Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottori ei käynnisty painepesurilla pesun jälkeen E28 ja E30 / KORJATTU + OHJE!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1493
    • Ilvola

    Moottori ei käynnisty painepesurilla pesun jälkeen E28 ja E30 / KORJATTU + OHJE!

    Kaksi päivää nyt kuivannut moottorilämmittimellä ja sisätilalämmittimellä konetilaa ja akkulaturi päällä myös. Ei mitään käyntiongelmia aiemmin. Painepesurilla pesin kyllä hyvin huollellisesti enkä käynnistänyt ennenkuin seuraavana päivänä. Kone pyörii muttei edes lupaa, ei "kahvimyllymäisyyttä" eli puristukset ok. Kahden min sahaus tuo bensanhajun, ei käynnisty pitkään sahaten kaasu auki tai kiinni, tulpat olivat kuivat, virranjakaja kuivattu (ei siellä kosteutta ollut), kaikki liittimet irroitettu ja laitettu CRC-käsittelyn jälkeen takaisin paikoilleen. Sulakekotelo oli sisältä kuiva - CRC:tä + puola siisti ja kuiva, vasemman lokasuojan päällä oleva boxi kuiva, kaikki sähköosat ruiskutettu CRC:llä. Kipinää ei tule.

    Mistä ja MITEN lähteä hakemaan sähköpuolen vikaa?
    E28 528i TIC
    E30 TIC

    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    SYTYTYSJÄRJESTELMÄN LYHYT TESTAUS (jatkosivuilla muita jos tämä ei auta):

    Vika oli painepesussa, virranjakajaan menevän johdon liitin oli murtunut ja VIRRANJAKAJAN KYLJESSÄ OLEVAN PISTOKKEEN OHUT LUKKORAUTA OLI JÄÄNYT VIRRANJAKAJAN KOSKETTIMEEN JA LINKSAHTANUT UROSKOSKETTIMIIN KIINNI, jolloin ne olivat oikosulussa. Rauta pois ja osat kiinni niin auto käynnistyi kuin "pupu pensaasta"!

    Virhe vianetsinnässä oli tarkistusjärjestyksessä, nimittäin pesuri oli kastellut myös TIC-systeemin sytytyksenohjausyksiköön tulevan leveän liittimen. kokeillessani toisella jakajalla oli LIITIN MÄRKÄ eikä systeemi sen takia käynnistynyt. Tarkistuslista E28 ja E30 TIC kärjettömällä sytytysjärjestelmällä varustettuihin Bimmereihin:

    1) Virranjakajan kansi kuivaksi.
    2) Ohjausyksiköön tuleva liitin sisältä kuivaksi litteä BOSH (yksi liitin) tai SIEMENS/TELEFUNKEN (kaksi liitintä) E28 sijaitsee pesunestesäilion alla sivupellissä lokasuojassa (ei se iso elektroniikkayksikkö lokasuojan päällä).
    3) Ohjausyksiköön tulevan liittimen pinnien 5 ja 6 välinen vastus tulee olla n. 1000 ohmia. Liittimet 5 ja 6 ovat kun liitintä katsotaan edestä siten että 3 - kohoumaa ovat ylhällä on äärimmäisenä oikealla pinni 7 ja seutaavat 2 ovat 6 ja 5.
    4) Mikäli poistit virranjakajan ole tarkkana, että asento palautuu samaksi.

    Mitä opimme tästä:
    ÄLÄ PESE SÄHKÖOSIA PAINEPESURILLA, MEKAANINEN VOIMA VOI RIKKOA JA VETTÄ TUNKEUTUU SUOJAKUMIEN ALLE SAUMOISTA!
    Last edited by tsbmw; 20-04-2008, 13:14.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Kipinän tuleminenhan on kokeiltu ehjällä irtotulpalla?
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8253
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      virranjakaja täys vettä?
      ei mitää luin myöhään..
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1493
        • Ilvola

        #4
        Ei käynnisty kuivaamalla 3vrk.
        Jossain on joku sähköohjaus kastunut - mikä?
        Voi olla myös jokin huomaamaton osa painepesussa liikkunut - tai peräti hajonnut esim. jossain joku tunnistin?
        Painepesurilla siis kaikista suunnista kaikki mahdolliset paikat putsasin...
        Pari samanlaista autoa joten voin vaihtaa osan kerrallaan ja sillä tavoin vika tietenkin löytyy - tai sitten ei...

        - Kuumakuivattu koko kone.
        - Kuumakuivattu virranjakaja sisältä.
        - Kuumakuivattu puola, ohjausboxi.
        - Päällisin puolin virtajohdot tarkistettu samoin liitännät.

