E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • marko.m
    replied
    Terve
    Kaverille on kasattu semmosta e30/M52b28 swappia ja pikkuhiljaa alkaa olla siinä pisteessä että eilen kytkettiin sähköt ja ainut mikä ilmoitti elämisen merkkejä on bensapumppu, joka lähti surraamaan kun käänsi virrat. Positiivista sekin.

    Startatessa ei kuitenkaan ihme kyllä tapahtunut mitään. EWS2 on kytketty luovuttaja-autosta e39 -96 etusivulla olevan ohjeen mukaan. Mistä voi varmistaa toimiiko EWS? Luovuttaja-auto on purettu noin puoli vuotta sitten joten ehtiikö avain ja koodaukset nollaantua siinä ajassa?
    EWS jatkuva virta on akulta ja heräte on rosvottu c101 pinniltä 7(DME power from Ignition switch)

    Pitäisikö ohjausboxilla olla rele? Jossain kaavioissa olen nähnyt mutta moottorin johtosarjassa on vain bensapumpun rele. (C101 pinni 7(DME power from Ignition switch) on kyllä kytketty moottorin johtosarjaan, joten boxi kai herää tästä ilma relettäkin?)

    Edit: Diagnostiikkapistoketta ei ole asennettu ollenkaan, voiko tämä estää toiminnat? mm. EWS-boxilta pitää yksi piuha vetää diagnostiikalle.
    Ilmeisesti vähänlaisesti on käytetty e39 moottoreita, joska kaikki ohjeet on e36 moottoreihin ja johtosarja eroaa melkoisesti varsinkin koriliitäntöjen osalta. Ulkomaan foorumilta löytyi kytkentätaulukko X6011 ja X6021 koriliittimille, voin pistää linkin kunhan löydän sen jälleen.

    Muuta tietoa setupeista:
    Moottori M52b28 e39 korista johtosarjoineen, boxi yltää hanskalokeroon juuri ja juuri
    Öljypohja, öljyn imuputki ja mittatikku e34M50.
    Laatikko Getrac 240, vaihdevivusto suoraan e30G240 perästä, vaikka loota aika kallellaan.
    Kytkin Sachs Race
    Jarrutehostin Passatista, pienellä muokkauksella sopii
    Syyläri e36 mallista sähköflektillä
    Kumityynyt e30, prikoilla korotettu
    Last edited by marko.m; 04-11-2017, 16:09.

    Leave a comment:


  • Samee
    replied
    Originally posted by HeimoHuima View Post
    Onko jollaki kokemusta swapin sähköhommista. -89 e30 tourinkkiin tulossa e46 6/1999 328Ci M52B28TU moottori Siemens DME MS42 moottorinohjauksella. Tarkotus olisi tehdä c101 pistokkeeseen sopiva plugi. Onko tämä toteutettavissa? Mitä kaikkee pitää ottaa huomioon? Onko tähän olemassa ohjetta missään? Ja onko suomessa sellasta heppua joka osaa ohjelmoida EWS boksista pois käytöstä?
    Metallimieheltä loppuu sähköhommien kanssa osaaminen.
    Minulla on omassa e30 cäbissä katsastettuna e46 lähtöinen m52b28tu. EWS:sät ja muut epäolennaiset on poistettu juurikin Pazi88:n toimesta, voin suositella

    Ostin ylimääräisen c101 vastakappaleen ja kytkin siihen ne muutamat piuhat mitä eculta tai antureilta tarvitsee siihen vetää. C101 pinniluettelon löydät helposti googlella ja lisäksi tarvitset luettelon ms42 pinneistä. Mullakin on se kännykässä ainakin printscreen kuvina. Kysele privalla jos et löydä.

    Mootorin johtosarjana kannattaa käyttää esimerkiksi e39 523 TU koneisen johtosarjaa, löytyy viimeisistä 523 malleista missä on tuo tuplavanoskone. Sillä saat ecun alkuperäispaikalle hanskalokeroon kun sillä e46 johtosarjalla se ei sinne yllä, ellei jatka johtoja pidemmäksi.

    Kyllä metallimieskin osaa, kun rekkakuskikin osasi

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by HeimoHuima View Post
    Onko jollaki kokemusta swapin sähköhommista. -89 e30 tourinkkiin tulossa e46 6/1999 328Ci M52B28TU moottori Siemens DME MS42 moottorinohjauksella. Tarkotus olisi tehdä c101 pistokkeeseen sopiva plugi. Onko tämä toteutettavissa? Mitä kaikkee pitää ottaa huomioon? Onko tähän olemassa ohjetta missään? Ja onko suomessa sellasta heppua joka osaa ohjelmoida EWS boksista pois käytöstä?
    Metallimieheltä loppuu sähköhommien kanssa osaaminen.
    Mulla tais jossain olla linkki ohjeisiin tallessa. Pitää huomenna katella. Ja mulle voi lähetellä boksin ews:n poistoa varten +muut muutokset mitä se vaatii et pelaa nätisti e30 korissa.

