Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kääntyvyys kulman lisääminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kapanos
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1394
    • Kirkkonummen Westend

    E30 kääntyvyys kulman lisääminen?

    Eli E30 autoon pitäisi saada lisää kääntyvyys kulmaa, varmasti jollain drifting miehellä on tästä kokemusta?

    -Karri
    E30 M50tic -90
    E34 M5 -90
    E91 325d M-sport -07
    Ford F100 -53 LS edition
  • micke_
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1154
    • Lojo

    #2
    Pienet spacerit hammastangon ja raidetangon väliin, 4mm ehkäpä menis. Loppuu hampaat kesken joten ei järkeä laittaa isompaa.


    e36 hammastanko ja 4mm prikat:
    E24 ///M635CSI
    E61 520d LCI
    Ex: E30 1006hv/1161nm
    ig: m1ckee_

    Comment

    • Kapanos
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1394
      • Kirkkonummen Westend

      #3
      Onko kokemusta tuosta tavasta vai?

      -Karri
      E30 M50tic -90
      E34 M5 -90
      E91 325d M-sport -07
      Ford F100 -53 LS edition

      Comment

      • micke_
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1154
        • Lojo

        #4
        Asennusta odotellut jo pidemmän aikaa, jos ton sais kiinni ens kesäks:think

        Tällä tavalla nuo nissanimiehet ja muut myös lisäilevät, helppoa ja halpaa. Toki kääntövartta muokaamalla saa vielä enemmän mutta se meneekin sitten hitsihommiksi.

        E24 ///M635CSI
        E61 520d LCI
        Ex: E30 1006hv/1161nm
        ig: m1ckee_

        Comment

        • --nismo200sx--
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 169
          • Lohja

          #5
          itsellä ollut juurikin sama kombinaatio tämän kesän kiinni e30:ssä.
          eli e36 tehostettu ohjaus ja noin 3mm prikat siellä spacereina.
          kilometrejä ei ole 600 enempää tullu tänäkesänä,mutta hyvin tuntuu pelaavan ja kääntyvyys ihan eriluokkaa kuin vakiossa.
          Eli summasummarun, Suosittelen
          -e30 325tic track

          Comment

          • Lundersson
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2009
            • 248
            • Kerava

            #6
            Tätä myöskin suunnitellut..

            Äkkiseltään tuota prikkahommaa mietiskelleenä; eikö se muuta aurauskulmaa? Eli sama kuin siirtäisi raidetangon päitä 4mm ulospäin.. Kieltämättä voi ohjaus tuntua hyvin jännältä, mutta renkaiden kuluvuus?!

            Noh, asiaan:
            Tällainen putkahti "steering-lock":ia tutkiessani http://www.wisefab.com/
            Youtubessa monta klippiä asennetuista seteistä. 62 astetta suuntaansa, eli kiitettävä kulma.
            Virolainen firma joka valmistaa, 950€+verot

            Voi hyvin olla että menee keväällä tilaukseen..

            Halvemmalla pääsee jos raidetangon kiinnityskohdan saa sisemmäs, eli kuten videoista ja kuvista voi päätellä raidetangon pää on lähempänä akselia ja sisempänä. Mutta kuten mainittu, menee hitsihommiksi tai sitten custom osiin.
            Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
            ex 325 e30, 316ti e46

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              Originally posted by Lundersson View Post
              Äkkiseltään tuota prikkahommaa mietiskelleenä; eikö se muuta aurauskulmaa? Eli sama kuin siirtäisi raidetangon päitä 4mm ulospäin.. Kieltämättä voi ohjaus tuntua hyvin jännältä, mutta renkaiden kuluvuus?!
              en tiedä millasilla autoilla olet ajanut mutta ainakin bmw:ssä aurauskulma on säädettävissä
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • micke_
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2008
                • 1154
                • Lojo

                #8
                Jos ihan pelkkään luisukäyttöön niin toki wisefabin sarja on paras.


                Vaati jo hieman leveämpää lokaria noilla palikoilla:
                E24 ///M635CSI
                E61 520d LCI
                Ex: E30 1006hv/1161nm
                ig: m1ckee_

                Comment

                • Tomp_pa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 749
                  • Helsinki (e30 garage)

                  #9
                  näyttää aika rajulta toi wisefab setti, ainakin noitten camberien suhteen ja muutenkin,
                  suolanen hinta, kääntökulma on kyl kiitettävä...
                  xXx

                  Comment

                  • Lundersson
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2009
                    • 248
                    • Kerava

                    #10
                    Originally posted by Tonton View Post
                    en tiedä millasilla autoilla olet ajanut mutta ainakin bmw:ssä aurauskulma on säädettävissä
                    Aika päivänselvä asia, kiitos tiedosta..

