Announcement

Collapse
No announcement yet.

120d chip tuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TDIfreak
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 54

    #31
    Kyllähän ne isot suuttimet olis hyvä olla. Miten lie 535d suuttimet, oisko niissä vähän enemmän kapasiteettia.
    Tai sitten etsii kuorma-autopuolelta sopivalla suihkun kulmalla olevat kärjet, jostain 40-50 kW per pytty -moottorista. Saksasta kun ostaa ylimääräisen setin suutinrunkoja niin voi rauhassa tehdä virisuuttimet valmiiksi.
    Kaikenlaiset ristisiitokset on mahdollisia, me laitettiin DAF-kuormurin common rail-kärjet Skoda 2.5 V6TDI koneeseen jakajapumpun perään ja mukavasti vetää 240 hepan voimin ja toimii sivistyneesti ilman turhaa pöllyytystä.

    Comment

    • julle2
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 28

      #32
      Onkos täällä kukaan lastuttanut autoaan tuollaisella plug'n play lastulla mitä esim www.powerdiesel.fi myy?

      Eli kannattaako moiset vai lastuttaakko auto dynossa jos nyt ei kuitenkaan muita modifikaatioita ole tarkoitus tehdä kuin hieman piristää vakiota?

      Itsellä E82 tuolla 2.0d koneella ja sen lastuttaminen mahdollisesti suunnitelmissa.

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #33
        Originally posted by julle2 View Post
        Onkos täällä kukaan lastuttanut autoaan tuollaisella plug'n play lastulla mitä esim www.powerdiesel.fi myy?

        Eli kannattaako moiset vai lastuttaakko auto dynossa jos nyt ei kuitenkaan muita modifikaatioita ole tarkoitus tehdä kuin hieman piristää vakiota?

        Itsellä E82 tuolla 2.0d koneella ja sen lastuttaminen mahdollisesti suunnitelmissa.
        Ei kannata tyytyä kompromisseihin. Se oikea ohjelmointi mitä karala/harinen tekee on aivan eri juttu ku nämä. Saat autostasi koko potentiaalin irti tuollaisella penkissä tehdyllä softalla.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • julle2
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 28

          #34
          Se vaan että kun ei olisi ideanakaan ottaa koko potentiaalia irti vaan kevyempi tehojen nostokin riittäisi.

          Tilanne lienee kuitenkin et että juuri tuon toteutuminen vaatii sen dynossa säätämisen koska nuo valmiit lastut ovat ilmeisesti kaikki siellä virityksen yläpäässä?

          Comment

          • davo
            Newbiemmer
            • Sep 2008
            • 1

            #35
            optimointia

            itse ajoin 1,5v optimoidulla 120d, ei mitään vikaa. tehoa ja vääntöä tuli huomattavasti lisää ja auto oli muutenkin paljon sulavampi ajaa. suosittelen tutustumaan.. voimaa.com

            Comment

            • Tupe_T
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 49
              • Kouvola

              #36
              Originally posted by NokiLeka View Post
              Vakio 320d:n laatikko taitaapi olla GS6-37BZ/DZ, eli se on vissiin GM:n valmistama. Sama laatikko löytyy myös tosta 120d:stä.
              Minkä tyypin laatikko on vakiona 330d:ssä??

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #37
                Originally posted by Tupe_T View Post
                Minkä tyypin laatikko on vakiona 330d:ssä??
                Riippuu korimallista ja vaihteistosta..

                e46 330d 184hv mallissa on GS5-39DZ
                e46 330d 204hv mallissa on GS6-53BZ/DZ
                e9x 330d:ssä näyttää olevan sama kuin 204hv mallissakin, mutta varaosanumero on eri.

                Valmistajista on paha mennä sanomaan.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #38
                  Originally posted by TDIfreak View Post
                  Kyllähän ne isot suuttimet olis hyvä olla. Miten lie 535d suuttimet, oisko niissä vähän enemmän kapasiteettia.
                  Tai sitten etsii kuorma-autopuolelta sopivalla suihkun kulmalla olevat kärjet, jostain 40-50 kW per pytty -moottorista. Saksasta kun ostaa ylimääräisen setin suutinrunkoja niin voi rauhassa tehdä virisuuttimet valmiiksi.
                  Kaikenlaiset ristisiitokset on mahdollisia, me laitettiin DAF-kuormurin common rail-kärjet Skoda 2.5 V6TDI koneeseen jakajapumpun perään ja mukavasti vetää 240 hepan voimin ja toimii sivistyneesti ilman turhaa pöllyytystä.

