Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 alustan erot 9/91->5/92 ja 6/92 ->1/95

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sid
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 75
    • Porvoo

    #16
    Mitä E36:n alustassa sitten muuttui -95? Otsikkoon viitaten.

    Mulla on AC Schnitzerin vieterit ja vakioiskarit. Tiistaina katsastusinssi kirjaili etuiskareiden kunnoksi 63% ja taakse 75%, tiedä sitten mistä nuo lukemat on peräisin. Jokatapauksessa ajossa tuntuu, että nimenomaan takana saisi olla jähmeemmät vaimentimet. Eli onko -96 alustassa jotain, mikä olisi syytä ottaa huomioon?
    E36 316i -96
    E46 316i -01
    E46 316i -03

    E91 318i -09

    Comment

    • KLoO
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 165
      • Keski-Suomi

      #17
      Re: E36 alustan erot 9/91->5/92 ja 6/92 ->1/95

      Originally posted by jam75
      Onnistuu päivitys helposti. Hommaat ne uudemmat yläpään laakerituet ja sit pari prikkaa ja sit sinne konehuoneen puolelle sen uudemman mallin pienemmät muovisuojat siihen iskarin yläpäihin. Omaan tein ton "päivityksen" ja alla on nyt KW:n variantte2:set

      tukilaakeri 31331092885 2kpl about 100euroa yhteensä
      heppoisempi peltiprikka 31331116983 2kpl
      tukevampi prikka 31331110196 2kpl
      muovisuojakannet 31311139453 2kpl
      ja noi prikat plus suojakannet noin 10euroa yhteensä.

      Nyt sit käy noihin uudempiinkin tarkoitetut ratkasut tohon vanhempaan malliin.
      KW Footnote 17???:
      Bei allen fahrzeugen vor 6/92 müssen grundsätzlich geändere Domlager verwendet werden. ( BMW Teilenr. Domlager 31 331 092 885 + Scheibe 31 331 116 983 + Manschette 31 331 110 196 ) ? :oops:

      Jos ottaa FK:n, KW:n jne. alustasarjan tommoseen -->9/91 ni pitää kai pakosti hommata noi uudet yläpään osat, (lukuunottamatta muovisuojia?)vai kannattaako edes kokeilla siihen vanhaan yläpäähän noita tolppia?

      Comment

      • jvakeva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2433
        • Kouvola

        #18
        JYPPE: mäkelän autoonko?
        B10 V8 # 108
        saab r560 8X4

        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

        Comment

        • Jyppe
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 102

          #19
          mjoo...
          sitä tarvis mennä taas rassaamaan illaksi.
          jos sais väriä pintaan.

          kannattaako edes kokeilla siihen vanhaan yläpäähän noita tolppia?
          Eipä paljon kannata.
          MR2 mk1.5

          Comment

          • jam75
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 654
            • Tornio

            #20
            Originally posted by Tuoppo
            Vastaan itselleni nyt kun iskarit on vaihdettu. 6 ja 4 koneisissa on erilaiset etuiskarit. Mutta 4 koneellisessa 9/91 malliin käy suoraan 6/92 uudempiin tarkoitetut etuiskunvaimentimet. Mitään muuta eroa ei vaimentajassa ole kun 2 milliä paksumpi kierre huipulla mutta yläpään laakeri on sama. Tosin uusi isompi mutteri on hivenen vaikea kiristää koska 22 millin hylsy ei sovi vanhaan kuppiin joka on tarkoitettu 19 mm :lle. Varaosaliikkeistä ei löytynyt kun yhtä yläpään tukilaakeria liekkö sitten tuohon avarrettu syvennystä, että pystyy paremmin kiristämään ylämutterin 22 hylsyllä.
            Jees, tota kierrehommaa mieki muistelin jossakin postauksessa, että ois eroa siis näissä 10/91 lähtien joissa koiranluut tulee kiinni alatukivarteen. Ja se kierreosa ois "tukevoitunu" siinä 6/92 lähtien?

            Ainoastaan 6koneisissa on käytetty sitä erilaisempaa tukilaakerihässäkkää alkupään malleissa 6/92 asti ja 4koneissa on jo ollut alusta lähtien tämä "päivitetty" tukilaakeri. Eli vasta 6/92 mitä on tulleet näihin 6koneisiin ylätukilaakeri niin sama osa ois käynyt näihin alkupään 4koneisiinki, varaosa samalla nrolla.

            Comment

            • 0100035
              Newbiemmer
              • Jul 2004
              • 15
              • Imatra

              #21
              Eli tähän liittyen. Minulla on e36 325, joka on rekisteröity 04/92, eli on tuota vanhempaa mallia. Auto on saksan tuonti ja siihen on asennettu fk:n alustasarja. Auton mukana tuli asennuslappu, jossa luki "FK Tieferlegungsfedern 60/40 BMW E36 6-Zyl. ohne Touring 6.92-". Eli tuon mukaan on uudempaan malliin. Mistä pystyn katsomaan onko tuo "päivitys" tehty?


              Originally posted by jam75
              Onnistuu päivitys helposti. Hommaat ne uudemmat yläpään laakerituet ja sit pari prikkaa ja sit sinne konehuoneen puolelle sen uudemman mallin pienemmät muovisuojat siihen iskarin yläpäihin. Omaan tein ton "päivityksen" ja alla on nyt KW:n variantte2:set

              tukilaakeri 31331092885 2kpl about 100euroa yhteensä
              heppoisempi peltiprikka 31331116983 2kpl
              tukevampi prikka 31331110196 2kpl
              muovisuojakannet 31311139453 2kpl
              ja noi prikat plus suojakannet noin 10euroa yhteensä.

              Nyt sit käy noihin uudempiinkin tarkoitetut ratkasut tohon vanhempaan malliin.
              325 e36 vm92

              Comment

              • K.S.
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 649
                • Espoo

                #22
                Itelläni on auto (E36 325i 4D) käyttöönotettu 1/92, eli varmaan vanhaa mallia. Autossa on (ehkä) tehtaan M-sport alusta, jossa alkaa ainakin iskarit olla väsyneitä.
                Ja nyt olis uusi alustasarja metsästyksen alla. Luultavasti myös toi iskarien yläpäiden päivitys edessä, jos sitä ei tosta jo löydy. Tosin vähän kummiskin epäilen että ei olekkaan M-sport alustaa, vaan jotkun vanhat kw:t tahi vastaavat, koska auto on takaa niin pirun matala.

                Eli mitä alustasarjaa suosittelisitte?
                (kestävä,laadukas ja kohtuuhintanen)
                Tosta nykysestä ei tarvi auton madaltua ainakaan yhtään..

                Niin ja ton eron siis näkee siitä onko 19mm vai 22mm pultti???

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #23
                  Mulla on nippu nuita iskareita ja tukilaakereita tallissa. Itse en ole koskaan tavannut 19mm mutterilla olevaa yläpäätä, tallissa on tällä hetkellä 3.0 M3:sen tukilaakeri/jousilautanen ja se uudempi 6syl ylätukilaakeri/jousilautanen ja pari kipaletta nuita vanhantyyppisiä. (ja kaikkiin passaavat iskarit) Kaikissa on samankokoinen mutteri, eli 22mm kannalla.

                  Jousissa ainakin on eroa, uudemman jouset varmaan menee vanhaan, mutta vanhasta ei mene uuteen. Jousen kierre on liian kapea ylhäältä uuteen lautaseen. Uudemman yläpään jousilautaseen menee -94 4cyl autosta otettu fk:n jousisarja.

                  Parhaiten tuon muutoksen kyllä näkee yläpäästä, enstenä purettuna toisessa jousilautanen ja tukilaakeri ovat erillisiä osia (uudemmassa) vanhassa taas yhtä könttiä. Samaten iskarin yläpäässä on mittaeroja. Sitten konehuoneesta kun kattoo niin vanhassa on semmonen iso muovikuppi pultinsuojana (peittää koko sen "reijän" mikä iskaritornissa on) siinä iskaritolpassa, kun taas uudessa on semmonen juuri ja juuri iskarin mutterin peittävä pikku läpykkä.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • tepi_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2185
                    • TKu

                    #24
                    Originally posted by Laakeri View Post
                    Mulla on nippu nuita iskareita ja tukilaakereita tallissa. Itse en ole koskaan tavannut 19mm mutterilla olevaa yläpäätä, tallissa on tällä hetkellä 3.0 M3:sen tukilaakeri/jousilautanen ja se uudempi 6syl ylätukilaakeri/jousilautanen ja pari kipaletta nuita vanhantyyppisiä. (ja kaikkiin passaavat iskarit) Kaikissa on samankokoinen mutteri, eli 22mm kannalla.

