Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uskomattoman huonot lähivalot e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    #16
    Ihmetyttää myös miksi näissä on nuo valojen lasit noin sumeat. Vai onko ajan myötä menny sumeeks. Sekin varmaan aika iso tekijä.
    E61 525xda -08

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14311
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Purtsi123 View Post
      Ihmetyttää myös miksi näissä on nuo valojen lasit noin sumeat. Vai onko ajan myötä menny sumeeks. Sekin varmaan aika iso tekijä.
      Noh, kuten yllä sanottu, niin kyllä se 20v vanha umpio on jo aika hiekkapuhallettu kun se keulassa on ollut. Ja tosiaan se muovinen heijastin pinta himmenee ja halkeilee ajan myötä.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Bambu
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 282
        • Kuusankoski

        #18
        Mistä löytyy ebaysta tuohon 120e hintaan? Ei tuo saksa oikein taivu, niin mahtaakohan tässä ilmoituksessa hinta tarkoittaa koko paketin hintaa (oikea+vasen) Linkki

        Sama juttu tässä, kuuluuko kummankin puolen umpiot kauppaan? Linkki
        Last edited by Bambu; 30-10-2008, 18:03.

        sigpic

        Comment

        • LiLHezz
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 647
          • Pilpala / Riihimäki

          #19
          Onkos muuten kukaan vaihtanu e30:seen noita Hellan 5-3/4"-pyöreitä H4:sia parkilla :think?
          Esim. motonet myy:
          5-3/4"-pyöreä H4 Hella parkilla. . . . . . . . . . . . . . 48-4015 31.90 ???

          Aattelin et sais siin samalla ns. "lisäpitkät". Ja onko ks. konversio edes laillinen?
          Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

          E30 325iXA Touring
          Lizzy - '82
          Jättiprojekti

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Originally posted by LiLHezz View Post
            Onkos muuten kukaan vaihtanu e30:seen noita Hellan 5-3/4"-pyöreitä H4:sia parkilla :think?
            Esim. motonet myy:
            5-3/4"-pyöreä H4 Hella parkilla. . . . . . . . . . . . . . 48-4015 31.90 ???

            Aattelin et sais siin samalla ns. "lisäpitkät". Ja onko ks. konversio edes laillinen?
            On laillinen. Kiinnityksen kanssa saattaa joutua töitä tekemään...
            Noihin sitten GE:n Megalight +60% Hnelkut niin alkaa näkemään.
            Kyllä itsekin mietin tuota aikoinaan kolmekakkoseen mutta en jaksanut alkaa tekemään kiinnityksiä ja ostin uudet orkkis DE hellat.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #21
              Originally posted by Cell View Post
              Tosin johdot on yhdellä säikeellä tällä hetkellä. Sattuisko WSE1:llä olemaan noita liittimien "sisuskaluja" hyllyssä vai pitääkö arpoa merkkiliikkeessä asiaa?
              Ei ole hyllyssä, alkuperäisen sisäosan suojamuovia lyhentämällä & liimakutistesukan avulla noita on jatkettu täälläkin, samanlaisia sisäosia kun ei ole tullut vielä vastaan missään eli merkkiliikkeen tiskille kai se täytyy tässä itsekin lähteä.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Originally posted by WSE1 View Post
                Ei ole hyllyssä, alkuperäisen sisäosan suojamuovia lyhentämällä & liimakutistesukan avulla noita on jatkettu täälläkin, samanlaisia sisäosia kun ei ole tullut vielä vastaan missään eli merkkiliikkeen tiskille kai se täytyy tässä itsekin lähteä.
                Samoin tein omaan pikakorjauksen. Se vain, että joudun vaihtamaan muutaman metrinkin kaapelia ja tuon liittimen, kaapeli kun on hapettunut pitkältä matkalta piloille eikä paljoa liittimen nysäänkään enää saa juotettua kun ei tartu. Tämä koskee kaikkia molempia lyhyitä etuvaloja, sekä vilkkuja... Erittäin paskamainen, tuo korroosio kun on luultavasti iskenyt koko matkalle sulakeboksille saakka. Onkohan ollut "uhrimetallina" valojen kannoille tjsp?

                Noo, pitää käydä sitten marmorilla ensi viikolla, realoemista jo löysinkin hyvää tilattavaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • 525 TD
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 281
                  • IISALMI

                  #23
                  "Mistä löytyy ebaysta tuohon 120e hintaan? Ei tuo saksa oikein taivu, niin mahtaakohan tässä ilmoituksessa hinta tarkoittaa koko paketin hintaa (oikea+vasen) Linkki "

                  V:ei , kyseessä on vasemmanpuoleiset umpiot (links = vasen)

                  "Sama juttu tässä, kuuluuko kummankin puolen umpiot kauppaan? Linkki "

                  V:ei , kyseessä on ainoastaan kaukovalojen sisälle tulevat peltilevyt 4kpl joilla saadaan aikaan "tummaoptiikka"

                  reilu vuosi sitten alkup.hellan E32/E34 -umpioparit sai tuohon n.120e hintaan , ei siis löydy enää...

                  Comment

                  • CCM
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 32

                    #24
                    Xenonit

                    Suosiolla xenonit vaan..eikä ne nyt huomiota herätä nii pahasti jos ottaa ne 6000k(valkoiset) eikä niitä 8-12000k(sinertäviä)..

                    mulla lähivaloissa melkein uudet DEPOT ja jotku philipsin polttimot ja aina vitutti ku löi pitkiltä lyhkäsilkle ja muutenkin taajamalla sadekelissä ei nähny mitään.. ostin tommosen 100e Xenon sarjan piruttaena.. ja johan koheni valoteho!! 1000kertaa parempi..
                    huomenna käyn viellä hakemass toisen sarjan ja laitan pitkiin myös..

