Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 yleistietoa ja kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nuu-nuu
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 10

    E28 yleistietoa ja kokemuksia

    iltoja...
    jos tänne voisi saada yleistietoja ja kokemuksia E28 bemusta. Itse olen ostamassa tuollaista 525i 85vm yhdeltä tutulta ja haluaisin tietää onko kuinka kestävä, luotettava ja tähän tapaan. Tieto olisi mulle tärkeää ainakin kun opiskelijan varoilla nyt ei ole varaa ostaa joka toinen viikonloppu autoon osia. mutta bemmu se on oltava!
    auton taustat on tiedossa ja on maalattu noin 6v sitten, ollut pian 7v yhdellä äitini työkaverilla joka on ajaa kuin mummo että rääkätty autoa ei ole ja matka ajoa suurimmaksi osaksi ajosta on ollut kun ollut työkulkuvälineenä ja talvella seissyt suurimmaksi osaksi. ja vuosi sitten vaihdettu uusi syyläri ja vaihdelaatikko (käytetty). taisi olla melko uudet iskarit ynms myös. kuulostaa hyvältä mutta kuinka on? autossa mittarissa 550tkm nyt muistaakseni että mihin pitäisi varautua? minkä arvoinen tällainen auto on nykyään?

    Kiitos jo etukäteen!
  • Ravermeister
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1508
    • Melkeen Turkkuses

    #2
    Kyllähän nuo ihan luotettavia on, minua ei kumpikaan ole ikinä tielle jättänyt (Paitsi bensan loppuessa, mutta se menee ihan kuljettajan piikkiin)

    Yleisimmät viathan varmaan missä tahansa tuon ikäisessä autossa on ruosteongelmat, ruostuu helmoista ja konehuoneen sisäsivuista...
    Tosin vähän hirvittää tuo mittarilukema 550tuhatta. Jollei sitten ole ETA-koneella, jolloin ihan eri asia...

    Yleismielipide e28:sta hyvä, vaikka sitä suuren kansan keskuudessa vähän "pappamallina" pidetäänkin. Mutta aina parempi ku joku pikkubemu
    -Turku Connection-
    HDJ80 4.2TD
    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

    Comment

    • nuu-nuu
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 10

      #3
      auto on alunperin 520 mutta siihen on vaihdettu M20B25 kone. jolla on kuulemma ajettu 100tkm vähemmän kuin mittari näyttää. tätä autoa ei ole muutoskatsatettu tuolle koneelle jos muistan oikein..? siinä on muuten bemarin alkuperäiset huippukuntoiset alupallotkin auto on siisti päältä ja sisältä mutta kyllä siiinä ikävä kyllä sitä kukkaakin löytyy vähän. mutta se ei nyt mikään maailman järkyttävin asia ole vanhalle autolle ja peltiä saa kaupasta.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        e28 sinällään on hyvä vaihtoehto. Tyyppivikoja peräpään puslien väljyys ja ruosteongelmat helmoissa. Oman rosvo sektorin kustannuksiin voi tuoda tekniikanvaihto jos se on vähän hämärästi toteutettu, niinkuin jäi mielikuvaksi kun ei ole muutoskatsastettu yms. Ja tuo 450tkm on jo aikasta paljon tolle koneelle mutta näkemättä ja kuulematta konetta hankala sanoa tarkasti.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • nuu-nuu
          Newbiemmer
          • Jan 2005
          • 10