                    Jousissa ainakin on eroa, uudemman jouset varmaan menee vanhaan, mutta vanhasta ei mene uuteen. Jousen kierre on liian kapea ylhäältä uuteen lautaseen. Uudemman yläpään jousilautaseen menee -94 4cyl autosta otettu fk:n jousisarja.

                    Parhaiten tuon muutoksen kyllä näkee yläpäästä, enstenä purettuna toisessa jousilautanen ja tukilaakeri ovat erillisiä osia (uudemmassa) vanhassa taas yhtä könttiä. Samaten iskarin yläpäässä on mittaeroja. Sitten konehuoneesta kun kattoo niin vanhassa on semmonen iso muovikuppi pultinsuojana (peittää koko sen "reijän" mikä iskaritornissa on) siinä iskaritolpassa, kun taas uudessa on semmonen juuri ja juuri iskarin mutterin peittävä pikku läpykkä.
                    Mitä eroa on e36 4-syl sekä 6-syl iskareissa? Onko 6-sylinterisen paksumpi? Ja jos joku vielä tietäis,että mitkä on 4-syl sekä 6-syl iskarien paksuudet?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16457
                      • Asikkala

                      #25
                      Tolpan eli iskarin rungon paksuus on sama, kuulemma, varresta en tiedä.

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #26
                        Originally posted by Tuoppo
                        Vastaan itselleni nyt kun iskarit on vaihdettu. 6 ja 4 koneisissa on erilaiset etuiskarit. Mutta 4 koneellisessa 9/91 malliin käy suoraan 6/92 uudempiin tarkoitetut etuiskunvaimentimet. Mitään muuta eroa ei vaimentajassa ole kun 2 milliä paksumpi kierre huipulla mutta yläpään laakeri on sama. Tosin uusi isompi mutteri on hivenen vaikea kiristää koska 22 millin hylsy ei sovi vanhaan kuppiin joka on tarkoitettu 19 mm :lle. Varaosaliikkeistä ei löytynyt kun yhtä yläpään tukilaakeria liekkö sitten tuohon avarrettu syvennystä, että pystyy paremmin kiristämään ylämutterin 22 hylsyllä.
                        onko tästä nyt kellään fakta tietoa?? onko alunperin saman vai erilaiset ja samaan aikaan tullut muutos 4 ja 6 koneisiin, vai ei? :think
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • tepi_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2185
                          • TKu

                          #27
                          Originally posted by tepi_ View Post
                          Mitä eroa on e36 4-syl sekä 6-syl iskareissa? Onko 6-sylinterisen paksumpi? Ja jos joku vielä tietäis,että mitkä on 4-syl sekä 6-syl iskarien paksuudet?
                          Niin,osaiskohan joku sanoa mitä eroa noilla neloskoneen ja kutosen iskareilla on? Kun pitäisi saada varma tieto noista omista mitkä nyt irrallaan kotona lojuvat...

                          Comment

                          • tepi_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2185
                            • TKu

                            #28
                            Originally posted by tepi_ View Post
                            Niin,osaiskohan joku sanoa mitä eroa noilla neloskoneen ja kutosen iskareilla on? Kun pitäisi saada varma tieto noista omista mitkä nyt irrallaan kotona lojuvat...
                            Koitetaan ottaa vielä ylös..

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #29
                              nyt löytyi tietoa sakemannien sivuilta! eli vain 318i:ssä on ollut 12.90-10.93 samat iskarit mitä muissa 06/92 alkaen...

                              edit: ja toisessa paikassa luki, että myös 316i... tiiä sit onko niitä tehty molemmilla
                              Last edited by bemu2000; 31-01-2007, 22:27.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • jyri149
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 58
                                • Lahti

                                #30
                                jouset

                                entäs sitten jousissa ei varmaa oo mitään eroja..eli autoni on valmistettu alkuvuodesta -92 mut käykö siihen sit uudemman sarjan jouset?
                                E92 320da

                                Ex: -E36 325 coupe-
                                -E46 328 coupe-
                                -A4 B6 1.8t-
                                -W211 E270cdi-
                                -W211 E320cdi-
                                -V70 2007-
                                -A4 B8 1.8t & 2.0tdi-
                                -E60 520ia-
                                -MB GLK 320cdi 4matic-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