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      #25
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Ei ole hyllyssä, alkuperäisen sisäosan suojamuovia lyhentämällä & liimakutistesukan avulla noita on jatkettu täälläkin, samanlaisia sisäosia kun ei ole tullut vielä vastaan missään eli merkkiliikkeen tiskille kai se täytyy tässä itsekin lähteä.
                      Originally posted by Cell View Post
                      Samoin tein omaan pikakorjauksen. Se vain, että joudun vaihtamaan muutaman metrinkin kaapelia ja tuon liittimen, kaapeli kun on hapettunut pitkältä matkalta piloille eikä paljoa liittimen nysäänkään enää saa juotettua kun ei tartu. Tämä koskee kaikkia molempia lyhyitä etuvaloja, sekä vilkkuja... Erittäin paskamainen, tuo korroosio kun on luultavasti iskenyt koko matkalle sulakeboksille saakka. Onkohan ollut "uhrimetallina" valojen kannoille tjsp?

                      Noo, pitää käydä sitten marmorilla ensi viikolla, realoemista jo löysinkin hyvää tilattavaa.
                      Marmoritiskiltä löytyy niin sisuskaluja, kuin sisuskalu+n. 30cm johtoa.
                      kpl. hinta yhdellä sisuskalulle/johdolle on luokkaa 2e.
                      Alkuperäinen johto kun on helposti hapettunut sen 10-20cm eristeen alta ollen ihan musta. Itse päädyin siis sisuskalu+johto versioihin. Niitä saa 0,75/1,5/2,5 paksuuksilla.
                      Liittimien muovikuoret(keltaiset, siniset,mustat, suorat/90asteiset jne. maksaa n. 1e/kpl)
                      Itse uusin omaan ämmään kaikki valojen, pissapojan, paisuntasäiliön, tööttien flektin jne liittimet sisuskaluineen ja ulkokuorineen. Ei ole kallista, eikä sen jälkeen tarvitse tapella hapettuneiden liittimien kanssa.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #26
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Alkuperäinen johto kun on helposti hapettunut sen 10-20cm eristeen alta ollen ihan musta.
                        Ainakin edellisessä e30 mallissa ei tuo 10-20cm riittänyt alkuunkaan. Siihen laitoin vielä toiset releet omien kaveriksi, olisi saanut muuten uusia koko etuosan johdotukset.
                        Olli.

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 446

                          #27
                          Itse ymmärrän AKEn tekstin niin että ennen -94 tyyppikatsastettuihin malleihin saisi laittaa jälkiasennetut xenonit, mikäli löytyy ajovalojen pesurit ja korkeudensäätö (automaattinen vaaditaan vasta 1.10.1998 lähtien)

                          Miten te tämän tulkitsette?

                          Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia (esim. xenon).
                          Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
                          jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
                          AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenonvaloja koskevan ohjeen:

                          "Xenon-ajovaloista
                          Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
                          – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

                          • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.

                          • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

                          • Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

                          Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."

                          Comment

                          • Tarmo_Kettunen
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 66
                            • Parikkala

                            #28
                            Suosiolla vaan uudet umpiot... Itse vaihdoin uusiin, kun entiset alkoi olemaan sama kun olis ollu läskin-palaset kiilumassa keulilla.. Ja tuli uusiksi umpioiksi viellä tumma-optikat ni valoteho on paljon parempi mitä ennen....
                            Ei riemulla rajaa ku IS:llä ajaa...!

                            Comment

                            • BME316
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 446

                              #29
                              Originally posted by Tarmo_Kettunen View Post
                              Suosiolla vaan uudet umpiot... Itse vaihdoin uusiin, kun entiset alkoi olemaan sama kun olis ollu läskin-palaset kiilumassa keulilla.. Ja tuli uusiksi umpioiksi viellä tumma-optikat ni valoteho on paljon parempi mitä ennen....
                              Tumma optiikat eivät ainakaan yhtään paranna valotehoa, mutta uudet umpiot kylläkin. Ja otetaan huomioon että toisilla voi olla pelkkä lasi kulunut ja toisilla lasi sekä heijastin, joten se ero ei aina niin huomattava ole uusillakaan umpioilla.

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16364
                                • Asikkala

                                #30
                                Originally posted by BME316 View Post
                                Itse ymmärrän AKEn tekstin niin että ennen -94 tyyppikatsastettuihin malleihin saisi laittaa jälkiasennetut xenonit, mikäli löytyy ajovalojen pesurit ja korkeudensäätö (automaattinen vaaditaan vasta 1.10.1998 lähtien)

                                Miten te tämän tulkitsette?

                                Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia (esim. xenon).
                                Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen
                                jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun
                                AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenonvaloja koskevan ohjeen:

                                "Xenon-ajovaloista
                                Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
                                – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

                                • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.

                                • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

                                • Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

                                Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
                                LAILLISESSA asennuksessa täytyy olla xenon-hyväksytyt umpiot, taisi olla niin että e30:een niitä ei ole olemassa joten kaikki e30-xenonit on laittomia. Tosin onhan ylinopeuden ajaminenkin laitonta ja silti kaikki tekee niin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