Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n jälkeen II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1773
    • Ylöjärvi

    e39:n jälkeen II

    Moro

    Availempas taas nämä kipeät ajatukset kansalaisten keskuuteen... anteeksi tästä
    Itsellä siis nyt pohdinnan alla taas tämä kysymys joka joidenkin kanssa bemaristien mielessä pyörii. Eli tarve kun näköjään ehkä suurella todennäköisyydellä on hommata ns huoltoauto. Ja pakettiauto olisi luonnollinen vaihtoehto (miksi h****ssä täällä asiasta kyselen?). Mutta kun en halua mennä luonnollisia reittejä ja olen laskeskellut että pärjään farmarimallisella (sen harvoin kun tilaa enemmän tarttee, on olemassa peräkärry ja tätä tarvetta voi ennakoida).

    Asiaa kun olen miettinyt jonkin aikaa niin vaihtoehdoiksi ovat jääneet e39, e61 ja audin a6 (05->).
    Ja miksi tänne e39:n jälkeen niin ensinnäkin vaihtoon olisi menossa emännän e39 525ia joka on ajettavuudeltaan parasta e39:ä mitä olen ajanut! Jotenka rahapoliittisesti olisi helpoin vaihtaa tuo katiska vain farkku diesel e39.
    Toisekseen kokemusta on 530d sekä alpina d10 joten ajettavuudesta on käryä. Jos sijoittaisi enemmän rahaa niin sitten vaihtoehdoiksi nousevatkin tuo em. audi sekä e61 MUTTA onko näissä kuitenkaan sitten enemmän autoa sijoitettuun rahamäärään nähden..?

    Ainoa miinus e39 kohdalla on luokattoman huonot äänentoistolaitteet :( Ja edes hifi paketti ei ole oikeasti niin hyvä että sitä kuuntelisi oikeasti mielellään (vrt. nyky bemareiden Logic7). Audissa on perus popit jo ihan ok tasolla. Muuten e39 olisi loistava valinta ajettavuuden sekä tilojensa puolesta. Kuitenkin kun katsoo tuota tarjontaa niin yli 10ke en e39 mielellään maksaisi ja vähänkään mielenkiintoinen e61 (comfort penkit, navi) menee hinnaltaan 15ke luokkaan. Ja tällöin alkaa jo mielessä käymään ex 535d jossa olisi kaikki tarvittava valmiina ja hintaluokka lähempänä 20ke. Audilla menee samaan hintaluokkaan e61 kanssa. Eli jäljelle jää edelleen ajatus että kannattaako alkaa laittamaan lähemmäs kymmenen tuhatta euroa vain siitä ilosta että saa hieman paremmat penkit ja aivan toistaluokkaa olevat sterkat (jotka siis itselle paljon ajavana ovat aika ykkös kriteerit)?

    Muista vaihtoehdoista oon nyt 200km ajellut -11 mallisella 220cdi e mersulla, ei vakuuta Hieno ajaa mutta ei vain istu käteen kun yön yli hyppää autoon ja lähtee ajamaan. Hintahan nyt toki pomppaa mutta kun tuollainen on ollut mahdollista koeajaa niin tottakai! Passat olisi ehkä myös vaihtoehto mutta etuvetoisuus vieroksuttaa (tottuuhan siihen kuten jääpuikkoonkin...) ja nelikot taas nostaa hintaa sekä ei vain ole niin persoonallinen että houkuttaisi. Juuri ennen tuota em. mersua myytiin -08 passat pois joten kokemusta siitäkin on.

    Itsellä helppo vaihtoehto olisi ottaa tuo e70 huoltoajoon mutta mieluummin sen jättäisin perhevankkuriksi (kun tuo huoltoautoksi tuleva pitäisi kääntää pakuksi jotta tila olisi käytettävissä). Ja taasen ajettavuudeltaan ei haluaisi jäädä kovinkaan paljon tuosta e70:stä joka taas ajaa ajatukset e39....

