Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDrive tour 2014-tunnelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Outoa. Itse en tykännyt M550d:n ohjauksesta, minusta siinä oli aivan liian tunnoton keskialue. Oisko ollut sitten kitkat ja paikoin aika luminen keli syynä. 435iA:n ohjaus taas oli minusta ihan OK.
    Hidas se toki oli, hiukan tuollaiseen E39 tyyliin (tai hitaampi/tunnottomampi kuin E39 Powerflexeillä). Mutta tuntuma oli ihan hyvä ja looginen/lineaarinen.

    Mutta noissa kahdessa F3x:ssä se oli jotenkin ylikevyt, ihan kuin keskellä olisi klappia, GT varsinkin tuntui liikkuvan vähän miten sattuu eikä yhteys ratin ja pyörien välillä tuntunut kiinteältä. Ohjaus kyllä keskitti voimakkaasti. Ja molemmissa tuntui välillä joku ihmeellinen vastaanjänkäävä moottori tms. Siis kun rattia käänteli keskiasennosta sopivasti, nukahtaako se sähkömoottori ja herää aina kun rattia kääntää vai mitä ihmettä? Playstationin ratissa olen viimeksi vastaavaa kokenut...

    Tällä kertaa en ihan tahallaan ajanut juuri lainkaan lumisilla teillä vaan sulalla asfaltilla ja lyhyellä jäisellä pätkällä. Tuo F11 meni kyllä pahuksen upeasti mutkaisella jäisellä pikkutiellä... (Muilla en ajanut niin pitkälle.)
    E39 528iA

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #17
      Originally posted by TJJ View Post

      Sitten 328iA GT: hiljaisempi kuin 435, mutta silti varsin äänekäs. Takaa kuuluu aika paljon ääniä. Moottori samanlainen tehoton huutava kierroskone kuin 320i, todella surkea tunnelma vs. tuo 35i kone. Ohjaus vielä omituisempi kuin edellisessä, tuli mieleen joku videopelin force feedback ratti.
      Mites melu karmittomista ovista, suhiseeko? Jotenkin lapsellisen oloinen tiivistys siinä.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Mites melu karmittomista ovista, suhiseeko? Jotenkin lapsellisen oloinen tiivistys siinä.
        En minä niistä suhinaa kuullut. Kesärenkailla mahdolliset suhinat kuuluu paremmin, nyt ne peittyi muuhun meluun. Vastaantulevien autojen äänet kuului sivuikkunan kohdalta aika selvästi 435i:ssä, GT:ssä ei yhtä selvästi, F11 oli kuitenkin vielä selvästi hiljaisempi tuon(kin) suhteen. GT:ssähän oli panoraama-katto ja se varmaan lisäsi yleismelutasoa siinä.
        E39 528iA

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          #19
          Originally posted by TJJ View Post
          Moottori samanlainen tehoton huutava kierroskone kuin 320i, todella surkea tunnelma vs. tuo 35i kone. Ohjaus vielä omituisempi kuin edellisessä, tuli mieleen joku videopelin force feedback ratti.
          Mielenkiintoisia pointteja ohjauksessa ja moottorista, en kyllä huomannut mitää kammottavaa. Comfortilla tosin kelvottoman kevyt tai autoa ei enää ajettu, sitä vain ohjailtiin. Ajankohta tuon ohjauksen arvosteluun on huono, renkaat löysärunkoiset? hakka 8 ja rengaspaineista ei mitään tietoa. Vetoakselitkin sotkemassa siellä edessä.

          Bemun bensat ole juurikin ennen ollut tehottomia kierroskoneita? M5X koneet kaikkein pahimpina, nythän noi liikkuukin alakierroksilla. Tottahan toki on enemmän fiilistä nostattavampaa käyttää 3.3l B3 S tai 3.8L M5 vääntöä, kuin tollaisen pikku turbon, jonka äänetkin lypsetään pihalle kaiuttimista.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by ///Jone View Post
            Mielenkiintoisia pointteja ohjauksessa ja moottorista, en kyllä huomannut mitää kammottavaa. Comfortilla tosin kelvottoman kevyt tai autoa ei enää ajettu, sitä vain ohjailtiin. Ajankohta tuon ohjauksen arvosteluun on huono, renkaat löysärunkoiset? hakka 8 ja rengaspaineista ei mitään tietoa. Vetoakselitkin sotkemassa siellä edessä.

