Announcement

Collapse
No announcement yet.

325iX jakovaihteiston remontti (valmis ja lisää kysymyksiä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    325iX jakovaihteiston remontti (valmis ja lisää kysymyksiä)

    Näin, nyt se sitten napsahti minunkin kohdalleni. Etukardaani pyörii melko kevyesti tyhjää hirmuisella rutinalla, eli boorithan sieltä varmaan on sileänä. Kirvoitti melkoisen värikästä kieltä kun tämä tapahtui! Auto kuitenkin liikkui vielä omin voimin (kilometrin verran + trailerin päälle) eli ilmeisesti visko on ehjä ja pitävä.

    Nyt sitten rempataan. Kardaanien pultit on jo irti (olivat aavistuksen verran tiukassa) ja vaihteiston ja jakolaatikon välinen kumikin on miltei irrotettu. Seuraavaksi sitten itse jakolaatikkoa irrottamaan.

    Takakiinnikettä jo sen verran löysäilin että kyllähän se alaspäin lähtee tulemaan. Jossain vanhassa topikissa kuitenkin puhuttiin että joku öljypohjan edessä oleva kumityyny pitää irrottaa että paketti kääntyy tarpeeksi ja ylempiin pultteihin pääsee käsiksi. Onko tosiaan näin ja mitä ihmeen kumityynyä sillä tarkoitetaan? Kovasti katselin mutta öljypohjan edessä ei näkynyt mitään.. Öljypohjan oikealla puolella on moottorin tukikumi, sekö pitää irrottaa?

    *miettii hiljaa itsekseen miksei niiden boorien rasvaaminen muka ollut niin tärkeää että sille olisi aikaa löytynyt*
    Eioo penaria alla enää.. :(
  • E65
    Bimmer Rookie
    • Jan 2003
    • 130

    #2
    Kun kerran joka tapauksessa joudut uusimaan vetoakselin ja sen knöllin siihen jakolaatikkoon niin voit kerran hitsata sen kiinni ... huomioit vain sen stefan siinä.... et menetä mitään koska nuo osat joudut jokatapauksessa uusia....tuo korjaus toimii... = :wink:

    Comment

    • Heguli
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 815
      • www.e30m3.fi

      #3
      Oletko kurkannut tuolta: http://home.earthlink.net/~hainesinutah/iX/

      Sieltä löytyy joitain juttuja asian tiimoilta ja muutakin, kuvia on vaan nuukasti mutta juttua sitäkin enemmän :shock:
      Die beste fahrt mit hosen an, BMW

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #4
        Originally posted by Heguli
        Olen katsellut mutta eipä siellä paljon ole epäjäsenille asiaa, pitäisi kai liittyä kun ei se näytä edes mitään maksavan.
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • Heguli
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 815
          • www.e30m3.fi

          #5
          Liityin itsekin epätoivon syvinä hetkinä ( ABS ) eikä siitä haittaakaan ole ollut. :shock:
          Die beste fahrt mit hosen an, BMW

          Comment

          • Meisseli
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1003
            • Kotka

            #6
            Dodii.. Pitkää jatkovartta ja kahta niveltä käyttämällä ne jakovaihteiston ylemmätkin pultit aukesivat. Nyt on siis koko hoito periaatteessa irti mutta ei se vielä halua tipahtaa sieltä. Istuu nimittäin aika tiukassa kardaanien välissä. Takakardaanin välistä pitäisi varmaankin saada se kumilimppu pois, mutta eipä halunnut lähteä. Katsotaan huomenna taas uudestaan, nyt :juo :juo
            Eioo penaria alla enää.. :(

