Originally posted by Pazi88
View Post
E30 M50/M52 swap FAQ/how-to
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Hyvä kysymys, ei oo. Ostin joskus kauan sitten sekalaisen läjän M52 sinkkuvanoksen osia ja myyjä sano, että osat on E46:sta. Heitin ne pahvilaatikkoon ja merkkasin nelikutosen osiksi, enkä sitten oo tullu kyseenalaistaneeksi asiaa. Mikäs 10-napanen pyöreä liitin muuten on pyöreän diagnostiikkapistokkeen vieressä samassa kannakkeessa? (E36 koneen johtosarjassa)
-
Onko E36 ja E46 M52 single vanos moottorin johtosarjoilla merkityksellistä eroa? Soveltuuko jompi kumpi paremmin E30 swappiin?
Leave a comment:
-
Mittailin justiin omasta laatikosta, että jos silmälaaakerin jättää ihan tasaan kampuran päädyn kanssa, niin kytkinakseli menee 5,5 mm laakeriin sisään. Ajattelin itse käyttää 13 mm leveää laakeria ja panna sen taakse toisen laakerin tai speiceriholkin niin, että laakeri jää 4mm ulos kampurasta. Silloin kytkinakseli menee melkein 10mm laakeriin sisään. Laakerilukitteella paikalleen, niin ei pitäisi juuri liikkua.Originally posted by Doni View PostEi nyt ole kuvaa. En tehnyt itse tuota sorvilla, mutta ei kait siinä syytä ole miksi ei onnistuisi. Tärkeintä olisi saada mitoitus kerrasta kohdilleen että ei tarvitse irroittaa välillä sorvista.
Mutta ihan tällainen yksinkertainen liitteenä oleva adapteri. Naputellaan kampiakseliin ja toiseen päähän tulee ihan se sama laakeri joka olisi muuten siellä kampiakselissa. Mitoituksen saa pähkäiltyä jos vaihdelaatikonkin osaa vaihtaa.
EDIT: http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=50990 tuolla on myös ratkaisu tarjolla.Last edited by Skarpa; 21-01-2017, 11:47.
Leave a comment:
-
Se riippuu vuosimallista et onko ne erillisessä liittimessä DME:n luonna, vai c101 liittimessä.Originally posted by ///saMi View PostJoo sieltähän löytyi vapaana oleva 3-pinninen liitin jossa nuo johdot.. Kiitoksia. Sen verran netistä selailin että ETA mallissa nuo piuhat löytyvät tuolta DME luota, onkohan mulla nyt sit joku ETAn johtosarja?
Leave a comment:
-
Joo sieltähän löytyi vapaana oleva 3-pinninen liitin jossa nuo johdot.. Kiitoksia. Sen verran netistä selailin että ETA mallissa nuo piuhat löytyvät tuolta DME luota, onkohan mulla nyt sit joku ETAn johtosarja?Originally posted by JJT View PostKampiakselin asennontunnistimelta.
Sinun tapauksessa se kierroslukutieto pitää viedä eculta siinä ecun lähistöllä olevaan 3-napaiseen liittimeen, johtojen väriä en enää muista.
E: 3-napaisessa liittimessä musta lienee rpm signaali ja keltainen kulutus. Takuuseen en mene.
Leave a comment:
-
Kampiakselin asennontunnistimelta.Originally posted by ///saMi View PostMistä kierroslukumittarille tulee tieto m50b25 nv moottorissa? Kyseessä siis e30/m50 swap jossa kierroslukumittari mykkä. Joku tunnistin sökö?
Sinun tapauksessa se kierroslukutieto pitää viedä eculta siinä ecun lähistöllä olevaan 3-napaiseen liittimeen, johtojen väriä en enää muista.
E: 3-napaisessa liittimessä musta lienee rpm signaali ja keltainen kulutus. Takuuseen en mene.Last edited by JJT; 18-01-2017, 19:46.
Leave a comment:
-
Mistä kierroslukumittarille tulee tieto m50b25 nv moottorissa? Kyseessä siis e30/m50 swap jossa kierroslukumittari mykkä. Joku tunnistin sökö?
Leave a comment:
-
Ei nyt ole kuvaa. En tehnyt itse tuota sorvilla, mutta ei kait siinä syytä ole miksi ei onnistuisi. Tärkeintä olisi saada mitoitus kerrasta kohdilleen että ei tarvitse irroittaa välillä sorvista.Originally posted by poke View Postei sulla sattuis olemaan ko. kuvaa tallessa? itsekkö sorvailit silloin ko holkin?
