memebuy23buy

e30:sen turbotus..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2479
    • Lohja

    #16
    Originally posted by turboix
    Niin siis tossa tekstissä sanotaan että moottorinteho ei saa ylittää 20% malli sarjan tehokkaimmasta autosta, eli siis jos turbotetaan 318 pemari sen teho ei saa ylittää 205,2 hevosvoimaa jos sen alusta vastaa 325. Aken tekstistä sanasta sanaan. Ahtimen asennuksen lisäksi myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarru,voimansiirto sekä akselistot JOS korostan sanaa JOS TEHON LISÄYS SEN EDELLYTTÄÄ! Kas näin lukekaa ja ihmetelkää itte vaan,suosittelis lukeen ton tekstin kunnolla ennen ku rupee soittaan suutaan.
    Esimerkki
    Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.
    Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.
    Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #17
      eiköstö 316:n saa virittää 318i:n lukemiin ilman alustan muutoksia kun samat osat...?

      318i:n saa virittää 320:n tehoihin kun laittaa 320:n jarrut...?

      320:n saa virittää kun laittaa 325:n alustan ja jarrut...?

      ja 325:n saa virittää 20% kun laittaa is:n vakaajat...?

      ja jos 320:n virittäminen menee 320:n ja 325:n puoleen väliin niin mitäs sitten...?
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2479
        • Lohja

        #18
        Originally posted by GOOFY

        ja jos 320:n virittäminen menee 320:n ja 325:n puoleen väliin niin mitäs sitten...?
        Se selviää tuolta aken sivuilta ja Cell jopa kertoi mistä kohtaa. Sen lisäksi minä vielä laitoin sen koko tekstin tuohon ylös, joten jos nyt vielä ei jollekin tullut selväksi, niin sitten se ei tuskin ikinä tulekaan.
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • turboix
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 581
          • p-laidun

          #19
          Originally posted by L.H
          Esimerkki
          Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.
          Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.
          Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.
          ekkö sä osaa lukee että ALUSTAAN TARVII TEHDÄ MUUTOKSIA JOS TEHON LISÄYS SEN VAATII tossa sun esimerkissä se sen vaatii mut jos turbotat vaikka 318 pemarin ja lisäät siihen alkuperäseen tehoon sen 20% ni sitä ei tarvi muuttaa vastaamaan 325.
          BMW E46 330dA touring -00
          BMW e30 325tbo -86
          BMW e30 323ia cabriolet -83
          BMW e30 318i touring -89

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #20
            Originally posted by L.H
            Se selviää tuolta aken sivuilta ja Cell jopa kertoi mistä kohtaa. Sen lisäksi minä vielä laitoin sen koko tekstin tuohon ylös, joten jos nyt vielä ei jollekin tullut selväksi, niin sitten se ei tuskin ikinä tulekaan.
            joo joo... unohtui hymiö tosta viimisestä...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2479
              • Lohja

              #21
              Originally posted by turboix
              ekkö sä osaa lukee että ALUSTAAN TARVII TEHDÄ MUUTOKSIA JOS TEHON LISÄYS SEN VAATII tossa sun esimerkissä se sen vaatii mut jos turbotat vaikka 318 pemarin ja lisäät siihen alkuperäseen tehoon sen 20% ni sitä ei tarvi muuttaa vastaamaan 325.
              Öö.. ..eikös tässä topicissa oltu ahtamassa 320i:tä vai puhuiko joku jostain 318:sta? Kun 320i:tä on turbottamassa, niin siihen ei mitään 20% sääntöä sovelleta, vaan sen pitää vastata vähintään 323i:tä ja siitä ylöspäin menevillä tehoilla sitten 325i:tä(tai itse asiassa 320is taitaa olla se tehokkain vertailumalli) ja siihen voi laskea sen +20% päälle.

              Olet nyt oikeasti niin väärässä, että jos ei mene perille, niin en jaksa enää asiasta vääntää.
              Last edited by L.H; 04-07-2006, 06:31.
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5151
                • Kouvola, Savisto

                #22
                Niin eli se oli loppujen lopuks jokaisen mielestä juuri niin kuin mä sen 15 postausta sitten sanoin
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • danke
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 152
                  • Jeppis

                  #23
                  Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen! Mutta mikä juttu tämä on, että vuoden 2001 jälkeen ei muka sais vaihtaa/sekoitella bemarin, eri mallisarjojen moottoreita keskenään?? Esim. 325:seen ei saisi enään laittaa vaikkapa M30 moottoria, jostain 5, tai 7 sarjalaisesta!