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #7
              Voi ruma sana! Kertokaapas nyt joku millä sen laatikon saa sieltä alas? Sitä pitäisi kai saada vedettyä taaksepäin että se irtoaa etuperästä ja vaihdelaatikosta? Mutta millä ihmeellä tuon takakardaanin saa pois välistä että loota mahtuu liikkumaan?? Joku holkkisysteemi siinä kai on millä se on kiinni jakolaatikon laipassa, eli kardaania pitäisi saada taaksepäin että se irtoaa. Vaan eipä tunnu onnistuvan. Onko tässä nyt joku juttu mitä en tajua?
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Harmi kun olen poissa oman koneen äärestä, niin en voi lähettää kuvia ko. remontin osatekijöistä, niitä tuli otettua melko paljon. Takakardaani irtoaa kampeamalla sitä taaksepäin. Keskellä on sovite, joka tapauksessasi on ilmeisesti aikojen saatossa jämähtänyt.

                Suosittelen jatkamaan etukardaania parilla sentillä. Kantopinta booreilla kasvaa tuplaksi. Jotkut ovat laittaneet prikkoja etummaisen nivelen pulttien alle, minä sorvasin kardaanin poikki, hankin uuden pidemmän putken ja tasapainotutin paketin. Ensin yritin sorvaamalla holkin katkaistuun kardaaniin mutta se veteli hitsauksen jälkeen monta kymppiä kieroon. Tuo kardaanin kiinteäksihitsausjuttu oli ihan uutta.. En kokeilisi, koska sen jälkeen kaikki voimansiirron ja korin eläminen siirtyy jakolaatikon alalaakerin ja etukardaanin etunivelen kannettavaksi. Luultavasti se vääntäisi etuperääkin vinoon, kun kuminivel kohtaa rajansa. Toimisihan se, mutta kuinka kauan ja kestäisikö se kunnon revitystä?

                Ja remontin päätteeksi jokin molybdeenipitoinen vaseliini booreille.

                Ajattelin ehdottaa seuraavaksi etuperän irrotusta, jos et saa jakolaatikkoa irti, mutta tuli mieleen että se jakolaatikko pitää varmaan irrottaa kuitenkin, koska kardaanin vastakappalekin on saanut oman osansa iskuista.. Jakolaatikon purku ja kasaus irrallaan ei ole monen minuutin homma. Stefojen kanssa kannattaa olla tarkkana, moni ei ole siinä, missä maalaisjärjellä olisi niiden paikka. Ne pitää mitata ohjeiden mukaan paikalleen, ei työntää vastinpintoihin asti. Ohjeet löytyvät esim. Yahoon 325IX-registryn arkistosta (ei maksa mitään). Jakolaatikko on noiden tiivisteidensä osalta melko venäläistä suunnittelua, ihme että kokoonpanolinjalla ei ole tehty isoja virheitä.. Mutta itse voimanjako mon nerokas!

                Ai niin, ja onhan minulla kotosalla osiakin: Yksi kokonainen manuaalin jakovaihteisto kärähtäneellä viskolla. Laakerikoodit ja tiivistekooditkin löytyvät, joten ei tarvitse mennä merkkiliikkeeseen, vaan läheinen laakerikauppakin käy. Tuosta laatikostahan on saatavissa se kardaanin vastakappale. Menen kotio seuraavan kerran loppuviikosta, joten jos tarvitset osia, soita 040 528 9618. Koneen ääressä en ole lähipäivinä montaa minuuttia.
                ---

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Takakardaani irtoaa kampeamalla sitä taaksepäin. Keskellä on sovite, joka tapauksessasi on ilmeisesti aikojen saatossa jämähtänyt.
                  Ei se ilmeisesti ole sen pahemmin jumissa, en vaan ole saanut sitä pahuksen kardaania liikkumaan tarpeeksi taaksepäin kun siellä on luonnollisesti perä vastassa. Täytyy yrittää vielä paremmalla ajalla ja suuremmalla voimalla.

                  Suosittelen jatkamaan etukardaania parilla sentillä. Kantopinta booreilla kasvaa tuplaksi.
                  Tuttavapiiriin kuuluu taitava koneistaja, jolle aion ensiksi viedä palikat jos niistä vaikka saisi vielä tehtyä toimivat ja ehkä jopa vahvemmat kuin alunperin. Mitään hitsauskikkoja en ala soveltamaan, ei tämä remppaaminen niin kivaa ole.