        - Mikä se anturi siellä kampiakselilla alhaalla on - voiko se olla vioittunut.
        - Onko muita antureita.

        Bensaa on koska pakoputken päässä haisee 2min käynnistyksen jälkeen.
        Auton siirsin 15m tuohon pesupaikalle ajaen normaalisti.
        Mihin painepesurista voi vettä mennä niin, ettei sytytysjärjestelmä toimi...
        Last edited by tsbmw; 09-04-2008, 16:29.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1493
          • Ilvola

          #5
          BMW tietäjiä täällä

          No nyt lupaa mutta aika oudolla tavlla:
          - Sahausta - ei mittän, mutta kun virta-avaimen kiertää stop asentoon lupaa - ei ennen?
          - Sähköpuoli palailee - mikä osa?
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by tsbmw View Post
            - Mikä se anturi siellä kampiakselilla alhaalla on - voiko se olla vioittunut.
            - Onko muita antureita.
            Ei mikään tärkeä anturi, huollossa saavat siitä YKK kohdan.
            Ei ole muita antureita.

            Tarkista:
            Pissapojansäiliön takana sytytyksen ohjaus boksi.
            Iskaritolpan vieressä toinen. (riippuu vuosimallista)
            Bensaa varmasti tulee? Ota letku irti suutintukista kun starttaa, niin näkee varmuudella. Saattaa bensapumpun rele oikutella.
            Sulakeboksin kyjestä isoliitin jolla sähköt menee boksille.

            Comment

            • armageddon
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 443
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Ei mikään tärkeä anturi, huollossa saavat siitä YKK kohdan.
              Ei ole muita antureita.

              Tarkista:
              Pissapojansäiliön takana sytytyksen ohjaus boksi.
              Iskaritolpan vieressä toinen. (riippuu vuosimallista)
              Bensaa varmasti tulee? Ota letku irti suutintukista kun starttaa, niin näkee varmuudella. Saattaa bensapumpun rele oikutella.
              Sulakeboksin kyjestä isoliitin jolla sähköt menee boksille.
              tohon bensansaantii pakko lisätä et starttaa/aja pa pumppua nii et paineet nousee normaaliin sen jälkeen kattele noin tunnin ajan ettei putoa paineet. ihan six korjasin ku jos sieltä 5sek. ajaa letkun päästä bensaa nii onko se koko totuus... EI allekirjoitan
              ei ne tehot vaan se kuski...

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Sytytyksen ohjauksessa jotakin ongelmaa. Tai puola ei saa virtaa ollenkaan starttiasennossa, oli tyyppivikana joissakin autoissa (ei bmw) kun puolan syöttö boksin kautta. (Korjattiin jättämällä vanha viallinen boksi paikalleen ja tekemällä lisäkytkentä releen avulla, jotkut liikaa rahaa saaneet vaihtoivat myös boksia...)
                Kosteuden vaikutus tähän asiaan, lähinnä johtoliitännät, liittimen sisälle päässyt vesi ja hapettuminen.
                Yleensäkin kuivaus kannattaa tehdä mahdollisimman pian pesun jälkeen.

                Comment

                • tsbmw
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 1493
                  • Ilvola

                  #9
                  Testattua:
                  - Releet kunnossa.
                  - Virtalukosta tulee virta puolaan.
                  - Virranjakajan rungon ennakko ohjaa relettä.
                  - Lokasuojan päällä oleva ohjausyksikkö kunnossa.
                  - Puola kunnossa.

                  Tilanne sama eli vika mahdollisesti virranjakajassa:
                  - Miten testaan että puolasta tulee virta "kärjille" välijohto on kiinni virranjakajassa - mutta kosketin oli siirtynyt. Kärjellisessä systeemissä testilampulla olisi nähnyt kärjet auki asennossa pienjännitepuolen vian tai virtakatkoksen. Vika on samanlainen kuin jos pienjännitepuolella olisi katkos.

                  Hapettumiin en usko, senvertta siistissä kunnossa virtapuoli. Painepesurin ruiskun paineeseen (siirtänyt jotain) tai sitkeään kosteusongelmaan kyllä.
                  Kun virta-avaimen kääntää off asentoon lupaa yhden pytyn verran eli kuulee ja näkee koneen pyörimisestä että "ilman virtaa saa virtaa" sekunnin murto-osan.
                  Last edited by tsbmw; 10-04-2008, 15:54.
                  - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                  - E28 528i, 528i+, M5

                  Comment

                  • K.S.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 649
                    • Espoo

                    #10
                    onko puolan ja jakajan välinen sytytysjohto ehjä :think

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1493
                      • Ilvola