    Leave a comment:


  • HeimoHuima
    replied
    e30 swappia

    Onko jollaki kokemusta swapin sähköhommista. -89 e30 tourinkkiin tulossa e46 6/1999 328Ci M52B28TU moottori Siemens DME MS42 moottorinohjauksella. Tarkotus olisi tehdä c101 pistokkeeseen sopiva plugi. Onko tämä toteutettavissa? Mitä kaikkee pitää ottaa huomioon? Onko tähän olemassa ohjetta missään? Ja onko suomessa sellasta heppua joka osaa ohjelmoida EWS boksista pois käytöstä?
    Metallimieheltä loppuu sähköhommien kanssa osaaminen.

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Eikös koneen johtosarjasta lähde vihreä/violetti bensapumpun virta johto?

    Leave a comment:


  • Thoun
    replied
    M50 swap

    Mistä kannattaisi vetää johdot bensapumpulle? Ennen ollut m10b18 kaasari niin ei ole mitään valmiita piuhoja pumpulle. Nykyinen tekniikka e34 m50b25 johtosarjoineen.

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Jos joku miettii M52 e39 laturin kytkentää e30 koppaan niin omani sain toimimaan kun kytkin laturin pistokkeen pin2 sininen > e36 johtosarjan sininen ja pin1 vihreä / valkoinen e36 johtosarjassa olevaan vihreä / valkoiseen (c101 lambda lämmitys?) Tämä pitkä johto kulkee laturin ohitse ruskean johdon kanssa ja päässä on 2 napainen liitin, ei tietoa mihin menee e36:ssa alunperin.

    Lyhyesti: laturin pin1 tarvii virtalukon kautta sulakkeellisen +12v (vih/val) ja pin2 (sininen) merkkivalolle.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Kytölä View Post
    E30 ohjausvaihde ja M52. Käykö mitkään tehostajanletkut suoraan vai täytyykö teettää?
    Tehostajanpumppu on mallia LUK 1093360.

    M52 imuletku ja painepuolen banjo on muistaakseni sama kuin m50 pumpussakin. Eli mikä toimii siinä, toimii m52 pumpussakin. Mut jos sul ei oo sopivaa painepuolen putkea, niin teetä ihmeessä. Käytetyt tahtoo tihkua öljyä ja teettäminen maksaa kymppejä. Ja saa istumaan paremmin.

    Leave a comment:


  • Zetz
    replied
    Originally posted by qtaaa View Post
    Mikä bensapumppu m50b20 swäppiin? Käykö joku bilteman bensapumppu?

    Onko vika bensapumpussa, jos siitä kuuluu epätasainen ääni, ja auto ei välillä käy tasaisesti? Välillä bensapumppu jää huutamaan normaalia kovemmin. Voisko vika olla esim paineensäätimessä eikä pumpussa?
    vaparina jos pidät niin e30 vakio pumppu riittää, itellä 2.8 ja riittää vakiopumppu ihan täysin

    Leave a comment:


  • Kytölä
    replied
    E30 ohjausvaihde ja M52. Käykö mitkään tehostajanletkut suoraan vai täytyykö teettää?
    Tehostajanpumppu on mallia LUK 1093360.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Kuulostaa ainakin ihan bilteman pumpun käytökseltä

    Leave a comment:


  • qtaaa
    replied
    Mikä bensapumppu m50b20 swäppiin? Käykö joku bilteman bensapumppu?

    Onko vika bensapumpussa, jos siitä kuuluu epätasainen ääni, ja auto ei välillä käy tasaisesti? Välillä bensapumppu jää huutamaan normaalia kovemmin. Voisko vika olla esim paineensäätimessä eikä pumpussa?
    Last edited by qtaaa; 29-05-2017, 11:33.

    Leave a comment:


  • sonkko123
    replied
    ei mitään enään
    Last edited by sonkko123; 10-11-2017, 00:00.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Puolien johtosarjan liitin.
    Kiitän. En sitten sitä leikkaa pois. Meinasin johtosarjasta karsia turhat piuhat.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Hyvä kysymys, ei oo. Ostin joskus kauan sitten sekalaisen läjän M52 sinkkuvanoksen osia ja myyjä sano, että osat on E46:sta. Heitin ne pahvilaatikkoon ja merkkasin nelikutosen osiksi, enkä sitten oo tullu kyseenalaistaneeksi asiaa. Mikäs 10-napanen pyöreä liitin muuten on pyöreän diagnostiikkapistokkeen vieressä samassa kannakkeessa? (E36 koneen johtosarjassa)
    Puolien johtosarjan liitin.

    Leave a comment:

Working...
X