Originally posted by Jarppa85
View Post
E30/M40 Käynti"häiriö"
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View PostJoo en minä sitä millä on tutkittu vaan onko ihan varma että ei ole vuotoja ?
Ilmeni myös uusi oire.
Ajoin ensimmäistä kertaa tyhjäkäyntivian ilmenemisen jälkeen yhtäjaksoisesti yli 50km ja aivan reissun loppuvaiheilla alkoi pieni nykiminen eikä auto vastannut kunnolla kaasuun.
Parkkiin ajaessa laitoin kytkimen pohjaan niin auto sammui samantien.
Uudestaan käymään niin kävi ihan persiilleen. Annoin sitten auton seisoa minuutin verran ja käyntiin taas ja kas kummaa auto toimi taas normaalisti.
Noin viiden tunnin päästä käynnistin taas auton uudestaan ja kävi taas ihan persiilleen. Kävi todella paksulla ja putkessakin paukutti välillä.
Otin ilmamäärämittarin johdon irti ja käynti tasaantui. Ajelin hetken parkkipaikalla ja koitin sitten laittaa piuhan takaisin paikoilleen ja kas kummaa taas auto kävi normalisti
Tänään vaihdoin tuohon 100% varmasti ehjän ilmamäärämittarin ja vakio suodattimen, mutta ei tuonut se ainakaan ratkaisua tyhjäkäyntiongelmaan.
Huomenna koitan tuota toisella lambdalla ja lämpötila-anturin johto irrallaan. Samalla voisin koittaa varovasti hieman säätää tuota ilmamäärämittaria. Mitäs muita tarkastamisen arvoisia asioita tulee mieleen?
Comment
-
Eipä ole tämä minun ongelma vieläkään täysin selvinnyt
Tällä hetkellä toimii muuten aivan loistavasti, mutta edelleen käynnistäessä konetta muutoin kuin täysin kylmänä niin seos/sytkä menee hetkellisesti aivan sekaisin. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti ja tyhjäkäynti on todella tasaista.
Auto oli juuri vikakoodien luvussa lambdan, IMM:n, kaasuläpän asentotunnistimen, lämpötila-anturin, suuttimien ja ecun vaihdon jälkeen ja ei antanut koodia vaikka vika oli juuri "päällä". 20 min sitä korjaamolla tarkisteltiin ja mittailtiin antureita, mutta mitään normaalista pokkeavaa ei vaan löytynyt. Ei edes pienintäkään imivuotoa.
Nyt rupeaa olemaan sen verran mystinen vika kyseessä, että taitaa olla että tätä vikaa en nyt saa itsekseni ratkaistua, niin olisin erittäin kiitollinen jos näiden kanssa enemmän pelailleet voisivat tulkita mitä tuossa on mahdollisesti vikana. Vika ei todennäiköisesti ole mikään ennenkuulumaton, mutta itseltäni ovat nyt ideat loppu.
Ja auto toimii siis muuten itseasiassa aivan perhanan hienosti niin ei tuota viitsisi enää mennä summamutikassa sorkkimaan.
Tässä vielä videoclippi ongelmasta:
Comment
-
-
Löytykö tähän ratkaisua? Samoja oireita itellä ja ei tunnu vikaa löytyvänVikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
-
Kirjoitan nyt tähän topicciin niin ei tarvii uutta tehdä. Eli auto on e30 m40b16-koneella, 220tkm ajettu ja tänään alkoi oireilla seuraavasti:
Auto alkoi täristää vähän ja nykiä kiihdyttäessä pienillä kierroksilla ja tuntui että tehot hävisi. Ajoin sivuun ja tämän jälkeen on ollut tehoton ja lähtiessä liikkeelle täristää ja kiihtyy hitaammin vaikka kaasu pohjassa. Autolle ominainen pieni nykiminen ykkösellä liikkeellelähtiessä, moottorijarrun terävyys ym. ärhäkkyys hävisi. Sen sijaan nykii tasakaasulla ajaessa satunnaisesti joka vaihteella. Silloin tällöin normaali teho saattaa palata pariksi sekunniksi ja sen huomaa kun auto lähtee vetämään. Myös tyhjäkäynti on ehkä hieman heikompi ja vapaalla kaasuttaessa meinaa sammua kun palautuu tyhjäkäynnille. Mistähän vikaa kannattaisi lähteä etsimään kun tuli vain noin yhtäkkiä ajaessa ja vaikuttaa kaikilla kierrosalueilla? Katalysaattori kenties tukossa? Kokeilin kyllä antaa kunnolla jenkaa, mutta ei auttanut
Öljyt ja tulpat vaihdoin 100km sitten, tähän asti toiminut moitteetta ja huono käynnistyvyyskin korjautui noilla tulpilla.
Comment
-
Noniin, nyt kaivataan apuja! Eli nykimisen aiheutti perus haitariputken halkeama. Se on nyt korjattu väliaikaisesti ennenkuin uusi putki tulee ja imupuoli tutkittu jarrukliinerillä, ei pitäisi olla vuotoja. Tänään kävin korjaamolla ja todettiin, että kone käy vaan kolmella pytyllä. Kolmospytty ei käy. Puristukset oli ok. Sanoivat, että vikaa kannattaa lähteä etsimään sytytyspuolelta, tulpat, johdot, virranjakaja ym. Kokeilin kuitenkin äsken, myös kolmospytylle tulee kipinä. Mistähän vikaa kannattaisi nyt etsiä?
Semmonen havainto vielä, että täysin kylmänä käy ehkä vajaan minuutin kaikilla kunnes kolmospytty putoaa pois..
Comment
-
Mittaappa puristukset seuraavaksi.Yksi m40 korjaantui vasta yläkerran tiivisteiden vaihdolla jossa samalla puhdistin karstat venttiileistä ja hioin venat viimeisen päälle. Kolmospytyn puristukset parani 6bar 13,5bariinNykyiset:
520i
Entiset:
316i
520i
Comment
-
Suutin paskanaVikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
Ota suutin irti ja starttaa, niin näet miten suihkuttelee. Voit esim verrata johonkin toiseen suuttimeen. Oot vaan varovainen ettet polta koko autoa!MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
-
Suuttimet käytetty irti. Puhistelin ne, oli jonkin verran paskaa kaikissa. Kaikki kuitenkin suihkutteli samalla tavalla ja kokeilin tuota epäiltyä suutinta vielä lämmittää föönillä, mutta yhtä hyvin toimi senkin jälkeen. Vaihdoin kolmos- ja nelospytyn suuttimet keskenään ja vieläkin vaikuttaa siltä, että kolmospytty ei käy. Mikähän ihme voi aiheuttaa sen kun kipinä ja bensaa pitäis tulla...
Uusi huomio: välillä saattaa käydä kaikilla pytyillä ajon aikana ja saattaa kestääkin vähän aikaa kun houkuttelee kierrokset ylemmäksi aivan pintakaasulla. Eli jos kaasun länttää pohjaan pikkukierroksilla niin tippuu saman tien kolmelle pytylle.
Comment
-
Venttiilit?MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
Comment