E30 M50/M52 swap FAQ/how-to
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
6v-laatikko kotiutui perjantaina. Kytkin hommaa täytyy alkaa nyt puntaroimaan tosissaan.Originally posted by poke View Postkävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.
pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.
Eli kone on M54B30, jossa silmälaakeri kampiakselissa. Laatikko taas tarvitsee parikseen vauhtipyörän, jossa silmälaakerille paikka.
Vaihtoehdot on minun tapauksessa:
- orggis DMS, jossa silmälaakeri. orggiskytkinpaketti.
- Teettää vauhtipyörä, jossa silmälaakeri. Tähän sitten joku riittävä kytkin. Saa ehdotella vaihtoehtoja? linkkejä jne?
- Aiemmin keskusteluissa mainittu kuppilaakeri ratkaisu? Tähän ehdotuksi?
En välttämättä tarvitse kilpakytkintä tms. Käyttö tulee ihan vakiokoneella kesäkruisailua ja ratapäiviä. Kuminpoltto ja kytkinpommit ei ole mun juttu. Suttaa kaasulla minkä suttaa..
Niin ja E28n koriin istutan tuon paketin, joten painokaan ei varrmaan rasita esim e46 vakiokytkintä?
Hyllystä löytyisi jo valmiina 125i:n vm2011/70tkm ajettu kunnossa oleva kytkinlevy, asetelma, painelaakeri ja kytkinkäpälä. Noitakin voisi ensimmäiseen setuppiin hyödyntää :think
Leave a comment:
-
Kuinka korkeilla (cm) moottorin tukikumeilla olette saaneet parhaan istuvuuden koneelle?
Leave a comment:
-
E30:ssä tosiaan liitin on vaihdekepin lähellä ja siitä lyhyt johto menee vaihdekepin kumin läpi vaihdelaatikon kylkeen. Itse olen vaan tämän johdon päähän vaihdellu e36 johtosarjan liittimen.Originally posted by Tonton View PostE30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.
Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihin
Leave a comment:
-
E30ssä pakkivalo kytkimen johtosarja on osa korin johtosarjaa ja liitin on jossain vaihdekepin lähettyvillä, keskikonsolin alla, johto tulee kepin kumista läpi.
E36ssa pvalo kytkimen johtosarja kulkee moottorin johtosarjan läpi kori liittimeen ja siitä korin johtosarjaan.
Se on tietenkin mahdollista yhdistää myös sitä kautta liittämällä e30 korin puolen johdot moottorin johtosarjassa oleviin johtoihinLast edited by Tonton; 29-12-2016, 18:55.
Leave a comment:
-
Miten ootte toteuttaneet peruutusvalon toimimisen e36 M50/E30 swapissa? Itse kokeilin m50 koneen johtosarjasta yhdistää johdot suoraan tunnistimeen joka on laatikon kyljessä, muttei sillä ollut mitään vaikutusta. Muistelin, sisäpuolella, vaihdekepin lähettyvillä olleen joitakin vapaana olevia liittimiä, kuuluuko sieltä vetää jokin piuha peruutusvalonkytkimelle?
Leave a comment:
-
kävin tallissa tutkimassa asiaa tarkemmin. kytkinakselin silmälaakeri on kampiakselin takapäässä kuten tässä jo sitä arveltiinkiin.Originally posted by poke View Postboorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.
pitää alkaa tutkimaan mikä paketti sinne nyt parhaiten uppoaa, mikäli päädyn 6v lootaan.
Leave a comment:
-
boorien mukaan on vanhempi eli 10-uraineko senyt olikaan.
olisko tuossa nyt sitten ratkaisuna ostaa kytkin paketti sellaisella dms:llä missä on silmälaakeri?
kattois vielä jostain dieselistä sen niin kestäis piiskatakin. kävisköhän esim tollaisesta sigun f10:stä? se ainakin kestää hyvin 700+ nm väännön normikäytössä.
