Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30TV. M20 ->M52

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2433
    • Kouvola

    #31
    mitäs mä sillä virtalukolla teen??

    pitää vissiin käydä kattomassa mitä siihen on kuulunnu..

    mitäs itte epäilet, kun se on vm. 00.. :?:

    hain tänään öljypohjan porvoosta.. hyvin istuu, kun leikkas sen levyn sieltä takaosasta pois...
    sitten enää öljypumpun imuputken muokkaus, ja kasaan -> keulille! 8) huommena!!
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2433
      • Kouvola

      #32
      tuli muuten mieleen, että mihinkäs väliin se boxi oikein tulisi, kun johtoja on:

      yks liitin missä paljon johtoja, eli se mihin "kaikki" tulee

      toinen johon tulisi todennäköisesti virta.. oisko ollu 4punasta johtoa..

      ja kolmas missä 3 eriväristä johtoa..
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Kyllä nyt on jo pakko heittää vähän epätoivoa projektiin. Eli ensinnäkin tässä koneessa on ajonesto rakennettu moottorinohjauksen osaksi. Systeemiä ei saa mitenkään ohitettua tai herätettyä ilman koko ajoneston uutta aktivoimista. Tähän luonnollisesti kuuluu virtalukon satelliitti ja siruavain. Toisekseen tässä -00 moottorissa on täysin softapohjainen ruiskutus-systeemi joka on kytköksissä luistoneston ja ajonhallintajärjestelmän kanssa. Ilman näiden aktivointia systeemi tuskin herää ainakaan varsinaisella käyttö/teho-ohjelmalla. Järjestelmään kuuluu vähän vit...sti ohjattuja syöttöjä/tuloja bensiinipumpun törmäysanturii,ilmastointi,ym,ym mukaanlukien. Jo pelkkä bensiinipumpun älykäs herättäminen niin että systeemi ei laukaise keskiarvo/kotiinkutsuohjelmaa vaatii pikkuisen perehtymistä. Tämän systeemin kytkentäkaaviota niin että mukana olisi toimintakaavio, ei käsittääkseni ole kuin tehtailla. Systeemiin oleellisesti liittyvää johdotusta ja boxi/reletystä puuttuu noin kottikärryllinen tuosta moottorikuvasta. Purin juuri vastaavan kärähtäneen systeemin ja kaksi K-Raudan kottikärryllistä ei ihan riittänyt kun kaatolavalle kipattiin. Mutta ei siinä mitään. Jos saat joskus koneen edes käymään niin täytyy myöntää että Allah on väkevästi puhunut. Sitä tosiaan tarvitaan jo ajonestosysteemin herättämiseen. On nimittäin niin että maailmassa ei vielä ole yhtään rekisteröityä tapausta joissa ko.systeemi olisi voitu ohittaa. Tsekeistähän tuli jotain huhua että näitä bemuja ja jotain passatteja olisi varastettu niin että joku insinööri olisi jälkikäteen pysynyt ohittamaan systeemin. Asiahan selvisi kun maahantuojalla joku tehtaili uusiin autoihin vara/äly-avaimet ja myi ne konnille. Eli kun näistä uusista koneista yhtään ajonestoa ei vielä ole kukaan saanut herätettyä, on nämä koneet ongelmajätettä purkamoilla. Tai niin että niitä ei viitsitä edes rahdata nykyisin tänne pohjan perille edes Saksasta. Joitain palikoitahan menee koneiden etupäistä kolariautoihin, mutta esim. Ruotsin "jakelukeskukselta" tulee pelkkiä koreja. Hommahan voi onnistua niin että koko sähkötys/ABS/elektroniikka/ mittaristot/hallintalaitteet siirretään 1-1 uuteen koppaan. Kaikessa muussa tapauksessa puhutaan ikävä kyllä lähes mahdottomasta yhtälöstä.