    Anteeksi sekava ajatusten suoltaminen mutta olipas nyt vähä pakko avautua jos jollain olisi vinkkiä tai ajatuksia tästä e39 jälkeen ajatuksesta Eli onko hyvän e39:n jälkeen ilman isompia lisäsijoituksia silti aina hyvä 39 ainoa ratkaisu jos hyvä ajettavuus, varusteet, takavetoisuus, tilat ovat kriteerit (sekä omalta osaltaan helppo huollettavuus kun osaa jo etukäteen katsoa huoltokohteet läpi ja vikadiagnostiikkakin on useammalla jo omasta takaa)?
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
  • Taski
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 380
    • Tampere

    #2
    Ihan turhaa tuollainen puntarointi. Ajelet niillä kärryillä ja valkkaat sen mikä tuntuu parhaiten sopivalta. Itse työn puolesta ajelen niin monenalaisia uudempia autoja että voin kyllä kertoa että kaikkeen tosiaan tottuu. En ole jaksanut vuosiin enää miettiä omia autonvaihtojani noin tarkasti koska aina sitä voi sitten vaihtaa uudelleen jos ei meinaa millään natsata kohdalleen.
    Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3500
      • Raisio

      #3
      Huh nelivuotinen suhde E39 525iA:lla loppu ja tuleekohan vieroitusoireita?

      Toisaalta, E39 540 omistaminen jossain välissä tuntunut kiinnostavalta vai työntääkö noiden kohdalla jo kätensä ns paskaan eli ylläpitorempat karkaa käsistä???

      Ostanko sittenkin varman ja turvallisen 530?
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • smo83
        Banned
        • Dec 2009
        • 1988
        • oulucity

        #4
        Originally posted by ritariässä View Post
        Huh nelivuotinen suhde E39 525iA:lla loppu ja tuleekohan vieroitusoireita?

        Toisaalta, E39 540 omistaminen jossain välissä tuntunut kiinnostavalta vai työntääkö noiden kohdalla jo kätensä ns paskaan eli ylläpitorempat karkaa käsistä???

        Ostanko sittenkin varman ja turvallisen 530?
        tuon ikäsissä vaikuttaa niin moni asia että 50/60
        voi han sitä teen lehdistä yrittää ennustaa hajooko jotain vai eikö hajoo

        jos on hyvin huollettu eikä korroosio ole iskenyt niin mikä etteii (ainahan voi neuvotella hinnasta)
        Last edited by smo83; 13-12-2013, 06:50.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9986
          • KVLA

          #5
          Originally posted by ritariässä View Post
          Huh nelivuotinen suhde E39 525iA:lla loppu ja tuleekohan vieroitusoireita?

          Toisaalta, E39 540 omistaminen jossain välissä tuntunut kiinnostavalta vai työntääkö noiden kohdalla jo kätensä ns paskaan eli ylläpitorempat karkaa käsistä???

          Ostanko sittenkin varman ja turvallisen 530?
          Ostat "aikuisten oikeasti" vähän ajetun ja huolletun 540:n missä jakopää on jo rempattu.Sen jälkeen sen huoltaminen ja rempaaminen on samoissa hinnoissa kun pikkumoottorisienkin.Eikä mitään isompia yllätyksiä pääse tulemaan.

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            #6
            Originally posted by ritariässä View Post
            Huh nelivuotinen suhde E39 525iA:lla loppu ja tuleekohan vieroitusoireita?

            Toisaalta, E39 540 omistaminen jossain välissä tuntunut kiinnostavalta vai työntääkö noiden kohdalla jo kätensä ns paskaan eli ylläpitorempat karkaa käsistä???

            Ostanko sittenkin varman ja turvallisen 530?
            Jos 540 mietityttää tai siis positiivisessa mielessä kaihertaa, niin voin vain suositella sellaisen hankkimista. Mulla on ollut monta E39:iä ja nyt taas 540:iin palanneena tuntuu todella hyvältä. Liikkuvuutta piisaa, ja muuten auto on E39 kaikkine hyvine ja huonoine puolineen.

            Ei niitä ylläpitokuluja kannata pelätä mitenkään erityisesti näissä. Tottakai tukivarret on hieman arvokkaampia, jäähdytysjärjestelmä useimmissa kaipaa jossain välissä laittoa ja nestetilavuudet on huoltoja ajatellen hieman suurempia. Mutta ei nuo ole missään nimessä mitään autovalinnan show-stoppereita. PA-kulutus on jotakuinkin 2-2.5l suurempi omassa ajoprofiilissa kuin 530i:llä, joten kyllähän tuosta tulee vuosittaista kuluerää enemmän. Mutta pitää myös muistaa, että auto on vikkelä ja vaivaton ajettava hyvän väännön ansiosta.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Onko e60 enemmän tilaa kuskin paikalla kuin e39:ssä? Etenkin korkeus suunnassa, eli onko penkki korkemmalla tai saako penkkiä ylemmäs ennenkuin katto tulee vastaan? E39:ssä jos on kattoluukku niin joutuu pitämään penkin ala asennossa, muuten ottaa pää kattoon.