                    Kävi ensimmäisenä mielessä että jos prikan laittaa raidetangon ja hammastangon väliin niin se vain "pidentää" sitä. Eli siten ohjauskulma säädetään kohillensa ja 4mm otetaan säädöllä takaisin. Nyt kuitenkin tajusin että sisempi pallonivel siirtyy ulommas joka vaikuttaa geometriaan.
                    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                    ex 325 e30, 316ti e46

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3408
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by Lundersson View Post
                      Aika päivänselvä asia, kiitos tiedosta..

                      Kävi ensimmäisenä mielessä että jos prikan laittaa raidetangon ja hammastangon väliin niin se vain "pidentää" sitä. Eli siten ohjauskulma säädetään kohillensa ja 4mm otetaan säädöllä takaisin. Nyt kuitenkin tajusin että sisempi pallonivel siirtyy ulommas joka vaikuttaa geometriaan.
                      Originally posted by Suoraa lainausta tuolta aiemmin linkatusta nipponifoorumista

                      Hammastangossa liike loppuu yleensä siihen, kun sisempi raidetangon pää toppaa hammastangon runkoon.
                      Hammastuksessa tangossa olisi vielä vähän varaa "jäljellä".

                      Eli kun siirretään sisempää päätä "ulommas" saadaan sillä lisää kääntyvyyttä. Esim jollain prikoilla/holkeilla tms.

                      Hankala selittää, mutta selviää kun rupee tutkimaan sitä."
                      Eli vaikuttava tekijä ei ole ohjausgeometrian muutos vaan se, että hammastangon liikematkaa saadaan pidemmäksi.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Eli vaikuttava tekijä ei ole ohjausgeometrian muutos vaan se, että hammastangon liikematkaa saadaan pidemmäksi.
                        Näin on. Mutta. Ohjausgeometria ; oleellisimmin bump steer ; muuttuu myös.


                        Originally posted by micke_ View Post
                        Jos ihan pelkkään luisukäyttöön niin toki wisefabin sarja on paras.


                        Vaati jo hieman leveämpää lokaria noilla palikoilla:
                        Tuolla systeemillä ohjaus nopeutuu, koskapa näyttää että alapallon ja raidepään välinen etäisyys on orkkista pienempi. Samoin, tuolla hävinnee kaartoharituksesta iso osa (kääntövarsi osoittaa melko suoraan eteenpäin KP linjasta).
                        Niin ja kallistuskeskiön paikka muuttuu..

                        Sori jos menee aiheesta ohi mutta pointtini oli että eri ratkaisuilla on erilaiset sivuvaikutuksensa.
                        Last edited by petrolhead; 09-01-2012, 18:57.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Henkka90
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2009
                          • 450
                          • Tornio

                          #13
                          no niin nostetaanpas tämä topikki..itsellä e30 projektina tällä hetkellä ja kääntyvyyden lisääminen kiinnostais kyllä :think onko millasia modeja tehty?
                          e39 530d M-sport, e39 530da touring, e30 m50turbo ex; e36 318tds, e39 530d touring, e34 M5, e36 325iA coupe, e34 520i, e36 328i touring, e34 520i

                          Comment

                          • Kapanos
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1394
                            • Kirkkonummen Westend

                            #14
                            Ite heitin prikat, ja hyvin toimii!
                            E30 M50tic -90
                            E34 M5 -90
                            E91 325d M-sport -07
                            Ford F100 -53 LS edition

                            Comment

                            • anttiroisto
                              BTCF Member
                              • Feb 2011
                              • 91
                              • kalajoki

                              #15
                              oisko hammastankoo mahdollista tehä lisää hampaita?
                              käyttis
                              e46 touring 320d

                              projectit

                              -e28 520 -83

                              Exät:
                              E30 318 -88
                              E36 318 -97 touring, 320 -91 sedan ,320 touring -97,325 coupe msport
                              e34 525-88, 518 -92
                              e39 530d m-sport touring -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