Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 cabrioletin sähkökatto ongelma. Uus ongelma viestiketjun lopussa! #21

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EGoman
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 5102
    • Ylivieska

    e30 cabrioletin sähkökatto ongelma. Uus ongelma viestiketjun lopussa! #21

    ongelmana on siis tämä. yritän saada kattoa toimimaan uudestaan sähköisesti. akseli joka liikuttaa kattoa sähköisesti oli vääntynyt edelliseltä omistajalta ja hankin uuden sellaisen. yritän nyt asentaa tuota akselia paikoilleen mutta näyttää siltä ettei se onnistu noin vain.

    kokeilin laittaa sen seuraavasti kiinni ilman moottoria
    a) kattolukot auki
    b) kattoa hieman ylös edestä
    c) takaosa ilmaan ja kattokotelo auki
    d) takaosa ja etuosa alas
    e) akseli kiinni
    f) katon etuosa ylös
    g) katon takaosa ylös

    g:n kohdalla tulee ongelmia. katon takaosa ei, akseli kiinni, avaudu tarpeeksi että kattokotelo mahtuu menemään takaisin kiinni. mitä teen väärin? onko tuo ihan säätö homma vai olenko kasannut perse edellä puuhun?

    Liitteessä kuva akselista kun moottori oli irti ja kattokotelo auki ja katon takaosa ja etuosa alhaalla.


    Last edited by EGoman; 30-05-2009, 15:03.
    "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

    Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
    ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    Oletko kokeillut miten nivelet käyttäytyvät kun katto on irti autosta?
    Liikkuvatko kaikki osat/vaiheet oikeassa tahdissa?
    Aprilia RSV4

    Comment

    • EGoman
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 5102
      • Ylivieska

      #3
      Originally posted by jannmann View Post
      Oletko kokeillut miten nivelet käyttäytyvät kun katto on irti autosta?
      Liikkuvatko kaikki osat/vaiheet oikeassa tahdissa?
      Kyllä mekanismi on suurinpiirtein selvä, mutta ongelmaksi muodostuu tosiaan se että kun tuo osa on kiinni ei katon takaosa nouse _tarpeeksi_ ylös että kattokotelo mahtuu menemään kiinni. Asiaa ei auta yhtään että kattokotelo toimii edelleen sähköisesti ja kytkin on siinä radion päällä
      "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

      Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
      ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

      Comment

      • Heguli
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 815
        • www.e30m3.fi

        #4
        Onko katto kuinka uusi? Mulla oli samankaltaista ongelmaa kun katto oli uusittu, toisin sanoen katto oli niin jäykkä ettei mennyt tarpeeksi kasaan että luukku olisi mahtunut laskeutumaan ohi paikoilleen ellei kädellä hieman vetänyt katon alareunaa eteenpäin. Ongelma poistui kun katon uutuuden jäykkyys hävisi. Tuosta kuvassa ympyröidystä säädöstä saa säädettyä kuinka "eteen" katon reuna menee.
        Last edited by Heguli; 19-03-2014, 13:05.
        Die beste fahrt mit hosen an, BMW

        Comment

        • karsta
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 263
          • Hollola

          #5
          , mutta mitenkä tuo E30 sähkökaton pitäisi muuten toimia? Eihän se täysin automatisoitu voi olla? Itsellä ei mitään hajua.
          Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
          Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

          Comment

          • EGoman
            BTCF Member
            • Mar 2006
            • 5102
            • Ylivieska

            #6
            Originally posted by db925 View Post
            , mutta mitenkä tuo E30 sähkökaton pitäisi muuten toimia? Eihän se täysin automatisoitu voi olla? Itsellä ei mitään hajua.
            Samalla tavalla kuin e36ssa... edestä lukot auki ja kattoa hieman ylös. sitten napista katto auki ja taittuu koteloon. Vai? En ole ikinä nähnyt toiminnassa mutta näin minä päättelisin mekanismin perusteella

