Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320i -89 Käy jo hyvin. Päästöt mitattu vihdoinkin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ralliperuna
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 128

    #16
    Voiskos se olla se pulssianturi(pulse generator) joka sekoilee. Jos se kadottaa "pulssin" matalilla kierroksilla niin kone sekoaa ja käynti on epätasasta.
    Onko tietoa missä kohdin se sijaitsee m40b16 koneessa? onko se siinä sytkänjohtojen ja virranjakajan välissä?

    Oikeesti vituttava vika tämä, puolvuotta kohta joutunu joka aamu huudattaa konetta et saa veivattua parkkiruudusta pois ja muutenkin ei meinaa kylmänä käydä ollenkaan
    Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

    Comment

    • kakepro
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 96
      • Suomen persreikä.

      #17
      Originally posted by Ralliperuna View Post
      Voiskos se olla se pulssianturi(pulse generator) joka sekoilee. Jos se kadottaa "pulssin" matalilla kierroksilla niin kone sekoaa ja käynti on epätasasta.
      Onko tietoa missä kohdin se sijaitsee m40b16 koneessa? onko se siinä sytkänjohtojen ja virranjakajan välissä?

      Oikeesti vituttava vika tämä, puolvuotta kohta joutunu joka aamu huudattaa konetta et saa veivattua parkkiruudusta pois ja muutenkin ei meinaa kylmänä käydä ollenkaan
      Kyllä tuota pulssianturia olen vahvasti epäillyt itsekkin. On vittumaista tosiaan kun koittaa aamulla lähtee liikkeelle ja joutuu ikäänkuin lämmittelee hieman konetta ennenkuin pääsee eteenpäin. Joskus oli niin paha vika ettei yksinkertaisesti päässy liikkumaan ennekuin kone kokonaan lämmin
      Ton vian olen jotenkin korjannut vaihtamalla ilmamäärämittarin.

      Loppuviikost täytyy hakee tulpanjohtosarja (100€). Siinä tulee mukana ko. pulssianturi joka on tod.näk. paskana.
      Toi anturi ohjaa suuttimia. Kun risa niin kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan, eikä kolme kerrallaan niinkuin pitäisi. Ja gaso maistuu.

      Se pulssianturi sijaitsee 6-pytyn tulpanjohdos (m20b20) Mutta kyllä sen pitäisi olla tulpanjohdossa m40b16 muistaakseni :think jos en nyt väärin muista
      On kuitenkin helppo havaita. Pieni glunssi johdon ympärillä.
      Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

      Ex kaarat:
      Volvo 240 -84 x2
      Toyota corolla -86
      Bmw e30 320i -89

      Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

      Comment

      • line79
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 343
        • Iisalmi

        #18
        Originally posted by Touring View Post
        Epäilen että ei ole ilmavuoto jos kerran tuon toimenpiteen jälkeen alkaa röpeltämään. Jos röpellys ei alkaisi niin silloinhan kone jo saisi ilmaa jostain.
        mulla ei mitään vaikutusta auton käyntiin ku korkin aukasee.. ongelmana myös huono käynti ja ei meinaa käynnissä pysyä..
        BulletBroof Monkey

        E36 325 -93
        ex E30 316/320i

        Comment

        • kakepro
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 96
          • Suomen persreikä.

          #19
          Originally posted by line79 View Post
          mulla ei mitään vaikutusta auton käyntiin ku korkin aukasee.. ongelmana myös huono käynti ja ei meinaa käynnissä pysyä..
          Voi olla kyseessä imuvuoto huohotinjärjestelmässä tai imarissa. Yleensä on imarin tiiviste mennyt. Vähän harvinaisempi on suuttimien O-renkas vuoto.

          Pakokaasumittarin kertomat arvot antaa aikas hyvää suuntaa siihen että onko imuvuotoa. Korkea HC, O2-arvot ja lambda. CO heittää joskus myös.

          Käynnin pitäisi aikas paljon muuttua kun ottaa korkin pois. Mutta huohotusjärjestelmiä on monenlaista. Toisissa ei muutu käynti ja kaikki kunnossa. Taasen toisissa muuttuu vaikka kaikki on kunnossa ölppäkorkin tai mittatikun poistosta koneen käydessä.

          m20b20 koneessa käynti "romahtaa" aivan persiilleen kun ottaa korkin tai mittatikun pois koneen käydessä. Silloin kun ei imuvuotoa ole ja kaikki suht

          Näin on kerrottu ja näin olen täältä foormista lukenutkin. Voi olla silti että otan tosta autosta imarin joka tapauksessa irti, oli asia niin tai näin. Tiivisteet on halpoja ja homma ei ole pahakaan.
          On ainakin "mielenrauha" siitä imuvuodosta sen jälkeen.

          Mutta ensin uutta pulssianturia paikoilleen ja kokeilu

          Edit: kannattaa tarkastaa ilmamäärämittarin ja imarin välinen haitariputki. Yleensä aina puhki.
          Last edited by kakepro; 17-01-2007, 20:58. Reason: Aloita helpommasta vian haku.
          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

          Ex kaarat:
          Volvo 240 -84 x2
          Toyota corolla -86
          Bmw e30 320i -89

          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

          Comment

          • Touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1310
            • Järvenpää

            #20
            Originally posted by kakepro View Post
            Voi olla kyseessä imuvuoto huohotinjärjestelmässä tai imarissa. Yleensä on imarin tiiviste mennyt. Vähän harvinaisempi on suuttimien O-renkas vuoto.

            Pakokaasumittarin kertomat arvot antaa aikas hyvää suuntaa siihen että onko imuvuotoa. Korkea HC, O2-arvot ja lambda. CO heittää joskus myös.

            Käynnin pitäisi aikas paljon muuttua kun ottaa korkin pois. Mutta huohotusjärjestelmiä on monenlaista. Toisissa ei muutu käynti ja kaikki kunnossa. Taasen toisissa muuttuu vaikka kaikki on kunnossa ölppäkorkin tai mittatikun poistosta koneen käydessä.

            m20b20 koneessa käynti "romahtaa" aivan persiilleen kun ottaa korkin tai mittatikun pois koneen käydessä. Silloin kun ei imuvuotoa ole ja kaikki suht

            Näin on kerrottu ja näin olen täältä foormista lukenutkin. Voi olla silti että otan tosta autosta imarin joka tapauksessa irti, oli asia niin tai näin. Tiivisteet on halpoja ja homma ei ole pahakaan.
            On ainakin "mielenrauha" siitä imuvuodosta sen jälkeen.

            Mutta ensin uutta pulssianturia paikoilleen ja kokeilu

            Edit: kannattaa tarkastaa ilmamäärämittarin ja imarin välinen haitariputki. Yleensä aina puhki.
            Haitariputkea heiluttelemalla auton käydessä, huomaa kyllä onko se sökö. Imusarjan alta voi löytyä myös syyllinen.
            Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
            Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

            Comment

            • kakepro
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 96
              • Suomen persreikä.

              #21
              Originally posted by Touring View Post
              Haitariputkea heiluttelemalla auton käydessä, huomaa kyllä onko se sökö. Imusarjan alta voi löytyä myös syyllinen.
              Haitariputkee on tullu tilkittyä taannoin. Oli murtunut ilmaluistin vierestä. Uusi sellainen tarttis myöskin laittaa jossain vaiheessa. Nykyinen käyntiongelma ei tuosta enään johdu.

              Imarin varmaankin irroitan jossain kohtaa ja vaihdan kaikki tarvittavat sekä vähänkin epäilyttävät jutut jos käynti ei parane uusista tulpanjohdoista ja siitä hyvin oleellisesta pulssianturista, mikä tod.näk. ei workkaa. Piti noi uudet osat hommata tällä viikolla mut menee parin viikon päähän sekin

              Mikä siellä imarin alla voisi olla rikki :think Huohotinko
              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

              Ex kaarat:
              Volvo 240 -84 x2
              Toyota corolla -86
              Bmw e30 320i -89

              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

              Comment

              • kakepro
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 96
                • Suomen persreikä.

                #22
                ...kele

                Välillä taas on saanut tapella liikkeelle lähdön kanssa
                Kylmällä koneellä kun liikkeelle aamulla esim. lähtee niin yksi sylinteri putoo toviksi pois pelistä. Tyhjäkäyntiä rutkuttaa kaikilla, liikkeelle lähdettäessä hieman alle 2000rpm putoo yksi pelistä pois. Kun päästää takaisin tyhjäkäynnille niin on taas kuusi käytössä.
                Hieman kun lämpiää niin kaikki kaikki pytyt syttyy normaalisti.

                Mikä hiton juttu tämmöinen on :think Laskeeko p-paineet liian alas kun kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan ja kylmä kone vaatii hitosti enemmän gasoa. Elikäs suuttimen aukiolo aika on pitempi ja pumpun tuotto ei riitä kuudelle samaan aikaan pitemmällä aikiolo ajalla.
                En tiedä sitten tuntuu olevan tämä jota olen kaavaillut niin liian tekninen asia ollakseen totta vapaasti henkittävässä vakio moottorissa.

                Taikka sitten on vaan jonkin sylinterin t-johton vastusarvot persiillään. Ei siis tule tarvittava määrä nakkia että riittäisi sytyttämään.
                Last edited by kakepro; 20-01-2007, 10:53. Reason: Uusia osia varrotessa
                Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                Ex kaarat:
                Volvo 240 -84 x2
                Toyota corolla -86
                Bmw e30 320i -89

                Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                Comment

                • Remolux
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 294

                  #23
                  Originally posted by kakepro View Post
                  Välillä taas on saanut tapella liikkeelle lähdön kanssa
                  Kylmällä koneellä kun liikkeelle aamulla esim. lähtee niin yksi sylinteri putoo toviksi pois pelistä. Tyhjäkäyntiä rutkuttaa kaikilla, liikkeelle lähdettäessä hieman alle 2000rpm putoo yksi pelistä pois. Kun päästää takaisin tyhjäkäynnille niin on taas kuusi käytössä.
                  Hieman kun lämpiää niin kaikki kaikki pytyt syttyy normaalisti.

                  Mikä hiton juttu tämmöinen on :think Laskeeko p-paineet liian alas kun kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan ja kylmä kone vaatii hitosti enemmän gasoa. Elikäs suuttimen aukiolo aika on pitempi ja pumpun tuotto ei riitä kuudelle samaan aikaan pitemmällä aikiolo ajalla.
                  En tiedä sitten tuntuu olevan tämä jota olen kaavaillut niin liian tekninen asia ollakseen totta vapaasti henkittävässä vakio moottorissa.

                  Taikka sitten on vaan jonkin sylinterin t-johton vastusarvot persiillään. Ei siis tule tarvittava määrä nakkia että riittäisi sytyttämään.
                  mulla oli vanhas ex biilis sama onkelma kesällä. parikuukautta osia uusiessa ja vika samanlainen, ei auttanu mikään. sit kerran ku kone kävi otin kumihanskan käteen ja vetelin tulpanjohtoja yksitellen irti ja laitoin takasi, kaks johtoo oli palanu poikki mut mistäs sen tiiät ku et nää johdon sisälle. ku annat kierroksia enemmän virtaa tuloo lisää ja se kipinä hyppää pitemmälle ( eli poikkinaisuuden yli toiselle puolelle ) vaihoin kokosarjan ja toimii taas loisteliaasti autona 320i -84. kerros mulle onks ton vuotises autos L-jetti vai motorjetti vai miten se kirjotetaan

                  Comment

                  • M325i
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 1529
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #24
                    Originally posted by Remolux View Post
                    mulla oli vanhas ex biilis sama onkelma kesällä. parikuukautta osia uusiessa ja vika samanlainen, ei auttanu mikään. sit kerran ku kone kävi otin kumihanskan käteen ja vetelin tulpanjohtoja yksitellen irti ja laitoin takasi, kaks johtoo oli palanu poikki mut mistäs sen tiiät ku et nää johdon sisälle. ku annat kierroksia enemmän virtaa tuloo lisää ja se kipinä hyppää pitemmälle ( eli poikkinaisuuden yli toiselle puolelle ) vaihoin kokosarjan ja toimii taas loisteliaasti autona 320i -84. kerros mulle onks ton vuotises autos L-jetti vai motorjetti vai miten se kirjotetaan
                    -83-87 320i on L-jetti. 88 ja uudemmissa (eli facelift) muovipuskurikorissa on Motronic.
                    E30 ja E46 ///M

                    Comment

                    • kakepro
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 96
                      • Suomen persreikä.

                      #25
                      Originally posted by Remolux View Post
                      mulla oli vanhas ex biilis sama onkelma kesällä. parikuukautta osia uusiessa ja vika samanlainen, ei auttanu mikään. sit kerran ku kone kävi otin kumihanskan käteen ja vetelin tulpanjohtoja yksitellen irti ja laitoin takasi, kaks johtoo oli palanu poikki mut mistäs sen tiiät ku et nää johdon sisälle. ku annat kierroksia enemmän virtaa tuloo lisää ja se kipinä hyppää pitemmälle ( eli poikkinaisuuden yli toiselle puolelle ) vaihoin kokosarjan ja toimii taas loisteliaasti autona 320i -84. kerros mulle onks ton vuotises autos L-jetti vai motorjetti vai miten se kirjotetaan
                      Tuossa on motronic ohjailemassa. L-jettiä vanhemmissa. Saan vasta parin viikon päästä uudet t-johdot ja pulssianturin. Odotettavissa selkeitä muutoksia toimintaan
                      Tuon pyttyjen pelistä pois putoomisen saa estettyä rikastamalla seosta.
                      Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                      Ex kaarat:
                      Volvo 240 -84 x2
                      Toyota corolla -86
                      Bmw e30 320i -89

                      Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                      Comment

                      • kakepro
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 96
                        • Suomen persreikä.

                        #26
                        Jaahas

                        Tänäpä haetaan uudet osat, eli t-johdot ja pulssi-anturi. Toivottavasti ongelmaan saadaan merkittävää korjausta kun ne nakkaan paikalleen.

                        Ilmoittelen sitten että kuis kävi

                        Otan samalla uudet jarrulevyt ja palat. Palat tuli menneellä viikolla tiensä päähän ja siinä samalla mukavasti häippäs puolet jarruistakin Levyt kuluneet liiaksi, siksi uusin ne samalla.

                        btw. Mitenkä kauan akun johtoa olis hyvä pitää irti että boksi "nollaantuu" Mielestäni muutama tunti riittäisi jo.
                        Last edited by kakepro; 02-02-2007, 08:34.
                        Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                        Ex kaarat:
                        Volvo 240 -84 x2
                        Toyota corolla -86
                        Bmw e30 320i -89

                        Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                        Comment

                        • kakepro
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 96
                          • Suomen persreikä.

                          #27
                          Tulosta.

                          Nonii. Tulpanjohtosarja mallia bmw orggis joka sisältää pulssi-anturin ja jarru osat haettu.

                          Nappasin akunkengän ensimmäiseksi irti jotta vikamuisti nollaantuis.
                          Asentelin uuden johtosarjan ja korjailin ilmamäärämittarin uuteen uskoon

                          Akunjohto paikalleen ja kone tulille Ei vois paremmin toimia Vika oli tuossa pulssi-anturissa niinkuin olin ajatellut.
                          Ilmamäärämittarista säätelin hieman CO:t koneen käydessä luonnollisesti.

