Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 osto suunnitteilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hakunamatata
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 1

    e30 osto suunnitteilla

    Minä oon tämmönen vähän yli parikymppinen tyttönen. Toyotalla oon tähän asti ajanut vaikka Bemarista oon haaveillu ainaki viistoista vuotiaasta asti jos en jo ennen sitä. Nyt se sitten näyttää siltä, että tunne vie voiton, Toyota on myynnissä ja yks nätti Bemari kiikarissa.

    Edellä mainittu haaveiden kohteena oleva bimmeri on vuoden '88 BMW 318, jolla on ajettu yli 200tkm. Hmm. vähän semmonen "teinituning", ts. nätti ku karkki. Jotta näkisin ulkokuoren alle ja ymmärtäisin hetken olla katsomatta vaaleanpunaisten aurinkolasien läpi kertoisitteko tyyppivioista. Mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? Mitä katsoa, mitä kysyä, mihin kiinnittää koeajolla huomiota? Älkääkä nyt sanoko vaan, että ota joku mies mukaan. Epäilemättä sen teen. Minusta kuitenkin jos ostaa ihan ite itelleen auton niin ois hyvä tietää asiasta jotain, vastuu näistä ratkaisuista on kuitenki itellä. Ajoahan mulla ei älyttömästi tuu, ehkä noin 15tkm vuodessa.
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #2
    318i -88 eli vissiin m40 pannulla varustettu. "säksättääkö" kone, milloin jakopään hihna vaihdettu (40tkm vaihtoväli), jos 2d niin toimii etujakkaroiden kipit, ujeltaako perä, vuotaako öljyä auton alle, savuttaako (venttiilivarren kumit), pätkiikö ajaessa ja ottaako kunnolla kieroksia 4000rpm -> (ilmamäärä mittari)...

    siinä jotai tähän hätään, muuten sit perusjutut eli ruosteet, muut huollot yms.
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • spu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 528
      • Tampere

      #3
      No kun tuota suoli24 palstaa tulee seurattua niin pistetään tänne lyhyesti niistä tiedoista postaus kalliimmasta lähtien.
      Eli hieman listan poikasta.


      * Moottori
      o Hommaa suosiolla (ALKUPERÄINEN!!!) 325i, 320is, 318is, 320i ennen tuota mallia ko. järjestyksessä.
      -> Tämä sen takia, että n. 90% m40 koneen omistajista kysyy vuoden sisällä kuinka tehoa olisi halvin kasvattaa -> suurempikoneinen "valmis" auto ON halvin vaíhtoehto. (minä olen kuulunut tuohon kysyjäjoukkoon aikoinaan sinun ikäisenä jos se uskovuutta lisää )

      o m40 Koneessa alkaa venttiilikoneisto olemaan huoltokunnossa siinä 350 tkm nurkilla. (Ohjurikumit etc).

      Ruosteet...
      o Takakaaret
      o Oikeanpuoleisen takalokarin sisältä yläosasta huohotinsäiliön kiinnikkeet
      o Takarekisterikilpien valojen ympäristö
      o Helmat mm. etulokasuojien alareunat
      o Jalkatilojen pellit saumojen kohdalta
      o Etu- /takajalkotilojen sekä tavaratilan molemminpuolin olevat auton pohjassa olevat pyöreät "lätkät"
      o edessä pohjassa olevat tunkin paikat

      * Muita vikoja:
      o Mittaristo temppuilee
      o Vaihdetangon puslat väljät
      o kolmiotukivarsien kumit väljät
      o perän ripustus kumit väljät
      o ovien saranat jumittaa

      Noihin ruostehommiin suhtautuisin vakavasti. Esim. uudet takakaaret tai etulokarit ei maksa maltaita, mutta kun vaihdat ne ja etenkin maalaat KUNNOLLA korin väriin niin tulee helpolla hintaa paljon....
      Last edited by spu; 13-07-2006, 00:02.