Leave a comment:
-
5 - vaihteinen laatikko siellä on ollut.Originally posted by poke View Postyritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
Leave a comment:
-
Jos sulla on kytkin koneessa kiinni, niin sittenhän näet kytkinlevyn booreista, kumpi se on. Voin kyllä käydä myöhemmin mittailemassa. Laatikko kun on edelleen tossa työpaikan hallin nurkassa. Mut 5-v laatikosta voin antaa mitat suoraan, kun otin ne muistiin ennen laatikon myyntiä, että tiedän minkä mittaisen jatkon joudun tekemään kytkinakseliin:Originally posted by poke View Postyritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.
mun kone on lähtöisin vm 2001 e46 330xi:stä. siinä oli alunpitäen tietääkseni 6-v laatikko.
saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?

Silmämääräisesti kuvista katseltuna 6-v laatikossa kytkinakseli on ainakin muutaman sentin lyhyempi.
Last edited by Skarpa; 18-10-2016, 12:00.
Leave a comment:
-
yritin mittailla omasta koneesta missä kohtaa se silmälaakeri on. ei oikein saanut selvyyttä vielä, kun kytkin on kasassa.Originally posted by Skarpa View PostOk, en oo hoksannut tuota vuosimallieroa. Luulin kaikien 330i:en olevan 6-vaihteisella laatikolla. Eipä sillä, että se mun kannalta niin kriittinen juttu olisi ollutkaan, mutta noita nelikutosiakin sivusin silloin kun omaani pohdin laatikkovalintaa.
saisitko skarpa mitattua siitä omasta e9x lootastasi kunka syvällä kytkinakselin pää on kytkinkopan kiinnityspisteestä mitattuna?
Leave a comment:
-
Ok, en oo hoksannut tuota vuosimallieroa. Luulin kaikien 330i:en olevan 6-vaihteisella laatikolla. Eipä sillä, että se mun kannalta niin kriittinen juttu olisi ollutkaan, mutta noita nelikutosiakin sivusin silloin kun omaani pohdin laatikkovalintaa.Originally posted by EMP View PostKyllähän se e46 330i vauhtipyörä vaihtuu samassa kohtaa (03/03) kun laatikkokin vaihtuu 5-vaihteisesta 6-vaihteiseen. Ja ainakin etk näyttää että siinä on silmälaakeri vauhtipyörässä.
->03/03
03/03->
http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...n_gs6_37bz_dz/
Leave a comment:
-
Kyllähän se e46 330i vauhtipyörä vaihtuu samassa kohtaa (03/03) kun laatikkokin vaihtuu 5-vaihteisesta 6-vaihteiseen. Ja ainakin etk näyttää että siinä on silmälaakeri vauhtipyörässä.Originally posted by Skarpa View PostE46 330i:ssä on käytetty samaa laatikkoa, mutta ilmeisesti siinä on pitkä 10-boorinen kytkinakseli, koska en ainakaan löydä varaosakirjasta eroa vauhtipyörän tai kytkinlevyn välillä muihin vaihteistovaihtoehtoihin.
->03/03
03/03->
Last edited by EMP; 14-10-2016, 13:35.
Leave a comment:
-
GS6-lootaa N52/N53 perästä.Originally posted by Skarpa View PostMinkälaista lootaa meinasit? Kerro sitten tännekin, miten toi akseli ja silmälaakeri on M54:ssä, niin tulee siihenkin selvyys, kun en tahtonut löytää varmaa tietoa omaa laatikkoa etsiskellessäni.
Kerrotaan.
Leave a comment:
-
Minkälaista lootaa meinasit? Kerro sitten tännekin, miten toi akseli ja silmälaakeri on M54:ssä, niin tulee siihenkin selvyys, kun en tahtonut löytää varmaa tietoa omaa laatikkoa etsiskellessäni.Originally posted by poke View PostKiitokset vastauksesta.
M54B30:n perään mulla olis tulossa. Ja loota tulisi bensiinimallista. Muistelen, että olisin jostain ulkomaiselta forumilta lukenut, että m54:ssä olis myös kytkinakselin silmälaakeri vauhtipyörässä. Pitänee katsoa kun menee talliin miten omassa mosassa on...Last edited by Skarpa; 14-10-2016, 12:21.
Leave a comment:
Leave a comment: