Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulipahan hommattua E61... :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #46
    Originally posted by Legge View Post
    Niin, mulla ei ole tietoa, mihin "asiantunteva korjaamo" on diagnoosinsa perustanut. Ymmärsin kuitenkin, että OP haluaa pitää siitä kiinni. Jos haluaa kokeilla softapäivityksiä ja öljynvaihtoa, niin niistä on varmaan halvempana vaihtoehtoa vielä helpompi neuvotella myyjän kanssa.
    Niin, oletetaan, että laatikko on ehjä:
    1. korjataan ehjä laatikko, 3500 euroa, kulut laitetaan puoliksi (niin kuin ehkä käy) = maksaa 1750 euroa
    2. pävitetään softat ja nollataan adaptiot, maksaa n 200 euroa merkkiliikkeessä, muualla ehkä 70 euroa, kulut puoliksi = 35 - 100 euroa

    Itse en miettisi hetkeäkään kumpaa reittiä aloittaisin.
    Jos ei softaaminen auta, paljonko on mennyt "hukkaan", jepu jep.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #47
      Originally posted by Legge View Post
      Niin, mulla ei ole tietoa, mihin "asiantunteva korjaamo" on diagnoosinsa perustanut. Ymmärsin kuitenkin, että OP haluaa pitää siitä kiinni. Jos haluaa kokeilla softapäivityksiä ja öljynvaihtoa, niin niistä on varmaan halvempana vaihtoehtoa vielä helpompi neuvotella myyjän kanssa.

      Tottakai se "asiantunteva korjaamo" sanoo että ehdottomasti laatikolle täysi remppa, kun vähänkin jotain outouksia käytöksessä. Eikai noin kalliita remppoja kannata tehdä laatikkoon, jos se ei ole vielä edes rikki. Ties vaikka sillä ajelisi vielä 100tkm.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • _Rontti
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 1192
        • Raahe

        #48
        Vittumainen keissi kyllä! Itse lähtisin kyllä laatikon softauksella ja adaptaatioiden nollauksella liikkeelle. Ja jos auttaa ja auto jää itselle jne. Niin laatikosta öljyt vaihtoon ja öljypohja niinkuin normaalisti . Ja sitten dpf tyhjennys ja ohjelmallinen poisto!
        -Raahe connection-
        E39 LeMans BlueM5
        E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
        E39 523i Montrealblau
        E34 DiamantSchwartz 535i
        Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

        Comment

        • PetriPT
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 290
          • Ylöjärvi

          #49
          Noh, itse kun en tiedä mitä laatikolle pitäisi tehdä ja mitä ei. Kamux itse ilmoitti huoltopaikan jolla on vahva kokemus kyseisten autojen huollosta ja sen tekemään diagnoosiin koko homma pohjautuu.

          Olisiko Tampereen lähistöllä jotakuta seppää jolla käsitys E61 laatikoista ja noista "tyyppivioista" joita täällä moni veikkailee?

          Kertokaapa kun asiasta paremmin tunnutte olevan perillä; Jos lähden kiihdyttämään 70-->110km/h, kuuluuko kierroslukumittarin olla koko ajan paikallaan jossain 2500-3000 kierroksen välillä? Nopeusmittari nousee hiljalleen, kierrokset pysyvät paikallaan kunnes kaasun höllää

          Varsinkin jos vakkarilla kiihdyttää esim. 60-->90km/h niin kierroslukumittari "elää" erittäin mielenkiintoisesti (menee itseasiassa ensin ylös ja nopeuden kasvaessa vaeltelee hiljalleen alas, jos perstuntumaan on uskominen niin vaihde ei vaihdu tällä välin :think).
          Last edited by PetriPT; 15-10-2013, 21:06.
          now. 530D E61 2005
          ex. 325i A Touring 2004

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #50
            Eikö sieltä Treeltä nyt löytyis yksi vapaaehtoinen E60/61 530dA kokenut, joka kävisi heittämässä lenkin tuolla autolla?
            Alan epäillä, että tuossa ei ole mitään vikaa.
            Jos vastapuoli maksaa koko rempan (mitä vahvasti epäilen) ,mikäs siinä.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • _Rontti
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 1192
              • Raahe

