Hmmm... Mulla olevan alkuperäisen e30 esitteen mukaan 318i 165@4250rpm ja 320i 164@4300rpm, joten 318i:ssä enemmän vääntöä.
Tosin Bmw club näyttää,että tuo 320i:n vääntö on katti mallin. Tosin jos 318i myös kat niin vääntöä 162@4250rpm, eli melkein sama vääntö, mutta pienemmillä kierroksilla. Ottaen huomioon pienemmän painon, niin 318i on vääntävämpi.
Hmmm... Mulla olevan alkuperäisen e30 esitteen mukaan 318i 165@4250rpm ja 320i 164@4300rpm, joten 318i:ssä enemmän vääntöä.
Tosin Bmw club näyttää,että tuo 320i:n vääntö on katti mallin. Tosin jos 318i myös kat niin vääntöä 162@4250rpm, eli melkein sama vääntö, mutta pienemmillä kierroksilla. Ottaen huomioon pienemmän painon, niin 318i on vääntävämpi.
Kumma juttu.
Mulla olevan alkuperäisen vuoden -89 esitteen mukaan 318i mallissa on 162 Nm@4250 1/min ja saman vuoden 320i mallissa on 164 Nm@4300 1/min.
Sitten ilman kattia 320i vääntöä löytyy 174 Nm@4000 1/min kun ilman kattia 318i:ssä on 165 Nm@4250 1/min. Minään vuonna 318i:ssä ei ole ollut enempää vääntöä kuin saman vuoden 320i:ssä.
Noita kattivehkeitä kannattaa muutenkin välttää. Vievät litran enemmän bensaa sadalla ja kulkevat huonommin.
Moottoreiden luonteet ovat erilaiset. 318i:ssä on peruspirteä kone, joka ei tosin tarjoa mitään fiilistä. 320i:ssä kone käy sivistyneen tasaisesti ja 4000 kierroksen jälkeen jopa hieman liikahtaa, samalla kuski pääsee nauttimaan kutosen turbiinimaisesta äänestä. Vuosimallin -88 autoista puhuttaessa ero oli aika selvä kun 90 km/h pisti kolmosen silmään ja ojensi oikean jalan suoraksi, 320i jätti aika selvästi.
Oma mielipide on, että Bemariin kuuluu erottomattomana osana rivikuutonen.
Vuosimallin -88 autoista puhuttaessa ero oli aika selvä kun 90 km/h pisti kolmosen silmään ja ojensi oikean jalan suoraksi, 320i jätti aika selvästi.
Itsellä juuri päinvastainen kokemus jolloin M40 318i:llä mentiin heittämällä 320i:n(l-jetronic) ohi.Olihan se 320i muutaman vuoden vanhempi typerämmällä ruiskulla mutta kuiteskin, yksilöitähän nämä ovat mutta huimia eroja näiden välillä ei ole.Itse ottaisin ehdottomasti ennen M40 318i:n kuin 320i:n, 320:ssä ei vuosimallista riippumatta äänien lisäksi muuta hyvää ole.
Itsellä juuri päinvastainen kokemus jolloin M40 318i:llä mentiin heittämällä 320i:n(l-jetronic) ohi.Olihan se 320i muutaman vuoden vanhempi typerämmällä ruiskulla mutta kuiteskin, yksilöitähän nämä ovat mutta huimia eroja näiden välillä ei ole.Itse ottaisin ehdottomasti ennen M40 318i:n kuin 320i:n, 320:ssä ei vuosimallista riippumatta äänien lisäksi muuta hyvää ole.
Saman huomannut. 320i jäi huipuissa selvästi 318i:lle, molemmat facelift. Kutosen äänet joo kivat, mutta niin on kulutuskin. Jos hyvä haluaa niin 318is.
Saman huomannut. 320i jäi huipuissa selvästi 318i:lle, molemmat facelift. Kutosen äänet joo kivat, mutta niin on kulutuskin. Jos hyvä haluaa niin 318is.