            Originally posted by Heguli View Post
            Onko katto kuinka uusi? Mulla oli samankaltaista ongelmaa kun katto oli uusittu, toisin sanoen katto oli niin jäykkä ettei mennyt tarpeeksi kasaan että luukku olisi mahtunut laskeutumaan ohi paikoilleen ellei kädellä hieman vetänyt katon alareunaa eteenpäin. Ongelma poistui kun katon uutuuden jäykkyys hävisi. Tuosta kuvassa ympyröidystä säädöstä saa säädettyä kuinka "eteen" katon reuna menee.
            Ei mitään hajua katon iästä. kankaan kunnosta vois päätellä että ei kovin vanha mutta "kiristysliinoja" on korjattu teipillä. Takaikkuna on ainakin ihan sumea ja naarmuilla. Tuota säätönumiskaa pyörittelin sen verran että sain akselin yleensä kiinni siihen. Ilman akselia katon takaosa taittuu eteenpäin yli 90 astetta mutta akselin kanssa vain noin 80 astetta joka aiheuttaa sen että kattokotelo lämähtää siihen kiinni.
            Last edited by EGoman; 06-06-2008, 09:57.
            "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

            Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
            ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #7
              Originally posted by EGoman View Post
              Samalla tavalla kuin e36ssa... edestä lukot auki ja kattoa hieman ylös. sitten napista katto auki ja taittuu koteloon. Vai? En ole ikinä nähnyt toiminnassa mutta näin minä päättelisin mekanismin perusteella.



              Juurikin noin se toimii. Autossasi on kuvista päätellen uudempi mekanismi kahdesta e30 korissa käytössä olleista.
              Kokeile säätää tuosta tangosta ääriasennot ja katso miten vaikuttaa liikkeeseen.
              Last edited by jannmann; 06-06-2008, 10:07.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • EGoman
                BTCF Member
                • Mar 2006
                • 5102
                • Ylivieska

                #8
                Originally posted by jannmann View Post
                Juurikin noin se toimii. Autossasi on kuvista päätellen uudempi mekanismi kahdesta e30 korissa käytössä olleista.
                Kokeile säätää tuosta tangosta ääriasennot ja katso miten vaikuttaa liikkeeseen.
                Pitää kokeilla viikonloppuna eri tyylejä mutta näyttää siltä että ei saa kuin vahinkoa aikaseksi kokeilemalla. nooh testataan testataan
                "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by EGoman View Post
                  ongelmana on siis tämä. yritän saada kattoa toimimaan uudestaan sähköisesti. akseli joka liikuttaa kattoa sähköisesti oli vääntynyt edelliseltä omistajalta ja hankin uuden sellaisen. yritän nyt asentaa tuota akselia paikoilleen mutta näyttää siltä ettei se onnistu noin vain.

                  kokeilin laittaa sen seuraavasti kiinni ilman moottoria
                  a) kattolukot auki
                  b) kattoa hieman ylös edestä
                  c) takaosa ilmaan ja kattokotelo auki
                  d) takaosa ja etuosa alas
                  e) akseli kiinni
                  f) katon etuosa ylös
                  g) katon takaosa ylös

                  g:n kohdalla tulee ongelmia. katon takaosa ei, akseli kiinni, avaudu tarpeeksi että kattokotelo mahtuu menemään takaisin kiinni. mitä teen väärin? onko tuo ihan säätö homma vai olenko kasannut perse edellä puuhun?

                  Liitteessä kuva akselista kun moottori oli irti ja kattokotelo auki ja katon takaosa ja etuosa alhaalla.


                  Samojen ongelmien kanssa paininut: olet ilmeisesti ostanut vastikään tuon osan, jossa on keltainen tarra. Se liikuttaa katon alas. Tuo viereinen tanko, joka on ohuempi ja jossa on säätö "keskellä", nostaa/laskee tuota takareunaa. Eli tää on ihan säätöhomma, mutta toisesta tangosta.

                  Ja onhan aina mahdollista että mikrokytkin eli rajakatkaisin on p...skana. Silloin tosin minkään ei pitäisi liikkua, kun koneet ajattelee että nyt on hätä.