              #51
              kysele M_power nimimerkiltä koodien lukua ja koodailuja. Tai hämeen alueen vikakoodi ja koodaus topicissa voisko joku päivittää laatikon softan ja adaptaatiot nollata. Ja siitä eteenpäin sitte johtopäätöksiä
              -Raahe connection-
              E39 LeMans BlueM5
              E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
              E39 523i Montrealblau
              E34 DiamantSchwartz 535i
              Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #52
                Ota sitten huomioon, että jos joku ns. epävirallinen taho nollaa laatikon adaptiot tai päivittää ohjelmiston, on se myyjälle täydellinen veruke jonka avulla hän voi kieltäytyä kaikista laatikkoon liittyvistä korvauksista (ja varmaan kaikista muistakin tulevista ongelmista mihin edes jotenkin liittyy auton elektroniikka).
                E39 528iA

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  #53
                  Originally posted by PetriPT
                  Kertokaapa kun asiasta paremmin tunnutte olevan perillä; Jos lähden kiihdyttämään 70-->110km/h, kuuluuko kierroslukumittarin olla koko ajan paikallaan jossain 2500-3000 kierroksen välillä? Nopeusmittari nousee hiljalleen, kierrokset pysyvät paikallaan kunnes kaasun höllää
                  Jos sulla on pakkokuutonen päällä (M6) ja survaiset kaasun lähes pohjaan (ei kick-down) seitsemästäkympistä, niin kyllä se jotenkin noin kuuluukin tehdä. Syy on siinä, että kuutosella turbiini ei lukitu kuin vasta jossain yhdeksässäkympissä, eikä välttämättä siinäkään, jos kiihdytys on jo aloitettu lukko auki ja raja ylitetään isolla väännöllä turbiinin luistaessa. Mutta D-asennossa tietysti ensin vaihtaa pienempää ja nopeus ja kierrokset ovat enemmän "yhtä puuta" kun turbiini ei luista, kuten myös vaikka M4-asennolla. Entäs jos M6-asennossa polkaiset tallan pohjaan (ei kick-downiin asti) 100 km/h vauhdissa, joko nyt kierrokset pysyy n. 1500 rpm ja lähtee siitä kasvamaan nopeuden kanssa samaa tahtia?

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ota sitten huomioon, että jos joku ns. epävirallinen taho nollaa laatikon adaptiot tai päivittää ohjelmiston, on se myyjälle täydellinen veruke jonka avulla hän voi kieltäytyä kaikista laatikkoon liittyvistä korvauksista (ja varmaan kaikista muistakin tulevista ongelmista mihin edes jotenkin liittyy auton elektroniikka).
                  Eihän sitä kannata myyjälle mainostaakaan, kun ei siellä välttämättä ole kompetenssia päättelemään, mistä oikein on kysymys ja verukkeita tietysti koitetaan keksiä otsa hiessä...

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by tabasco View Post
                    Eihän sitä kannata myyjälle mainostaakaan, kun ei siellä välttämättä ole kompetenssia päättelemään, mistä oikein on kysymys ja verukkeita tietysti koitetaan keksiä otsa hiessä...
                    Myyjä vaan saattaa lukea näitä juttuja, varsinkin jos hänelle on kerrottu, että "sana leviää" ja asiasta on myös oma blogi.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • PetriPT
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 290
                      • Ylöjärvi

