Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kallistuksen Vakaaja Kokemuksia....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    E30 Kallistuksen Vakaaja Kokemuksia....

    Mitä kokemuksia teillä on eripaksuisista kallistuksen vakaajista ...mitä olette käyttäneet ja mikä paksuus suhde olisi hyvä....itse löysin jenkkisivuilta E30:seen 27mm
    etuvakaajaa ja siltä pohjalta teetätin eteen 28mm vakaajan
    ja taakse taas 20mm jonka vakio isoin on 14.5mm ja
    edessä vakio isoin on 21mm.
    Mitä olette mieltä asiasta, hain eilen vasta vakaajat
    takomosta.
    Onko kukaan teistä teetättänyt E30:seen vakaajia jos on
    niin kuinka paksuja ja mitkä mittasuhteet etu/taka ja
    käytännön kokemuksia erilaisista vakaajista.

    Löytyisko keltään mitoitusta rakentaakseni M3 mallisen kiinnityksen etu
    perssoniin siis mittaa tai kuvaa kohdasta mihin tulee M3:ssa kananluu.

    325E
  • mikko
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1748
    • kotona

    #2
    Originally posted by 325E View Post
    Mitä kokemuksia teillä on eripaksuisista kallistuksen vakaajista ...mitä olette käyttäneet ja mikä paksuus suhde olisi hyvä....itse löysin jenkkisivuilta E30:seen 27mm
    etuvakaajaa ja siltä pohjalta teetätin eteen 28mm vakaajan
    ja taakse taas 20mm jonka vakio isoin on 14.5mm ja
    edessä vakio isoin on 21mm.
    Mitä olette mieltä asiasta, hain eilen vasta vakaajat
    takomosta.
    Onko kukaan teistä teetättänyt E30:seen vakaajia jos on
    niin kuinka paksuja ja mitkä mittasuhteet etu/taka ja
    käytännön kokemuksia erilaisista vakaajista.

    Löytyisko keltään mitoitusta rakentaakseni M3 mallisen kiinnityksen etu
    perssoniin siis mittaa tai kuvaa kohdasta mihin tulee M3:ssa kananluu.

    325E
    itse olen miettinyt samaa josko teettäis vakaajat, tohon suhteeseenhan vaikuttaa jouset ja iskarit niin paljon että tuskin kukaan voi sanoa yleishyvää kokoa. no sulla nyt on tollaset, nyt vaan ettimään sopivia jousia/iskareita

    ps. muista vahvistaa vakaajien kiinnityksiä, sillä takavakaaja irtoaa taatusti orkkis kiinnityksistä

    Comment

    • mortimer
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1079
      • Satulinna kaukomaan

      #3
      Originally posted by 325E View Post

      Löytyisko keltään mitoitusta rakentaakseni M3 mallisen kiinnityksen etu
      perssoniin siis mittaa tai kuvaa kohdasta mihin tulee M3:ssa kananluu.

      325E
      Teetin joskus noita M3-vakaajan kiinnikeitä + vahvikkeita ja kauppasin foorumillakin. Pitää katsoa josko olisi vielä pari tallella.

      i3S -20
      E30M3 slotcar 1:32
      XKE FHC 1971
      Mgb Gt -66
      T6 -19
      E91 -08

      Comment

      • kmr
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 175
        • Turku / Kotka

        #4
        Itsellä ei ollut 320i perässä ennen vakaajaa ollenkaan ja vaihdoin eteen ja taakse 325:n vakaajat. Vaikutti kyllä ajettavuuteen, mut en usko et paksuuseroja hirveesti huomaa.
        F11 530Xd M-sport
        ex. E92 325d -07
        ex. E30 320tic -87

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #5
          Katsoppa varastoasi....

          Originally posted by mortimer View Post
          Teetin joskus noita M3-vakaajan kiinnikeitä + vahvikkeita ja kauppasin foorumillakin. Pitää katsoa josko olisi vielä pari tallella.
          Jos sinulla on jotakin vahvistettua tavaraa valmiina olisin kiinnostunut....siitä mistä sain eteen sen mitan oli jollakin jenkkisivulla oliskohan joku Dynamig Racing sivu siinä oli
          etuvakaajaksi sanottu E30:seen 27mm ja nyt teetätetyt
          vakaajat (Vallilan Takomo) oli vaan aihiota 28mm joten ajattelin milli isommaksi ei kai mene paljon metsään kun maailmalta löytyy ja on laitettu 27mm:kin E30 korissa.Täytyy sanoa että, Vallilan Takomon työn jälki on huippua ja mitoitukset niin kohdallaan en voinut kuin ihailla työn jälkeä.
          Takavakaajan suhteutin orginal mittojen erotus mitoilla nyt 20mm.