                  Tämä olis kiva saada tietää, eikä ollut mitään kaverin kaveri sanoi juttua, vaan näin mulle kerrottiin!

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2479
                    • Lohja

                    #24
                    Originally posted by danke
                    Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen! Mutta mikä juttu tämä on, että vuoden 2001 jälkeen ei muka sais vaihtaa/sekoitella bemarin, eri mallisarjojen moottoreita keskenään?? Esim. 325:seen ei saisi enään laittaa vaikkapa M30 moottoria, jostain 5, tai 7 sarjalaisesta!

                    Tämä olis kiva saada tietää, eikä ollut mitään kaverin kaveri sanoi juttua, vaan näin mulle kerrottiin!
                    Bullshit.
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #25
                      "Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa."

                      "Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna."

                      "Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus."

                      "Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna."


                      Siinä suora lainaus AKE:n sivuilta. Eli mallisarjan tehokkain on aina vertailukohtana tehoissa / massoissa. Ja akselistojen tulee vastata tekniikkaa jonka takia esim. 316 -> 325 muutoksissa asennetaan 325:sen akselistot ja tolpat.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • PeliMies
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 391
                        • JSÄ

                        #26
                        Ei tubottamista mutta teho asiaa

                        jotain kaavailuja (lue=haaveillut) tekniikan vaihdolle miettinyt, (M50B25 tai jos rahaa sais tarpeeks niin 320IS/M3). Eli, jos haluais tommosesta 318i touring ritsasta saaha tehoa irti, niin minkälaisia muutoksia siihen joutus tekee jos sinne 320is tai M3 tekniikan haluais?
                        Ei taida riittää enää 325 tolpat ja jarrut?

                        Koneen myötähän menee vaihtoon ainakin laatikko ja perä, iskarit on samat kun 325ssa ja absit on... Eikös jarrujen pitäs olla samat kans kun 325?
                        ex:E36 320i, E30 318i Touring, E23 735, E34 520 pommi, Crescent. Nykyään Opel vectra

                        Comment

                        • -Markus-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1463
                          • Ihan Savossa

                          #27
                          Onko mallisarjan tehokkain 325i vai 320 is? Vai voiko käyttää tilanteesta riippuen kumpaa haluaa?

                          Ford Mondeo Mk3 STW
                          VW E-Golf 2015
                          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            #28
                            Originally posted by -Markus-
                            Onko mallisarjan tehokkain 325i vai 320 is? Vai voiko käyttää tilanteesta riippuen kumpaa haluaa?

                            monissa jutuissa ollut tinkaa että m3:sta ei voi käyttää vertailu kohteena kun se ei ole bmw:n tekemä suoraan... ja 320is:ää ei ole maahan tuotu suomeen, niin ei voi verrata...

                            ottaapa näistä ny selvää... sehän riippuu aina katsastus äijästä...

                            eli eiköhän siis ihan aivan täysin laillisesti tehokkain e30 saa olla 325:n alustalla jotain 205:n hepan luokkaa... mut olihan täsä vasta rekkariinkin merkitty jotain 230heppaa vai mitäs se oli...?
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #29
                              Jos nyt taas lainais tuolta AKE:n sivuilta, eli täsä tullee:

                              "Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen."

                              Tämän tekstin mukaanhan kaikkia tehtaalta rullanneita malleja, riippumatta siitä ovatko vientimalleja, voidaan käyttää vertailussa. Kunhan malli on tarkoitettu tieliikenteeseen.

                              Tarkemmin en asiasta tiedä, mutta miksei M3:sta voisi käyttää vertailumoottorina? Sehän kuitenkin luetaan yhdeksi 300 sarjaan kuuluvaksi versioksi?
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • turboix
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 581
                                • p-laidun

                                #30
                                perustelkaa

                                Herrat kaikki tietävät perustelkaa että mitenkä on mahdollista laittaa turbo 1,3 sierraan ilman mitään alusta muutoksia ja 1,6dsl eskorttiin ilman mitään alusta muutoksia ja 1.6 corollaan ilman mitään alusta muutoksia ja eiköös se luntin 518 ole katsastettu turbolle eikä senkä alustaaa oo mun käsitykseni mukaan muutettu mitenkä. Soitin tänään akelle ja ne sano sujuvalla suomen kielellä että ei ole mitään estett' turbottaa 320 bemari omilla jaarruilla jos sen teho ei nouse yli 20% kyseisen auton alkuperäisestä tehosta!
                                BMW E46 330dA touring -00
                                BMW e30 325tbo -86
                                BMW e30 323ia cabriolet -83
                                BMW e30 318i touring -89

                                Comment

                                Working...
                                X