                  Isompi kysymys on, että miksi nuo tangot vääntyilee (omaani vaihdoin tuon saman tangon syksyllä...)? Jossain kohtaa kehikkoa on liikaa vastusta. Katsopa kun nostat/lasket sitä kattoa, että tuleeko se katto esim suorassa vai pyrkiikö toinen reuna olemaan alempana -> ylimääräistä vastusta tms. Kun tuon tangon vaihdat, niin seuraava paikka mikä sanoo sopparin irti on moottorin käyttöakseli (ja uusi moottori maksaa 502€).
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Originally posted by db925 View Post
                    , mutta mitenkä tuo E30 sähkökaton pitäisi muuten toimia? Eihän se täysin automatisoitu voi olla? Itsellä ei mitään hajua.
                    Edessä lukot (manuaaliset). Avaat ne ja sitten työnnät manuaalisesti katon etureunan ylös = sitten automatiikka hoitaa loput. Sinänsä varsin yksinkertainen rakenne: siellä on mikrokytkimiä, jotka tunnistaa likeratojen rajat, ja aina kun joku kytkin katkaisee yhden liikeradan, seuraava liikerata alkaa. Periaatteessa pomminvarma rakenne, mutta ongelmia tulee jos osat on väärin säädetty (mm just tän topicin kaltaisia ongelmia).
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • EGoman
                      BTCF Member
                      • Mar 2006
                      • 5102
                      • Ylivieska

                      #11
                      Originally posted by BeamR View Post
                      Samojen ongelmien kanssa paininut: olet ilmeisesti ostanut vastikään tuon osan, jossa on keltainen tarra. Se liikuttaa katon alas. Tuo viereinen tanko, joka on ohuempi ja jossa on säätö "keskellä", nostaa/laskee tuota takareunaa. Eli tää on ihan säätöhomma, mutta toisesta tangosta.

                      Ja onhan aina mahdollista että mikrokytkin eli rajakatkaisin on p...skana. Silloin tosin minkään ei pitäisi liikkua, kun koneet ajattelee että nyt on hätä.

                      Isompi kysymys on, että miksi nuo tangot vääntyilee (omaani vaihdoin tuon saman tangon syksyllä...)? Jossain kohtaa kehikkoa on liikaa vastusta. Katsopa kun nostat/lasket sitä kattoa, että tuleeko se katto esim suorassa vai pyrkiikö toinen reuna olemaan alempana -> ylimääräistä vastusta tms. Kun tuon tangon vaihdat, niin seuraava paikka mikä sanoo sopparin irti on moottorin käyttöakseli (ja uusi moottori maksaa 502€).
                      Kattoa liikuttava mottori on ollut asennuksen ajan irti. siinä on se mekanismi jolla saa vapautettua moottorin ja se jää "roikkumaan" takakonttiin. tuo akseli jossa on tuo pyörivä säätöpallo on uusi. meinasin senkin vääntää vahingossa kieroon kun värkkäilin. onneksi tuli vaan naarmu. (näkyy kuvassa) Tuosta naarmusta voi päätellä että akseli on ottanut kiinni tuohon terävään reunaan kuvan alareunassa. Kiinnityspultin värkkäilin itse koska maahantuoja lähetti vääränlaisen.

                      Last edited by EGoman; 06-06-2008, 10:41.
                      "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                      Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                      ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Samojen ongelmien kanssa paininut: olet ilmeisesti ostanut vastikään tuon osan, jossa on keltainen tarra. Se liikuttaa katon alas. Tuo viereinen tanko, joka on ohuempi ja jossa on säätö "keskellä", nostaa/laskee tuota takareunaa. Eli tää on ihan säätöhomma, mutta toisesta tangosta.

                        Ja onhan aina mahdollista että mikrokytkin eli rajakatkaisin on p...skana. Silloin tosin minkään ei pitäisi liikkua, kun koneet ajattelee että nyt on hätä.