            Bemun bensat ole juurikin ennen ollut tehottomia kierroskoneita? M5X koneet kaikkein pahimpina, nythän noi liikkuukin alakierroksilla. Tottahan toki on enemmän fiilistä nostattavampaa käyttää 3.3l B3 S tai 3.8L M5 vääntöä, kuin tollaisen pikku turbon, jonka äänetkin lypsetään pihalle kaiuttimista.
            Joo, nuo nyt oli pikaisen koeajon fiiliksiä. Edelleen ihmettelen mikä se force feedback -tyylinen juttu oli joka välillä tuntui ratissa. Vai olikohan tuossa joku kaistavahti tms.?

            Onhan nuo M5x-koneet tehottomia kierroskoneita, mutta niillä kuitenkin tuntuu tapahtuvan jotain kun kaasua painaa ja kierrokset nousee, noilla 2.0l turboilla vaan koneen meteli kasvaa eikä juuri muuta. Tai siltä se ainakin minusta tuntuu. Tuo 435i kuitenkin lähti etenemään ihan eri tyyliin kuin 328i GT.
            E39 528iA

            Comment

            • lao
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2010
              • 278
              • Tampere

              #21
              Ahdettu 4-syl kone (x20 ja x28) antaa huippuväännöt 1250 RPM kohdalla. Tämä yhdistettynä ompelukoneen ääniin ja todella pitkiin välityksiin tappaa sen "persdynon tuntuman." Eli kiihtyvyys on tapissaan jokaisella vaihteella jo 1250 RPM kohdalla ja pitkät välitykset taas aiheuttavat sen, että kiihtyvyys pitää silti hakea kierroksilla, jotta saadaan sitä tehoa tiehen. Sitten kun kone vetää tonne 6000 RPM asti, niin tulee kyllä tunne, että kone kiertää ja kiertää, mutta koskaan ei tule sitä ahaa elämystä, jossa huomaa, että kiihtyvyys kasvaakin tietyllä vaihteella. Itseasiassa kiihtyvyys laskee jokaisella vaihteella loppua kohti, vaikka moottori tuottaa auton kiihdytykseen kokoajan suurimman käytettävissä olevan tehon. 6-syl vaparikoneessa taas vääntökäyrä ei ole tasainen ja koneessa on siksi sitä perstuntumaa kiihdyksessä sekä äänimaailma on aivan toinen.

              Yhteenvetona nuo ahdetut 4-syl koneet ovat juuri niitä munattomia, äänettömiä, alhaalta vääntäviä ompelukoneita, jotka tarvitsevat kuitenkin kierroksia, jotta saadaan hyvä kiihtyvyys, mikä ei sitten vastaa persdynon odotuksia. Jos laitetaan 0-100km/h viivalle esim. nykyinen F30 328iA ja E90 330iA LCI, niin kyllä F30 voittaa, vaikka huipputehoakin on vähemmän, joten varsinaisesti heikosta suorityskyvystä ei voi puhua.
              Last edited by lao; 05-02-2014, 19:36.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by lao View Post
                Yhteenvetona nuo ahdetut 4-syl koneet ovat juuri niitä munattomia, äänettömiä, alhaalta vääntäviä ompelukoneita, jotka tarvitsevat kuitenkin kierroksia, jotta saadaan hyvä kiihtyvyys, mikä ei sitten vastaa persdynon odotuksia.
                Mites sitten Volkkari on asian tehnyt? Minä muistelen, että sen bensaturboissa oli toisenlainen fiilis.
                E39 528iA

                Comment

                • lao
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2010
                  • 278
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mites sitten Volkkari on asian tehnyt? Minä muistelen, että sen bensaturboissa oli toisenlainen fiilis.
                  Hyvä kysymys, meinaan mulla on ollut MK V GTI Golf DSG-askilla ja siinä oli kyllä sitä ns. munaa ei vaan osaa selittää tätä insinöörijärjellä. Tuskin olisi saanu tuo MK V GTI Golf Top Gearin year of the car palkintoa ja Jeremy sanonnut "fun is back" jos tuo olisi ollut munaton moottori luonteeltaan.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by lao View Post
                    Ahdettu 4-syl kone (x20 ja x28) antaa huippuväännöt 1250 RPM kohdalla. Tämä yhdistettynä ompelukoneen ääniin ja todella pitkiin välityksiin tappaa sen "persdynon tuntuman." Eli kiihtyvyys on tapissaan jokaisella vaihteella jo 1250 RPM kohdalla ja pitkät välitykset taas aiheuttavat sen, että kiihtyvyys pitää silti hakea kierroksilla, jotta saadaan sitä tehoa tiehen. Sitten kun kone vetää tonne 6000 RPM asti, niin tulee kyllä tunne, että kone kiertää ja kiertää, mutta koskaan ei tule sitä ahaa elämystä, jossa huomaa, että kiihtyvyys kasvaakin tietyllä vaihteella.
                    Tässäpä tuli erittäin hyvä selitys asiaan. Jos tuota yksinkertaistaa hiukan lisää niin on hauskempi kiihdyttää vääntökäyrän nousevalla kuin tasaisella tai laskevalla osalla. M52TU/M54 vääntökäyräkin on aika laakea, mutta silti siinä on edes pienenpientä nousua sinne 3500-4500 rpm väliin asti.

