Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n takuu ei koske valmistusvirheitä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1419

    #61
    Ihan niinkuin "wta" sanoi: takuu ja virhevastuu ovat eri asioita, vaikka ne usein ymmärretäänkin samaksi asiaksi.
    Virhevastuu on sekä tuotteen myyjällä, että myös tuotteen valmistajalla ja perustuu lakiin. Takuu sensijaan on tiukanpaikan tullen "vain" valmistajan/myyjän myöntämä..periaatteessa "goodwill- juttu".

    Virhevastuuta rajataan myyjän osalta useimmiten puoleen vuoteen, sensijaan tuotteen valmistajan kohdalta virhevastuu ei rajaudu mihinkään tarkkaan aikajaksoon, vaan se määritellään jotenkin näin: "Se aika jonka tuotteen on kohtuullista olettaa kestävän.."
    Esim auton kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että jos esim moottori tai vaihdelaatikko laukeaa 5 vuotta vanhassa, mutta vain 30tkm ajetussa autossa, niin ollaan selkeästi virhevastuutilanteessa, riippumatta siitä onko takuu päättynyt 3 vuotta aiemmin vai ei.

    Asia on siis periaatteessa yksinkertainen, mutta vuosien mittaan olleet riitatapaukset ovat vääntäneet virhevastuuasioista sellaista kädenvääntöä että oksat pois.. Eli osa tuotevalmisajista osaavat kyllä venkoilla..ja koska laki on niinkuin se tulkitaan, löytää taitava, asiaan perehtynyt juristi kyllä asian jos toisenkin johon hän osaa vedota ettei valmistaja joutuisi virhevastuutaan kantamaan..

    Näillä tiedoilla mitä tuosta lasiasiasta on, niin onhan tuo toisaalta hiukan hankala tilanne - mutta en kyllä ole omien autojen kohdalla tähän mennessä tilanteeseen jossa maahantuoja ei olisi takuuasioita hoitanut jos autoon on ongelmia tullut takuuaikana VAIKKA olen ollut auton toinen omistaja ja auto ollut siinä välissä autoliikkeen omistuksessa..eli siis myynnissä.
    Mun maallikkonäkemys on kuitenkin se, että kyllä tuo melkein tässä kohtaa Laakkosen (takuun siis) piikkiin pitäisi mennä.

    Olen jossain yhteydessä määritellyt premium-automerkkiä siten, että se ei ole premiumin edellytys että auto on täysin vikavapaa - premiumia on se, miten merkin edustaja hoitaa ne vika-/ongelmatilanteet.

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1576

      #62
      Kaverille vaihtoivat kokkolassa kustcarilla suoraan uuden luukun kun ruostetta näkyi. Oman autoni vein termarijumppaan takuun piikkiin ja kyselin tuosta koritakuus hommista ja sanoi että jos ruostuu niin vaihdetaan uuteen.



      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Vaimon nelivuotiaan e61 takaluukku pukkaa ruostekukkaa. Laakkonen sanoi että luukun yläosa voidaan maalata takuuseen, sijaisautoa ei tipu vaikka vähintään kolme päivää menee takuuhuollossa ja vaimo tarvitsee autoa työtehtävien hoitamiseen päivittäin. Ehdotin että vaihtakaa uusi pelti jonka maalatte etukäteen, jolloin remppa menee yhdessä päivässä. Ei onnistu kuin maksamalla pelti (785€) itse. Annetaan kukkia ja palataan asiaan seitsemän vuoden kuluttua.

      Vaimon edelliseen autoon (Mondeo) korjattiin niin ikään nelivuotiaana ruostuneet ovipellit vaihtamalla ja sijaisautoksi sai 13tkm ajetun c-maxin. Kaikki takuuseen.

      Nyt pitäisi vielä keksiä mitä se premium laatu/palvelu on?

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        #63
        Originally posted by mikasare View Post
        Sanoivat Laakkosella että lasi liimataan tehtaalla käsin, voi se mennä vinoonkin...
        höpö höpö, puhukoon mitä lystäävät...
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1424

          #64
          Originally posted by ptikkala View Post
          Kaverille vaihtoivat kokkolassa kustcarilla suoraan uuden luukun kun ruostetta näkyi. Oman autoni vein termarijumppaan takuun piikkiin ja kyselin tuosta koritakuus hommista ja sanoi että jos ruostuu niin vaihdetaan uuteen.
          Minä vuonna tämä tapahtui?
          e39 M54B22 manual
          Polestar2 LRDM -21
          Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1424

            #65
            Originally posted by jva View Post
            Olen jossain yhteydessä määritellyt premium-automerkkiä siten, että se ei ole premiumin edellytys että auto on täysin vikavapaa - premiumia on se, miten merkin edustaja hoitaa ne vika-/ongelmatilanteet.
            Hyvin määritelty. Erityisesti silloin, kun vika on ostajalle odottamaton joko laadun tai kustannusten suhteen, arvostusta hakevan merkkiorganisaation tulisi hoitaa ongelma jopa omia vaivojaan ja kustannuksia säästämättä, tyyliin "olemme todella pahoillamme että jouduitte kokemaan tämän ja yritämme parhaamme mukaan korjata virheen tavalla joka on Teille vaivattomin ja lopputuloksen kannalta paras".

