E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Kiinnostuneille siinäpä ois videomuodossa tommosen m50/m52 johtosarjan muokkaus e30 koriin: https://www.youtube.com/watch?v=euxmWXAJg9U Voi lisätä aloituspostaukseen jos joku mode näkee tarpeelliseksi.
    Last edited by Pazi88; 16-01-2017, 15:32.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by poke View Post
    kävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.
    pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.
    6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.

    Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.

    Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
    - orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
    - Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
    - Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?

    En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
    Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
    Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think

    Leave a comment:


  • andhu
    replied
    Kuinka korkeilla (cm) moottorin tukikumeilla olette saaneet parhaan istuvuuden koneelle?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    E30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
    E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.

    Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihin
    E30:ssä tosiaan liitin on vaihdekepin lähellä ja siitä lyhyt johto menee vaihdekepin kumin läpi vaihdelaatikon kylkeen. Itse olen vaan tämän johdon päähän vaihdellu e36 johtosarjan liittimen.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    E30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
    E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.

    Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihin
    Last edited by Tonton; 29-12-2016, 18:55.

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Miten ootte toteuttaneet peruutusvalon toimimisen e36 M50/E30 swapissa? Itse kokeilin m50 koneen johtosarjasta yhdistää johdot suoraan tunnistimeen joka on laatikon kyljessä, muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Muistelin, sisäpuolella, vaihdekepin lähettyvillä olleen joitakin vapaana olevia liittimiä, kuuluuko sieltä vetää jokin piuha peruutusvalonkytkimelle?

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by poke View Post
    boorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
    olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
    kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.
    kävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.
    pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    boorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
    olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
    kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.

    Leave a comment:


  • ruupanen
    replied
    Originally posted by poke View Post
    yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
    mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
    5 - vaihteinen laatikko siellä on ollut.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by poke View Post
    yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
    mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
    saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?
    Jos sulla on kytkin koneessa kiinni, niin sittenhän näet kytkinlevyn booreista, kumpi se on. Voin kyllä käydä myöhemmin mittailemassa. Laatikko kun on edelleen tossa työpaikan hallin nurkassa. Mut 5-v laatikosta voin antaa mitat suoraan, kun otin ne muistiin ennen laatikon myyntiä, että tiedän minkä mittaisen jatkon joudun tekemään kytkinakseliin:





    Silmämääräisesti kuvista katseltuna 6-v laatikossa kytkinakseli on ainakin muutaman sentin lyhyempi.

    Last edited by Skarpa; 18-10-2016, 12:00.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Ok, en oo hoksannut tuota vuosimallieroa. Luulin kaikien 330i:en olevan 6-vaihteisella laatikolla. Eipä sillä, että se mun kannalta niin kriittinen juttu olisi ollutkaan, mutta noita nelikutosiakin sivusin silloin kun omaani pohdin laatikkovalintaa.
    yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
    mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
    saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Kyllähän se e46 330i vauhtipyörä vaihtuu samassa kohtaa (03/03) kun laatikkokin vaihtuu 5-vaihteisesta 6-vaihteiseen. Ja ainakin etk näyttää että siinä on silmälaakeri vauhtipyörässä.

    ->03/03



    03/03->

    http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...n_gs6_37bz_dz/
    Ok, en oo hoksannut tuota vuosimallieroa. Luulin kaikien 330i:en olevan 6-vaihteisella laatikolla. Eipä sillä, että se mun kannalta niin kriittinen juttu olisi ollutkaan, mutta noita nelikutosiakin sivusin silloin kun omaani pohdin laatikkovalintaa.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    E46 330i:ssä on käytetty samaa laatikkoa, mutta ilmeisesti siinä on pitkä 10-boorinen kytkinakseli, koska en ainakaan löydä varaosakirjasta eroa vauhtipyörän tai kytkinlevyn välillä muihin vaihteistovaihtoehtoihin.
    Kyllähän se e46 330i vauhtipyörä vaihtuu samassa kohtaa (03/03) kun laatikkokin vaihtuu 5-vaihteisesta 6-vaihteiseen. Ja ainakin etk näyttää että siinä on silmälaakeri vauhtipyörässä.

    ->03/03



    03/03->

    Last edited by EMP; 14-10-2016, 13:35.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Minkälaista lootaa meinasit? Kerro sitten tännekin, miten toi akseli ja silmälaakeri on M54:ssä, niin tulee siihenkin selvyys, kun en tahtonut löytää varmaa tietoa omaa laatikkoa etsiskellessäni.
    GS6-lootaa N52/N53 perästä.

    Kerrotaan.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Kiitokset vastauksesta.

    M54B30:n perään mulla olis tulossa. Ja loota tulisi bensiinimallista. Muistelen, että olisin jostain ulkomaiselta forumilta lukenut, että m54:ssä olis myös kytkinakselin silmälaakeri vauhtipyörässä. Pitänee katsoa kun menee talliin miten omassa mosassa on...
    Minkälaista lootaa meinasit? Kerro sitten tännekin, miten toi akseli ja silmälaakeri on M54:ssä, niin tulee siihenkin selvyys, kun en tahtonut löytää varmaa tietoa omaa laatikkoa etsiskellessäni.
    Last edited by Skarpa; 14-10-2016, 12:21.

    Leave a comment:

Working...
X