                    Tasaisella vääntökäyrällä kiihtyvyys kullakin vaihteella tietysti hiipuu nopeuden kasvaessa koska ajovastukset kasvavat nopeuden funktiona. Jos maksimivääntö on 1250 rpm niin samalla vaihteella siitä ylöspäin on tarjolla vain hiipuvaa kiihtyvyyttä. Tuon alle taas ei ehdi kummoisia in-gear-kiihdytyksiä tehdä. Todellisen suorituskyvyn kannalta tasainen vääntökäyrä taas on parempi kuin vaparin kumparemainen.

                    Eiköhän jossain pajalla jo onnistuis sorvata "munattomaan" turbokoneeseen haluamansa muotoinen ei-tasainen vääntökäyrä eli leikata vain vääntöä enemmän sieltä minne ei sitä halua. Ois kiva jos vois kokeilla autoa jossa oiskin loivasti ja tasaisesti 1250-5000 rpm välillä nouseva vääntökäyrä.

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mites sitten Volkkari on asian tehnyt? Minä muistelen, että sen bensaturboissa oli toisenlainen fiilis.
                    Osoitteesta http://rototest-research.eu/index.php?DN=29 pitäis lähteä vertaileen vääntökäyriä. En vain nyt muista miltä vuodelta tuo V-koppainen GTI olikaan. Kovin tasaisilta noi näyttää. Ehkä VW:llä on vain osattu tehdä lyhkäsemmät välitykset ja paremmat äänet?
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 05-02-2014, 20:08.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Hiace
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2011
                      • 1203
                      • Helsinki/Joensuu

                      #25
                      Originally posted by lao View Post
                      Ahdettu 4-syl kone (x20 ja x28) antaa huippuväännöt 1250 RPM kohdalla. Tämä yhdistettynä ompelukoneen ääniin ja todella pitkiin välityksiin tappaa sen "persdynon tuntuman." Eli kiihtyvyys on tapissaan jokaisella vaihteella jo 1250 RPM kohdalla ja pitkät välitykset taas aiheuttavat sen, että kiihtyvyys pitää silti hakea kierroksilla, jotta saadaan sitä tehoa tiehen. Sitten kun kone vetää tonne 6000 RPM asti, niin tulee kyllä tunne, että kone kiertää ja kiertää, mutta koskaan ei tule sitä ahaa elämystä, jossa huomaa, että kiihtyvyys kasvaakin tietyllä vaihteella. Itseasiassa kiihtyvyys laskee jokaisella vaihteella loppua kohti, vaikka moottori tuottaa auton kiihdytykseen kokoajan suurimman käytettävissä olevan tehon. 6-syl vaparikoneessa taas vääntökäyrä ei ole tasainen ja koneessa on siksi sitä perstuntumaa kiihdyksessä sekä äänimaailma on aivan toinen.