                  Stefojen kanssa kannattaa olla tarkkana, moni ei ole siinä, missä maalaisjärjellä olisi niiden paikka. Ne pitää mitata ohjeiden mukaan paikalleen, ei työntää vastinpintoihin asti. Ohjeet löytyvät esim. Yahoon 325IX-registryn arkistosta (ei maksa mitään).
                  Täytyy yrittää sieltä katsella kun saan käyttäjätunnukseni.

                  Ai niin, ja onhan minulla kotosalla osiakin:
                  Hyvä tietää, otan yhteyttä jos vanhoista palikoista ei saa enää ehjää rakennettua!
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • Meisseli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1003
                    • Kotka

                    #10
                    Antautuihan se viimeinkin ja tipahti alas. Aika hienoa suunnittelua tosiaan, tehdään ~3cm pitkät boorit joista sitten käytetään alle puolet. Kuvassa näkyy lopputulos.

                    Sitten laatikko kahtia ja katsotaan mitä se on syönyt. Ainakin sisäänmenoakselin laakereissa tuntuu selvä löysä, täytyy varmaankin laittaa uusiksi.
                    Eioo penaria alla enää.. :(

                    Comment

                    • Tommy T
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 268

                      #11
                      Mullakin oli takakardaanissa se pituus säätö jumelissa. Kardaani irtos ristikon laipan pultit poistamalla, sit ei muuta kun kardaanin takapäätä ristikon viereen ja kone-vaihteistopakettia eteenpäin kammeten akseli pois. Takaisin tietty päinvastaisessa järjestyksessä.
                      ix---xi

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #12
                        Palikat on nyt viety koneistajan hellään käsittelyyn, niistä tulee ihan käypäiset. Uusia laakereita ja stefoja täytyy vähän hakea kaupasta. Samoin uudet kuminivelet takakardaaniin ja vaihdelaatikon päähän. ETK:n mukaan kardaanin nivel on ihan sama kuin takavetoisessa ja vaihdelaatikon päähän tuleva kumi on sama kuin ainakin muutamissa E21 ja E23 -malleissa, eli löytyy vaikka motonetistäkin..

                        Tarvitseekohan siihen jakolaatikon puolikkaiden väliin ihan oikean tiivisteen vai menisköhän siinä ihan tiivistemassa?
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • Tykki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 197
                          • Ii

                          #13
                          Sanonko? no en sano. no sanon sitte. vaikka ruoskitte mut. :oops:
                          Jos neliveto on ongelma, niin osta audi quattro. :shock:
                          huh, sanoin sitte.
                          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                          -Andy McCoy

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by Tykki
                            Jos neliveto on ongelma, niin osta audi quattro. :shock:
                            Ongelma? Eihän se mikään ongelma ole, päinvastoin. :wink: En ole Audeihin perehtynyt mutta ei taida olla vielä keksitty autoa joka ilman huoltoa ja korjailua kulkisi.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • Tykki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 197
                              • Ii

                              #15
                              Originally posted by Meisseli
                              Originally posted by Tykki
                              Jos neliveto on ongelma, niin osta audi quattro. :shock:
                              Ongelma? Eihän se mikään ongelma ole, päinvastoin. :wink: En ole Audeihin perehtynyt mutta ei taida olla vielä keksitty autoa joka ilman huoltoa ja korjailua kulkisi.
                              anteeksi. korjaan: jos BMW:n neliveto tuottaa vaikeuksia.
                              no joo, kommentti irtosi siksi että näistä bmw:n x-malleista on kyllä kritiikkiä irronnut aika reilusti suunnasta jos toisesta. meinaan negatiivisessa mielessä, ja nimenomaan voimansiirto.
                              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                              -Andy McCoy

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