          Kuten kyselin meinasin rakentaa eteen M3 tyyppisen
          kananluun mallisen systeemin joka on kait parempi
          kuin E30 vakio orginal, se kai vetää perssonia paremmin
          ja suorempaan alaspäin.
          Niin jos ollakin on mittoja tai kuvia M3 mallisesta perssonista tai mittoja mihin siihen sisäsivuun hitsataan
          se kananluun paikka...ei kaikkea tarvii suunnitella itse
          uskon jonkun niin jo tehneen ja hyvät mitoitukset löytäneen sellaisia tietoja kaivattaisiin.

          Onko Iskari ja jousi suosituksia ko. versioon itsellä on ajatus M-Teknik
          Bilstein eteen ja jousiksi H&R sininen 40/40.

          325E
          Last edited by 325E; 05-04-2007, 18:25.

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by 325E View Post

            Löytyisko keltään mitoitusta rakentaakseni M3 mallisen kiinnityksen etu
            perssoniin siis mittaa tai kuvaa kohdasta mihin tulee M3:ssa kananluu.

            325E
            Jenkki kehui, että reiän pitäisi olla 0.75-1" alkuperäisen jousilautasen alapuolella, alla olevassa esimerkissä ei ole siis käytetty m3 tyylistä päistä hitsattua "u-rautaa" van oon lyöty tuollainen latta tolpan kylkeen.

            Olli.

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Oletko käyttänyt...

              Originally posted by Rocla View Post
              Jenkki kehui, että reiän pitäisi olla 0.75-1" alkuperäisen jousilautasen alapuolella, alla olevassa esimerkissä ei ole siis käytetty m3 tyylistä päistä hitsattua "u-rautaa" van oon lyöty tuollainen latta tolpan kylkeen.

              Oletko käyttänyt E34 kanajalkaa vai M3.....ja mikä vakaaja sinulla
              on siinä....ja miten kun kananjalan laittaa kiinni niin miten joutuu jännittää vakaajaa vai meneekö se kun vaan laittaa
              eli onko esijännitystä vakaajan ja tolpan välillä.
              Kummalla puolella on U-rauta tolppaan nähden , onko kuva oikealta ....

              325E
              Last edited by 325E; 05-04-2007, 22:24.

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by 325E View Post
                Oletko käyttänyt E34 kanajalkaa vai M3.....ja mikä vakaaja sinulla
                on siinä....ja miten kun kananjalan laittaa kiinni niin miten joutuu jännittää vakaajaa vai meneekö se kun vaan laitta
                eli onko esijännitystä vakaajan ja tolpan välillä.
                Onko myös U-rauta aina keulanpuolella ....

                325E
                Minä en ole käyttänyt vielä mitään, nekä osaa vielä vastata tuon paremmin kysymyksiisi.

                Jos tolpat ovat samassa asennossa, (=pyörät maassa tasaisella tai molemma pyörät alhaalla auto nostettuna), ei mielestäni kuulu olla minkäänlaista esijännitystä, sehän sotisi jo osien symmertrisyyden teoriaa vastaan.

                Ulkomuistista kaivettuna niin e28, e34 ja e30 m3 pystytangot ovat jos eivät identtisiä, niin hyvin samankaltaisia.
                Olli.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Onko sinulla Linkkiä Jenkkisivulle

                  Originally posted by Rocla View Post
                  Minä en ole käyttänyt vielä mitään, nekä osaa vielä vastata tuon paremmin kysymyksiisi.

                  Jos tolpat ovat samassa asennossa, (=pyörät maassa tasaisella tai molemma pyörät alhaalla auto nostettuna), ei mielestäni kuulu olla minkäänlaista esijännitystä, sehän sotisi jo osien symmertrisyyden teoriaa vastaan.

                  Ulkomuistista kaivettuna niin e28, e34 ja e30 m3 pystytangot ovat jos eivät identtisiä, niin hyvin samankaltaisia.
                  Onko sinulla Linkkiä sille Jenkki sivulle....vois käydä
                  katsoo...

                  325E

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    tossapa yksi:


                    ja tuossa toinen:



                    E30 mallien rakentelusta kiinnostuneelle ihan oiva sivusto tuo r3vlimited muutenkin, suurinosa käyttäjistä jenkkejä, joten suhtautuminen on välillä sitte laidasta laitaa ja paljon on suoraan sanottuna väärää infoakin siellä, mutta myös paljon oikeata ja kiintoisaa tietoa.
                    Olli.

