Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320i -89 Käy jo hyvin. Päästöt mitattu vihdoinkin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kakepro
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 96
    • Suomen persreikä.

    #31
    Originally posted by e0300229 View Post
    Vähän offtopic mutta oliko vaikee purkaa se ilmamäärämittari? :think
    Se on tavattoman helppo homma. Ensin kansi pois. Sitten se osa jossa kaksi luiskaa laahaa siihen piiriin (yksi ruuvi).
    Piiriä pitävät ruuvit (3kpl) oli kyllä aika saatanan hapettuneet kiinni. Hetken aikaa sai niitä vitkutella ettiistaakse et aukesivat. Ne ruuvin kannat menee hiton helpolla pyöreiks kun ovat niin pehmeetä materiaalia ja hapettuneet kiinni siihen mittarin runkoon.
    Tais niissä jotain kierrelukitettakin olla vielä lisäksi.

    Piiriristä lähtee kaksi perkeleen ohutta lankaa mittarin pääliittimeen, ne pitää katkaista. Mieluiten liittimen päästä, on helpompi sitten kolvata takaisin.
    Sitten vaan nostaa piirin pois.

    Kun kolvaa niitä kahta pientä lankaa takaisin täytyy olla tarkka ja kärsivällinen. Juotos ei helpolla ottanut kiinni vaikka juotettavat osat lämpimiä.
    Mutta hetken tohinan jälkeen sain ne jäämään kiinni.

    btw. Lämmittää ei pidä liikaa kun juottaa. Liittimen muovirunko sulaa helpolla
    Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

    Ex kaarat:
    Volvo 240 -84 x2
    Toyota corolla -86
    Bmw e30 320i -89

    Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5521
      • Vaasa

      #32
      Jaahas pitääpi ottaa se irti ja töissä kolvailla sitte kiinni kun siellä on hyvät vehkeet. Tuo onkin sitten viimmenen vaihtoehto kun ei noi tyhjäkäynti kierrokset tahdo laske alle 1300 rpm.
      sigpic

      Comment

      • kakepro
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 96
        • Suomen persreikä.

        #33
        Originally posted by e0300229 View Post
        Jaahas pitääpi ottaa se irti ja töissä kolvailla sitte kiinni kun siellä on hyvät vehkeet. Tuo onkin sitten viimmenen vaihtoehto kun ei noi tyhjäkäynti kierrokset tahdo laske alle 1300 rpm.
        No, ne kyl sit lähtis purkaamaan mittaria jos vika on korkea tyhjäkäynti. Ei meinaan taida olla mitään hyötyä siihen ongelmaan. Luulisin . Oletko tarkastellut lisäilmaluistia, ettei se vaan jumittais :think
        Jokin pieni imuvuotokin tekee sen että kierrokset jää korkeelle. Esim. haitariputki puhki lisäilmaluistin jälkeen.

        Voi sekin olla että ilmamäärämittarin läppä jumittaa alusta. Mutta sen ei pitäis nostaa tyhjäkäyntiä.

        Edit: Oletko tarkastanut että kaasuläppä sulkeutuu täysin. Minkäänlaista rakoa ei saa jäädä läppäkotelon ja läpän väliin.
        Last edited by kakepro; 06-02-2007, 12:24. Reason: tarkennetaas
        Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

        Ex kaarat:
        Volvo 240 -84 x2
        Toyota corolla -86
        Bmw e30 320i -89

        Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

        Comment

        • kakepro
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 96
          • Suomen persreikä.

          #34
          Noniin...

          Että sillain sitten taas . Enpä varmaan ole ainoa.

          Pakkasta tossa tuppas olemaan -25 aamulla ja autolla matka töihin katkes mukavasti jo 4 km ajon jälkeen kun jäähdytin nesteen oli pirulauta jäätyny.

          Ei kerinny lämmöt nousee onneks punaselle kun ongelma ilmeni. Eikä keittäny. Nesteet koneessa ei ole vanhat, vaan laitoin silloin uudet kun reerasin jakopäätä uuteen uskoon vesipumpun kera. Mutta eipä vaan riittäny pakkaskestävyys sitten.

          No ei tässä mitään mutta nyt kuuluu jakopäästä, ilmeisestikkin vesipumpusta sellainen ääni kuin olisi remmiahdin pellin alla . Melkoinen wannabe ahdin heh...
          Mietinpä tässä että mahtoiko jäätynyt neste nyt jotenkin vaurioittaa pumppua (siipiä) kun moottori käynnistettiin aamulla :think . Aika epätodennäköistä olisi että uusi pumppu tuollatavalla alkaa sattumalta just samaan aikaan metelöimään riippumatta siitä että nesteet oli jäässä.

          Noh...Nyt lorauttelen raakaa nestettä sitten paissariin että pakkaskestävyys paranee. Ja luonnollisesti käyttelen että menee sekaisin.

          Tuota pumppua hitto jään mietiskelee :think Kaippa se mun tuurilla hajos

          Editoidaas: Tuossa on jokusen kerran tullu tuota ölppätikkua tiirailtuu ja olen havainnut että tikun mitta osassa on öljyn lisäksi sellaista valkoista juovaa hieman. Hieman kuin vettä olisi öljyn seassa. Se ei ole kuitenkaan mitään mokkamaista liejua niinkuin sellaisesta jossa on selkeesti nesteet sekaisin.
          Tietty öljyn sekaan kondensoutuu vetta jonnin verran mutta ei sen tuollaista efektiä ole vielä ikuna tehny.
          Jäähdytin nestettä katoa säännöllisesti hieman. 10000 km sisällä saa lorauttaa paisarillisen lisää nestettä. Olen kaavaillut että kannentiiviste olisi hieman heikko kun ölppääkin kannen ja lohkon välistä pukkaa, paineen ja paluun puolilta.
          Last edited by kakepro; 07-02-2007, 15:38. Reason: kannentiivarista.
          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

          Ex kaarat:
          Volvo 240 -84 x2
          Toyota corolla -86
          Bmw e30 320i -89

          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

          Comment

          • kakepro
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 96
            • Suomen persreikä.

            #35
            Originally posted by kakepro View Post
            Että sillain sitten taas . Enpä varmaan ole ainoa.

            Pakkasta tossa tuppas olemaan -25 aamulla ja autolla matka töihin katkes mukavasti jo 4 km ajon jälkeen kun jäähdytin nesteen oli pirulauta jäätyny.

            Ei kerinny lämmöt nousee onneks punaselle kun ongelma ilmeni. Eikä keittäny. Nesteet koneessa ei ole vanhat, vaan laitoin silloin uudet kun reerasin jakopäätä uuteen uskoon vesipumpun kera. Mutta eipä vaan riittäny pakkaskestävyys sitten.

            No ei tässä mitään mutta nyt kuuluu jakopäästä, ilmeisestikkin vesipumpusta sellainen ääni kuin olisi remmiahdin pellin alla . Melkoinen wannabe ahdin heh...
            Mietinpä tässä että mahtoiko jäätynyt neste nyt jotenkin vaurioittaa pumppua (siipiä) kun moottori käynnistettiin aamulla :think . Aika epätodennäköistä olisi että uusi pumppu tuollatavalla alkaa sattumalta just samaan aikaan metelöimään riippumatta siitä että nesteet oli jäässä.

            Noh...Nyt lorauttelen raakaa nestettä sitten paissariin että pakkaskestävyys paranee. Ja luonnollisesti käyttelen että menee sekaisin.

            Tuota pumppua hitto jään mietiskelee :think Kaippa se mun tuurilla hajos

            Editoidaas: Tuossa on jokusen kerran tullu tuota ölppätikkua tiirailtuu ja olen havainnut että tikun mitta osassa on öljyn lisäksi sellaista valkoista juovaa hieman. Hieman kuin vettä olisi öljyn seassa. Se ei ole kuitenkaan mitään mokkamaista liejua niinkuin sellaisesta jossa on selkeesti nesteet sekaisin.
            Tietty öljyn sekaan kondensoutuu vetta jonnin verran mutta ei sen tuollaista efektiä ole vielä ikuna tehny.
            Jäähdytin nestettä katoa säännöllisesti hieman. 10000 km sisällä saa lorauttaa paisarillisen lisää nestettä. Olen kaavaillut että kannentiiviste olisi hieman heikko kun ölppääkin kannen ja lohkon välistä pukkaa, paineen ja paluun puolilta.
            Jees. Eli litran raakaa nestettä mahtui mukavasti paisariin eilen kun laittelin. Ei ollut tänä aamuna enään jäätynyt
            Tuli eilen myöskin säädetty CO:ta laihemmalle kun nenä pakokaasumittarilla haiskahti olevan hieman rikkaalla. Väkevää päästöä siis. No siinä sitten koeajolla tapahtui joku saakelin fysiikan jatkuvuuden laki . Vaihdevipstaakin kannake http://www.realoem.com/bmw/showparts...67&hg=25&fg=05
            osa numero 8 levis ja siirtäjä tanko (10) rupes rahnattaa kardaaniin

            Lopun ehtoota menikin sitten sen korjailussa ja samalla tuli tehtyy hieman vaihdevälin lyhennintä siihen. Täyty vielä osa nro. 10 lyhentää hieman tai taivuttaa kaarelle että 1,3 ja 5 vaihteiden siirtovälit lyhenee hieman.
            Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

            Ex kaarat:
            Volvo 240 -84 x2
            Toyota corolla -86
            Bmw e30 320i -89

            Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

            Comment

            • MarQu
              Moderator
              • Mar 2006
              • 5521
              • Vaasa

              #36
              mitens säädät tuota CO:t?? Sain muuten omaani jo pikkuusen paremman tyhjäkäynnin alle 1000rpm mutta seilaa vieläkin välillä yli tuon 1000 maagisen rajan. Vaihdoin aika kasan paskoja letkuja poies. haitari kumi tulee maanantaina.
              sigpic

              Comment

              • kakepro
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 96
                • Suomen persreikä.

                #37
                Co

                Originally posted by e0300229 View Post
                mitens säädät tuota CO:t?? Sain muuten omaani jo pikkuusen paremman tyhjäkäynnin alle 1000rpm mutta seilaa vieläkin välillä yli tuon 1000 maagisen rajan. Vaihdoin aika kasan paskoja letkuja poies. haitari kumi tulee maanantaina.
                CO:ta säädän ilmamäärämittarista. Ensiksi se musta kansi pois. Sitten ruuvia löysälle siitä osasta liukuu pitkin piiriä (pieni musta jossa kaksi luiskaa, ruuvi keskellä). Seuraavaksi kone käyntiin ja säätämään, kun liukakokkaretta kääntää mittarin lepo asentoon päin -> CO laihenee. Kuormitus suuntaan -> CO rikastuu.

                Isosta muovi kiekosta jossa on hammastus ei kannata käänellä koko pakkaa. Jousikuorma muuttuu siinä samalla kun CO:kin. Mittarin koko toiminta muuttuu siis.

                Sen jälkeen kun on säätänyt ja moottori on sammutetu, olisi hyvä tarkastaa että ne kaksi liuskaa ei putoa pois piirin päältä. Eli siis liuskat on mitta alueella edelleen silloin mittari on levossa. Muista kiristää se ruuvi silloin kun kone käy. Näin varmistaa sen että jos kiristyksen jälkeen käynti muuttui pysyvästi niin liuskat pääsi liikkumaan kiristyksen aikana. Eli säätö meni perselleen. Liuskakokkareesta täytyy pitää hellästi kiinni kun kiristää/avaa sen ruuvin.

                Ihan kauheesti ei CO:ta pysty laihentamaan kun moottori alkaa jo käydä melkolailla epämääräisesti.

                Edit: en löytänyt realOEM:ästä mitään räjäytyskuvaa ilmamäärämittarista. Sen avulla olisin saanut selitettyy tän tarkemmin.
                Last edited by kakepro; 08-02-2007, 13:44. Reason: ei löydy
                Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                Ex kaarat:
                Volvo 240 -84 x2
                Toyota corolla -86
                Bmw e30 320i -89

                Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                Comment

                • kakepro
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 96
                  • Suomen persreikä.

                  #38
                  4000rpm-5000rpm?????

                  Voe damn. Minnekköhän mahtaa kaikota tuo vetopuoli 4000-5000rpm välillä . Ongelma ilmeni heti kun vaihdoin tuon alkuperäisen, tosin korjatun ilmamäärämittarin takaisin. Muuten toimii , mutta tuossa 4000-5000rpm on hieman kuollut kohta.

                  Tossa aattelin että laitan sen m20b25 automaatista otetun takaisin paikalleen, sillä kun löytyy vetoja koko alueen läpi niin loppuu tää kikkailu ainakin siihen asti kun painelen CO-mittarin äärelle

                  Btw. tuli tänään hieman fiksailtua vaihde tankoo. Eilen tulikin tota jo akuutisti korjailtuu ja samalla muokattuukin. http://www.realoem.com/bmw/showparts...67&hg=25&fg=05
                  Itse vaihdekepissä olevan nivelkuulan alle tuli hitsattua 1cm lisää pituutta, sekä osa 10 tuli otettua noin 0.5cm pois ja hitsattua takaisin yhteen
                  Näin ollen vaihdevälit
                  Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                  Ex kaarat:
                  Volvo 240 -84 x2
                  Toyota corolla -86
                  Bmw e30 320i -89

                  Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                  Comment

                  • Rikke
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 579
                    • Paimio

                    #39
                    Lainataan tätä topiccia vähäsen, kokeilin tuosta omasta pommista otta sen tulpanjohdossa olevan tunnistimen irti, ei mitään vaikutusta käyntiin, ilmeisesti entinen?

                    >Motonetissä ei ollut m30 koneeseen johtosarjoja jäljellä, mut eroaako m20 koneen sarja paljon tuosta?<
                    V: Etk:n mukaan pulssianturi erilainen.
                    Last edited by Rikke; 12-02-2007, 11:00. Reason: vastataan omaan kysymykseen

                    Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                    Nyk. VW Golf '00
                    Nyk. VW Golf '95
                    Historiaa:x17 BMW +Muuta

                    Comment

                    • kakepro
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 96
                      • Suomen persreikä.

                      #40
                      Originally posted by Rikke View Post
                      Lainataan tätä topiccia vähäsen, kokeilin tuosta omasta pommista otta sen tulpanjohdossa olevan tunnistimen irti, ei mitään vaikutusta käyntiin, ilmeisesti entinen?

                      >Motonetissä ei ollut m30 koneeseen johtosarjoja jäljellä, mut eroaako m20 koneen sarja paljon tuosta?<
                      V: Etk:n mukaan pulssianturi erilainen.
                      En osaa varmaksi sanoa mutta voi olla pulssi-anturi erillainen joo, tai ainaskin liitin ehkä. Taitaa myös olla se puolan päälle tuleva vesisuojakumi tötterökin :think Mutta sehän ei toimintaa haittaa.

                      Luulisin siis että ovat jotenkin ratkaisevasti erillaisia m20 ja m30 koneissa. Uudessa sarjassa tulee mukana luonnollisesti kaikki johdot ja vesisuojat, sekä se kisko siihen venttiilikannen viereen ja pulssi-anturi. Voi se kiskokin jotenkin poiketa.
                      Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                      Ex kaarat:
                      Volvo 240 -84 x2
                      Toyota corolla -86
                      Bmw e30 320i -89

                      Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                      Comment

                      • Ralliperuna
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 128

                        #41
                        Ossootteko sannoo voipiko puolan viallisuus ilmetä tuommoisena röpötyksenä kylmänä ja tyjäkäynnin katoamiseen, mutta kuitenkin auto toimii hyvin 1500rmp ja siitä ylöspäin??

                        Ostin ja vaihdatin nimittäin sen pulssianturin, mut ei mitään vaikutusta vaikka oli täysin samat oireet kun Kakepro:lla. Puolaa(1kpl) ja ohjausboksia en ole vielä vaihtanut, mutta kaikki muut sytytyspuolen osat alkavat olla vaihdettuja eikä mitään vaikutusta ongelmaan.
                        On niinku että mitähän sitä nyt vaihtas ... autoo hah..

