E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • poke
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Mulla on omaan projektiin tulossa E92 6-v laatikko M52:en perään.

    - pulttijako käy
    - kallistuskulma on bensakoneiden laatikoissa oikea. Dieselit ovat käsittääkseni kaikki M20 kallistuksella.
    - Ainakin N-koneen 6-vaihteisessa ZF:ssä kytkinakseli on lyhyempi kuin M50/M52/M54 laatikoissa, koska silmälaakeri on noissa sijoitettu vauhtipyörään, eikä kampiakseliin. Sorvaan itselle jatkon kytkinakseliin, joka tulee ahdistussovitteella alkuperäisen akselin silmälaakerin kaulalle. Toinen mahdollisuus olisi käyttää vauhtista, jossa on silmälaakerin paikka.
    - N-koneen 6-v ZF:ssä on 22-boorinen kytkinakseli vanhemman 10-uraisen sijasta. Vakiokytkinlevyjä ei tahdo saada ostettua erikseen järkihintaan, joten ostin 330i/X3 kytkinpaketin, joka käy M52 vauhtipyörään.
    - silmälaakerista olikin jo puhetta.

    Nämä mietteet koskevat 330i 6-v ZF:ää (GS6-37BZ) sama laatikko on monissa muissakin uudemmissa bemareissa ja käsittääkseni samat ratkaisut (silmälaakeri vauhtiksessa ja 22-boorinen kytkin) ovat muutenkin vakioita uudemmissa bmw malleissa, mutta en ole laajemmin perehtynyt asiaan.

    E46 330i:ssä on käytetty samaa laatikkoa, mutta ilmeisesti siinä on pitkä 10-boorinen kytkinakseli, koska en ainakaan löydä varaosakirjasta eroa vauhtipyörän tai kytkinlevyn välillä muihin vaihteistovaihtoehtoihin.

    Kiitokset vastauksesta.

    M54B30:n perään mulla olis tulossa. Ja loota tulisi bensiinimallista. Muistelen, että olisin jostain ulkomaiselta forumilta lukenut, että m54:ssä olis myös kytkinakselin silmälaakeri vauhtipyörässä. Pitänee katsoa kun menee talliin miten omassa mosassa on...

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Lainataan topicia kun ei tietoa löydy muualta forumilta.

    Onko kellään tietoa sopiiko n-koneisen laatikko m54/m52/m50 perään?
    - käykö kopan pulttijako?
    - onko kallistuskulma oikea?
    - riittääkö kytkinakseli? tarkoitus käyttää m54 omaa vauhtista ja kytkintä.
    - käykö kytkinakselin booritukset?
    - entä kytkinakselin silmälaakeri?
    Mulla on omaan projektiin tulossa E92 6-v laatikko M52:en perään.

    - pulttijako käy
    - kallistuskulma on bensakoneiden laatikoissa oikea. Dieselit ovat käsittääkseni kaikki M20 kallistuksella.
    - Ainakin N-koneen 6-vaihteisessa ZF:ssä kytkinakseli on lyhyempi kuin M50/M52/M54 laatikoissa, koska silmälaakeri on noissa sijoitettu vauhtipyörään, eikä kampiakseliin. Sorvaan itselle jatkon kytkinakseliin, joka tulee ahdistussovitteella alkuperäisen akselin silmälaakerin kaulalle. Toinen mahdollisuus olisi käyttää vauhtista, jossa on silmälaakerin paikka.
    - N-koneen 6-v ZF:ssä on 22-boorinen kytkinakseli vanhemman 10-uraisen sijasta. Vakiokytkinlevyjä ei tahdo saada ostettua erikseen järkihintaan, joten ostin 330i/X3 kytkinpaketin, joka käy M52 vauhtipyörään.
    - silmälaakerista olikin jo puhetta.

    Nämä mietteet koskevat E90 330i 6-v ZF:ää (GS6-37BZ) sama laatikko on monissa muissakin uudemmissa bemareissa ja käsittääkseni samat ratkaisut (silmälaakeri vauhtiksessa ja 22-boorinen kytkin) ovat muutenkin vakioita uudemmissa bmw malleissa, mutta en ole laajemmin perehtynyt asiaan.

    E46 330i:ssä on käytetty samaa laatikkoa, mutta ilmeisesti siinä on pitkä 10-boorinen kytkinakseli, koska en ainakaan löydä varaosakirjasta eroa vauhtipyörän tai kytkinlevyn välillä muihin vaihteistovaihtoehtoihin. EDIT: Ei ole. E46 kuusilovinen on samanlainen kuin uudemmatkin.
    Last edited by Skarpa; 14-10-2016, 14:47.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Lainataan topicia kun ei tietoa löydy muualta forumilta.

