Announcement

Collapse
No announcement yet.

saa poistaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jyrkkis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 503
    • Jänkä

    #31
    Re: kilpiin

    Originally posted by jannmann
    jos olen yhtään pykäliä oikein ymmärtänyt, ei 3,0l M60 moottorin laittaminen e30 M3 konehuoneeseen vaadi kuin muutoskatsastuksen.
    tehot on matalat (218hv) ja kuutiot pysyy sallituissa rajoissa kun vertailu autona on evo3. Vai elänkö haavemaailmassa ja pykälät on taas muuttuneet, sitten viime kysymältä.



    kiinnostaisi kovasti nähdä tarkempia kuvia, miten eri osat on konehuoneeseen sijoitettu. mm. jarrutehostin ja ABS pumppu
    Joo näin asiaa lähestyen kyllä, mutta ei ole mallisarjan sisäinen muutos joten menee poikkeusluvan hakuun ja niitähän saa kun viittii hakea :wink:
    Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

    Never Fuck With The Countryboys

    Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

    Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

    Comment

    • Hanza
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1931
      • Juvan Shell. Requiescat in pace

      #32
      Niin mut se moottorin paino?
      Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

      t: luft waffel

      "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #33
        Re: kilpiin

        Originally posted by jyrkkis
        Joo näin asiaa lähestyen kyllä, mutta ei ole mallisarjan sisäinen muutos joten menee poikkeusluvan hakuun ja niitähän saa kun viittii hakea :wink:
        Ymmärsinkö nyt oikein että meinaat että moottoreita voi vaihtaa vain mallisarjan sisällä? Tämä onkin jo ihan uutta essonbaarilegendaa. Kyllä sinne voi laittaa vaikka puimurin moottorin jos se menee teho/paino/tilavuus/päästö-rajoista läpi.

        Kysyinpä muuten huvikseni AKEn kantaa tuohon moottorin kuristamiseen mitä tuolla mietittiin, vastauksen sisältö oli aikalailla odotettavissa:

        Hei.

        Moottorin alkuperäinen teholukema on se, jota käytetään vertailussa. Moottorinvaihtoa ei hyväksytä kuristamalla liian tehokasta moottoria.

        Tuomas Peltokangas
        Tarkastusinsinööri
        Ajoneuvohallintokeskus
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • mukko
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 5965
          • Uleåborg

          #34
          ...........
          Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:30.
          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

          Save the World, Fuck The Fuel Economy
          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #35
            Tässä joku Robert niminen sakemanni on änkenyt todella nätisti tuon V12 myllyn E30:sen keulille. Vois jopa väittää tehdastekoiseksi :lol:



            Motor: Alpina B12 5.0 mit 257KW/350PS (leicht modifiziert)
            Getriebe: aus 850i/csi; 6-Gang Schaltg.
            Fahrwerk: E36 Federbeine, Hinterachse komplett geändert (M-Roadster)
            Bremse: Bremskraftverstärkung aus 750i (H31-Anlage), Scheiben+Sättel (V/H) vom E36 M3 3.2
            Auspuff: Eigenbau mit Serienkats aus 750i

            :juo
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • jyrkkis
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 503
              • Jänkä

              #36
              Re: kilpiin

              Originally posted by eeki
              Originally posted by jyrkkis
              Joo näin asiaa lähestyen kyllä, mutta ei ole mallisarjan sisäinen muutos joten menee poikkeusluvan hakuun ja niitähän saa kun viittii hakea :wink:
              Ymmärsinkö nyt oikein että meinaat että moottoreita voi vaihtaa vain mallisarjan sisällä? Tämä onkin jo ihan uutta essonbaarilegendaa. Kyllä sinne voi laittaa vaikka puimurin moottorin jos se menee teho/paino/tilavuus/päästö-rajoista läpi.
              Tätä tarkoitin, jos tuota aken ohjetta lukee kuin piru raamattua niin ymmärtääkseni M3:sta pitäisi löytyä sarjatuotantona v8 koneella. Tähän voi hakea sitä poikkeusta edelleen jos usko riittää, jos tulee bumerangi niin sitten varmaan valitetaan eduskunnan oikeusasiamiehelle ja eu:n ihmisoikeustuomioistuimeen :?:

              copypastea:
              2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

              P.S Kaikkea pitää kokeilla pl. omaa mummoa ja kansantanhuja
              Big spoilers and fat wheels can disguise a lack of engineering

