Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316i m40 tyhjäkäynti.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zuikkeli
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 126
    • Vs

    #31
    ei ole...niin ja tohon vois vielä lisätä että oireet on pahemmat kun kone on kylmä. eli kun lämmöt on siellä normaalin hujakoilla tyhjäkäynti pysyy kohtuu hyvin paikoillaan..

    voisikohan nämä oireet johtua kumminkin viallisesta lisäilmaluistista taikka bensapumpusta..perkele vaan ku ei oo toista lisäilmaluistia mitä kokeilisi kun ei viitsis turhaa uutta ostaa jollei vika olekkaan siinä..

    helvetti näitä m40 koneita

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #32
      Etsisin edelleen niitä imuvuotoja, pieni vainoharhaisuus on paikallaan. Kun kävit säädättämässä seokset niin pitikö ilmamäärämittari avata ja tehdä isompi säätö siitä, vai onnistuiko ihan tyhjäkäyntiseosruuvista? Jos pitäisi veikata niin pitäisin ilmamäärämittaria paljon todennäköisempänä vikakohteena kuin lisäilmaluistia (searchilla löytyy hyvin lisätietoa asiasta).

      Comment

      • zuikkeli
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 126
        • Vs

        #33
        juu täytyy kattella niitä vuotoja vielä...juu kyllö se joutus säätää ihan sieltä imm sisältä sitä kiekkoa ja sit viel sitä potikkaa siitä kyljestä..oli seokset ollu ihan päin vittua..tosin sitä itse myös kokeilin ennemmin säädellä mutta en saanu käynti hyväks nii päätin turvautua ammatti apuun oikeestaan tää tyhjäkäynti ongelma on ekat pari minuuttia kunnes käynti tasottuu ja kun kone lämpenee niin tyhjäkäynti paranee ja kun kone on aivan lämmin niin tyhjäkäynti on siellä karvan alla 1000 mittarin mukaa että onkos ne peräti vähä liian korkeat kierrokset...täytyy kattella nyt eka jos sais jostain lisöilmanluistin lainaa ja kokeilla että auttaako...

        Comment

        • mato86
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 39
          • Hamina

          #34
          Tyhjäkäynti on ihan hyvä olla siitä 1000rpm korvilla, ainakin näin talvella mun mielestä. Oikeastihan m40-koneessa pitäis olla 850rpm +-50, niiku manuaalien mukaa.. Et ihan ok.
          n.
          Rahalla pääsee ja Bemarilla saa.. eiku..
          _________________________________
          Rakkaat ex:
          Volvo 360 -85, -87, -89 Volvo 440 -96
          Escort Mk3 -82, -83, -84 BMW E30 318i -88
          Mazda 323 GTi -88 Rojekti
          Ajossa BMW E30 316i -89

          Comment

          • zuikkeli
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 126
            • Vs

            #35
            voisiko joku mahdollisesti ottaa M40 koneesta kuvan siitä kaasuläpän tienoilta että mihin kuuluu ne alipaine letkut? Ku realoemista ei saa kaikista oikeen selvää enkä netin syövereistä ole ainakaan vielä löytänyt kuvaa josta näkis letkujen sijainnit?

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              #36
              M40-koneen potentiaaliset imuvuotovuotokohdat menevät ulkomuistista seuraavasti:
              1) Ilmanputsari -> haitarikumi -> kaasuläppäkotelo (vanha haitarikumi lienee kaikkein yleisin vikakohde)
              2) Haitariletkun pohja -> lisäilmaluisti -> imusarja
              3) Bensapaineen säädin -> kaasuläppäkotelon vasen yläkulma
              4) Vuoristoilmanpaineen mittari tms. -> kaasuläppäkotelon oikea yläkulma (ei käytössä, voi tulpata - esim. omassa autossa tämä aiheutti pientä imuvuotoa, joka aiheutti tyhjäkäyntiin vaeltelua)
              5) Imusarja -> jarrutehostin
              6) Huohotin -> kaasuläppäkotelo, läpän jälkeen
              7) Imusarjan ja moottorin välinen tiiviste
              8) Imusarjan väliosan tiiviste

              Suosittelen perehtymään korjauskäsikirjaan, moni asia selviää sen avulla paljon nopeammin (esim. Chapter 2A, Section 5 koskien Intake Manifold)

              Comment

              • zuikkeli
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 126
                • Vs

                #37
                jep iso kiitos noista tiedoista taitaapi olla jotain ongelmaa tossa vuoristoilmanpaine letku systeemissä

                Comment

                • zuikkeli
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 126
                  • Vs

                  #38
                  juu elikkä kirjotellaas nyt taas tänne ku eihän se vika poistunu muuttui kylläkin vähäsen.
                  Elikkä kokeilin tuota mikä lie "vuoristoilmanpaineanturin" reijän tukkimista. lämpimänä toimis hyvin, kylmänä ei pysynyt ollenkaa käynnissä.
                  Vaihdoin lisäilmaluistin toimivaan. Kylmänä ensimmäiset 30 sek kirrokset hyppii ylös alas kunnes tasoittuu siihen juuri 500 yläpuolelle. Ja kun kone lämpiää niin sitä mukaa tyhjäkäyntikierrokset nousee eli kun kone on lämpösenä niin kierrokset on 1000...
                  Eli menee tavallaa väärinpäin eli kylmänähän ne pitäisi olla siinä tonnin paikkeilla jä lämpimänä taas laskea..
                  muuten auto toimii kuin unelma.
                  eli voisiko tuo lämpötila-anturi aiheuttaa tälläisiä oireita vai piileekö kumminkin jossain joku imuvuoto mitä en ole etsinyt sitten millään.

