Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 alkuperäinen kierroslukumittari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tk-
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 387
    • Jyväskylä

    E21 alkuperäinen kierroslukumittari

    Sellasta vaan, että mitä eroa on 4 ja 6 sylinteristen kiekkamittareilla, että saako 6 sylinterisen mittaria toimimaan jotenkin 4 sylinterisessä niinku nyt esim. E30:ssä vaihtamalla sitä koodipalikkaa ?
    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82
  • pipo_esa
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 28

    #2
    Pieni muistikuva on että rundarissa on potikka jolla sen voi säätää sopimaan sekä nelos että kutos koneelle, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

    Comment

    • Okkim328touring
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 288
      • Porvoo

      #3
      Itte olen kyseisen projektin käyny läpi. Eli mulla oli autona E21 315, johon vaihdoin 2.0 neloskoneen ja täten halusin myös kiekkamittarin. No ensin hankin 6-koneen kellollisen kiekkamittarin (enempi tarjolla), mutta ei siinä ainakaan ollu mitään potikkaa enkä saanut sitä toimimaan neloskoneen kanssa. Sitten kovan etsinnän jälkeen löysin alkuperäisen 4-koneen kiekkamittarin, joka toimi mainiosti. Tosin ne 4-koneen kiekkamittarit on ilman kelloa...

      Voi tietenkin olla et jos 6-koneisen kiekkamittarin purkaa, niin sen saa toimimaan nelarissa, mutta miten niin se onki jo vaikeempi pala.
      at the moment: F15 X5 40e M-Sport -18 & I01 i3s 94Ah -20
      ex: F11 530xDA -13, F20 118i Sport -12, E70 X5 3.0DA Sport Individual -07, E81 130i M-Sport -07, E53 X5 3.0DA Sport Individual -06, E46 330i touring -01, E91 325i touring -10, E46 325ixA touring -02, E83 X3 3.0DA -06, E39 530DA touring M-Sport -03, E34 540i 6-gang -94, Z3M roadster -00, E30 325ix -87, E46 330D touring M-Sport -02, E36 328i touring M-Sport -96, E21 320 -81, E21 315 -82

      Comment

      • mla
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 81
        • Tampere

        #4
        Onko kaikki 4-koneen mittarit kellottomia?

        Etsiskelin samaan ongelmaan ratkaisua, joten jatketaan tähän:

        Mulla on kelloton mittari jossa hieman ristiriitaista tietoa. Yhdessä kohtaa lukee "6 zyl 4 takt" ja toisessa 21/318. Sen varran avasin että sisällä on yksi potentiometri jolla _ehkä_ voi säätää mittarin niin neli- kuin kuusipyttyiselle.

        Arvaan että mittari käy kumpaankin, säädetään potikalla ja on alunperin asennettu 318:iin. Pianhan tuo selviää kun on pari vertailumittaria. Vai osaisiko joku tarkentaa etten ruuvaile suotta?

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Ex e21 316 -81, siihen laitoin orkkis kierroslukumittarin digikellolla, löytyi purkaamolta täydellisenä, kellon säätönappia myöten eli on myös kellollisia. Ennen tuota kellollista oli kiinni kelloton mittari, löytyi purkaamolta...

          Comment

          • basso72
            BTCF Member
            • Dec 2004
            • 1837
            • Ylä-Pinsiö

            #6
            Originally posted by mla View Post
            Etsiskelin samaan ongelmaan ratkaisua, joten jatketaan tähän:

            Mulla on kelloton mittari jossa hieman ristiriitaista tietoa. Yhdessä kohtaa lukee "6 zyl 4 takt" ja toisessa 21/318. Sen varran avasin että sisällä on yksi potentiometri jolla _ehkä_ voi säätää mittarin niin neli- kuin kuusipyttyiselle.

            Arvaan että mittari käy kumpaankin, säädetään potikalla ja on alunperin asennettu 318:iin. Pianhan tuo selviää kun on pari vertailumittaria. Vai osaisiko joku tarkentaa etten ruuvaile suotta?
            6 zyl 4 takt = 6 sylinterinen 4-tahtikone.
            Ovat eri mittarit nelos- ja kutoskoneessa.
            Molempiin on saanut lisävarusteena 8/79 alkaen tuon kellon ja jälkivarusteluun retrofit-kittinä.
            Tässä uskossa elän,kun itsellä ei ole hallinnassa muita malleja kuin,joissa on vakiovarusteena kierroslukumittari.
            sigpic
            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
            320i -77

            Comment

            • mla
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 81
              • Tampere

              #7
              Tämä selvisi. Mittari toimii kuten pitääkin. 105 mittarissa ja 3000 kierrosta, riittävän lähellä totuutta ainakin minulle. Eli ainakin tämän mittarin sai toimimaan nelipyttyisessä huolimatta "6-zyl" merkinnästä.