                  Vetää hyvin kunnes nokat on kannen sisällä
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • jonne
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 248
                    • Rusko

                    #39
                    Vääntöhän siinä lisääntyy

                    Originally posted by bigbear View Post
                    Juu ei sitä kukaan halua nähdä

                    Paljon Karala ottaa tehoja/rahaa?


                    Näissä lastuvirityksissä usein lisääntyy vääntö valtavasti. Tehdas on jopa voinut rajoittaa suurinta vääntöä voimansiirron kestävyyden vuoksi.

                    Huipputeho ilmenee näissä Dieseleissä pitkälti vain teoreettisen huippunopeuden kasvuna. Siitä ei paljon kostu. Tulee ikäänkuin sivutuotteena.

                    Rankka vääntö sen auton heittää rekan ohi isolla vaihteella tai repäisee kadun kulmasta matkaan.

                    Toisin sanoen:
                    Mitä pulleampi tehokäyrä, sitä parempi kiihtyvyys ja joustavuus eri ajotilanteissa. Tehohan oli vääntö x kulmanopeus
                    Huipputeho on käsitteenä vain mainosmiehiä varten.

                    Muistaakseni Harinen aikoinaan viritteli vanhan 530d:n siihen kuntoon, että se antoi tasaiset 240 heppaa välillä 2500...4500 r/min.
                    Siinä voi vain kuvitella/laskeskella mitä oli vääntöä 2500 r/min kohdalla....
                    Mikä laulaen tulee, se tulee.

                    BMW E39 M5, vm. 2002

                    Comment

                    • Tupe_T
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 49
                      • Kouvola

                      #40
                      Moroo!!
                      Hommasin tehoboksin e46 320D autoon, kylhän se vähän pirteämmäksi muuttui, mutta ihmetyttää kyllä pieni savun pöllähdys noin 1700 kierroksen kohdalla?? Boksi on säädettävä (potikka 10-kohtaa) ja nyt se on 3 kohdassa. Alavääntö on parantunut huomattavasti vakio malliin verrattuna ja kulutus matka-ajossa tippunut noin 1 l/100km. Eli kun lähtee ykkösellä varovasti kiihdyttämään niin kierrosten tullessa noin 1700 - 1800 alueelle niin tapahtuu pieni nykäys ja pöllähdys putkesta?? Näin maalaisjärjellä ajateltuna turbon ahtopainetta pitäisi hieman nostaa...eli kun turbo herää niin polttoainetta syötetään hieman liian paljon palotilaan ja näin ollen suhteet ovat vähän pielessä??? Vai mistä johtuu??

                      Comment

                      • tabasco
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 851
                        • fin

                        #41
                        Originally posted by Tupe_T View Post
                        Moroo!!
                        Hommasin tehoboksin e46 320D autoon, kylhän se vähän pirteämmäksi muuttui, mutta ihmetyttää kyllä pieni savun pöllähdys noin 1700 kierroksen kohdalla?? Boksi on säädettävä (potikka 10-kohtaa) ja nyt se on 3 kohdassa. Alavääntö on parantunut huomattavasti vakio malliin verrattuna ja kulutus matka-ajossa tippunut noin 1 l/100km. Eli kun lähtee ykkösellä varovasti kiihdyttämään niin kierrosten tullessa noin 1700 - 1800 alueelle niin tapahtuu pieni nykäys ja pöllähdys putkesta?? Näin maalaisjärjellä ajateltuna turbon ahtopainetta pitäisi hieman nostaa...eli kun turbo herää niin polttoainetta syötetään hieman liian paljon palotilaan ja näin ollen suhteet ovat vähän pielessä??? Vai mistä johtuu??
                        Tuo tehoboksi lienee sellainen railin paineanturin ja ECU/DDE:n väliin kytkettävä, joka antaa sitten ECUlle "virheellistä" tietoa -> soppaa lisää tietyissä tilanteissa. Mihinkään muuhun ECU:n lukemiin arvoihin ei käsittääkseni kosketa. Tuo huomaamasi nykäys johtunee siitä, että tuossa vaiheessa boksi alkaa tekemään juttujaan. Savua tulee kun ruiskutusannos on ilmaan nähden reiluhko, mutta eipä tuosta kannata suuremmin panikoida, jos auto muuten toimii normaalissa ajossa sivistyneesti.