                      #55
                      Originally posted by tabasco View Post
                      Jos sulla on pakkokuutonen päällä (M6) ja survaiset kaasun lähes pohjaan (ei kick-down) seitsemästäkympistä, niin kyllä se jotenkin noin kuuluukin tehdä. Syy on siinä, että kuutosella turbiini ei lukitu kuin vasta jossain yhdeksässäkympissä, eikä välttämättä siinäkään, jos kiihdytys on jo aloitettu lukko auki ja raja ylitetään isolla väännöllä turbiinin luistaessa. Mutta D-asennossa tietysti ensin vaihtaa pienempää ja nopeus ja kierrokset ovat enemmän "yhtä puuta" kun turbiini ei luista, kuten myös vaikka M4-asennolla. Entäs jos M6-asennossa polkaiset tallan pohjaan (ei kick-downiin asti) 100 km/h vauhdissa, joko nyt kierrokset pysyy n. 1500 rpm ja lähtee siitä kasvamaan nopeuden kanssa samaa tahtia?
                      Hmm.. Jos lähden D-asennossa kiihdyttämään vaikkapa ohitustien rampille 60km/h vauhdista niin kyllä kierrokset menee heti noin 3000rpm tienoille (ilman kickdownia) ja viisari pysyttelee tasaisesti siellä kunnes nopeus nousee noin 100km/h --> sen jälkeen alkaa kierroslukumittari seuraamaan mukana.

                      M6-asennossa kaasua painamalla 80-120km/h, kierrokset nousevat hyvin nopeasti pomppaamalla johonkin 2500-3000 välille korville ja sen jälkeen moottorin/voimansiirron ääni muuttuu ja kierroslukumittari joko huojuen laskee alas tai menee nopeasti alas (sen jälkeen tuntuu että vääntöä on). :think Siis kierrosten nousu kait olisi normaalia jos vaihtaisi tuossa vaihdetta, mutta M6 pysyy kyllä silmässä koko ajan.
                      Last edited by PetriPT; 16-10-2013, 09:36.
                      now. 530D E61 2005
                      ex. 325i A Touring 2004

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #56
                        Originally posted by PetriPT View Post
                        Hmm.. Jos lähden D-asennossa kiihdyttämään vaikkapa ohitustien rampille 60km/h vauhdista niin kyllä kierrokset menee heti noin 3000rpm tienoille (ilman kickdownia) ja viisari pysyttelee tasaisesti siellä kunnes nopeus nousee noin 100km/h --> sen jälkeen alkaa kierroslukumittari seuraamaan mukana.
                        No tuo kuulostaa kyllä oudolta, ellet sitten ihan pintakaasulla kiihdyttele. Kyllähän laatikon pitäisi ko. tilanteessa hakea pienempää pykälää.

                        Originally posted by PetriPT View Post
                        M6-asennossa kaasua painamalla 80-120km/h, kierrokset nousevat hyvin nopeasti pomppaamalla johonkin 2500-3000 välille korville ja sen jälkeen moottorin/voimansiirron ääni muuttuu ja kierroslukumittari joko huojuen laskee alas tai menee nopeasti alas (sen jälkeen tuntuu että vääntöä on). :think Siis kierrosten nousu kait olisi normaalia jos vaihtaisi tuossa vaihdetta, mutta M6 pysyy kyllä silmässä koko ajan.
                        Tuossa kohdassa kun kierrokset laskevat, turbiinilukko menee päälle. Noin sen kuuluukin toimia, jos lähdetään kiihdyttämään liian pienestä nopeudesta liian suurella pakkopykälällä. Lähinnä tarkoitin sitä että irtoaako lukon ote: jos lukko jo on kytkeytynyt (kuten sen tasaisessa 100 km/h vauhdissa pitäisi ollakin M6:lla), ja siitä sitten painat reilusti kaasua, niin tapahtuuko tuota kierrosten pomppaamista enää?