              Never Fuck With The Countryboys

              Ounasrinteen Volvoystävät- Ounaslutning Vålvå vänner

              Neulalla pistetään, ruokaa laitetaan - ja kaikkea muuta pannaan...Oulusa

              Comment

              • eeki
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1966
                • HKI

                #37
                Re: kilpiin

                Originally posted by jyrkkis
                Tätä tarkoitin, jos tuota aken ohjetta lukee kuin piru raamattua niin ymmärtääkseni M3:sta pitäisi löytyä sarjatuotantona v8 koneella. Tähän voi hakea sitä poikkeusta edelleen jos usko riittää, jos tulee bumerangi niin sitten varmaan valitetaan eduskunnan oikeusasiamiehelle ja eu:n ihmisoikeustuomioistuimeen :?:

                copypastea:
                2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

                P.S Kaikkea pitää kokeilla pl. omaa mummoa ja kansantanhuja
                Lues tarkemmin.. Vertailumoottorit ovat mallisarjaan sisältyviä moottoreita, niitä "paremman" moottorin ei tietenkään enää tarvitse (eikä se edes voi) olla mallisarjan sisältä. Eikä sillä ole todellakaan mitään merkitystä minkä merkkisessä vehkeessä se moottori on alunperin ollut, kunhan se tosiaan täyttää teho/tilavuus/paino-rajat.
                Ducati 998 -02 //

                Comment

                • Jacek
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 552
                  • Helsinki

                  #38
                  Käyttämällä vertailuautona E30 mallisarjan suurinta eli 333i mallia (Valmistettu Etelä-Afrikassa) saadaan suurimmaksi iskutilavuudeksi 25% säännöllä 4012ksm. 333i on 3210ksm. Sen teho on 197hv mutta mallisarjan suurin teho on M3 Sport Evo (E3) 238hv. Siitä 20% säännöllä tulee näppärästi 286hv eli kuinka ollakaan M60 4.0 menee "paperilla" nätisti pellin alle. Teho/painosuhde on tosin syytä laskea tarkkaan, samoin etuakselipaino. Iskutilavuuteen se ei kumminkaan kaadu.

                  Missään kohtaa lakia ei sanota että tehon tai iskutilavuuden vertailu täytyy suorittaa samaan mallisarjan autoon.

                  Ongelmana on tietysti luotettavan tiedon hankkiminen tosta 333i mallista kun siitä ei tiedä kukaan yhtään mitään AKElla. Niitä autoja on tehty 148kpl ja niillä on poikkeuksellisesti 8.numeroinen VIN eli rompuilta ei löydy mitään.

                  Varaosafilmi tollaselle kumminkin löytyy joka allekirjoittaneella on olemassa. En vaan onnistunu löytämään firmaa joka saisi siitä paperikuvia (18x24cm 50x) mutta voihan sitä vaikka raahata filminlukulaitteen mukana AKElle. Kyllä ne yhden kerran jälkeen joutuvat siihen uskomaan. Filmi on 320i - 333i ZA. Varaosanumeroa sille en muista mutta pääryhmässä 01 ne ovat. ETK ei ainaskaan mulla tosin tunne enään mikrofilmejä.
                  (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                  Osia myytävänä

                  http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #39
                    ............
                    Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:33.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      #40
                      Tämä M3 & 333i asia ei perustu MuTu -tietoon vaan käytännössä sovellettuun. Kirjotuksen tarkoitus ei myöskään ole alkaa kinastella asiasta vaan tarjota tietoa josta olisi hyötyä muillekin. Jostain syystä tuntuu siltä että kirjoittelun tarkoitus on joillakin lähinnä oikeassa oleminen eikä toisten auttaminen.

                      Jos joku on sellaista E30 M60 4.0 rakentamassa on tämä tietääkseni ainoa mahdollisuus saada se kohtuullisella vaivalla muutoskatsastettua.

                      Valmistenumero on aivan samaa muotoa eli 17-merkkinen. Autoja identifioitaessa vain käytetään 8 viimeistä merkkiä 7 asemasta. Mallisarjaa määriteltäessä tällä ei ole mitään merkitystä. Sen on tehdas tehnyt määrittelemällä mallisarjaksi E30 joka kattaa myös M3 mallitkin. Sen voi jokainen todeta itse katsomalla vaikka ETKn valikkoa jossa E30 alta löytyy myös M3.

                      333i ei löydy ETKlta mutta varaosafilmissä lukee yksiselitteisesti 320i - 333i E30 jonka pitäisi myös riittää vakuuttamaan AKE mallisarjaan kuuluvuudesta.
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • Karzah
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 303
                        • Rovaniemi

                        #41
                        Hmm...
                        Kerrankin joku puhuu asiaa, eikä vaan lässytä tyylillä "sä et voi katsastaa e30:tä 335i:n tekniikalla"...
                        :wink:
                        Ex. Toyota Carina2 1.6 -86
                        Ex. Audi 80 1.8s -87
                        Ex. Ford Escort 1.6i -88
                        Ex. Bmw E30 320i -88
                        Ex. Mazda 323 GT-X -90/91
                        Ex. Kawasaki 600 zzr(figter) -92/93
                        Ex. volkswagen jetta 1.6 -90
                        Ex. Opel Calibra 2.0 16v -92
                        BMW E30 320i/323i Turbo

                        Älkää Syökö KeltaistaLunta... :(=)

                        Comment

                        • HJP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1282
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by Karzah
                          Hmm...
                          Kerrankin joku puhuu asiaa, eikä vaan lässytä tyylillä "sä et voi katsastaa e30:tä 335i:n tekniikalla"...
                          :wink:
                          Miksiköhän?

                          Saattaa olla oma lehmä sen verran ojassa, että 335i on Jacekin tallissa jonkin aikaa alkusyksystä majaillutkin.

                          Comment

                          • JD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1195
                            • Espoo

                            #43
                            Originally posted by Jacek
                            . Mallisarjaa määriteltäessä tällä ei ole mitään merkitystä. Sen on tehdas tehnyt määrittelemällä mallisarjaksi E30 joka kattaa myös M3 mallitkin. Sen voi jokainen todeta itse katsomalla vaikka ETKn valikkoa jossa E30 alta löytyy myös M3.
                            Mutta siinä on sellainen pieni ero että E30 ja M3 on eri korilla joten myös kori tulee silloin vaihtaa toisiaan vastaaviksi.
                            Jos korin haluaa säilyttää niin korien väliset erot taas on pykälää vaikeampi todistella että mikä on niiden ero. Jokunen peltiosa on nähtävissä mutta onko toinen tiheämpään hitsattu, onko paljon lisävahvikkeita jne.

                            JD
                            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                            Comment

                            • Jacek
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 552
                              • Helsinki

                              #44
                              Totta, tossa se seisoo mutta se on siitä mielenkiintoinen auto että se on saksassa muutoskatsastettu 160kW / 3,4L eli AKEn tämänhetkisen sovellusohjeen mukaanhan autot rekisteröintikatsastetaan saksalaisen otteen merkintöjen mukaan. Tuon pitäisi siis mennä hups vaan 3,4L
                              rekisteriin mutta en ole päässyt sen kanssa vielä niin pitkälle.

                              Se ei siis varsinaisesti liity tohon M3 / 333i asiaan.

                              Auto itsessään on alunperin 325i touring 09/88. Voin skannata kopion otteen datasivusta jahka tajuaisin edes miten saisin ton edellisen viestin lainauksen toimimaan oikein *dorka*
                              (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                              Osia myytävänä

                              http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                              Comment

                              • Jacek
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 552
                                • Helsinki

                                #45
                                [quote="JD
                                Mutta siinä on sellainen pieni ero että E30 ja M3 on eri korilla joten myös kori tulee silloin vaihtaa toisiaan vastaaviksi.
                                Jos korin haluaa säilyttää niin korien väliset erot taas on pykälää vaikeampi todistella että mikä on niiden ero. Jokunen peltiosa on nähtävissä mutta onko toinen tiheämpään hitsattu, onko paljon lisävahvikkeita jne.

                                JD[/quote]

                                Yhtä lailla eri kori on 2 ja 4D, touring ja cabriokin mutta silti ne kaikki ovat mallisarjaa E30 eikä vaihdettaessa moottoria 2D E30 mallista vaikka farkkuun tarvitse koria vaihtaa tai todistella rakenteita.

                                M3 kori on käytännössä pintapeltejä lukuunottamatta identtinen muiden E30 2D kanssa. Esim C-pilari on toteutettu hitsaamalla alkuperäisen C-pilarin päälle toinen pelti. Tästä tulikin aikoinaan mieleen että M3 voisi asentaa 2 takalasia ja niiden väliin laittaa akvaarion

                                Takalokasuoja on suurin ero korissa eikä pistehitsien tiheydessä ole mitään eroa. Urbaanilegenda.
                                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                                Osia myytävänä

                                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