Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 118i N43 Käy vajailla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni_t
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 108
    • Esbo

    E87 118i N43 Käy vajailla

    Hei,
    Kirjoitan tänne jospa sattuisi joku paremmin olemaan perillä asiasta.

    Eli potilaana N43 118i vm 2008 joka eräs aamu kävi vajailla ja bensankatku haisi. Vikavalo syttyi myös. Autosta luettiin koodit ja ilmoitti seuraavaa.
    Motor Control:
    Engine / Motor
    Fault: Exhaust check valve adjustment
    Code: 2A0F
    Fault: DeNOx catalyst sulfuric
    Code: 30EA
    Fault: Cyl. same setting over rough running Cyl. 4
    Code: 3073
    Fault: Misfire detection cylinder 4 in third Firing order
    Code: 29D0
    Fault: Throttle potentiometer 1
    Code: 2CF9
    Fault: Throttle potentiometer 2
    Code: 2CFA
    Fault: Throttle
    Code: 2D09

    Autosta nollattiin vikakoodit ja vaihdettiin nelospytyn puola. Autolla ajettiin 2pv ongelmitta. Sen jälkeen aamulla samat oireet, kävi vajailla, hyrskytti kuin vanha diesel ja bensankatkua pukkaa. vastaa kaasuun huonosti. Koodit luettiin ja seuraava lista saatiin:
    Engine / Motor
    Fault: EGR valve position control deviation
    Code: 2A0E
    Fault: Exhaust check valve adjustment
    Code: 2A0F
    Fault: Misfire detection cylinder 4 in third Firing order
    Code: 29D0
    Tuosta pääteltiin että tulppa voisi olla rikki, joten kaikki tulpat vaihdettiin. Auto toimi taas hienosti koko päivän.

    Seuraavana aamuna sama tarina, samat oireet. Koodeja en päässyt lukemaan vaan auto lähti hinurilla korjaamolle seisomaan.

    Nyt en keksi mitään tähän hätään jos tulpat ja puola vaihdettu, bensaa tulee eli sytytys pätkii. Vanos solenoidit? Miksi kylmänä ilmenee oireet aina?
    Voisin veikata että auto toimisi taas hyvin jos kävisin koodit nollaamassa ja lähtisi ajamaan.

    Kiitos jo etukäteen jos joku osaisi neuvoa, ihme tapaus. Omistaja on nainen joka on nyt kolmena aamuna jäänyt auton kanssa kotiin.
    F30 320iA xDrive M-Sport Edition
  • Scyber
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 686
    • Hyvinkää

    #2
    Onko polttoaineen kulutus kasvanut ennen ongelmia?

    Melkein puolat / tulpat tai suuttimet. Katsokaa käynnissä vikakoodit nollattuna lambdan arvoja ja jos on adaptaatio miinuksella niin sit voi olla vuotava suutin.

    Lisäks kattella polttoainepaineet, nokka-akselin / kampuran anturit.

    Onkohan tohon autoon merkkihuollossa mitään kampanjoita käynnissä? Veikkaan että on puolat sökönä.
    Last edited by Scyber; 29-05-2015, 10:24.
    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
    www.napalmi.com

    Comment

    • TuomoA
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 534
      • Krs

      #3
      Omaani ainakin oli puola-kampanja n.kuukausi sitten päällä. Normi huollon yhteydessä tarkistivat jakopään öljykorkinkautta? Ja vaihtoivat kaikki puolat. Tuo jakopää ei siis kuulunut kampanjaan, tekivät sen pyynnöstäni, mutta puolat meni. Auto N43B20 MY-2011
      G26 420iA Msport SanremoGreen
      F22 220iA Msport EstorilBlau
      F20 118i MsportValenciaOrange
      E82 118dA TitanSilber

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17844
        • PKS

        #4
        Eikö tuo ole aika selkeä 4. pytyn puola? Näissä 4-koneissa jos yksi pytty on pelistä pois niin vaikutus on aika suuri. Juuri, se että toimii/ei toimi viittaa kyllä puolaan.

        Nokka/pakoantureusta ja solenoideista tulisi kylä vikakoodi noilla oireilla jos vika olisi siellä - uskoisin.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • joni_t
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 108
          • Esbo

          #5
          Originally posted by Dualfun View Post
          Eikö tuo ole aika selkeä 4. pytyn puola? Näissä 4-koneissa jos yksi pytty on pelistä pois niin vaikutus on aika suuri. Juuri, se että toimii/ei toimi viittaa kyllä puolaan.

          Nokka/pakoantureusta ja solenoideista tulisi kylä vikakoodi noilla oireilla jos vika olisi siellä - uskoisin.
          Tarkemmin olisin voinut tietty kirjoittaa, mutta siis autosta on vaihdettu nelospytyn puola, mistä vikakoodia pukkasi.

          Kaikki 4 tulppaa vaihdettu seuraavaksi.

          Oireet olivat jokakerta saman, vaikka edellämainitut oli vaihdettu. Vaihdoin ja koodien nollausten jälkeen toimi hienosto toista päivää. Aamustartissa alkoi aina viat uusiksi.

          Auto kävi yhdessä liikkeessä diagnoosissa ja sieltä sanottiin että kaikki suuttimet ja EGR vaihtoon. Vähän oudolta kuulostaa kun auto on toiminut hienosti kun koodit nollattu ja ajettu lämpimäksi. EGR toki oli vikakoodia antanut, mutta saattaa olla vain seurausta muista vioista.

          Auton myynyt liike otti sen tutkittavaksi. Heillä se tietenkin toimi ongelmitta ja lähti kylmänä käyntiin nätisti. Ihan mielenkiinnosta haluan kuulla mikä ihmen vitsaus sitä on vaivannut. Oma veikkaus on nelospytyn suutin.