Mutta ihan tällainen yksinkertainen liitteenä oleva adapteri. Naputellaan kampiakseliin ja toiseen päähän tulee ihan se sama laakeri joka olisi muuten siellä kampiakselissa. Mitoituksen saa pähkäiltyä jos vaihdelaatikonkin osaa vaihtaa.
EDIT: http://www.bmwfanatics.co.za/showthread.php?tid=50990 tuolla on myös ratkaisu tarjolla.Last edited by Doni; 17-01-2017, 21:51.
Leave a comment:
-
ei sulla sattuis olemaan ko. kuvaa tallessa? itsekkö sorvailit silloin ko holkin?Originally posted by Doni View PostJoskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.
Leave a comment:
-
Juu, ilmaisin ehkä itseäni vähän epäselvästi. Kumpi tahansa kytkinlevy käy kumpaan tahansa asetelmaan, mutta laatikko vaatii booriensa vuoksi nimenomaan tuon 22-uraisen levyn.Originally posted by Doni View PostTuon vaihdelaatikon kanssa ei käy 5-vaihteisen kytkinlevy koska ainakin tuossa 6-vaihteisessa oli 26,5x29-22 hammastus. 5-vaihteisessa on se tutumpi 23x29-10N hammastus.
EDIT: Oltais haluttu rakentaa auto kovalla vauhtipyörällä, mutta silloin ei ollut helposti saatavilla jousitettua kytkinlevyä 26,5x29-22 hammastuksella. Sen takia päädyttiin M52 kaksoismassaan ja asetelmaan sekä siihen alkuperäiseen E46 330i kovaan kytkinlevyyn.
Leave a comment:
-
Tuon vaihdelaatikon kanssa ei käy 5-vaihteisen kytkinlevy koska ainakin tuossa 6-vaihteisessa oli 26,5x29-22 hammastus. 5-vaihteisessa on se tutumpi 23x29-10N hammastus.Originally posted by Skarpa View PostM52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin.
EDIT: Oltais haluttu rakentaa auto kovalla vauhtipyörällä, mutta silloin ei ollut helposti saatavilla jousitettua kytkinlevyä 26,5x29-22 hammastuksella. Sen takia päädyttiin M52 kaksoismassaan ja asetelmaan sekä siihen alkuperäiseen E46 330i kovaan kytkinlevyyn.Last edited by Doni; 17-01-2017, 13:41.
Leave a comment:
-
Kierrokset jää "kantamaan"
E30 swäpätty m50. Kun painaa kaasua ja nostaa sen niin kierrokset laskee hiljalleen alaspäin. Jää ns. kantamaan. Mistä lähteä etsimään vikaa?
Leave a comment:
-
M52B28 paineasetelma on lähes identtinen M54B30 paineasetelman kanssa. Ainoana erona on se, että M54 paineasetelma on itsesäätyvä (SAC). Kumpi tahansa asetelma sopii kumpaan tahansa vauhtikseen ja levyt käyvät tietysti myös ristiin, eli levy laatikon mukaan. Pelkkiä kytkinlevyjä ei tahdo löytyä erillisinä, joten päädyin itse ostamaan M54B30 kytkinpaketin paineasetelmineen ja myin pois aiemmin hyllystä löytyneen M52 paketin. M54 kytkin luonnollisesti oltava 6-vaihtseen malliin.Originally posted by Doni View PostJoskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.Last edited by Skarpa; 17-01-2017, 13:35.
Leave a comment:
-
Joskus tuli painittua ihan saman asian kanssa. Eli 6-vaihteinen E46 330i laatikko M52 perään. Silloin löysin netistä kuvan holkista joka siirtää silmälaakeria lähemmäksi laatikkoa. Tämän holkin myynti/valmistus oli syystä tai toisesta lopetettu. Päätin kuitenkin kokeilla ratkaisua ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. En nyt muista comboa ihan 100-varmasti, mutta ajetaankohan M52 vauhtipyörällä ja asetelmalla ja sit sillä M54B30 6-speed kyktinlevyllä kun siinä on oikea hammastus sille laatikon akselille.Originally posted by poke View Post6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.
Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.
Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
- orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
- Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
- Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?
En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think
Leave a comment:
Leave a comment: