Announcement

Collapse
No announcement yet.

120d chip tuning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #16
    Originally posted by jaki View Post
    Tuosta varasta: nykyäänkin hyvin monessa kilpa-autoluokassa käytetään täysin vakiovoimansiirtoa, vaikka koneesta tehoa olisi otettu huomattavastikin enemmän. Ja yllättävän paljon ne kestää. Ei kyllä 15 v..
    Ajoinkin enemmän takaa sitä, että jotkut pokkana (siis jotkut, ei kaikki) väittävät, että esim 400 Nm--> 500 Nm ei tuntuisi missään. En usko.
    Ja:
    Jos ajaa vakiolla niin, että revittelee lähes joka kerta valoista, vrs lastutettu, jota ajaa pääsääntöisesti rauhallisesti ja voimavaroja käyttämättä, kyllä laatikko sortuu tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa huomattavasti aikaisemmin. Mutta, kun taitaa vaan tuo lastutus ja revittely kulkea käsi kädessä :think
    No, kaikkihan on suhteellista ja kaiken saa rikki jos niin haluaa. Mitä tulee kestävyyteen, niin tottakai kestävyys kärsii tehojen kasvaessa, mutta jokainen laskekoon oman riskirajansa taloudellisen tilanteensa mukaan. Jos haluaa lisää tehoja, niin on pakko antaa myöden luotettavuuden suhteen. Kaikki autot ovat yksilöitä ja toiset kestävät enemmän kuin toiset ja koska kuskitkin ovat yksilöitä niin toisella se auto kestää kauemmin kuin toisella.

    Mitä tulee tuohon 120d:hen ja sen lastuttamiseen, niin esim. Hartge tarjoaa kyseiseen autoon viritysyksikköä, joka lupaa 196hv / 390nm tehot ja takuu säilyy. Eli heposia 33 kpl ja vääntöä 50nm lisää.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • skebe
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 59
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Vakio 320d:n laatikko taitaapi olla GS6-37BZ/DZ, eli se on vissiin GM:n valmistama. Sama laatikko löytyy myös tosta 120d:stä.
      Selvittäkää mitä tietoja toi laatikon tyyppikoodi pitää sisällään... Sieltä saattaa löytyä vastaus siihen paljonko laatikko on suunniteltu vääntöä kestämään. On tietenkin totta, että jotkut saa rikki kaiken, vaikka vaihdekepin minkä tilalla on rautakanki. Nyky autojen voimansiirto kestää kyllä huimasti enemmän kuin vakiotehot antaa ymmärtää, mutta ainoastaan järkevästi käytettynä.

      Comment

      • bigbear
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 95

        #18
        Onko kenelläkään kokemuksia Upsoluten lastuista? Niissä on ainakin hinta kohdallaan. Ovat kuulemma tehneet chippauksia 120d malliin.

        Comment

        • bigbear
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 95

          #19
          Pikkulinnut laulavat rikkoontuneista kampiakseleista kyseisen automallin kohdalla? Voiko joku kumota tai varmistaa asian?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #20
            Originally posted by bigbear View Post
            Pikkulinnut laulavat rikkoontuneista kampiakseleista kyseisen automallin kohdalla? Voiko joku kumota tai varmistaa asian?
            Mites kertoiko pikkulinnut että oliko ko menopelit ns lastutettuja..
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • PasiM
              Newbiemmer
              • Dec 2006
              • 3
              • Joensuu

              #21
              Minulla on paku optimoitu EMJ powerilla ja olen erittäin tyytyväinen. Saattaisi olla yksi vaihtoehto myös h-autoihin. Osoite on www.emjpower.fi
              Nykyään BMW 330 Ci -03 M-Sport ja BMW 316 Touring -03. Exät: E39 -01, E36 -97, E30 -87, E21 -83 ja välillä muita kulkupelejä Alfasta Volskwageniin.

              Comment

              • bigbear
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 95

                #22
                Originally posted by veku View Post
                Mites kertoiko pikkulinnut että oliko ko menopelit ns lastutettuja..
                Näin pikkulinnut kertovat.. :(

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #23
                  .
                  Luulisimpas kyllä, tai oikeastaan olen ihan varma, että syynä mahdollisiin moottorivaurioihin on aivan älyttömiin nostetut alaväännöt.

                  Bemari tekee kyllä hienoja moottoreita, joiden kampirautoja ei kyllä varmaan vahingossakaan tehdä nyt muutamien newtonien toleransseille.

                  Vääntöjä jos kasvatetaan niin suureksi, että vauhtipyörä hakkaa koko ajan, niin ajan kanssa siinä nakutetaan jotain rikki.
                  Vähän "huonommissa" moottoreissa yleensä onneksi vaan kytkin alkaa luistamaan.

                  Jos ne tehot/väännöt alle 2000rpm jätetään tehtaan arvoihin ja tarjolla oleva lisävoima otetaan käyttöön siellä hiukan korkeammilla kierroksilla, niin onhan kyllä maailman ihme, jos jotain ongelmia tulee.