          Laakkoselta tarkistettu mahdolliset kampanjat ja sanoivat ettei mitään ole tuohon malliin luvassa.

          Kun autosta kaikki puolat käytiin läpi, niin nelospytyn puola erosi muista hieman, siinä oli pintaruostetta ympärillä. vanhoissa on siis metallinen vaippa ympärillä, uusi oli kokonaan muovia.
          F30 320iA xDrive M-Sport Edition

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1838
            • Turku

            #6
            Nostan tämän vanhan ketjun, kun tämä on käytännössä ainoa paikka täällä jossa on mainittu koodi 3073.

            Omassa E90 N43 koneessa on talven aikana ilmennyt kylmänä käynnistäessä sylinterin 4 misfireä. Lämpimänä ongelmat ovat kadonneet. Ongelmat ovat jopa kadonneet kun on minuutin käytön jälkeen sammuttanut koneen ja käynnistänyt sen uudestaan. Nyt kun lukaisin koodeja Carlyllä, niin sain misfiren lisäksi muutakin:
            29D0 Misfiring, cylinder 4
            3073 Cylinder balancing on uneven running cylinder 4
            3070 Cylinder balancing on uneven running cylinder 1
            2DED Power management, closed-circuit protection
            2EFE Electric fan control
            2F11 Cooler jalousie top

            Nuo kaksi viimeistä ovat ennenkin olleet ja jälkimmäiselle ei ole korjaustapaa tiedossa, mutta toiseksi viimeiselle on. Niiden kummankaan ei pitäisi vaikuttaa tähän asiaan.

            kolmanneksi alin 2DED tuli varmaan siitä kun kaupassa käydessäni pihasta startatessa auton kello ei ollut enää ajassa. Joten jokin lyhyt katko oli ollut (ei ole ennen tullut), mutta epäilen ettei sekään liity tähän moottorin ongelmaan.

            Mutta mitä nämä koodit 3073 ja 3070 ovat ja mitä analyysiä noista pitäisi tehdä? Googlettamalla en ole löytänyt mitään järkevää näillä tiedoilla. Tämä ketju oli tällä foorumilla ainoa paikka, joten pakko on täältä kysäistä, että onko enää mitään muistikuvaa miten tälle E87:lle lopulta tämän ongelman osalta kävi?
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • JanskiAWD
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 192
              • S:t Karins

              #7
              Onko suuttimista tietoa jos yksi tai useampi vuotaa?
              Myös vuotava venttiilikopan tiiviste voi tehdä misfireä.
              Jos tulpan kärjet noessa tai bensassa niin vuotava suutin.
              Jos puolat ja tulpanreijät öljyssä niin kopan tiiviste.
              Viallinen puola kai myös mahdollinen mutta kuulostaa enemmän suuttimelta jos kylmänä oireilee.
              e92 "330"xiA M-sport
              Mini Cooper R50

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5266
                • Pirkkala

                #8
                Imuvuodot varmistettu ettei ole?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1838
                  • Turku

                  #9
                  Toi nelossuutin, josta sitä missfireä on tullut on kuulemma viime keväänä vaihdettu (kun oli jo aiemmin sitä koodia antanut). Noi muut vinkit oli hyviä pitää ne tutkia paremmalla ajalla ja tilassa.

                  Oliko nää edelliset kommentit enemmän ton missfiren selvittelyyn ja/tai noihin cylinder balancing virheisiin liittyviä.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Wesulius
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 304
                    • Mynämäki

                    #10
                    Originally posted by Silmaauki View Post
                    Toi nelossuutin, josta sitä missfireä on tullut on kuulemma viime keväänä vaihdettu (kun oli jo aiemmin sitä koodia antanut). Noi muut vinkit oli hyviä pitää ne tutkia paremmalla ajalla ja tilassa.

                    Oliko nää edelliset kommentit enemmän ton missfiren selvittelyyn ja/tai noihin cylinder balancing virheisiin liittyviä.
                    Ne suuttimet täytyy vaihtaa aina pareittain. eli jos vaihtaa 4 pitää vaihtaa myös 1.

                    kylmänä jos täristää niin suuttimissa vikaa.
                    Omaan laitoin rvs gip ja muutosta oli mutta ei parempaan suuntaan.
                    Kannattaa myös tarkastaa jako ketjut noissa venyy ja ajoitus menee myöhäselle.
                    Jos kovasti venynyt niin vaihtoon , muutoin riittää ajoituksen korjaus.

                    Jos perse kestää vaihtaa kaikki suuttimet niin hyvä silloin alkaa toimia.

                    Imukanavat kannessa menevät myös tukkoon joten ne kannattaa putsaila.

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5266
                      • Pirkkala

                      #11
                      N43 uskomattoman herkkä moottori kaikille mahdollisille häiriöille
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by Wesulius View Post
                        Ne suuttimet täytyy vaihtaa aina pareittain. eli jos vaihtaa 4 pitää vaihtaa myös 1.
                        Perustuen mihin?
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5266
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by Supa View Post
                          Perustuen mihin?
                          Sen minäkin haluaisin tietää
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Sen minäkin haluaisin tietää
                            Ja minä myös
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Wesulius
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2012
                              • 304
                              • Mynämäki

                              #15
                              Originally posted by Supa View Post
                              Perustuen mihin?
                              No koska tuskin löydät samanlaista suutinta tilalle, eika ainakaan saman tuottoista.
                              Voihan ne yksitellenikin vaihtaa ,mutta ei se kone koskaan hyvin toimi tämä on liian monta kertaa todettu.
                              Last edited by Wesulius; 16-02-2021, 22:53.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