    Onko kellään tietoa sopiiko n-koneisen laatikko m54/m52/m50 perään?
    - käykö kopan pulttijako?
    - onko kallistuskulma oikea?
    - riittääkö kytkinakseli? tarkoitus käyttää m54 omaa vauhtista ja kytkintä.
    - käykö kytkinakselin booritukset?
    - entä kytkinakselin silmälaakeri?

    Leave a comment:


  • nikko1122
    replied
    e39 ews

    Joo väärä topic saa poistaa
    Last edited by nikko1122; 06-09-2016, 07:23.

    Leave a comment:


  • Bemssi
    replied
    Tuohon voimansiirto osuuteen voisi lisätä vinkkinä tuon e36 kytkimentyösylinterin, jota voi käyttää zf lootan, e21 painelaakerin ja m20 vauhtiksen kanssa

    Leave a comment:


  • marttiini
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    http://robi.1g.fi/kuvat/Kaikkee/BMW+...+E30+trafi.pdf

    Siitä. Ja tietysti normaalit laput vaikka realoemmästä tulostelemalla. Kaikki alustan nippelit vertailet siis oman autosi ja tuon 320is:än välillä.
    Kiitosta paljon eikun vertailemaan ja alustavaa budjettia laskemaan kun alkoi tuo avo huutamaan ulkoilua

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied


    Siitä. Ja tietysti normaalit laput vaikka realoemmästä tulostelemalla. Kaikki alustan nippelit vertailet siis oman autosi ja tuon 320is:än välillä.

    Leave a comment:


  • marttiini
    replied
    Apua! mitäs dokumentteja tuohon 230hv asti tarvitaan ja mistäs olette semmoisia saaneet kun ei tuo BMW Suomikaan oikein rakentelusta lämpene?

    Leave a comment:


  • marttiini
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    kiihkeitä vastaajia liikkeellä. silti unohditte yhden tärkeimmistä eli tuon ikäisessä pitää olla myös ABS jarrut.

    miks haluat 250hv laillisesti. mikä swappi sulla on mielessä?
    Juu nuo ABSit on valmiina, en vielä ole swappia valinnut kun pitää koittaa kaivella ekana kaikki mahdollinen tieto mahdollisuuksista ja kyllähän tuo 230hv riittäisikin vielä mutta pahoin pelkään että nälkä kasvaa syödessä

    Edit. Niin ja mitäs dokumentteja tuohon 230hv asti tarvitaan ja mistäs olette semmoisia saaneet kun ei tuo BMW Suomikaan oikein rakentelusta lämpene?
    Last edited by marttiini; 28-05-2016, 11:53.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by T3 View Post
    Eiköhän -91:ssä 325i:ssä ole kyseiset rensselit ihan vakiona jo.
    no BMW Suomen mukaan niitä ei ole 320is:kään

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    kiihkeitä vastaajia liikkeellä. silti unohditte yhden tärkeimmistä eli tuon ikäisessä pitää olla myös ABS jarrut.
    Eiköhän -91:ssä 325i:ssä ole kyseiset rensselit ihan vakiona jo.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    kiihkeitä vastaajia liikkeellä. silti unohditte yhden tärkeimmistä eli tuon ikäisessä pitää olla myös ABS jarrut.

    miks haluat 250hv laillisesti. mikä swappi sulla on mielessä?

    Leave a comment:


  • mulletti
    replied
    Suomessa ei M3 kuulu E30 mallisarjaan...

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by marttiini View Post
    Tarkoituksena oli käyttää verrokkina M3 Evo 3:sta eli 238hv mallia, nämä kevyemmät laitot selvisikin jo foorumilta mutta tarkoituksena olisi n. 250hv katulaillisena ilman erikoislupaa vai onko jo mahdottomuus?
    Suomen viranomaiset ei laske M3:sta samaan sarjaan muun 300-sarjan autojen kanssa, joten ämmäläiseen ei onnistu verrata.
    Jos tehokkainta e30 mallia haet, jonka kekkoslovakian viranomaisetkin hyväksyy, niin se taitaa edelleen olla 320iS
    Silloin tehorajaksi tulisi 192hp * +20% = 230,4hp.

    Edit: olin aiiiivan liian hidas

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by marttiini View Post
    Tarkoituksena oli käyttää verrokkina M3 Evo 3:sta eli 238hv mallia, nämä kevyemmät laitot selvisikin jo foorumilta mutta tarkoituksena olisi n. 250hv katulaillisena ilman erikoislupaa vai onko jo mahdottomuus?
    Et voi käyttää Sport Evoa, etkä muutakaan M3-mallia verrokkina, koska ne on Trafin mielestä eri mallisarjaa.

    EDIT: Maikkeli jo ehti...

    Leave a comment:

Working...
X