          #5
          tämä tuttuni on sanonut että henkilö joka oli pistänyt auton eli ex omistaja oli ostanut auton kolaroituna ja oli vaihtanut nokalle tuon koneen ja kun oli käyty katsastamassa ei oltu kyselty mitään koska konetta ei erota ulkopäin. ja tämmöisenä se on ollut monet vuodet ettei ole kyselty mitään. oli kuulemma vain sanonut että kyllä sen voi käydä muutoskatsastamassa ilman ongelmia mutta ei ole kuulemma vain sitten nähnyt sitä tarpeelliseksi.
          mutta jos auton ostan niin kyllä muutoskatsastan sen sillä kun olen nuori kuski (8kk päästä pääsen ajeleen) ja varmana tulee kohnotettua ja jos tulee kolari niin kannattaa tuo asia olla kunnossa ettei vakuutus yhtiö valita sitten.
          Korin uskoisin olevan hyvässä kunnossa pohjaltaan kun tämä on käynyt sitä massauttamassa ja tarkistuttamassa vuoden välein jossain tutullansa joka massailee autoja että miltä pohja näyttää ja jos massaa lähtenyt niin uutta tilalle. Myyjä on 50v nainen joka on halunnut pitää auton siinä kunnossa ettei jätä tielle.
          Mutta kannattaako koneeseen vaihtaa renkaat, laakerit ja huoltaa kansi siltä kannalta että tuleeko kallis homma? hommat teen itse ku käyn tuota autopuolta ja työt voin tehdä siellä kun on kalut ja vehkeet ja lämmin halli.
          Tulipa taas tekstiä
          Last edited by nuu-nuu; 03-01-2005, 03:20.

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Jotenkin vaan tuntuis että parempiakin e28:eja vielä kohtuu rahaan voisi löytyä. Ensinnäkin korit on oman kokemuksen mukaan melko haperoita uudempii Bemareihin verrattuna. 20 vuotta ja yli 500 tkm suomen teitä ei voi olla näkymättä auton korissa. Varsinkin jos se on kertaalleen kolaroitu. Massan alle voi jännästi piilottaa vaikka mitä, esim. sanomalehteä.

            Tekniikanvaihto lisää arveluttavuutta, kun tällaista malliahan ei oikeastaan koskaan ole ollutkaan. Alkup. 525i:ssä oli M30B25 kone. Mistä sen tietää mikä se kone oikeasti on? Ja miten se tekniikanvaihto on tehty? Jos 2,5 kone on Motronicilla ja tää on alunperin ollut kumminkin L-Jetronicilla, niin miten sähköt, mittaristot jne. on tehty.

            Luulisi että maastamme löytyisi todella hyviä e28:eja alkuperäisenä, vähemmän ajettuna, ehjemmillä koreilla jne. joista ei tarvi itseään maksaa kipeäksi. Jos ajattelee että tuohon tekisi vielä jotain remonttia, niin ei siitä autosta kyllä paljoa enää kannata maksaa. Tokihan e28 on hieno malli, mutta tosiaankin tällaisenaan vähän vaikea tapaus. Orggis-friikit ei arvosta, kun on räpelletty ja tuuninki-miehille ainoa oikea e28 on madallettu ja vanteistettu M30 koneinen, vähintään 528i.

            Tällaisenaan auton hinnan pitäis olla kolminumeroinen summa.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14339
              • Oulu

              #7
              Voisin lainta tätä threadia, kun en tälläisen takia viitsi uutta tehdä. Eli mikä on M535i:n arvo/mitä tuosta kannattaisi tarjota. Autosta on ilmeisesti kansipahvi mennyt, http://www.nettiauto.com/206603
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by zener
                Voisin lainta tätä threadia, kun en tälläisen takia viitsi uutta tehdä. Eli mikä on M535i:n arvo/mitä tuosta kannattaisi tarjota. Autosta on ilmeisesti kansipahvi mennyt, http://www.nettiauto.com/206603
                Luultavasti tosiaan syö nestettä kun noita pulloja on tuolla sisällä useammin kappalein... Jos olisi aikaa ja paikka laittaa, niin aika vähällähän tuosta saisi hienon pelin. Vanteet vain vaihtoon kun on tekniikan saanut kehräämään.

                On muuten aika hieno sisusta. Kai tuosta voisi 3000-4000 maksaa, vähän korin happamuuden mukaan. Ja sitten toki kiinnostaisi tietää että onko tuo aito m535 vai onko siinä vain sen tekniikka ja sisusta. Vähänkin erikoisemman e28:n arvoa on paha määritellä näkemättä, voi olla ihan alkuperäiskuntoisia helmiä ja toisaalta todella tuunattuja helmiä. Ja sitten ihan silkkaa skeidaa.. Pitää päästä ajamaan ja kokeilemaan.