                        Isompi kysymys on, että miksi nuo tangot vääntyilee (omaani vaihdoin tuon saman tangon syksyllä...)? Jossain kohtaa kehikkoa on liikaa vastusta. Katsopa kun nostat/lasket sitä kattoa, että tuleeko se katto esim suorassa vai pyrkiikö toinen reuna olemaan alempana -> ylimääräistä vastusta tms. Kun tuon tangon vaihdat, niin seuraava paikka mikä sanoo sopparin irti on moottorin käyttöakseli (ja uusi moottori maksaa 502€).
                        Toi kanitus on hyvä pointti. Itsellä oli cabrio aikoina katto talvet irti autosta ja samalla tuli aina voideltua kaikki nivelet. Voi olla jos on rasvat tehtaan jäljiltä, kitkaa on hivenen laskettua enemmän

                        Tuntuu suurin osa noista katoista nousevan hivenen toinen kulma alhaalla.
                        Yksi syy saattaa olla myös vanha rätti. Uusi on sen verran jämäkämpi, että pitää kehikkoa paremmin ryhdissään/ristimitassaan.

                        Myös katon huolellinen laskostaminen koteloon laskun aikana kannattaa.
                        Jos vain laiskasti istuu kuskin paikalla, menee katto yleensä hivenen kurttuun ja sekin voi vääntää katon runkoa pantteeseen joka taas lisää nostossa kitkaa.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • 10+
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2084
                          • Nivala

                          #13
                          Tuuppa Erkki pyörähtään tässä vaikka huomenna niin katotaan sitä
                          E39 M5 -00

                          Ex E60 530Da M-Sport -04
                          Ex E39 M5 -00
                          Ex E39 M5 -00 Individual
                          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                          Ex E36 3.0 M3 -93
                          Ex E36 2.5 Cabrio -94
                          Ex E36 3.2 M3 -97
                          Ex E36 2.5 Coupe -93

                          Comment

                          • EGoman
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 5102
                            • Ylivieska

                            #14
                            Originally posted by 10+ View Post
                            Tuuppa Erkki pyörähtään tässä vaikka huomenna niin katotaan sitä
                            pitää käydä heti kun oon ajokunnossa
                            "Live low and prosper..." Juottola TV @ Youtube

                            Jetzt: 316 e30 -84 , 325 e30 M-Tech2 Cabriolet -92 on air , e84 xDrive18dA -14
                            ex 320 e36 coupe -93, 318i e30 "leif lindgren edition", -89 316i e30 mit RS, 320ia e30 -88, e34 540 -93, e30 316i -90, e30 318iA -88 "muisto", e30 320 -87 "tösky", e36/7 2.8 -00, 525 e34 -91, e36 316ti -96, e30 318i touring -89, Mini Cooper R50, 330d e93 -07

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Toi kanitus on hyvä pointti. Itsellä oli cabrio aikoina katto talvet irti autosta ja samalla tuli aina voideltua kaikki nivelet. Voi olla jos on rasvat tehtaan jäljiltä, kitkaa on hivenen laskettua enemmän

                              Tuntuu suurin osa noista katoista nousevan hivenen toinen kulma alhaalla.
                              Yksi syy saattaa olla myös vanha rätti. Uusi on sen verran jämäkämpi, että pitää kehikkoa paremmin ryhdissään/ristimitassaan.

                              Myös katon huolellinen laskostaminen koteloon laskun aikana kannattaa.
                              Jos vain laiskasti istuu kuskin paikalla, menee katto yleensä hivenen kurttuun ja sekin voi vääntää katon runkoa pantteeseen joka taas lisää nostossa kitkaa.
                              Niitä niveliä ei kuulu rasvata: niitä ei ole suunniteltu rasvattavaksi koska se rasva voi sotkea kankaan tai sitten matkustajat (kun ei ole tuota sisäverhoilua katossa). Mikäänhän ei tietenkään estä laittamasta jotain vaseliinia niihin, tarkoitan vain että se on alunperin suunniteltu siten että niitä ei rasvata. Siellä kattokaukalossa olevat nivelet sen sijaan voi rasvata, mutta kannattaa olla senkin kanssa varovainen, ettei taas kerran katto ime itseensä niitä mällejä.

                              Yksi apu voi olla katon kalibroiminen, eli kohdistaa katto uudestaan koriin. Tähänkin löytyy ohjeet jos tarve vaatii (ameriikasta saa ostettua vaikka minkälaisia kivoja kirjoja...).
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