                  Comment

                  • Phaedrus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1888
                    • Helsinki

                    #39
                    Kannattaa kokeilla toimivaksi tiedettyä ilmamäärämittaria seuraavaksi.

                    Comment

                    • zuikkeli
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2008
                      • 126
                      • Vs

                      #40
                      juu käynyt mielessä kunhan jostain sellaisen löytäisi...
                      sen verran lisäystä tohon että kun kone on lämmin ja kierrokset siellä 1000 paikkelilla ja avaa öljykorkin niin kierrokset laskee siihen normaaliin eli eikös se nyt sit viittai kumminkin johonki imuvuotoon jossain?

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #41
                        Öljykorkin avauksella saadaan keinotekoinen imuvuoto aikaan. En tiedä pitäisikö sen näkyä tuolla tavalla suoraan kierrosluvussa (tuskin), lähinnä seos menee liian laihalle. Ilmamäämämittari on kuluva osa, joka alkaa oireilla noin 200 tkm kohdalla. Hyvin usein tyhjäkäyntivika korjaantuu vaihtamalla tai - hyvällä tuurilla - säätämällä ilmamäärämittari.

                        Comment

                        • Inhuman
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 507
                          • Oulu ja Haukipudas

                          #42
                          Mistähän vikaa lähtis etsimään?

                          -Kylmällä koneella tyhjäkäyntiä ei ole oikeastaan ollenkaan, entinen omistaja väkisin säätänyt kaasuvaijerilla läpän auki. Lähtee loistavasti kuitenkin käyntiin jopa yli -25 pakkasissa.

                          -Koneen lämmettyä "tyhjä"käynti jää sitten tietysti huutamaan, kun kylmällä koneella viritetty juuri ja juuri pysymään käynnissä, tuntuu hieman myös räkivän ja puksuttelevan putkeen.

                          -Ilmamäärämittari käytetty jo aikaisemmin jäljistä päätellen auki -> käytin uudelleen ja puhdistin elektroniikkaspraylla, ->ei näkynyt kulunutta uraa. Jos johdon ottaa pois alkaa sylkemään tummempaa savua ja sammuu lopulta.

                          -Tyhjäkäyntiventtiiliä uitettu liuottimissa ja puhdisteltu paineilmalla, eikä vaikutusta

                          -Parit teipatut ja haperot alipaine?putket uusittu, sekä tarkistettu haitariputki

                          -Välillä kun lyö tallan pohjaan motarilla, kierrosten loppupäässä röpöttää ja tuntuu hyytyvän, mutta ei aina??


                          Vian synnystä ei itselläni ole mitään tietoa, ajamaan pystyy ja kulutuskaan ei ole mitenkään korkea (matkamittarista laskettuna). Ajankohtaista vain katsastusta lähentyen olisi alkaa löytämään vika. Mitä tässä osaa seuraavaksi kokeilla? ei viittis turhaan alkaa eri osia ostamaan, eikä lähipiiristä löydy oikein sopivaa samalla ilmamittarilla/tyhjäkäyntiventtiilillä varustettua autoa.

                          Mitäs seuraavaksi? Voisko lambda olla syyllinen? Tulpat? Tulpan johdot?

                          Autohan on siis m40 koneella oleva e36/316 vm.1991
                          MOI !

                          Comment

                          • mika68
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2004
                            • 1966
                            • ......

                            #43
                            ......
                            Last edited by mika68; 17-10-2012, 00:49.

                            Comment

                            • Inhuman
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 507
                              • Oulu ja Haukipudas

                              #44
                              Originally posted by mika68 View Post
                              Tulpat kannattaa silmämääräisesti tarkastaa ja tulpanjohdot mitata yleismittarilla
                              Hmm.. no mittaus ei ainakaan mitään maksa. montakos ohmia nuiden suunnilleen tulisi näyttää?


                              Edit: Jos jollain on ylimäärästä tyhjäkäyntiventtiiliä irtaallaan Oulun lähistöllä, niin voisin kokeilla sillä ja mahdollisesti ostaa pois jos auto rauhottuu
                              MOI !

                              Comment

                              • mika68
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2004
                                • 1966
                                • ......

                                #45
                                .......
                                Last edited by mika68; 17-10-2012, 00:48.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