        Comment

        • jvakeva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2433
          • Kouvola

          #34
          saapi nähdä.. ainakin henkilö, keltä koneen ostin, osaa ratkaista ongelman, jos semmonen tulee.. tulee kahteen nelioviseen e46 koppaan
          -00 ja -03 M3 koneet.. ja väittäisin, että toimii.. no, 15päivä kisat, sittehän se nähdään.. :?
          B10 V8 # 108
          saab r560 8X4

          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Nämä uudemmat koneethan toimivat täysin softapohjalta niin että esim.minkäänlaista ilmamäärämittauksen+korjaus-suureilla lisättynä, ympärille perustuvaa systeemiä ei enään ole. Tämän huomaat kun vertaat koneesi imupuolta pari vuotta vanhempaan versioon. Moottorin sytytys tapahtuu ohjelmallisesti suorasytytyksellä (ei siis virranjakajia tai edes kammenkulma jakoanturia) niin että tulpalle annetaan kaksi kipinää.
            Ensiksi varsinainen sytytys ja sitten palotapahtumaa seuraava mittasytytys. Palotapahtumaa mitataan siis oikean palotapahtuman perusteella jolloin kone toimii kaikissa lämpötiloissa, kaikissa olosuhteissa täysin huojumatta, nykimättä ja kylmänäkin heti maksimaalisella teholla.
            Tämä järjestelmä on täysin kiinteä osa ajonhallintajärjestelmää, luistonestoa ja ABS jarruja jotka osaltaan muuttaa sytytysajoituksia, ruiskutusta,jne,jne ajotilanteesta riippuen. Tomaattien ohjaus on myös osa tätä järjestelmää. Tämä on kokonaisuus josta ei voi toiminnallisesti poistaa mitään, ilman että järjestelmä tulkitsee tämän viaksi. Tämä taas laukaisee koko systeemin niin että se käynnistää ns.kotiinkutsuohjelman joka pudottaa tehoa n.50hv ja lisää polttoaineenkulutusta reilusti varsinkin kylmällä. No, tämä kaikkihan ei periaatteessa olisi vielä ihan mahdoton temppu(en kyllä tiedä kuka/missä olisi tehty), mutta sitten se ajonesto? Tarkistin tuossa aamulla vielä muutaman jutun ko.aiheesta ja se ikävä kyllä on niin että siihen tämä projekti tänännään kaatuu ihan varmasti. Vaikka saisit koko systeemin rakennettua/ladattua käyttökuntoon autoosi, et saa sitä koodattua henkiin mitenkään. Koodaushan tapahtuu valtuutetussa huollossa runkonumeron perusteella auton systeemipistokkeen kautta niin että varsinainen koodi/ohjelma tulee modeemia pitkin Saksasta. Näin tapahtuu mikäli ko.alustanumeroa ei ole poistettu euro/AKEn järjestelmästä varastettuna,purettuna, tuhoutuneena tai Ruotsinmallin verottomana varaosa-autona. Veikkaan että jokin em.koodeista lepää sen alustanumeron päällä mistä moottorisi on. Tämä tarkoittaa sitä että et mitenkään/milloinkaan saa herätettyä moottorinohjausjärjestelmää enään henkiin. Tätä ohjelmahan lataa aina ensin vaihtuvan ajonestokoodin, josta käynnistyy vasta moottorinohjaus.
            Systeemi on siis tavallaan rakennettu ajonestolla. Ajonestoon kuuluu tietenkin järjestelmän kanssa keskusteleva "älyavain"ja tämän lukeva satelliitti. Usein järjestelmään kuuluu vielä varsinainen ajonesto joka on valettuna/osa auton päävirtajärjestelmän(sisäpuolisen relerasian) runkoa. Tämän kautta kulkee lähes kaikki auton toiminnot lukoista, hälyttimistä ja sisävaloista lähtien. Voin siis todeta ihan ehdottomasti niin että alkuperäisellä sähköjärjestelmällä et moottoriasi tule herättämään. Jos sen teet olen minä ammatillisestikkin ja moni varmasti BMW:lläkin ehdottomasti tapauksesta kiinnostunut. Olet nimittäin samalla murtanut heidän 100%:ksi väittämänsä ajonestojärjestelmän. Myös luonnollisesti vakuutusyhtiöillä alkaa valtava kuhina ympäri euroopan bemareiden vakuutusmaksujen korotustoimissa. Nykyisestä ajonestolaitteestahan saa 15% alennuksen autovakuutuksesta Suomessa ja muualla enemmän.
            No, hommahan voisi onnistua niin että poistat moottorista nykyisen sähkö/ruiskutusjärjestelmän kokonaisuudessaan, sekä imusarjan. Korvaat systeemin hestecin järjestelmällä ja mietit miten saat sytkäpuolen toimimaan ohjelmallisesti. Mutta, tosiaankin, olen aivan tavattoman kiinnostunut projektisi etenemisetä ihan harrastepohjalta, mutta erityisesti myös ammatillisesti, joten jos saat ratkaistua edes yhden ongelman tästä projektista niin informoi vaikka näin aluksi ihan tämän foorumin kautta.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #36
              Helpoin/halvin/järkevin vaihtoehto mielestäni olisi muuttaa koko ruisku vastamaan "antiikkista" M50 ruiskua....