            Tuntuu että bmw näyttää asiakkaalle nykyisin virtuaalista keskisormea. Ehkä paras esimerkki on dieseleiden läppäviat jossa bmw:n suhtautuminen on ollut uskomatotoman kylmäkiskoista. Täytyy vakavasti harkita jos sittenkin kävaisisi messukeskuksessa ensi viikonloppuna
            e39 M54B22 manual
            Polestar2 LRDM -21
            Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #66
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Täytyy vakavasti harkita jos sittenkin kävaisisi messukeskuksessa ensi viikonloppuna
              Voin kertoa, että ei se siitä parane!! Valmistusmaa vaihtoon niin pelaa autot kuin takuutkin paremmin.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19180
                • -

                #67
                Taitavat nyt valehdella sulle Laakkosella ja vähän muuallakin korvat punaisena minkä kerkeävät.. :think

                PS. Dieseleiden läppävioista pääsee ostamalla bensa-auton..
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • jva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1419

                  #68
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Hyvin määritelty. Erityisesti silloin, kun vika on ostajalle odottamaton joko laadun tai kustannusten suhteen, arvostusta hakevan merkkiorganisaation tulisi hoitaa ongelma jopa omia vaivojaan ja kustannuksia säästämättä, tyyliin "olemme todella pahoillamme että jouduitte kokemaan tämän ja yritämme parhaamme mukaan korjata virheen tavalla joka on Teille vaivattomin ja lopputuloksen kannalta paras".

                  Tuntuu että bmw näyttää asiakkaalle nykyisin virtuaalista keskisormea. Ehkä paras esimerkki on dieseleiden läppäviat jossa bmw:n suhtautuminen on ollut uskomatotoman kylmäkiskoista. Täytyy vakavasti harkita jos sittenkin kävaisisi messukeskuksessa ensi viikonloppuna
                  Kyllä! Yksi hyvä esimerkki - valitettavan harvinainen vain näissä asioissa - on sattunut omalle kohdalle Mersun kohdalla. Ostin aikanaan reilun parin vuoden ikäisen SLK:n, josta takuu oli siis loppunut jo aikaa sitten (siihen aikaan takuu oli vuosi).
                  Jossain vaiheessa autossa ilmeni sivuääni, joka viittasi vahvasti perävikaan. Siinä vaiheessa takuun umpeutumisesta oli kulunut jo reilut pari vuotta. Vein auton lähimpään Mersu-huoltoon asian selvittelyyn. Kyseinen Mersu-huolto alkoi selvittelemään asiaa tarmokkaasti. Ensimmäisen tsekkauksen jälkeen korjaamo ilmoitti mikä on todennäköinen vika ja mitä sen korjaaminen edellyttää. Kysyin sitten tietysti että mitä maksaa - johon vastaus oli: "soitin jo maahantuojalle asiasta ja he sanoivat että asiakkaalle ei kustannuksia.."

                  Se oli premiumia - mutta enpä usko että enää sielläkään samalla tavalla ilman tappelua mitään maahantuojan piikkiin saa.. mutta noin sen pitäisi mennä!

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16544
                    • Asikkala

                    #69
                    Originally posted by mikasare View Post
                    Nyt tästä tulee aika mielenkiintoinen juttu.
                    Soittivat Laakkoselta että tehdas on antanut luvan liimata tuulilasin uudestaan!
                    Siis tuulilasi irrotetaan ehjänä ja laitetaan samoilla tiivisteillä, mutta uudella liimalla takaisin?
                    No ainakin Laakkosella ovat yrittäneet saada tehdasta tulemaan vastaan.
                    En tunne 1-sarjalaisen rakennetta mutta eikös se liima toimi tiivisteenä ja se "tiiviste" on vain koristelista kuten muissa liimalaseilla olevissa autoissa ?

                    Comment

                    • Järppä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1108
                      • Stadi, ladon takana.

                      #70
                      Originally posted by jr66 View Post
                      En tunne 1-sarjalaisen rakennetta mutta eikös se liima toimi tiivisteenä ja se "tiiviste" on vain koristelista kuten muissa liimalaseilla olevissa autoissa ?
                      Kyllä juuri noin.
                      Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                      Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                      Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                      If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                      Top Gear review

                      Comment

                      • mikasare
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 241
                        • Lohja

                        #71
                        Tuulilasi oli asennettu tehtaalla vinoon.

                        Lasi on vaihdettu eilen Laakkosella. Lasi oli liimattu vain kerran, tehtaalla.
                        Eli kyllä tehtaalta näköäjään pääsee maanantaikappaleita ulos.
                        Eikä mennyt tehtaan takuuseen vaan BMW suomi kaiketi kustansi.
                        Kiitos siitä.

                        Laakkoselle pisteet asian hoitamisesta lopultakin.
                        Reklamointi aloitettu 13.7. ja nyt 2.10. onnellinen loppu.
                        Lohja

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