              Jälkiasentajille tiedoksi: mittariston taakse johtosarjaan tulee valmiiksi musta johto johon menee abikoliitin kiinni, tästä saa herätesignaalin puolalta. Plusvirta kannattaa ottaa vihreä-valko johdosta joka menee lämpömittarin puolen moninapaliittimen nastaan 2(?), maan saa kellon maajohtimesta.

              Taivutetut liittimet ja johtojen asettelu tarkasti paikalleen kojelaudan uumeniin helpottavat kummasti mittariston survomista takaisin paikoilleen:-)

              Comment

              • Epe
                Bimmer Rookie
                • Oct 2002
                • 142
                • Kuopio

                #8
                Pitikö niitä potikoita siis säätä johonkin asentoon? Vai riittikö pelkkä kytkeminen?
                Talven mittaan olisi tarkoitus omaan vaihtaa kierroslukumittarilla varustettu mittaristo

                Comment

                • Dudismi
                  BTCF Member
                  • Feb 2006
                  • 166
                  • Rauma

                  #9
                  Omassa toimii kierrosluvut aivan kuten kuuluukin, mutta mitenkä saisin kellon toimimaan? Ei löydy mitään liitintä kyseiselle...
                  E30 325i
                  E36 325i cabriolet
                  F11 520da
                  Harley bagger

                  Comment

                  • amkitka
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 181

                    #10
                    Originally posted by Dudismi View Post
                    Omassa toimii kierrosluvut aivan kuten kuuluukin, mutta mitenkä saisin kellon toimimaan? Ei löydy mitään liitintä kyseiselle...
                    titta på harmaa kaapeli som troligen fattas


                    Comment

                    • Epe
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2002
                      • 142
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by mla View Post
                      Jälkiasentajille tiedoksi: mittariston taakse johtosarjaan tulee valmiiksi musta johto johon menee abikoliitin kiinni, tästä saa herätesignaalin puolalta. Plusvirta kannattaa ottaa vihreä-valko johdosta joka menee lämpömittarin puolen moninapaliittimen nastaan 2(?), maan saa kellon maajohtimesta.

                      Taivutetut liittimet ja johtojen asettelu tarkasti paikalleen kojelaudan uumeniin helpottavat kummasti mittariston survomista takaisin paikoilleen:-)
                      Kuinka paljon erilainen johtosarja on niissä autoissa, jotka tehtaalta ovat tulleet rundarilla varustettuna?
                      Onko siis mahdollista ottaa purkuautosta myös tarvittava johto edellisestä liittimestä lähtien? Ja jos on niin missähän se liitin sijaitsee?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by Epe View Post
                        Kuinka paljon erilainen johtosarja on niissä autoissa, jotka tehtaalta ovat tulleet rundarilla varustettuna?
                        Onko siis mahdollista ottaa purkuautosta myös tarvittava johto edellisestä liittimestä lähtien? Ja jos on niin missähän se liitin sijaitsee?
                        Ei 100 % varmuutta mutta itse vaihdoin aikoinaan kellon tilalle rundarin, mitään johtoja ei tarvinnut vetää uusiksi koska purkuautosta otetun mittarin mukana tuli rundarin oma johto. Myöh. löysin digikellolisen rundarin, kellolle virta alkup. viisarikellon piuhoista jolloin muisti pelaa vaikka virran kääntää avaimesta pois, plug and play.

                        Comment

                        • Epe
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 142
                          • Kuopio

                          #13
                          Jos mittaristo on pöydällä, niin mistä erottaa käykö se 4- vai 6-sylinteriseen?

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Epe View Post
                            Jos mittaristo on pöydällä, niin mistä erottaa käykö se 4- vai 6-sylinteriseen?
                            Olikohan takana stanssattu merkintä vai joku ruuvi josta sai valita, kurkkaa niin näkyy kyllä selvästi.

                            Comment

                            • Epe
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2002
                              • 142
                              • Kuopio

                              #15
                              Tilasin sitten mittariston jonka piti käydä. Todellisuudessa takaa löytyy teksti "12V 6 zyl - 4 Tack"
                              Hyvin sain mittarin toimimaan, piti vain muutaman kerran käyttää irti ja säätää ruuvarilla. Muistaakseni aika reilusti piti kääntää, ennen kuin alkoi näyttämään oikein. Säätö pitää tehdä korkeilla kierroksilla, että näyttää aina oikein. Itse katsoin ohjekirjasta oikeat kierrokset 100km/h nopeudelle, ja säädin sen mukaan.
                              Last edited by Epe; 21-01-2012, 15:48. Reason: Turha kuva pois

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