                        Minkä merkkinen ja minkä hintaluokan boksi tuo on?

                        Comment

                        • Tupe_T
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 49
                          • Kouvola

                          #42
                          Originally posted by tabasco View Post
                          Tuo tehoboksi lienee sellainen railin paineanturin ja ECU/DDE:n väliin kytkettävä, joka antaa sitten ECUlle "virheellistä" tietoa -> soppaa lisää tietyissä tilanteissa. Mihinkään muuhun ECU:n lukemiin arvoihin ei käsittääkseni kosketa. Tuo huomaamasi nykäys johtunee siitä, että tuossa vaiheessa boksi alkaa tekemään juttujaan. Savua tulee kun ruiskutusannos on ilmaan nähden reiluhko, mutta eipä tuosta kannata suuremmin panikoida, jos auto muuten toimii normaalissa ajossa sivistyneesti.

                          Minkä merkkinen ja minkä hintaluokan boksi tuo on?
                          Boksi on amh-Boosteri ja hinta saksan maalla 220 €. Joo ja toiminta periaate on juurikin noin, eli boksi tuli common-rail paineanturin väliin. Normaalissa ajossa (n. 100 km/h) toiminta on todella hyvän tuntuista ja sulavaa, mukavasti vääntää juuri kyseisen nopeuden kummallakin puolella.

                          Comment

                          • Mika_L
                            Newbiemmer
                            • Dec 2011
                            • 4
                            • Urjala

                            #43
                            Millaisia kulutuslukemia ohjelmoidulla/vakiolla 120d:llä porukka on tottunu näkeen?

                            Täälläpäin ecotunen maxitune ohjelma ajettu purkkiin ja downpipe vielä odottelee laittamista, nyt keskikulutus ollut siinä 5,5-5,7 litraa satasella tietokoneen mukaan. Moottoritietä ja maantietä enemmän ja suht vähän taajamaa yleensä ollu tankkausten välillä.

                            E: tarkennetaas nyt vielä sen verran että vuosimalli on -04 ja vakio hevosia 163, nyt pitäis vissiin olla karvan alle 200.
                            Last edited by Mika_L; 02-10-2012, 22:04.

                            Comment

                            • Kartiopari
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 179
                              • Hyvinkää

                              #44
                              Originally posted by Mika_L View Post
                              Millaisia kulutuslukemia ohjelmoidulla/vakiolla 120d:llä porukka on tottunu näkeen?

                              Täälläpäin ecotunen maxitune ohjelma ajettu purkkiin ja downpipe vielä odottelee laittamista, nyt keskikulutus ollut siinä 5,5-5,7 litraa satasella tietokoneen mukaan. Moottoritietä ja maantietä enemmän ja suht vähän taajamaa yleensä ollu tankkausten välillä.

                              E: tarkennetaas nyt vielä sen verran että vuosimalli on -04 ja vakio hevosia 163, nyt pitäis vissiin olla karvan alle 200.
                              Mulla on viimeiset 25000km kulutus ollut 5..5.3l/100km ajotietokoneen mukaan. Työmatka 140km päivässä josta puolet taajamassa/kaupungissa. Maantiellä pääsee alle viiden. Motarinopeuksissa kulutus pomppaa rajusti.. koneena 177hv LCi AC-Schnitzerin ohjelmalla ja remuksen putkella.
                              F33 435i X-drive Cabriolet -14

                              Ex:E82 123d -08 M-Sport

                              Ex:E82 120d -08

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #45
                                ei kai kukaan tosisaan usko, että sinne jätetään jokin selvä "viritys"raja valmiiksi?
                                Auto ja mallikohtaisia juttuja, mutta esimerkiksi w203 mursun laatikossa rajat kyllä riittää helposti suuriinkin tehonlisäyksiin. Samaa lootaa käytetty suurinpiirtein kaikissa w203 malleissa pienillä eroavaisuuksilla. Ei ne sinne mitään "viritysvaraa" jätä, mutta tuotantoteknisistä syistä saattaa hyvin olla niin, että osat on mitoitettu huomattavasti järeämmille tehoille ja sitä kautta sitä varaa on. Varmaan pienelle hajulle pääsee jo varaosakataloogia selailemalla. Katselee vaan, missä malleissa on samoja voimansiirron osia niin pääsee jyvälle siitä, mihin asti tehdas on osiaan mitoittanut.
                                Last edited by Juppe; 03-10-2012, 15:53.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