                  Muistaakseni olen jostain lukenut, että esim. sylinterin mitat olisi nelipyttyisessä identtiset kuusipyttyisen kanssa.
                  Minulla jos olisi tuollainen bemari, niin kokeilisin sen 535d,n suuttimia ja sitä sähköohjattua 2560 ahdinta.
                  Eikä tuo niin kummallista olisi, vaikka kuusipyttyisen kytkin/vauhtipyöräpakettikin kävisi sellaisenaan.
                  Pakoputki kolmetuumaiseksi.
                  Kierrätysrojut kaikki poikkeen.
                  Ahdistavat paikat (ahto)putkista vaihtoon.
                  Coolerin vaito.
                  Mikalta ohjelman päivitystä.
                  Niin alkaisi päästä jo kaksatasen mesen tehoihin, heh.

                  Niin.....
                  Elämä on .....

                  Tämä on harrastus, ei kannata laskea.
                  Kunnolla tekeminen maksaa, mutta kun aihio on hyvä, niin tulee sitten lopputuloksestakin toimiva ja luotettava pitkäksi aikaa.

                  PS.
                  Pikkumeselläkin on nyt ajeltu yli 200 tehoilla kohta 100tuhatta.
                  Vielä on kampirauta ehjä.
                  Vakaa aikomus on vielä tehoa lisätäkkin.
                  Ei se rauta bemarissa varmaan ainakaan heikompi ole.
                  Mahtaa tulla samalta pajalta molempiin moottoreihin.
                  .
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • TDIfreak
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 54

                    #24
                    Niin jos tuo uuden 3-litraisen ahdin pelaa -97 vuotisen Seatin tdi-koneessakin silleen että 60-120 menee kolmosella alle 5 sek niin kai se pikku-pemariinkin kelpaa .

                    Eikä tule kampivaurioita .

                    Comment

                    • bigbear
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 95

                      #25
                      Originally posted by TDIfreak View Post
                      Niin jos tuo uuden 3-litraisen ahdin pelaa -97 vuotisen Seatin tdi-koneessakin silleen että 60-120 menee kolmosella alle 5 sek niin kai se pikku-pemariinkin kelpaa .

                      Eikä tule kampivaurioita .
                      Mistä löytyy tuon 3-litraisen ahtimen tiedot? Onko se paljon suurempi kuin 2-litraisen? Jaksaako ahdin herätä alhaisilla kierroksilla?

                      Comment

                      • TDIfreak
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 54

                        #26
                        Imu 44,5 ja pako 46,x mm. Kyllä se alle kahdessa tonnissa jo hyökkää päälle eläimen lailla. Tietty pieni viive on kaasun polkaisun jälkeen jos vertaa pieniin vnt-ahtimiin, mutta ei todellakaan häiritse.
                        2-litraisen ahdinta en ole nähnyt mutta luultavasti alle 40-milliset on reiät. Esim. VAG 150hp nelosessa on imu 37 ja pako 38,5 mm.

                        Comment

                        • maneesi
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 185
                          • E-P

                          #27
                          onko kokemuksia kuinka plug and play tuon 3 litraisen ahdin sopisi 320d

                          Comment

                          • TDIfreak
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 54

                            #28
                            Täysin kuvista katseltua, mutta pakosarjan laipan pulttijako näyttäisi identtiselle, ja pakoputkenkin kiinnitys samannäköinen molemmissa.

                            Ahtimen asento eli keskiön ja pakokotelon kellotus näyttäisi olevan eri. Ei ole kyllä iso juttu kääntää oikeaan asentoon, enintään joutuu kolme uutta reikää poramaan koteloon ja kierteet niihin että saa vnt-siivikon oikeaan asentoon kiinni.

                            Kaikissa muissa putkituksissa tulee kyllä säätämistä. Kompuran painelähtöjä on vinoja ja suoria, tuurilla sattuu samanlainen jos ei etukäteen osaa katsoa ja 'tilata' sopivaa. Kompurakotelon imukaulan halkaisija näyttäisi olevan eri.
                            Öljynpaluu saattaa taipua isollekin ahtimelle, tuloputkessa varmaan joustot riittää.

                            Eikun vaan kokeilemaan .

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #29
                              .
                              Ei taida ihan vakiosuuttimilla herätä moitteetta.
                              Ja tasakaasulla ahtopaine laskee niin alas, että vakio- ohjelma ei siitä tykkää.
                              Karala saa kyllä muutettua sen toteutuneen/ohjelman pyytämän ahtopaineen kondikseen.
                              Kierrätyksen kanava pitää tukkia huolellisesti, kun ahdot nousee pakopaineiden yläpuolelle -> paineet karkaa suoraan pakosarjaan.



                              Friikilläkin on omassaan sellaiset "lakupekkasuuttimet".
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • maneesi
                                Bimmer Rookie
                                • May 2006
                                • 185
                                • E-P

                                #30
                                olisikohan kukaan kokeillut tuohon commonrailiin jotain suutinkonversioita,i vai onko ylipäätään mahdoton vaihdella.
                                ei oikein vielä tuon commonrailin sielunelämä ole hallussa
                                edellisen auton(vag) kanssa paljon paljon helpompi kerätä tietoutta kuin näiden bemujen.
                                muutenkin olisi kiva kuulla bmw 320 omistajien räpläilyä yms. kovin moni vaan tyytyy pelkkään lastuun:think

                                luulis tuollaisesta padasta saavan yli 200hv moitteettakin
                                ahdinkoosta sen verran että uskoisin kyllä olevan samaa luokkaa vws 150pd vnt kanssa ja senhän pitäisi ainakin tuo 200 kestää ehkä jopa ylikin
                                Last edited by maneesi; 24-01-2007, 21:54.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