                      #11
                      ON

                      Puolaan tulee virta koko käynnistyksen ajan virtalukolta.
                      NYT ON KOKEILTU TOIMIVALLA VIRRANJAKAJALLA - EI MUUTOSTA.
                      Tämä alkaa käydä mielenkiintoiseksi vaihettu toimivatsa autosta:
                      - Puola
                      - Sytytyksen ohjausboxi vänkärin lokasuojan päältä.
                      - Kaikki releet.
                      - Virranjakaja.
                      - Kaikki sähköjohtoliitokset avattu ja CRC:tä.
                      - Kuivattu 3 vrk ja kaikki sähköosat akku kokoajan latauksessa.
                      - Bensaa tulee ja pitkään sahatessa hajua.
                      - Tulpat siistit ja haisevat bensalle - eivät märät.
                      - Sahattu poljin eri asennoissa.
                      - Hyvin pyörii ja yksi pytty aina sytyttää kun virrat kääntää off.
                      - Kuivattu myös kuskin jalkatilan yläpuolelta sisältä.
                      - Kertaakaan ei ole edes luvannut käynnistäessä.
                      - Aiemmin ei ikinä ongelmia käynnistyksessä.

                      Ajoin pesupaikalle ja painepesun jälkeen aamuun ilman kuivausta.
                      ONKO SYTYTKSESSÄ MUITA OSIA - elektroniikkapotikka jossain?
                      Joku johto joka vielä vaikuttaa em. lisäksi?

                      Virranjakajaan tulee kaksi heikkovirtajohtoa samaan pistokkeeseen,
                      toinen tulee puolalta - mihin lähtee se toinen?
                      Kärjellisessä järjestelmässä oli vain yksi heikkovirtajohto virranjakajaan.
                      Last edited by tsbmw; 10-04-2008, 20:42.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1493
                        • Ilvola

                        #12
                        Eikö kukaan osaa neuvoa?

                        Mahdiollista vain kosteusongelma - polttoainepumppua painepesu ei ainakaan riko.
                        Pesin myös rintapellin ilmanottoaukoista rintapellin sisuksen eli kaiken!
                        Kuivaan hanskalokeron sisältä keskikonsolin taustaa (ei sinne mistään vettä kuitenkaan...).

                        Mutta tosiaan kaikki yllämainitut osat vaihdettu - puuttuu vain tieto:
                        MITKÄ MUUT OSAT OSALLISTUVAT SYTYTYSKIPINÄN TEKOON kärjettömässä BMW systeemissä?

                        EIKÖ MISSÄÄN OLE SAMANLAISTA VIANHAKULISTAA KUIN OLI KÄRJELLISEN SYTYTYSJÄRJESTELMÄN AIKAAN
                        - helppo homma silloin = kipinän puutteen vika löytyi varmasti!

                        PS. Tämä on ihan jees ehkä "konetta näpelöity"... joku lisäohjaus?
                        - jos tähän on asennettu joku viriboxi niin mistä sen voi löytää?
                        Last edited by tsbmw; 13-04-2008, 18:42.
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          [QUOTE=Bmw Master;1203350]Ei mikään tärkeä anturi, huollossa saavat siitä YKK kohdan.
                          Ei ole muita antureita... [QUOTE]

                          Minä en tästä koneesta mitään tiedä enkä ryhdy nyt googlettamaan mutta onko siellä todellakin joku (kammen asentotunnistin?) anturi jolla itse moottori ei tee mitään vaan vain huolto?
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • ZoMbiE
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2583
                            • Lohja, Virkkala

                            #14
                            oliko se kipinäongema nyt todettu irtotulpalla?

                            Comment

                            • tsbmw
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 1493
                              • Ilvola

                              #15
                              Ei irtotulpalla koska ei ne kaikki 6 tulppaa voi kerralla hajota?

                              OK - meen testaan irtotulpalla.
                              Onko tolla koneella oikein laittaa irtotulppa kannelle ja katsoa tuleeko kipinä?
                              Käsikirja väittää että voi ohjausyksikkö vaurioitua - toisaalta eipä sitä muuten näe.

                              TESTATTU JA TULOS ERIKOINEN:
                              - Ei kipinää kun startti pyörii / avain ja systeemi käynnistysasennossa.
                              - Kun starttaus lopetetaan / avain käännetään off asentoon tulee yksi kipinä.
                              Täsmälleen aiemmin kuvaamani tilanne eli puola, ohjainyksikkö, kaapelit ja virranjakaja ovat ehjät ja toimivat.
                              BMW:n kärjetöntä sytytystä säätelee vielä jokin muu yksikkö - mikä? Tai jokin johdin on irronnut?
                              Last edited by tsbmw; 13-04-2008, 20:10.
                              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                              - E28 528i, 528i+, M5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