      Comment

      • vepa74
        Newbiemmer
        • Feb 2006
        • 24

        #4
        juurikin nuo kannattaa tarkistaa

        itsellä oli juuri nuo viat omassa.. no onneksi sen auton sai lähes ilmaiseksi..

        o Mittaristo temppuilee (omaan tarttis hommata koko mittaristo kun muuten kunnossa ja se maksaa euroja euroja)
        o kolmiotukivarsien kumit väljät (itsellä onneksi vielä ehjät)
        o perän ripustus kumit väljät (jos kysessä ne poikittaispalkin päätyhelat niin maksaa metro autossa 80€/kpl.. tarve 2kpl + työ joka ei aina ihan helpoimmasta pääst&#228

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by vepa74
          o perän ripustus kumit väljät (jos kysessä ne poikittaispalkin päätyhelat niin maksaa metro autossa 80€/kpl.. tarve 2kpl + työ joka ei aina ihan helpoimmasta päästä)
          Onko hinnat noussut noin rajusti? Muutama vuosi sitten takakelkan puslat vaihdettiin orkkisosilla ja koko homma jäi maksamaan 100 €, tosin työstä ei taidettu paljon kuitteja kirjoitella. Osat ostettiin Laakkoselta, ei tosin nekään ihan listahintaan, mutta silti ei ne nyt vaan voi maksaa 160 € pelkät puslat! Nyt muita kokemuksia hinnoista kehiin.

          Comment

          • urria
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 223
            • Lohja

            #6
            e30 osto suunnitteilla

            Niin elikkäs oisin siirtymässä BMW kantaan ja tommonen e30 BMW kutkuttais. Mitä oon tossa tota tarjontaa katellu niin noita 316(i) malleja ois kohtuu runsaasti. Kumpaines ois parempi 316 vai 316i? eikös se tarkota, että tossa kaasarissa on tuo m10 kone, missä ketju nokassa. ja ruiskussa m40 hihnalla.?
            Mitähän kannattas huomioida ja tsekata? tyyppivikoja?

            jos nyt hyvä sattus kohalle niin tommonen 320i tai 325i ois ehk mukavampi. mitenkä noitten m20 koneitten kesto jos kilometrejä on takana joku 400 000km?

            asialliset neuvot ois ihan paikallaan=)
            E46 323Ci -99

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Noh ensinnäkin hyvän tuollaisen löytyminen on lähes lottovoitto,ne kun tahtoo olla enemmän ja vähemmän nuorison rämppäämiä rautalanka virityksiä...kylän viileintä 320i mallia kaupataan järjettömillä hinnoilla..käytä auton etsimiseen aikaa ja älä sokaistu myyjän antamista kehuista...etsi käsiisi hyvä ja huono niin tiedät millaista itse haluat.
              Last edited by jani1632; 25-09-2006, 19:59.
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                jokuhan tässä foorumilla kauppasi asiallisen näköistä 320i:tä parilla tonnilla...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Mainitsemasi 400 000 km mittarissa voi moottori kuin moottori olla kestämättä. Hyvällä tuurilla on jo keretty tehdä ismopi tai pienempi koneremppa.

                  Eipä tuon ikäisissä auta muuta kuin luottaa tuuriin kestävyyden kanssa, mikäli moottori osto hetkellä vaikuttaa hyvä käyntiseltä ja ehjältä.
                  Olli.

                  Comment

                  • spu
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 528
                    • Tampere

                    #10
                    Hyviä neuvoja jo tullut.
                    Itse näin jälkikäteen miettien jättäisin nelisylinteriset rauhaan. Rahaa saa menemään helposti, mutta jälleenmyyntiarvo on vähän niin ja näin, kun tarjontaa on runsaasti. Eli vaikka olisi ihan timangi 316, on sen myyminen tuon ikäisenä vähän niin ja näin.

                    Eli suuntaapa suosiolla 320 tai 325 ostoon. Ja halvalla ei useimmiten saa hyvää. Jos joku myy klassista "pientä laittoa" vaativaa autoa, voit varautua kaikkeen mahdolliseen kaarien vaihdosta lähtien aina koko auton purkamiseen ruosteen poistamiseksi... Puhumattakaan alustavioista jne... Ota mielellään joku useamman vuoden ko. mallia omistanut kaveri mukaan. Jos ei muuten, niin vaikka talkoopalkalla joku lähistöllä asuva foorumilainen.

                    Ja jos rahasta tekee tiukkaa, pysyttele suosiolla esim. tämä talvi siinä corolla / carina osastossa. Tästä on jo aikaisemminkin ollut puhetta, mutta yleensä se ensiauto menee enemmän tai vähemmän joko;
                    a) kolhuille, ajamisen reenaamisen johtumisesta. (Tuo e30 jaksaa aina talvisin yllättää)
                    b) yber-tuunatuksi, mukaanlukien DIY puskurit sekä teippaukset.

                    Ja tuossa ensi alkuun ainakin tärkeimpiä tyyppivikoja.

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1495
                      • Ilvola

                      #11
                      Toisaalta ekaksi autoksi tulee hommata mahdollisimman pienitehoinen, kyllä senkin saa nelipyöräluisussa täyslastissa penkkaan ja ulos - tai jokatapauksessa se menee ulos muutaman kerran.

