E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Onko e46 saanu sinkkuvanos koneella
    Hyvä kysymys, ei oo. Ostin joskus kauan sitten sekalaisen läjän M52 sinkkuvanoksen osia ja myyjä sano, että osat on E46:sta. Heitin ne pahvilaatikkoon ja merkkasin nelikutosen osiksi, enkä sitten oo tullu kyseenalaistaneeksi asiaa. Mikäs 10-napanen pyöreä liitin muuten on pyöreän diagnostiikkapistokkeen vieressä samassa kannakkeessa? (E36 koneen johtosarjassa)

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Onko E36 ja E46 M52 single vanos moottorin johtosarjoilla merkityksellistä eroa? Soveltuuko jompi kumpi paremmin E30 swappiin?
    Onko e46 saanu sinkkuvanos koneella

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Onko E36 ja E46 M52 single vanos moottorin johtosarjoilla merkityksellistä eroa? Soveltuuko jompi kumpi paremmin E30 swappiin?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Ei nyt ole kuvaa. En tehnyt itse tuota sorvilla, mutta ei kait siinä syytä ole miksi ei onnistuisi. Tärkeintä olisi saada mitoitus kerrasta kohdilleen että ei tarvitse irroittaa välillä sorvista.

    Mutta ihan tällainen yksinkertainen liitteenä oleva adapteri. Naputellaan kampiakseliin ja toiseen päähän tulee ihan se sama laakeri joka olisi muuten siellä kampiakselissa. Mitoituksen saa pähkäiltyä jos vaihdelaatikonkin osaa vaihtaa.

    EDIT: http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=50990 tuolla on myös ratkaisu tarjolla.
    Mittailin justiin omasta laatikosta, että jos silmälaaakerin jättää ihan tasaan kampuran päädyn kanssa, niin kytkinakseli menee 5,5 mm laakeriin sisään. Ajattelin itse käyttää 13 mm leveää laakeria ja panna sen taakse toisen laakerin tai speiceriholkin niin, että laakeri jää 4mm ulos kampurasta. Silloin kytkinakseli menee melkein 10mm laakeriin sisään. Laakerilukitteella paikalleen, niin ei pitäisi juuri liikkua.
    Last edited by Skarpa; 21-01-2017, 11:47.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by ///saMi View Post
    Joo sieltähän löytyi vapaana oleva 3-pinninen liitin jossa nuo johdot.. Kiitoksia. Sen verran netistä selailin että ETA mallissa nuo piuhat löytyvät tuolta DME luota, onkohan mulla nyt sit joku ETAn johtosarja?
    Se riippuu vuosimallista et onko ne erillisessä liittimessä DME:n luonna, vai c101 liittimessä.

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Kampiakselin asennontunnistimelta.
    Sinun tapauksessa se kierroslukutieto pitää viedä eculta siinä ecun lähistöllä olevaan 3-napaiseen liittimeen, johtojen väriä en enää muista.
    E: 3-napaisessa liittimessä musta lienee rpm signaali ja keltainen kulutus. Takuuseen en mene.
    Joo sieltähän löytyi vapaana oleva 3-pinninen liitin jossa nuo johdot.. Kiitoksia. Sen verran netistä selailin että ETA mallissa nuo piuhat löytyvät tuolta DME luota, onkohan mulla nyt sit joku ETAn johtosarja?

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by ///saMi View Post
    Mistä kierroslukumittarille tulee tieto m50b25 nv moottorissa? Kyseessä siis e30/m50 swap jossa kierroslukumittari mykkä. Joku tunnistin sökö?
    Kampiakselin asennontunnistimelta.
    Sinun tapauksessa se kierroslukutieto pitää viedä eculta siinä ecun lähistöllä olevaan 3-napaiseen liittimeen, johtojen väriä en enää muista.
    E: 3-napaisessa liittimessä musta lienee rpm signaali ja keltainen kulutus. Takuuseen en mene.
    Last edited by JJT; 18-01-2017, 19:46.

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Mistä kierroslukumittarille tulee tieto m50b25 nv moottorissa? Kyseessä siis e30/m50 swap jossa kierroslukumittari mykkä. Joku tunnistin sökö?

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by poke View Post
    ei sulla sattuis olemaan ko. kuvaa tallessa? itsekkö sorvailit silloin ko holkin?
    Ei nyt ole kuvaa. En tehnyt itse tuota sorvilla, mutta ei kait siinä syytä ole miksi ei onnistuisi. Tärkeintä olisi saada mitoitus kerrasta kohdilleen että ei tarvitse irroittaa välillä sorvista.

    Mutta ihan tällainen yksinkertainen liitteenä oleva adapteri. Naputellaan kampiakseliin ja toiseen päähän tulee ihan se sama laakeri joka olisi muuten siellä kampiakselissa. Mitoituksen saa pähkäiltyä jos vaihdelaatikonkin osaa vaihtaa.

    EDIT: http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=50990 tuolla on myös ratkaisu tarjolla.
    Attached Files
    Last edited by Doni; 17-01-2017, 21:51.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.
    ei sulla sattuis olemaan ko. kuvaa tallessa? itsekkö sorvailit silloin ko holkin?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Tuon vaihdelaatikon kanssa ei käy 5-vaihteisen kytkinlevy koska ainakin tuossa 6-vaihteisessa oli 26,5x29-22 hammastus. 5-vaihteisessa on se tutumpi 23x29-10N hammastus.

    EDIT: Oltais haluttu rakentaa auto kovalla vauhtipyörällä, mutta silloin ei ollut helposti saatavilla jousitettua kytkinlevyä 26,5x29-22 hammastuksella. Sen takia päädyttiin M52 kaksoismassaan ja asetelmaan sekä siihen alkuperäiseen E46 330i kovaan kytkinlevyyn.
    Juu, ilmaisin ehkä itseäni vähän epäselvästi. Kumpi tahansa kytkinlevy käy kumpaan tahansa asetelmaan, mutta laatikko vaatii booriensa vuoksi nimenomaan tuon 22-uraisen levyn.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    M52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin.
    Tuon vaihdelaatikon kanssa ei käy 5-vaihteisen kytkinlevy koska ainakin tuossa 6-vaihteisessa oli 26,5x29-22 hammastus. 5-vaihteisessa on se tutumpi 23x29-10N hammastus.

    EDIT: Oltais haluttu rakentaa auto kovalla vauhtipyörällä, mutta silloin ei ollut helposti saatavilla jousitettua kytkinlevyä 26,5x29-22 hammastuksella. Sen takia päädyttiin M52 kaksoismassaan ja asetelmaan sekä siihen alkuperäiseen E46 330i kovaan kytkinlevyyn.
    Last edited by Doni; 17-01-2017, 13:41.

    Leave a comment:


  • qtaaa
    replied
    Kierrokset jää "kantamaan"

    E30 swäpätty m50. Kun painaa kaasua ja nostaa sen niin kierrokset laskee hiljalleen alaspäin. Jää ns. kantamaan. Mistä lähteä etsimään vikaa?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.
    M52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin, eli levy laatikon mukaan. Pelkkiä kytkinlevyjä ei tahdo löytyä erillisinä, joten päädyin itse ostamaan M54B30 kytkinpaketin paineasetelmineen ja myin pois aiemmin hyllystä löytyneen M52 paketin. M54 kytkin luonnollisesti oltava 6-vaihtseen malliin.
    Last edited by Skarpa; 17-01-2017, 13:35.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by poke View Post
    6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.

    Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.

    Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
    - orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
    - Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
    - Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?

    En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
    Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
    Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think
    Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.

    Leave a comment:

Working...
X