                        Iha toivotonta
                        Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                        Comment

                        • kakepro
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 96
                          • Suomen persreikä.

                          #42
                          Originally posted by Ralliperuna View Post
                          Ossootteko sannoo voipiko puolan viallisuus ilmetä tuommoisena röpötyksenä kylmänä ja tyjäkäynnin katoamiseen, mutta kuitenkin auto toimii hyvin 1500rmp ja siitä ylöspäin??

                          Ostin ja vaihdatin nimittäin sen pulssianturin, mut ei mitään vaikutusta vaikka oli täysin samat oireet kun Kakepro:lla. Puolaa(1kpl) ja ohjausboksia en ole vielä vaihtanut, mutta kaikki muut sytytyspuolen osat alkavat olla vaihdettuja eikä mitään vaikutusta ongelmaan.
                          On niinku että mitähän sitä nyt vaihtas ... autoo hah..

                          Iha toivotonta
                          No voihan tuo mahdollista olla, mutta yleensä on ollu niin että kipinä loppuu tai heikkenee kierroksilla.

                          Ookkos kampuran anturia tutkinu. Siinä voi olla vikaa.
                          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                          Ex kaarat:
                          Volvo 240 -84 x2
                          Toyota corolla -86
                          Bmw e30 320i -89

                          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                          Comment

                          • kakepro
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 96
                            • Suomen persreikä.

                            #43
                            CO-mittarin äärelle pääsyä edelleen vartoilen...tai lähinnä sitä että koska olis aikaa mennä sen äärelle.

                            Tuon alkuperäisen ilmamäärämittarin heivasin takas tallinnurkkaan ja laitoin sen jo autossa olleen m20b25 automaatista otetun takaisin. Toimii koko kierrosalueen taas
                            Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                            Ex kaarat:
                            Volvo 240 -84 x2
                            Toyota corolla -86
                            Bmw e30 320i -89

                            Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                            Comment

                            • Ralliperuna
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 128

                              #44
                              Missä kohdin tämä kampiakselin tunnistin yleensä on(kone on siis m40b16 jos tarkan sijainnin joku tietää).

                              Eikö tuo yleensä vaikuta auton käynnistymiseen, mulla lähtee kyllä ihan laakista käyntiin, mutta kyllähän tuo kannattaa tarkistaa.

                              Käyn ostamassa purkaamolta toimivan vähemmänajetun puolan, kun halvalla saa, niin voipahan sulkea senkin pois.
                              Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                              Comment

                              • kakepro
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2006
                                • 96
                                • Suomen persreikä.

                                #45
                                Originally posted by Ralliperuna View Post
                                Missä kohdin tämä kampiakselin tunnistin yleensä on(kone on siis m40b16 jos tarkan sijainnin joku tietää).

                                Eikö tuo yleensä vaikuta auton käynnistymiseen, mulla lähtee kyllä ihan laakista käyntiin, mutta kyllähän tuo kannattaa tarkistaa.

                                Käyn ostamassa purkaamolta toimivan vähemmänajetun puolan, kun halvalla saa, niin voipahan sulkea senkin pois.
                                En takkaan osaa sanoa että missä kohtaa se takalleen sijaitsee mutta tuollaisen osan (1) http://www.realoem.com/bmw/showparts...05&hg=12&fg=05 kun sieltä etsit käsiis. Muistaakseni ainaskin m20b20 koneessa se on vasemmalla alhaalla kun edestä katsoo.

                                Se puolakin tosiaan kannattaa vaihtaa. Saa senkin asian poissuljettua sitten. Uutena vaan tuppaa olemaan suolasen hintanen jotenka jos vaan sellaisen varmasti toimivan ja halvan löydät romulasta niin hyvä on.
                                Last edited by kakepro; 17-02-2007, 09:57. Reason: puolasta.
                                Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                                Ex kaarat:
                                Volvo 240 -84 x2
                                Toyota corolla -86
                                Bmw e30 320i -89

                                Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