Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kallistuksen Vakaaja Kokemuksia....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #16
    Originally posted by Freak View Post
    Mitähän tässä niinkuin oikein haetaan?
    Uskottavuutta Esson baariin. "Mulla on kylän vahvimmat vakaajat."

    28mm:n vakaaja M3-kiinnityksellä vastaa kutakuinkin 34mm:n vakaajaa normi E30-kiinnityksellä. Edes härskeimmissä DTM-kilpureissa ei ole ollut tuollaisia vakaajia. Mutta jokainen tekee kuten haluaa...

    Edit: Kirjoitushärö
    Last edited by T3; 07-04-2007, 12:44.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #17
      E30:n kallistuksevakaajista löytyy sen verran kokemusta, että ainakin 320i m-sport-alustalla, jossa siis edessä 20 mm ja takana 14,5 mm kallistuksenvakaaja, oli mielestäni onnistunut kompromissi Suomen olosuhteisiin. Kallistelu oli vähäisempää kuin useimmissa tarvikeosin madalletuissa autoissa vakiovaimentimin.

      Ainut haittapuoli vakioalustaan verrattuna oli jos mutkassa osui ulkokaarteenpuoleinen rengas töyssyyn tai kuoppaan, heilahti auto melko voimakkaasti sivulle. Vakioalustainen otti tällaiset tilanteet paremmin vaikkakin muuten kallistelu oli selvästi voimakkaampaa. Voin vain kuvitella, että 28/20 yhdistelmä on perinteiselle kuoppaisella ja töyssyisellä suomalais-maantiellä aika järkyttävä ajettava.

      Jenkithän noita jäykkiä kallistuksenvakaajia ovat yhdistelleet löysiin jousiin ja siellä homma pelittääkin kohtuullisesti kun tiet ovat sileitä. Osiltaan tämä voi myös selittää jenkkiautojen pa**aa ohjaustuntumaa?
      Last edited by SledgeHammer82; 07-04-2007, 12:56.

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #18
        Kokeilua pikemminkin voi mennä metsään, mutta sieltä voi tulla takaisin.

        Originally posted by T3 View Post
        Uskottavuutta Esson baariin. "Mulla on kylän vahvimmat vakaajat."

        28mm:n vakaaja M3-kiinnityksellä vastaa kutakuinkin 34mm:n vakaajaa normi E30-kiinnityksellä. Edes härskeimmissä DTM-kilpureissa ei ole ollut tuollaisia vakaajia. Mutta jokainen tekee kuten haluaa...

        Edit: Kirjoitushärö
        Tämä on pikemminkin kokeilua ja hakemista...sillä näin tosiaan jutun jossa oli tosiaan "Jenkit" laittaneet 27mm
        etuvakaajan ja siksi 28mm kun 27mm materiaalia ei ollut
        ajattelin että, pistetään paremmaksi kuin Jenkit ja jos 27mm on toiminut miksei 28mm.
        Takavakaaja mitta meni kanssa suhteutettuna noin
        vakiovakaajien mittoihin.
        Todennäköisesti jousitus pitää olla hieman löysempi.

        Nythän vasta huomasin että, T3 voisi ystävällisesti mitata
        omastaan M3 mallisesta perssonista mittoja kun kaikilla ei ole kotona sellaista menopeliä.
        Eli mitoitusta perssonissa olevasta korvakkeesta ja etäisyydestä jostakin sopivasta mitta kohdasta joka on sama kuin E30 perssonissa.
        Turha tässä on selittää kyllä T3 osaa antaa ne mitat mitä
        tässä sen rakentamiseen tarvii.
        Jos on Digi kuvia laita minulle sähköpostiin....
        Olisin kiitollinen jos tälläinen olisi mahdollista T3:lta.

        325E

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2534
          • .

          #19
          Originally posted by T3 View Post
          Uskottavuutta Esson baariin. "Mulla on kylän vahvimmat vakaajat."
          Meinasin kirjoittaa tästä kuuluisasta huoltamon kahviosta oman arvioni kyseisen vakaaja-projektin funktiona, mutta Backspace-nappulan viettelevän hento kutsu kävi herkälle mielelleni liian voimakkaaksi ja seurauksena oli jo nähty ulosanti.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2534
            • .

            #20
            Originally posted by T3 View Post
            28mm:n vakaaja M3-kiinnityksellä vastaa kutakuinkin 34mm:n vakaajaa normi E30-kiinnityksellä. Edes härskeimmissä DTM-kilpureissa ei ole ollut tuollaisia vakaajia.
            Ja täytyy muistaa millä renkailla nämä DTM-kilpurit kulkivat. Kyllä, slikseillä, joissa on hiukan eri pito kuin nykypäivän katurenkaissa ja lisäksi nopeudet olivat paljon suurempia mitä maanteillämme toivottavasti koskaan tämän auton toimesta tullaan ajamaan.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • nemesis
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 617
              • kymenlaakso

              #21
              joo'o, noissa vakaajien paksuuksien etu-vs-taka suhde vertailuissa kun ei voida käyttää (ainakaan oikeaoppisesti) pelkkää halkaisijoiden suhdetta toisiinsa. Minkä tahansa materiaalin taivutusvastus tulee taivutus-suunnan poikkileikkaus pinta-alasta -> eli vertailkaa niitä vakaajien poikkileikkaus pinta-aloja sekä niiden suhteita etu-vs-taka niin mennään enemmän oikeilla raiteilla.

              Sitten yks pikku juttu muistutuksena noista vakaajista ylipäätään:
              Jäykempi etuvakaaja -> etupäässä pito huononee -> yliohjautuvuus -> kaarrekallistelu tosin pienempää
              Jäykempi takavakaaja -> takapään pito huononee -> aliohjautuvuus -> kaarrekallistelu voi pienentyä tiettyy rajaan saakka

              Kaiken kaikkiaan lyhyesti : jäykempi vakaaja ei salli renkaan/pyörän seurata tien muotoja (patit,montut) niin hyvin kuin löysempi vakaaja. Mutta jäykempivakaaja antaa paremman ajotuntuman tiukoissa mutkissa eli auto ei kallistele niin paljoa, lisäksi auton yleinen herkkyys kuljettajan antamiin hallintaliikkeisiin paranee -> auto reagoi nopeammin ohjaukseen jne. koska on tanakampi.
              Nuo kilpuri kuskit ainankin ratakisoissa tuppaavat kuitenkin ajamaan mahdollisimman löysällä alustalla (eli iskarit sekä vakaajat) mitä on mahdollista ajotuntuman kärsimättä/että auto on kuitenkin riittävän "herkkä" reagoimaan kuljettajan inputtiin koska näin saadaan paras pito kun pyörät tosiaan voivat seurata tienpintaa paremmin -> kierrosaika paranee.

              se on sitten henk.koht. mieltymyksestä kiinni, tykkääkö tosi tiukasta alustasta joka liukuu mutkissa vai antaako sen vähän niiailla mutta ei liu'u niin pahasti ja pito on koko ajan.
              E30 kesä-autona

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #22
                Originally posted by nemesis View Post
                etupäässä pito huononee -> yliohjautuvuus
                takapään pito huononee -> aliohjautuvuus
                Oliko tarkoitus kirjoittaa toisin päin nuo?

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #23
                  Originally posted by nemesis View Post
                  Sitten yks pikku juttu muistutuksena noista vakaajista ylipäätään:
                  Jäykempi etuvakaaja -> etupäässä pito huononee -> yliohjautuvuus -> kaarrekallistelu tosin pienempää
                  Jäykempi takavakaaja -> takapään pito huononee -> aliohjautuvuus -> kaarrekallistelu voi pienentyä tiettyy rajaan saakka
                  Tulikohan tässä ajatusvirhe? Eikös se ole siten, että etupään kallistusjäykkyyden suurentaminen takapäähän nähden kasvattaa etupyörien välisiä kuormanmuutoksia ja siten siten siis lisää aliohjautuvuutta? Ja takapäässä päinvastoin l. takavakaajan jäykennys suhteessa etuvakaajaan => yliohjaava käytös. Tämän takiahan "driftaajat" pulttaavat autoihinsa paksuimman mahdollisimman takavakaajan.

                  Nuo kilpuri kuskit ainankin ratakisoissa tuppaavat kuitenkin ajamaan mahdollisimman löysällä alustalla (eli iskarit sekä vakaajat) mitä on mahdollista ajotuntuman kärsimättä/että auto on kuitenkin riittävän "herkkä" reagoimaan kuljettajan inputtiin koska näin saadaan paras pito kun pyörät tosiaan voivat seurata tienpintaa paremmin -> kierrosaika paranee.
                  Omat harvat kokemukset alustan säätämisesstä ovat olleet sellaiset, että ensin laitetaan iskarit johonkin jäykkyyten perstuntuman perusteella ja sitten ajetaan radalla ja jäykennetään niin kauan kuin kuskin mielestä käytös tai kierrosaika paranee. Sitten kun ei enää parane, niin otetaan yksi pykälä löysemmälle. Eli samaa asiaa kaiketi haettiin, löysin mahdollinen asetus, jolla ajettavuus on hyvä.

                  Comment

                  • NHB
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1120

                    #24
                    Originally posted by Freak View Post
                    Ja täytyy muistaa millä renkailla nämä DTM-kilpurit kulkivat. Kyllä, slikseillä, joissa on hiukan eri pito kuin nykypäivän katurenkaissa ja lisäksi nopeudet olivat paljon suurempia mitä maanteillämme toivottavasti koskaan tämän auton toimesta tullaan ajamaan.
                    Millä tavalla pitävämmät renkaat ja suuremmat (kaarre)nopeudet sitten helpottavat vakaajien tehtävää?

                    Ratakilpurin sikajäykät jouset, matalalla oleva painopiste ja mahdollisimman leveälle sijoitetut renkaat sitävastoin vähentävät vakautuksen tarvetta.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #25
                      Originally posted by 325E View Post
                      Tämä on pikemminkin kokeilua ja hakemista...sillä näin tosiaan jutun jossa oli tosiaan "Jenkit" laittaneet 27mm
                      etuvakaajan ja siksi 28mm kun 27mm materiaalia ei ollut
                      ajattelin että, pistetään paremmaksi kuin Jenkit ja jos 27mm on toiminut miksei 28mm.
                      Enempi ei tosiaankaan aina ole parempi.

                      Comment

                      • Freak
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2534
                        • .

                        #26
                        Originally posted by NHB View Post
                        Millä tavalla pitävämmät renkaat ja suuremmat (kaarre)nopeudet sitten helpottavat vakaajien tehtävää?
                        No helpottavatko ne?

                        Originally posted by NHB View Post
                        Ratakilpurin sikajäykät jouset, matalalla oleva painopiste ja mahdollisimman leveälle sijoitetut renkaat sitävastoin vähentävät vakautuksen tarvetta.
                        No jokatapauksessa rata-autoissa käytetään jäykempiä vakaajia mitä siviiliautoissa. Tuosta sun tekstistä saa sen käsityksen, että asia on nimenomaan vastoinpäin. :think
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Freak View Post
                          No jokatapauksessa rata-autoissa käytetään jäykempiä vakaajia mitä siviiliautoissa.
                          Ei välttämättä
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • nemesis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 617
                            • kymenlaakso

                            #28
                            Originally posted by NHB View Post
                            Oliko tarkoitus kirjoittaa toisin päin nuo?
                            kyllä vain, eli kirjoitus härö tullut.

                            eli etupään pito kun huononee -> aliohjautuu
                            takapään pitohuononee -> yliohjautuu
                            E30 kesä-autona

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2534
                              • .

                              #29
                              Originally posted by Tzeimi View Post
                              Ei välttämättä
                              Höh. Tarkoitin "oikeita" rata-autoja... Ja tarkennuksena slikseillä varustettuja vaikka kyllähän ne RoadSportit ovat loppujen lopuksi kilpa-autoista hienoimipia.
                              Last edited by Freak; 09-04-2007, 16:19.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • NHB
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 1120

                                #30
                                Originally posted by Freak View Post
                                No helpottavatko ne?
                                Pitävämmät renkaat sallivat suuremmat mutkanopeudet. Tästä seuraa luonnollisesti se, että auto pyrkii kallistelemaan mutkissa enemmän. Eli pitävämmät renkaat siis lisäävät kallistuksen vakaajien tarvetta.
                                Last edited by NHB; 09-04-2007, 16:30. Reason: Kirjoitushärö poistettu

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