              Comment

              • crane
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 6392
                • Ex Lappilainen, nykyään etelä

                #8
                e39 540ia:n ylläpitokulut vähemmän ko e34 525i:ssä oli

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3500
                  • Raisio

                  #9
                  Ylläpitokulut ei nyt näyttele ratkaisevinta roolia, bemarilla ajaminen/omistaminenhan maksaa aina

                  Ajatukset tällä hetkellä 540 suuntaan kallellaan.

                  Tourinki ja manuaali olis aika nam, ilmeisesti ei kovinkaan yleinen tuontantomäärien suhteen?
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9986
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Ylläpitokulut ei nyt näyttele ratkaisevinta roolia, bemarilla ajaminen/omistaminenhan maksaa aina

                    Ajatukset tällä hetkellä 540 suuntaan kallellaan.

                    Tourinki ja manuaali olis aika nam, ilmeisesti ei kovinkaan yleinen tuontantomäärien suhteen?
                    Käy kokeilemassa molempia.Manuaalia ja automaattia ennen lopullista päätöstä.Ja testaat nimenomaan 540:ä.Siinä on automaattikin tosi hyvä.Ei häviä tehot laatikkoon siinä määrin,kuin pikkukoneisissa.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9986
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Onko e60 enemmän tilaa kuskin paikalla kuin e39:ssä? Etenkin korkeus suunnassa, eli onko penkki korkemmalla tai saako penkkiä ylemmäs ennenkuin katto tulee vastaan? E39:ssä jos on kattoluukku niin joutuu pitämään penkin ala asennossa, muuten ottaa pää kattoon.
                      Omassani tuntuisi istuvan jotenkin korkeammalla,kuin E39:ssä.Ei tosin ole tässä nykyisessä E60:ssä kattoluukkua.Mielestäni ajoasento on jotenkin parempi/tilavampi.Olen kuitenkin sellanen 190cm velttoa venttiilikumia...
                      Last edited by Heguli 31; 19-12-2013, 21:50.

                      Comment

                      • Tuoppo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 558
                        • Joensuu

                        #12
                        Kirjoitellaampa tähän kokomuksia uutena E39 omistaja verrattuna e46. Onneksi olen vasta omistamisen alkutaipaleella, joten seuraavaa auton vaihtoa ei tarvitse vielä miettiä. Ex. e46 kanssa ollaan tehty matkaa viimeiset 4 vuotta ja nyt lähes 100tkm. Jälkeen päin e46 olisi pitänyt ehdottomasti vaihtaa parin vuoden pitämisen jälkeen, kun siihen ensimmäisen kerran kyllästyi.

                        E39 eniten minut vakuuttaneet tekijät ovat olleet auton todella sopiva koko ja äänettömyys ja hienosti toimiva alusta. E46 ei ole missään tapauksessa huono auto, mutta e39 on vaan lähes kaikilla osa-alueilla yksinkertaisesti parempi. Väkisin tässä ajattelee, jos E39 525D on näin hyvä pakollisilla perusvarusteilla niin miten hyvä olisi 540i voll varusteluna. :think
                        G30 530e xDrive iPerformance -20
                        E70 X5 xDrive40d -10

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Tuoppo View Post
                          ...niin miten hyvä olisi 540i voll varusteluna. :think
                          Aivan järisyttävän hyvä…

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • ritariässä
                            BTCF Member
                            • Jan 2006
                            • 3500
                            • Raisio

                            #14
                            Hiukan googleteltu aihetta ja näkyyhän toi olevan raaka fakta että 540 vrt M54 koneiset on eroja.

                            540 hajoilee herkemmin jäähdytysjärjestelmän komponentit, jakopää ei ole pomminvarma, kuten M54 koneissa. Lambda ja kattiongelmia, kun noikin lähes pomminvarmoja M54 koneisissa.

                            Talvi nyt mennään yhdellä bemarilla ellei jotain helmeä tulee kohdalle sopivalla hinnalla.
                            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9137
                              • Oulu

                              #15
                              Sanoisin kyllä, että jäähdytysjärjestelmä kummassakin bensakoneisessa yhtä hanakka hapertumaan (korkeampi lämpötila ja paine vs. diesel).

                              V8 jakopää kyllä todennäköisemmin vikaantuva kuin suorassa kutosessa ihan puhtaasti rakenteensa puolesta.
                              Last edited by Clavurion; 21-12-2013, 23:20.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