Sitten on ollut jotain vikaa 320i:ssä. Tehdaskin lupaa 9 km/h enemmän huippuja. (198 km/h vs. 189 km/h) Ja huiput korreloivat tasa tehon kanssa. Vrt. 115 hv vs. 129 hv. Auton liikuttamiseen pitää voittaa lähinnä kaksi voimaa: renkaiden vierintävastus ja ilmanvastus. Tehon lausekehan on suoraan F*v eli voima kertaa nopeus. Nyt jos autoilla on sama ilmanvastus, huiput menee suoraan tehojen suhteessa. Massan vaikutus vierintävastusta lisäävästi ei vaikuta juuri lainkaan suuremmissa nopeuksissa, jossa vastusvoima koostuu pääosin ilmanvastuksesta. -88 320i on suoralla tiellä kerännyt yli 210 km/h mittariin.
Kulutukseen en osaa ottaa kantaa muuten kuin, että 320i:llä kulutus seka-ajossa on pidemmältä ajalta ollut 8,9 l/100 km. Autojen eroista vielä, kuusisylinterisissä malleissa on sitten esim. jäähdytetyt levyjarrut edessä, synkronoitu pakki, keskusvalvontajärjestelmä, kierroslukumittari, ylellisempi verhoilu ym. kivaa. Lisäksi jos haluaa viritellä, niin 320i:stä saa kenenkään (esim. katsastussedän) huomaamatta 150-160 hv 2,3-litraiseksi vaihtamalla männät ja kampiakselin.
Jos järkevästi haluaa ajatella, eikä kaipaa hegistä autostaan, niin sitten kannattanee ostaa se corolla. Menee pienellä, eikä tarvii rempata..
Autojen eroista vielä, kuusisylinterisissä malleissa on sitten esim. jäähdytetyt levyjarrut edessä, synkronoitu pakki, keskusvalvontajärjestelmä, kierroslukumittari, ylellisempi verhoilu ym. kivaa.
Pitää paikkansa. En tiedä ovatko kokeilemani neloskoneiset e30:t olleet loppuunpoljettuja, mutta niissä voimansiirron äänet ovat mielestäni kuuluneet voimakkaammin sisälle. Eräässä artikkelissa puhuttiin myös, että kuusisylinterisissä malleissa korin takaosaa olisi jäykennetty. Tosin ETK antaa raakakorille ainoastaan yhden osanumeron, joten tästä en oikein tiedä.
Alustan eroista voisi vielä mainita takakallistuksenvakaajan, jota ei 318i:ssä ole. Omassa 320i:ssä tämä oli, mutta auto olikin tilattu tehtaalta sport-alustalla, saattaa liittyä myös siihen.
tuosta hyvä vaihtoehto --- kohteliaasti.
E28 tarjoaisi mainitsemassasi hintaluokassa paljon BMW-mukavuutta ja luotettavuutta. Ja nimenomaan 518i. www.autopower.se löytyy juuri nyt OIKEIN HYVÄnnäköinen 518i, toki jööteporissa saakka, vaan ovat speksit kohdillaan. Puolentoista tonni-euron pamaus, tinkimällä halvempi ja verot luokkaa satasia. Pomminvarmaa ajoa vuosiksi eteenpäin. cirrusblau 518i on jopa ihan kivannäköinen laite.
Ei nyt itelle ole niin välii et onko kummassa pikkusen enemmän tehoo tai vääntöö, vaan ne äänet on sentään jotain, missä kutonen voittaa nelosen mennen tullen. Fiilis on tärkein
BMW e61 545 -05 Touring
Ex. BMW e39 540 -97 Touring
Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
Ex. BMW e34 520 -88
Olis pari tosi nättiä 320i e30 baijerilaista tiedossa, mutta ovat automaatilla:/?
ja vähän ehkä offtopic semmonen pikkukäytännöllisyys kysymys noista vanhoista bemareista.. Mahtaako noihin e30 2d ja 4d malleihin saada kattotelineitä?
Comment