                      BMW on aktiiviselta turvallisuudeltaan eli ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, mutta mahdollistaa liikaa.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Osta 316i tai 318i, mielummin isompi jos hyvä löytyy ja rahat riittää.

                        Osta katsastettu ja mahdollisimman ruosteeton yksilö. Penkit niissä melkein aina rikki, älä turhaa säikähdä. Kuuntele kone kylmänä ja kuumana. Kylmänä pieni naputus suotavaa, mutta pitää loppua kun kone lämmin. Katso jäähdyttimeen ja öljykorkin sisäpintaan. "Majoneesia" ei saa näkyä.

                        Kaikki sähkö laitteet kun vielä toimii niin osta pois ja nauti menosta.

                        Comment

                        • northwolf
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 136
                          • LPR

                          #13
                          Ja kannattaa koeajolla polkasta lämpimällä koneella ja kakkosella/kolmosella kierrokset ylös, jos ei nouse 6000 asti ni nokassa on luultavammin jotain vikaa...

                          Comment

                          • Atlantikblau
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 76
                            • Pietarsaari

                            #14
                            Originally posted by northwolf View Post
                            Ja kannattaa koeajolla polkasta lämpimällä koneella ja kakkosella/kolmosella kierrokset ylös, jos ei nouse 6000 asti ni nokassa on luultavammin jotain vikaa...
                            hmm:think eiks rajoitin noissa 316i ssä ole 5500kierr/min? niin mä oon ainakin ymmärtänyt, mutta voinhan olla väärässäkin. no, asiaan...älä osta 316 kaasarilla, kokemusta niistä on aivan riittävästi. Itsellä on 316i, kulkee tosi hyvin, moneen muuhun verrattuna, tosiaan varmistu siitä että jakohihna on vaihdettu säännöllisesti, ja voi olla hyvä vaihtaa itsekin ihan varmuuden vuoksi. Ota "bemari-asiantuntija" mukaan ostoksille niin sujuu varmaan paremmin ne kaupat, kun tosiaan nuo e30set on sellaisia nuorison autoja yleensä, niin siks niitten kunto on vähän mitä on . Onhan tietenkin hyviäkin yksilöitä mutta hinnat yleensä sitten kans vähän korkeeammat ja niitä voi olla vaikea löytää...Ruostetta noissa on yleensä aikalailla...Tässä sivu missä on vähän tyyppivikoja noissa: http://www2.hs.fi/extrat/autojaliike...jsp?merkki=BMW . näköjään vähän uusimmista autoista mutta onhan tuossa jotain näin aluksi...
                            316 - ei oo kiire mihinkään

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              #15
                              Jos vaihtoehdot ovat 316:sia, niin ruiskulla varustettu M40-sarjalainen on parempi vaihtoehto. Tahtoo nuo M10:llä varustetut olla nähneet jo parhaat päivät <-88. Toki itsekin niitä olen ostanut ja myynyt, jos puoli-ilman saa. Silloinkin jälleenmyynti hieman hankalaa, kun kaikki etsii faceliftiä ruiskulla. Kaasutin kannattaa katsoa ja ensitöikseen vaihtaa, jos kyljessä lukee Pierburg...-> ongelmia tiedossa ennemmin tai myöhemmin. 318i M40 on myös varteenotettava vaihtoehto, jollaisen itsekin äskettäin käyttö/talvikiesiksi hankin. Tuntuu litratilavuuteensa nähden olevan suhteellisen pirteä ja muutenkin kaikinpuolin asiallinen valinta. Eli jos edullista ensikäyttistä haet, niin kannattaa melkeinpä katsoa 318:setkin noiden 316:sten lisäksi. Kuutosella varustetut ja 318IS hinnat nousevat, mutta myös varusteiden taso, suorituskyky yms. on päivitetty. 320i:ssä hieman samaa ongelmaa jälleenmyynnin kannalta, kuin M10 316:sessa. Kaikki kutosta etsivät kun hakevat sitä 325:sta, niin 320 jää ikävästi välimaastoon. Yhteenvetona: omasta tarpeesta riippuen katso 316i, 318i, 320i, 325i ja -> 88 ylöspäin. Ostossa järki mukana, niin tuskinpa huonoa valintaa teet. Yleensä vielä tahtoo olla se, että kun ostetaan se kauan etsitty 316, niin seuraavana päivänä on jo kysytty: "miten tehoa lisää 316:seen" tai "miten viritän M10:ni". Eli kannattaa ensin auton etsintää miettiä, millaista autoa ja elämyksiä todella hakee.
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