                      Yhteenvetona nuo ahdetut 4-syl koneet ovat juuri niitä munattomia, äänettömiä, alhaalta vääntäviä ompelukoneita, jotka tarvitsevat kuitenkin kierroksia, jotta saadaan hyvä kiihtyvyys, mikä ei sitten vastaa persdynon odotuksia. Jos laitetaan 0-100km/h viivalle esim. nykyinen F30 328iA ja E90 330iA LCI, niin kyllä F30 voittaa, vaikka huipputehoakin on vähemmän, joten varsinaisesti heikosta suorityskyvystä ei voi puhua.
                      Kiihtyvyys ei ole tapissaan 1250 RPM kohdalla, vaikka siellä huippuvääntö onkin. Kiihtyvyyteen vaikuttaa vain ja ainostaan kullakin kierrosluvulla saatava teho, uskokaa tai älkää. Teho = vääntö x kierrokset x vakio, eli huippuvääntö pienillä kierroksilla ei tarkoita huipputehoa. Eli ahdetuilla koneilla suuri alavääntö tuntuu suurena kiihtyvyytenä sen takia, että vääntö (ja samalla teho) kasvaa nopeasti. Ihminen huomaa kiihtyvyyden muutokset parhaiten. Kierroskoneissa (esim. E46 M3) teho tulee lineaarisesti, jolloin ei ikinä tule suurta kiihtyvyyden muutosta = kone voi tuntua äkkiseltään laiskalta mutta auto kiihtyy silti hyvin. Lisäksi turbokoneissa teho lähtee tippumaan jo hyvissä ajoin ennen huippukierroksia, toisin kuin vaikka tuossa M3:ssa, jossa teho vain lisääntyy 8000rpm saakka.

                      No, ehkä teho/vääntö-keskustelulle voidaan tehä sitten uus topicci
                      Joka tapauksessa allekirjoitan x28:n ompelukoneen äänet, mutta minun mielestä persdynolla kyseinen kone on yllättävän ripeä. Ehkä äänimaailman puute ja 8-vaihteinen vaihteisto hieman hämää kulkua. Ois kiva kokeilla x28i-konetta vaikka Performance-putkistolla ja manuaalina. Saattas kelvata itsellekin käyttöautoksi
                      Last edited by Hiace; 05-02-2014, 20:21.
                      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by lao View Post
                        Eli kiihtyvyys on tapissaan jokaisella vaihteella jo 1250 RPM kohdalla ...
                        Originally posted by Hiace View Post
                        Kiihtyvyys ei ole tapissaan 1250 RPM kohdalla, vaikka siellä huippuvääntö onkin.
                        Tässä varmaan puhuttiin in-gear-kiihtyvyydestä, eli kiihtyvyydestä jollain vakiona pidettävällä vaihteella.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by lao View Post
                          Jos laitetaan 0-100km/h viivalle esim. nykyinen F30 328iA ja E90 330iA LCI, niin kyllä F30 voittaa, vaikka huipputehoakin on vähemmän, joten varsinaisesti heikosta suorityskyvystä ei voi puhua.
                          Tuskin voittaa, kun jenkkimalli vain 230hv koneella menee liki samoihin.

                          Comment

                          • lao
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2010
                            • 278
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Tässä varmaan puhuttiin in-gear-kiihtyvyydestä, eli kiihtyvyydestä jollain vakiona pidettävällä vaihteella.
                            Kyllä juuri näin (siis juuri, että TIETYLLÄ vaihteella), mutta ei pilata tätä ketjua enempää jatkamalla tätä keskustelua (Hiacen Teho = vääntö x kierrokset x vakio pitää kyllä kutinsa) . Luulen tietäväni mistä puhun, kun opiskelin sentään Konetekniikan DI-tutkinnon sivuaineena tehonsiirtoa....

                            Asia on minun puolesta käsitelty ja puhutaan näistä autoista käytännössä eikä teoriassa
                            Last edited by lao; 05-02-2014, 20:28.

                            Comment

                            • Hiace
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2011
                              • 1203
                              • Helsinki/Joensuu

                              #29
                              Tuosta löytyi mielenkiintoiset dynotulokset, ekana 328i pelkästään. Huippuvääntö näyttäisi tulevan 3000rpm jälkeen, eli oiskohan tuo 1250rpm huippuvääntö näitä valmistajan ilmoittamia "75% huippuväännöstä käytössä jo 1250rpm alkaen"?



                              Sitten verrattu 328i (N20) vs. Z4 3.0SI (N52). Yllättävän väännökäs (eli tehokas alakierroksilla) tuo vaparikutonenkin alkuun, mutta 3000 jälkeen alkaa tulemaan eroa.



                              Tuolta koko artikkeli:
                              http://www.automobilemag.com/feature..._dyno_results/
                              F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                              Comment

                              • Hiace
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2011
                                • 1203
                                • Helsinki/Joensuu

                                #30
                                Edit: äh, tottakai tietyllä vaihteella suurin kiihtyvyys vääntöhuipussa!
                                Last edited by Hiace; 06-02-2014, 11:06.
                                F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