                    Comment

                    • markov7
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2004
                      • 97

                      #11
                      Itse käytän soralla M3 orkkis etuvakaajaa,takapäässä vakaaja poistettu.
                      Eikä toi asfaltilla ajettaessa surkein setuppi ollut.Mutta siviilikäyttöön ei vissiin paras mahdollinen.
                      s14 rally

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16414
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by kmr View Post
                        Itsellä ei ollut 320i perässä ennen vakaajaa ollenkaan ja vaihdoin eteen ja taakse 325:n vakaajat. Vaikutti kyllä ajettavuuteen, mut en usko et paksuuseroja hirveesti huomaa.
                        Kerrotko tarkemmin miten vaikutti, kallistelu väheni? mutta tuliko yli- vai aliohjaavampi?

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Hyvät Linkit....Kiitos Rocla

                          Originally posted by Rocla View Post
                          tossapa yksi:


                          ja tuossa toinen:



                          E30 mallien rakentelusta kiinnostuneelle ihan oiva sivusto tuo r3vlimited muutenkin, suurinosa käyttäjistä jenkkejä, joten suhtautuminen on välillä sitte laidasta laitaa ja paljon on suoraan sanottuna väärää infoakin siellä, mutta myös paljon oikeata ja kiintoisaa tietoa.

                          Hyvät sivut jotka linkitit...esim. sieltä suurin versio E30:seen oli Ireland Engineeringillä jossa Etu 25mm ja Takavakaaja 22mm jopa minun nyt teettämään taka 20mm(saa nähdä onko minun 28mm Etuvakaaja liian jäykkä) kun nyt löydetyt mitat oli vaan 25mm...tosin olin tässä syksyllä
                          löytänyt jutun jossa oli laitettu E30:seen 27mm eteen mutten huomannut
                          laittaa sivua muistiin saati ottaa sprinttiä siitä.
                          Linkitetyiltä sivuilta "alusta puolella" pysyin löysin mielenkiintoisia vahvistuksia ja myös ratkenneita paikkoja joista oli vielä kuvia.
                          Etujakaaja sivuilta löydettyjen juttujen perusteella pettää
                          Etupalkista takapää pultin kohdasta joka oli korjattu hitsatulla lattaraudalla palkkiin ja taka päätä oli vahvistettu
                          oman 8mm taakse suuntautuvan pultin lisäksi suoraan takakontiin ylös päin 2:lla 8mm pultilla kontinpojasta ylös päin ja laitettu niitä sitova yhtenäinen tuki lattarauta joka sitoo kaiken nippuun.
                          Lisäksi löysin useita eri takavakaajan tangon takapään kiinnityksiä ja näköjään löydetyt takavakaajat ovat erimuotoisia kuin vakiot ...siis päästään suorempia jossa
                          pääty kiinnitykset joko lenkillä tai läpimenevällä pultilla
                          useimmat 2:lla "Uniball" nivelellä.

                          Käykää katsomassa Linkissä jonka Rocla laittoi.

                          Oliko sinulla niitä teettämiäsi vahvistettuja osia vielä varastossa...................

                          325E
                          Last edited by 325E; 07-04-2007, 10:53.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            #14
                            vakaaja

                            Sinänsä toi 28mm voi olla liian raju kun BMW itse tarjosi M3:lle A-ryhmään eteen paksuimmillaan 25mm tavallista vakaajaa...
                            Onhan m3:sen vakiovakaajakin ohuempi kuin 325iM:n vakaaja juurikin johtuen kiinnityserosta joka muuttaa voimasuhdetta. M3 ohuemmalla vakaajalla on huomattavasti tanakampi kuin M-alustaiset e30 mallit.

                            Jos jousivoimat pysyy etutolpissa vakiona, voisin kuvitella että keulan jousitus toimii vakiota huonommin. Ei välttämättä kallistele, mutta pito heikkenee.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2534
                              • .

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Sinänsä toi 28mm voi olla liian raju kun BMW itse tarjosi M3:lle A-ryhmään eteen paksuimmillaan 25mm tavallista vakaajaa...
                              Onhan m3:sen vakiovakaajakin ohuempi kuin 325iM:n vakaaja juurikin johtuen kiinnityserosta joka muuttaa voimasuhdetta. M3 ohuemmalla vakaajalla on huomattavasti tanakampi kuin M-alustaiset e30 mallit.

                              Jos jousivoimat pysyy etutolpissa vakiona, voisin kuvitella että keulan jousitus toimii vakiota huonommin. Ei välttämättä kallistele, mutta pito heikkenee.
                              Samaa mietin itsekin. Voi olla ihan ok, jos ei tehdä vakaajan kiinnitykseen muutoksia. Muuten tulee melko varmasti pulkka. Mitähän tässä niinkuin oikein haetaan?
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