              Jotenkin epäilyttää ettei vanosta silti saa koskaan toimimaan...

              Sitäpaitsi M50 imusarja virtaakin paremmin kun M52 malli.

              Jos ei lompakossa tunnu ennestää vajausta niin asentaa suoraan ohjelmoitavan ruiskun ja sytkän.
              Olli.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Näinhän tämä menee. En ole ihan satavarma, mutta taidetaan tuon vanoksenkin hengenelämää tarkkailla tässä uudemmassa M52:ssa ohjelmallisesti ja sekoittaa sitä osana ruiskutusohjelmaan. Jonkin vanhan L-jetin tai motronicin siihen voisi saada muuten asennettua mikäli ei ole ajonestolla varustettu boxi ja suorasytytyksen saa jotenkin toimitettua ilman jakajia tms. Virranjakaja pitäisi pystyä johonkin väliin asentamaan?. Samalla imusarjan vaihto on toki välttämättömyys. Voi toki koko koneen virtausoptimit sekoittua totaalisesti tästä hommasta niin ettei tyhjäkäyntiä tms.saa vakiobensiininpaineilla kaivettua oikein millään esiin tai sitten pitää mm.bensanpaineen ohjaus rakentaa kuitenkin elektroniseksi. Sehän on kuitenkin pointti että nykymoottorit näennäisestä ulkoisesta samankaltaisuudestaan huolimatta ovat rakenteeltaan ja toiminnaltaan TÄYSIN erilaisia kuin vielä 90-luvun puolessa välissä.
                Eli nykykoneet puhuvat ikäänkuin täysin eri kieltä kuin vähän vanhemmat ruuttakoneet. Oikeastaan asian tajuaa kun asian ajattelee kuin että kännykällä ja kotilankapuhelimella tehdään samaa asiaa, eli puhutaan, mutta lankapuhelimen muutos kotikonstein kännykäksi on verrattavissa nykymoottorin käynnistämiseen 15-vuotta vanhassa konehuoneessa. Ei välttämättä onnistu ihan piuhoja yhdistelemällä kun toimintaperiaatteet ovat täysin eri planeetoilta.

                Comment

                • mikke
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 450
                  • .

                  #38
                  Originally posted by Hemi
                  Näinhän tämä menee. En ole ihan satavarma, mutta taidetaan tuon vanoksenkin hengenelämää tarkkailla tässä uudemmassa M52:ssa ohjelmallisesti ja sekoittaa sitä osana ruiskutusohjelmaan.
                  Näin olen minäkin ymmärtänyt ja myös m50 moottorin vanos ei luultavasti toimi ilman kaikkia mahdollisia ohjelmia jotka e36 kopassa on moottorin ohjauksen lisäksi.