                Hyvä esimerkki on mun edellien (RIP) e28. Tekniikanvaihto 518i-> 520i. Eli eihän siitä olisi myymällä saanut missään tapauksessa juuri mitään. No, vakutuusyhtiön sedille kun jaksoi kertoa ja selvittää niin auton arvo nousi kohisten...

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14339
                  • Oulu

                  #9
                  AKE kertoo, että 520i on kanta-auto, eli tekniikanvaihto pelihän se. On niin kaukana tuokin, että ei viitsi ihan katsomaankaan lähteä.

                  Myyjäkin tuntui olevan nuori koltiainen, kun ei ollut korttia kuulemma vielä. Sisusta on kyllä hieno ja näyttäs olevan vielä hyvässä kunnosa. Väristä en henk. koht. pidä. Mutta kiinnostaisikin jonkinlainen pikku projekti itselle (kauhee kuume olis e28:iin) hommata. Vaikka kylmässä tallissa ei hirveästi viitsi värkätäkkään.
                  Last edited by zener; 03-01-2005, 15:12.
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #10
                    No nyt sentään aivan 3000-4000 euroa rikkinäisestä e28:sta tarvi maksaa, vaikka kuinka on tehtaan onnistunein konstruktio. Taitaa Kyytsisellä olla oma lehmä ojassa...

                    Minusta tuossa kamppeessa ei ole muuta hyvää kuin sisusta. Kun rupeaa summaamaan yhteen koneremontin ja maalauksen kuluja sekä ynnää päälle "pikkufiksailut", niin ei kai tuosta kenenkään pidä mennä maksamaan yli 1500 euroa. Tietty pitäs kattoa että mitä muuta sieltä on rikki ja mitä on vaihdettu.

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      toimivasta tekniikanvaihto m535 maksaisin maksimissaan 3500e. rikkinäisestä 2000e tuosta yksilöstä 1500e
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by pmv
                        No nyt sentään aivan 3000-4000 euroa rikkinäisestä e28:sta tarvi maksaa, vaikka kuinka on tehtaan onnistunein konstruktio. Taitaa Kyytsisellä olla oma lehmä ojassa...

                        Minusta tuossa kamppeessa ei ole muuta hyvää kuin sisusta. Kun rupeaa summaamaan yhteen koneremontin ja maalauksen kuluja sekä ynnää päälle "pikkufiksailut", niin ei kai tuosta kenenkään pidä mennä maksamaan yli 1500 euroa. Tietty pitäs kattoa että mitä muuta sieltä on rikki ja mitä on vaihdettu.
                        Eipä ole tällä hetkellä lehmä ojassa, tuolla se hallissa nököttää.

                        Tuossa mun hinta-arviossa oletetaan että se on a) ehjä b) aito. Mutta hyvä että on mennyt tuosta konstruktiosta oppi perille . Mulla on muuten sellainen muistikuva, että tuo olisi ollut tuon värinen jo tehtaalta lähtiessään, ainakin pari-kolme vuotta sitten taidettiin tuota samaa yksilöä myydä ko. argumentilla.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14339
                          • Oulu

                          #13
                          Kiitosta vaan avusta. Pitää nyt katsella, et tuleeko tuosta mitään. Kun auto on Nokialla ja itse oulusta niin ei viitsi ihan suinpäin katsomaankaan lähteä. Ja kuljetus pitäs autolle sit hommaa. Jospa se sopiva yksilö joku päivä löytyisi.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • pmv
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 2032
                            • tornio

                            #14
                            Toi vehje on ollut kaksivärinen korkeintaan syltty-tehtaalta lähtiessään.

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by pmv
                              Toi vehje on ollut kaksivärinen korkeintaan syltty-tehtaalta lähtiessään.
                              Onko tuo siis tutumpikin vehje?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