suuri oli käsirahaosuus ja miksi sitä ei ole tilitetty heti kaupanteon jälkeen minulle?
Mitä tämä tapahtumaketju sitten opetti?
1. Kun olen ostamassa autoa, niin ennen ostopäätöstä menen heti käymään merkkiliikkeessä tarkistamassa avaintietohistorian. On helpompi jättää ostamatta kuin alkaa purkamaan kauppaa.
2. Mikäli kyseessä on käytettynä maahantuotu auto, niin tarkistan Mahdista auton runkonumerolla kilometriluvun, jolla auto on maahan tullattu
3. Mikäli auto on Suomen kilvissä, niin tilaan Trafilta netissä auton omistajahistorian ja tekniset tiedot (maksaa 4€), josta näkee aikaisempien katsastusten kilometriluvut sekä aikaisempi omistushistoria. Tämä siksi, että jos kuitenkin myöhemmin selviää että mittarilukemaa on mulkattu, niin käytännössä vastuullinen on auton maahantuonut yritys riippumatta kuinka monta omistajaa on välissä. Toki jos kilometrien mulkkaaja on joku suomalainen omistaja, niin sekin saadaan selville.
4. Tarkistan huoltokirjan sisäsivuilta, milloin ko. huoltokirja on painettu. Tässä esimerkin tapauksessa huoltokirja oli painettu vasta 2006, kun auto on rullannut tehtaalta ulos jo kesällä 2005.
5. yllä mainitut kohdatkaan ei välttämättä vielä todista mitään, esim jos auto on ruuvattu jo ulkomailla eikä sitä ole huollettu merkkihuolloissa. Siksi luotan myös intuitioon: jos jokin yksilö tuntuu huonolta vaihtoehdolta, niin on parempi jatkaa matkaa.
6. Jos jatkossa tulee ongelmia, niin olen tiukempi. Ja nyt minulla on tiedossa erittäin hyvä asianajaja jolla on kokemus ja tausta kuluttajasuojasta sekä myös autoliiketoiminnasta.
Erittäin tyhjentävä loppupuhe. Jos ton tekstin lukemisen jälkeen vielä joku uskaltaa auton ostaa Olegin omistamasta yrityksestä niin menee kyllä tyhmyyden piikkiin. Toivottavasti kyseinen teksti tavoittaa erittäin suuren yleisön. Ja onnittelut vielä lopultakin onnistuneesta kaupanpurusta.
Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069 Current E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Nuo mitä listasit opetukseksi ja vastasuudessa meinasit autoista tarkastaa, olisi hyvä laittaa stickyksi vaikka tänne foorumille. "Mitä tarkastan BMW:stä ennen ostoa (historiasta) tyyliin. Todella hyviä vinkkejä.
Nuo mitä listasit opetukseksi ja vastasuudessa meinasit autoista tarkastaa, olisi hyvä laittaa stickyksi vaikka tänne foorumille. "Mitä tarkastan BMW:stä ennen ostoa (historiasta) tyyliin. Todella hyviä vinkkejä.
Laittaisin vielä tuohon listaan yhden lisäyksen, nimittäin nettiauton myytyjen autojen listan tarkistamisen, koska tuntuu että joka päivä sinne ilmestyy myyntiin autoja, jotka on olleet <12kk sisään myynnissä isommilla kilometreillä.
Täytyy toki muistaa, että jossain tonnin pommissa se nyt on se ja sama että mitä mittarissa lukee ja mitä on oikeasti ajettu, mutta heti jos aletaan puhumaan vähänkään arvokkaammasta autosta niin on mielestäni aiheellista vähän perehtyä auton taustoihin. Ja termi "arvokas" on subjektiivinen käsite: jollekin 5k€ auto on aarre ja päiväuni, toiselle 150k€ auto voi olla heräteostos.
Nettiautosta: Suoraan sanottuna olen ollut todella häkeltynyt siitä kuinka paljon tuolla "nettiautosta bongattua" threadissa tulee esiin ilmoituksia autoista, jotka on olleet hiljan myynnissä isoilla mittarilukemilla ja sitten yhtäkkiä mittarilukemasta häviää satoja tuhansia kilometrejä ja hinta nousee tuhansilla euroilla. Tässä tietoisuuden leviämisessä on myös sellainen efekti, että mitä valveutuneemmaksi suuri yleisö tulee auton taustojen tarkistuskeinoista, niin sitä vähemmän noita nettiautosta jatkuvasti bongattavia mittarilukeman pienennyksiä näkyy jatkossa -> sitä vähemmän tarvitsee rasittaa oikeuslaitosta, poliisia, tullia, asianajajia, kilpailu- ja kuluttajavirastoa jne jne.
3. Mikäli auto on Suomen kilvissä, niin tilaan Trafilta netissä auton omistajahistorian ja tekniset tiedot (maksaa 4€), josta näkee aikaisempien katsastusten kilometriluvut sekä aikaisempi omistushistoria. Tämä siksi, että jos kuitenkin myöhemmin selviää että mittarilukemaa on mulkattu, niin käytännössä vastuullinen on auton maahantuonut yritys riippumatta kuinka monta omistajaa on välissä. Toki jos kilometrien mulkkaaja on joku suomalainen omistaja, niin sekin saadaan selville.
Mistä printistä nuo katsastusten kilometriluvut näkee? Olen tuota historiatarkastelua tehnyt aiempien autohankintojen tiimoilta, mutta tilaamissani printeissä katsastuksissa näkee vain päivämäärän ja hyväksytty/hylätty-tiedon.
6. Jos jatkossa tulee ongelmia, niin olen tiukempi. Ja nyt minulla on tiedossa erittäin hyvä asianajaja jolla on kokemus ja tausta kuluttajasuojasta sekä myös autoliiketoiminnasta.
Tuliko asianajajan konsultointi kalliiksi ja/tai saitko näihin korvausta myyjäliikkeeltä vai jäikö omaan piikkiin?
BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91
Mistä printistä nuo katsastusten kilometriluvut näkee? Olen tuota historiatarkastelua tehnyt aiempien autohankintojen tiimoilta, mutta tilaamissani printeissä katsastuksissa näkee vain päivämäärän ja hyväksytty/hylätty-tiedon. Tuliko asianajajan konsultointi kalliiksi ja/tai saitko näihin korvausta myyjäliikkeeltä vai jäikö omaan piikkiin?
en tiedä millä logiikalla nuo kilometrit tulee, mitä nyt olen mielenkiintoisien autojen historiatietoja ladannut, niin parhaassa on ollut kolmen viimeisen katsastuskerran kilometrilukemat, kaikissa vähintään yhden kerran. Olisiko niin ettei joka asemalla noita kirjata trafin järjestelmään :think
asianajopalvelut ei oo ihan halpoja, n. 220-250€/h +alv 24%, eli puhutaan nelinumeroisista summista. Onneksi mulla on aina ollut oikeusturvavakuutus autovakuutuksessa
tuossakin on muuten sellainen juttu, että oikeusturvavakuutuksen on oltava ollut voimassa auton hankinnasta lähtien (tai vahinkotapauksissa ennen vahinkoa), jotta vakuutus korvaa asianajokuluja. Suosittelen kaikille sitä muutaman kympin vuosimaksulisää, jos joutuu asianajajaa käyttämään niin se maksaa itsensä pirun moneksi vuodeksi.
Comment