                          Koeajolla sai todeta että kulutus entisestäkin alhaisempi ja meno on huomattavasti letkeempää

                          Tänään auto toimi ennen tuota operaatiota aivan päin pers...
                          Yli 4000rpm oli turha yrittää, veto loppui siihen. Se tosin johtui vioittuneesta ilmamäärämittarista.

                          Jarruosat nakkasin sitten näiden jälkeen. Tuli jarrut taas

                          Seuraavaksi olisi vuorossa sauhujen mittaus ja mahdollinen säätö. Täytyy vaan ensin päästä CO-mittarin äärelle ja toivoa että HC-arvo ei huitele enään missä sattuu niinkuin on tehnyt.
                          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                          Ex kaarat:
                          Volvo 240 -84 x2
                          Toyota corolla -86
                          Bmw e30 320i -89

                          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                          Comment

                          • kakepro
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 96
                            • Suomen persreikä.

                            #28
                            Hmmm...

                            On tuossa nyt tullut noita kilometrejä noiden uusien johtojen kanssa ja täytyy vaan todeta että ihan eri maailmasta on koko auto Toimii loistavasti.

                            Mutta mutta kylmän koneen tyhjäkäyntiä on vielä tutkittava.
                            Kun käynnistää kylmän koneen niin hetken (noin 15sek) kone käy hyvin. Sitten alkaa pieni jakso jonnoinka tyhjäkäynti seilaa siinä 800-1400rpm välillä.
                            Loppuu kylläkin heti kun moottori hieman lämpiää tai nopeammin siten kun pitää kierroksia noin 1min 1500rpm kieppiessä.

                            En oikein saa päähäni että mistä moinen pieni haitta voisi johtua. En epäile ilmaluistia, se on niin moneen kertaan jo katsottu

                            Liekö ilmamäärämittari sittenkin :think
                            Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                            Ex kaarat:
                            Volvo 240 -84 x2
                            Toyota corolla -86
                            Bmw e30 320i -89

                            Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                            Comment

                            • kakepro
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 96
                              • Suomen persreikä.

                              #29
                              Pölistääs taas.

                              Tuli tuossa kaiveltua autossa alkuperin ollut ilmamäärämittari kätösiin ja reerattua sitä.

                              Purin sitä sen verran että sain sen "piirin" käteen ja kairasin ruuvinreikiä jotta saa säädettyä sen uuteen kohtaan

                              Sääsin sen niin että luiskat liukuu kulumattomalla kohdalla. Vaikka ei vanha pinta paha ollutkaa, mut pelataan nyt varmanpäälle

                              No mittari paikalles ja käyntiin. Toimii jopa taas paremmin kuin tuolla m20b25 automaatista nypätyllä. Aivan pienen hetken tyhjäkäynti heijasi taas (kylmä) mutta loppui sitten siihen. Kuumalla koneella onkin sitten

                              En sitten tiedä että mitenkä nuo mittarit m20b20 manuaalin ja m20b25 automaatin eroaa toisistaa muulla tavalla kuin sarjanumerolla ja siten että ennen mittarin läppää olevan, mikälie vastuksen johdot on kytketty eri paikkaan.

                              No, oli miten oli niin pakokaasumittarin äärelle menen heti kuin vain pääsen.

                              Edit: Unohin kysästä että voiko liian kulunut nokka-akseli tehdä sen että kylmänä hetken tyhjäkäynti "hapuilee". Autossa on kylläkin mukavasti voimaa tallella.
                              Last edited by kakepro; 05-02-2007, 16:56. Reason: unohdus.
                              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                              Ex kaarat:
                              Volvo 240 -84 x2
                              Toyota corolla -86
                              Bmw e30 320i -89

                              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                              Comment

                              • MarQu
                                Moderator
                                • Mar 2006
                                • 5521
                                • Vaasa

                                #30
                                Vähän offtopic mutta oliko vaikee purkaa se ilmamäärämittari? :think
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