                  Comment

                  • jvakeva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2433
                    • Kouvola

                    #39
                    JAA.. pitää huomena käydä ruopan tallilla muutenkin, niin vois kysästä asiasta.. mutta ainakin toinen M3kone tirahti toissapäivänä tulille.. eli vm. 98-99.. en muista tarkkaan.. ja oli muistaakseni (ja erittäin todennäköisesti) omalla ruikulla.

                    ja perhana, muuten ois paikallaan, mutta pakosarjat joutuu vaihtamaan katittomiin malleihin, kun ei ihan mahdu!! no suuntana porvoo :roll:

                    itseasiassa kävi mielessä, että jos laittais m50b25 ruiskun.. eikös tuo nokkien säätö tapahdu hydraulisesti.. mutta niissä on varmaankin jotkut venttiilit.. :?

                    mutta pakkohan toi on saada toimimaan, ei se nyt niin älytön viritelmä voi olla.. eihän semmosta ole mitään järkeä tehdä, että kone joutuis romukoppaan..


                    meinaatko sitä "VIN" koodia? saanhan mä siitä autosta vaikka koko runkonumeron..

                    ja tietenkin ko. autosta löytyy laput, kun on kisakäyttöön menossa.. vai oliko jotain papereita vielä?
                    B10 V8 # 108
                    saab r560 8X4

                    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                    Comment

                    • Sami
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1332
                      • Kajaani

                      #40
                      Originally posted by jvakeva
                      JAA.. pitää huomena käydä ruopan tallilla muutenkin, niin vois kysästä asiasta.. mutta ainakin toinen M3kone tirahti toissapäivänä tulille.. eli vm. 98-99.. en muista tarkkaan.. ja oli muistaakseni (ja erittäin todennäköisesti) omalla ruikulla.

                      ja perhana, muuten ois paikallaan, mutta pakosarjat joutuu vaihtamaan katittomiin malleihin, kun ei ihan mahdu!! no suuntana porvoo :roll:

                      itseasiassa kävi mielessä, että jos laittais m50b25 ruiskun.. eikös tuo nokkien säätö tapahdu hydraulisesti.. mutta niissä on varmaankin jotkut venttiilit.. :?

                      mutta pakkohan toi on saada toimimaan, ei se nyt niin älytön viritelmä voi olla.. eihän semmosta ole mitään järkeä tehdä, että kone joutuis romukoppaan..


                      meinaatko sitä "VIN" koodia? saanhan mä siitä autosta vaikka koko runkonumeron..

                      ja tietenkin ko. autosta löytyy laput, kun on kisakäyttöön menossa.. vai oliko jotain papereita vielä?
                      Joo kyllähän uuteen autoon voi uuden moottorin vaihtaa kun autossa jo valmiina nämä ajonestolaitteet ja koodaamalla sen saa toimimaan...mutta eipä e30 mallissa ole vielä tunnettu kyseistä elektroniikkaa....Ja muistutukseksi vielä että kajaanista löytyy m50 vanos moottori jossa ei ajonesto laitteita vielä ole 8)

                      Yhden auton olen rakentanut missä ei ole ollut EWS:ää ja laittanut siihen moottorin missä tämä ajonesto on mutta tosiaan täytyy laittaa KAIKKI virtalaitteet jotka edes epäilee olevan liitoksissa ajonestoon ja myös virtalukko ja avain...eli virtalukko ja avainpaketti kojelaidan alle nippusiteellä ja teipillä kiinni + muut hörsteet lisäksi.....käytännössä ei ole viikonlopun homma eli saa tehdä töitä tosissaan...

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Ensinnäkin jos kone on vm.-98 jossa on vielä konventionaalinen ilmamäärämittaus imusarjassa voi homma onnistuakkin kunhan elektroniikka vaihdetaan hesteciin tms. Eli pointti on se että koska alkuperäistä ruiskuboxia ei saa taatusti kukaan heräämään, pitää ohjelma tuoda kokonaan alkuperäisen ohjelman ulkopuolelta. Tässä uudemmassa pannussa kaikki tapahtuu järjestelmäkontrollissa kokonaisuutena, ilman että siihen voi mitenkään muuten kuin alkuperäohjelmallisesti vaikuttaa.
                        Nyt kun et saa herätettyä mitenkään enään järjestelmää(ajonesto) on moottori hyödytön. Usko tai älä mutta esim.Saksassa näistä kolarissa muuten tuhoutuneista uudemmista bemuista tai muista vastaavista, käy turkinpojat nyppäämässä startin ja laturin talteen ja koko paketti menee auton mukana paaliin!!! Ja tämä on tosi!!! Ei siis kannata edes turkinpojan palkoilla lähteä repimään 01-mallisesta 525:sta konetta joka päätyy ongelmajätteeseen joka tapauksessa. Joskus 10-15vuoden kuluttuahan joku voisi tarvita vaihtokonetta oman loppuunajetun tilalle, mutta ei maksa vaivaa säilytellä näitä koneita kymmeniä vuosia hyllyissä. Nämä nykymoottorit ovat IHAN OIKEASTI lähes ongelmajätettä nykyiselle autopurkamotoiminnalle. Erityisesti näin on useimpien uudempien ketjullisten japsikoneiden kohdalla joilla pystyy vetämään 500tkm:n siivun ilman mitään ongelmia. Ainoa taho joka näitä koneita muutaman prosentin suhteessa tarjontaan käyttää, on yksityiset henkilöt jotka korjaavat AVK:lta ostettuja kolareissa moottoreistaan vaurioituneita autoja. Kyllähän näistä koneista toki pyydetään purkamoilla, mutta tässä onkin juuri se pointti että jos sellaisen tarvit vastaavan vahingoittuneen tilalle, joudut siitä maksamaan. Moottorivaihtoihinhan näitä ns.uuskoneita ei myydä enään lainkaan