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #57
                          Nyt sinne koeajolle jonkun kokeneemman kanssa. Noiden sepostusten perusteella sanoisin, että laatikko ehjä, tai ainakin kilometrien edellyttämässä kunnossa pl se jarrutuksessa tuleva bang. Sen saanee softapäivityksellä pois. Toki öljymäärä kannattaa tarkistaa.
                          Kun 530dA:lla kiihdyttelee, kierrolukumittari seilaa koko ajan ylö alas. Ei tuollaisesta em selostuksesta pääse yhtään mihinkään, koska "painoin vain vähän kaasua" tai "painoin reippaammin" ovat niin epämääräinen selostus kuin olla ja voi. Jollekin todellakin hipaisu, jollekin enemmän survaisu :think

                          EDIT: tuo käytös kiihdytyksessä on kyllä ihan samanlainen, kun itsellä (jossa melkoisen varmasti laatikko kunnossa). Sen sijaan M6:lla kierrokset kyllä seuraa hyvin tarkasti nopeutta. Eli tuollaista ryntäystä ei tapahdu lainkaan. Kyllä siellä saattaa jotain ongelmaa olla. Voiko öljyjen vähyys aiheuttaa tuollaista?
                          Last edited by jaki; 16-10-2013, 15:42.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • bmwbmw
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1370
                            • Kainuu

                            #58
                            Originally posted by PetriPT View Post
                            Hmm.. Jos lähden D-asennossa kiihdyttämään vaikkapa ohitustien rampille 60km/h vauhdista niin kyllä kierrokset menee heti noin 3000rpm tienoille (ilman kickdownia) ja viisari pysyttelee tasaisesti siellä kunnes nopeus nousee noin 100km/h --> sen jälkeen alkaa kierroslukumittari seuraamaan mukana.

                            M6-asennossa kaasua painamalla 80-120km/h, kierrokset nousevat hyvin nopeasti pomppaamalla johonkin 2500-3000 välille korville ja sen jälkeen moottorin/voimansiirron ääni muuttuu ja kierroslukumittari joko huojuen laskee alas tai menee nopeasti alas (sen jälkeen tuntuu että vääntöä on). :think Siis kierrosten nousu kait olisi normaalia jos vaihtaisi tuossa vaihdetta, mutta M6 pysyy kyllä silmässä koko ajan.
                            Epänormaalia käytöstä on. Kuulostaa kovasti siltä että laatikon öljynpaineet karkaa väärästä välistä jonnekkin. Todennäköisesti venttiilikoneiston ja laatikkorungon välisistä tiivisteistä fuskaa joka harvinaista mutta nähty sekin. Tietysti on mahdollista myös venttilikoneiston öljyfuskaus Mikäli siellä öljyä oikea määrä on ja ennekaikkea oikeat öljyt. Esim M6 asennolla vaikkapa 80km/h vauhdista kun runttaa kaasun pohjaan (ei kickdowniin asti) kuuluisi kierrokset lähteä nousemaan yhtäaikaa vauhdin kanssa. Voi olla että kierrokset käy hyvin nopeasti muutama sata kierrosta ylempänä kaasun pohjaan painettaessa mutta pitäisi palautua heti.. Humppaileeko laatikko muuten ajossa millän tavalla? kylmänä, lämpimänä? Vai onko ainut ongelma tuo liiallinen luistaminen kiirhdytyksessä?
                            sigpic
                            Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                            Comment

                            • PetriPT
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 290
                              • Ylöjärvi

                              #59
                              Originally posted by jaki View Post
                              Nyt sinne koeajolle jonkun kokeneemman kanssa.

                              Huollon pojat ajeli autolla 2 päivän aikana ja diagnosoivat että laatikossa sisäinen vuoto, turbiini luistaa, venttiilikoneisto puhdistettava ja muoviset päätytulpat vaihdettava alumiinisiin.
                              now. 530D E61 2005
                              ex. 325i A Touring 2004

                              Comment

                              • bmwbmw
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1370
                                • Kainuu

                                #60
                                Originally posted by PetriPT View Post
                                Huollon pojat ajeli autolla 2 päivän aikana ja diagnosoivat että laatikossa sisäinen vuoto, turbiini luistaa, venttiilikoneisto puhdistettava ja muoviset päätytulpat vaihdettava alumiinisiin.
                                Samoilla linjoilla ollaan. Ja muista että ensin venttilikoneiston vuodot kuriin ennenkuin turbiinia vaihtelemaan. Todennäköisesti tässäkään tapauksessa turbiinissa ei ole mitään vikaa.
                                sigpic
                                Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