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Eli tuosta ajonestojärjestelmän toiminnasta vielä: Hommahan siis toimii ainakin yleisesti niin että asettaessasi ns.älyavaimen virtalukkoon, tunnistaa lukon ympärillä oleva antenni/satelliitti avaimen koodin joka lähtee ajonestolaitteelle. Joissain systeemeissä myös tämä koodi muuttuu jokaisella yhdistyskerralla mutta yleensä se on se mikä syötetään tehtaalta modeemilinjaa ajonestoon ja avainkoodiin. Jos koodi stemmaa, ajonesto sallii auton toiminnallisen virtajärjestelmän avauksen. Tämä tapahtuu auton päävirtajärjestelmän sisällä johon on yhdistetty kaikki oleelliset releet/järjestelmien herätykset.
                          Samalla ajonesto syöttää kaksi herätekoodia moottorin ruiskuboxille.Kiinteän=tehtaalla poltetun ko.auton tunnistekoodin jota ei voi muuttaa jälkikäteen ja vaihtuvan. Tämä muuttuva herätekoodi vaihtuu jokaisen sammutuksen jälkeen ja näitä koodivaihtoehtoja on n.5milj-28miljoonaan. Herätekoodi toimii myös kaikessa moottorin toiminnallisessa softassa niin kauan kun virrat on päällä. Tällä estetään se tilanne että auton saisi liikkeelle vaihtamalla vain yksi tai kaksi osaa järjestelmästä tai sekoittamalla niitä. Eli käytetty/toisen auton ruiskuboxi ilman ajonestoa on totaalisesti romurautaa. Yksikin väärän koodin syöttöyritys lukitsee ajoneston ja se on herätettävissä vain uudella tehdaskoodilla. Uusia Volvoja ja Opeleitahan näkyy hinureiden lavoilla vietävän nykyään useinkin kun systeemit näissä tulkitsee herätekoodin jostain syystä väärin ja lukitsee systeemin. Eli, jotta järjestelmä voitaisiin mitenkään tässä maailmassa ihmisen toimesta(uhvomiehet tietysti vaikuttaa kuulemma muutenkin USA:ssa n.1000 ajoneuvojen ajonestojen laukeamista vuosittain?)Pitää vähintään kaikki kolme järjestelmän osaa olla kytkettynä(avain, ajonesto ja moottorinohjaus). Järjestelmään ei saa syöttyä mitään poikkeavia vastusarvoja mistään suunnasta. Tämän jälkeen ajoneuvo pitää olla valtuutetun huollon piuhoissa kiinni, ajoneston uudelleenkoodaustilassa. pitää olla olemassa rungon-numero joka on poltettuna ruiskun ja ajoneston muistiin koodina. Tämä koodi syötetään saksaan jonka tehdas hyväksyy tai hylkää riippuen siitä onko ko.alustanumero ilmoitettu varastetuksi, tuhoutuneeksi, puretuksi vai onko numero edelleen "hengissä". Jos kaikki on ok, syöttää tehdas salatun mutta alustakoodiin sopivan kertoimen tms.herätekoodin järjestelmään, ja voila`moottorinohjaus herää toimimaan kuin taikaiskusta. Nyt on lisäksi niin että tämä on se yksinkertaisin nykymalli. Systeemiin voi olla piilotettuna muuallekkin kiinteitä toimintakoodeja ja jos taas kaikki ei stemmaa on systeemissä lappu luukulla. Itse asiassa tämä on jotain korkeampaa matematiikkaa josta vain auton/ajoneston valmistaja ymmärtää jotain, mutta näin se periaatteessa toimii. Ei ole siis mitään...siis ei mitään mahdollisuuksia saada nykyisellä ajonestolla varustettua autoa liikenteeseen ilman laillista omistus-suhdetta tai käynnissä olevan auton kaappausta liikennevaloissa. Tämäkään ei onnistu numerokoodatuissa järjestelmissä sen jälkeen kun virrat on kerrankin väännetty pois päältä.

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2433
                            • Kouvola

                            #43
                            elikkä meinaat, että uusi boxi, mieluiten ohjelmoitavaa mallia on ainoa vaihtoehto koneen herättämiseen?

                            EDIT: ja tuota,, jos meinaa saada pelittämään, (eli siis virta-avain,yms.) niin virtoja ei saa kytkeä kertaakaan, ennenkuin on koko paketti kasassa?
                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Systeemin herätys/vaihto onnistui vielä jokunen vuosi sitten kun ajonestot olivat itsenäisiä reilun tulitikkuaskin kokoisia boxeja rattiputkissa nippusiteillä. Kun vaihtoi auton päävirtajärjestelmän ja piti ajoneston ja ruiskun parina sai homman herätettyä mikäli järjestelmä ei ollut suojattu aikavarmistuksella. Eli jos akku oli irti yli viikon/kaksi, tyhjensi systeemi itsensä ja se vaati uudelleenkoodauksen. Tämäkin "ennenvanhaan" onnistui kun piti järjestelmän luovuttaneen auton alustanumeron tallessa. mm.vuonna-96 eräs Volkkarin -95 Polo projekti oli tällainen. Nykyisin ei näitäkään taideta missään enään koodata ilman alkuperäisen alustanumeron fyysistä paikallaoloa. Siinä huoltoliikkeessä päitä putoilee jos näin saataisiin varastettuun koriin kolariauton tekniikka ja auto laillisesti liikenteeseen. Järjestelmää ei mitenkään voi koodata vain järjestelmänä vaan vaatii ympärilleen koko auton. Nykyiset, täysin osa autoa olevat ajonestot eivät ole edes verrattavissa näihin vm-94-98 löytyviin "estimiin", vaan nyt puhutaan järjestelmistä joiden ohittaminen ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Periaatteessa homma toki onnistuu niin että vaihdetaan KOKO, ja siis KOKO auton tekniikka ja sähköistys viimeisintäkin paukkulankaa myöden uuteen. Luonnollisesti tähän pitää lisätä kojelauta ja kaikki hallintalaitteet ja asentaa bagi ja jarrusysteemit ajonhallintajerjestelmin lisättynä.
                              Olen kaksi kertaa tämän projektin läpivienyt ja sanotaanko niin että kolmatta kertaa en sitä enään tee. Pidän esim.ihan mitättömänä pikkujuttuna tuollaisen vm.00-03 e39:n totaalipalovaurion(sisä ja konepalovauriot yhdessä) restaurointia jossa koko auto puretaan täysin osiksi ja kaikki mahdollinen sähköihin liittyvä vaihdetaan uuteen vastaavaan sekä testataan/koodataan.

                              Comment

                              • jvakeva
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2433
                                • Kouvola

                                #45
                                no perhana.. nyt alkaa kuulostamaan mielenkiintoiselta..

                                mutta mitens, en ole oikein näihin m50koneisiin perehtynyt sen takemmin, niin miten on ton vanoksen kanssa/muiden kilkkeiden, jos vaihtaisi m50b25ruiskun?



                                entäs ohjelmoitava lastu?, kykeneekö toimimaan ilman ajonestopaskoja?
                                B10 V8 # 108
                                saab r560 8X4

                                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