Announcement

Collapse
No announcement yet.

Työmatkarassia taas...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 292

    Työmatkarassia taas...

    Josko joku ystävällinen sielu osais auttaa miestä hädässä. Olis tuollanen vanhempi -91 vuosimallin bimmeri tuossa tyrkyllä, niin minkälainen homma olis testailla, että toimiiko ilmastoinnin kompura? Autosta on otettu remmi pois kompuralta, niin olisko veikkausta, että miksi se mahdollisesti on otettu pois? Tai jos ostan tuon kympin remmin, niin saako sen koeajotilanteessa heitettyä paikoilleen, ja onko siitä haittaa, jos kompura onkin rikki?

    Tai jos nyt vaan ostan tuon auton, niin onkohan kompressorin vaihto kuinka kallis ja vaikea operaatio?

    Sori kun tuli monta kysymystä, vaan tarvis pikaisesti mahdollisimman tyhjentävän vastauksen asiaan, enkä nyt ehdi näin nopeasti alkaa koko interwebbiä kahlaamaan läpi, kun pitäis huomenna aamulla jo tietää mitä tekee
    Last edited by duunari76; 08-04-2016, 23:26.
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #2
    Originally posted by duunari76 View Post
    Josko joku ystävällinen sielu osais auttaa miestä hädässä. Olis tuollanen vanhempi -91 vuosimallin bimmeri tuossa tyrkyllä, niin minkälainen homma olis testailla, että toimiiko ilmastoinnin kompura? Autosta on otettu remmi pois kompuralta, niin olisko veikkausta, että miksi se mahdollisesti on otettu pois? Tai jos ostan tuon kympin remmin, niin saako sen koeajotilanteessa heitettyä paikoilleen, ja onko siitä haittaa, jos kompura onkin rikki?

    Tai jos nyt vaan ostan tuon auton, niin onkohan kompressorin vaihto kuinka kallis ja vaikea operaatio?

    Sori kun tuli monta kysymystä, vaan tarvis pikaisesti mahdollisimman tyhjentävän vastauksen asiaan, enkä nyt ehdi näin nopeasti alkaa koko interwebbiä kahlaamaan läpi, kun pitäis huomenna aamulla jo tietää mitä tekee
    Remmi on voitu ottaa pois melkein minkä tahansa ilmastointiongelman vuoksi, ja mitä todennäköisimmin järjestelmä on tyhjä.

    Remmihän on helppo heittää paikalleen, mutta se tuskin tuo mitään erityistä viisautta asiaan ilman että auton vie ilmastointitesteriin.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • duunari76
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 292

      #3
      Eli tarkoitatko testerillä sitä testausta, joka tulee ilmastointilaitteen täytön lopuksi? Eikai siinä kompressoria testata?

      No onko tuo minkälainen homma alkaa vaihtamaan noita osia? Ilmeisesti pahimmillaan joutuu koko auton keulan räjäyttämään atomeiksi, että saa kaikki uudet hilppeet, mutta tarviiko vaikka pelkän kompressorin vaihtoon purkaa paljoa?

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1827
        • N/A

        #4
        Originally posted by duunari76 View Post
        Eli tarkoitatko testerillä sitä testausta, joka tulee ilmastointilaitteen täytön lopuksi? Eikai siinä kompressoria testata?

        No onko tuo minkälainen homma alkaa vaihtamaan noita osia? Ilmeisesti pahimmillaan joutuu koko auton keulan räjäyttämään atomeiksi, että saa kaikki uudet hilppeet, mutta tarviiko vaikka pelkän kompressorin vaihtoon purkaa paljoa?
        Kyllä siinä testataan koko järjestelmän toimivuus.

        Sanoikos se edellinen omistaja, että nimenomaan kompura on rikki?
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          Unohda kyseinen auto ja osta sellainen mikä on kunnossa jos pitää b20-kone saada.

          Comment

          • duunari76
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 292

            #6
            Näin tein, mutta saapa nähdä mihin paskaan tuli kädet lyötyä tällä kertaa Tälle topikille vois pistää nimeksi Duunarin seuraava pommi

            Eli nyt hankittuna 320i -96.

            Tässä vähän listaa, joista osa ilmeni vasta tuossa 200km kotimatkalla:
            Jos jotain positiivista, niin öljyt ja nesteet ei ole sekaisin, mutta ei kyllä puhalla kuumaa vaikka laittaa täysille (siis automaatti-ilmastointi, josta manuaalisesti lämmöt täysille ja puhallus täysille). Moottorin lämpö pysyy noin "kahta vaille" pystysuorassa kuin nakutettu. Jäähdytysneste on ihan kirkkaan vihreää, ja tuo edellinen omistaja oli täyttänyt sen ihan täyteen Ilmastointi toimii ainakin näillä keleillä, eli selkeästi alkaa tulla kylmempää, kun painaa lumihiutaleen päälle.

            Perästä kuuluu jokin pieni tumahdus kun ajelee edes takaisin ihan hitaasti. Samoin välillä esim. moottorijarrutuksessa. Perä on yltäpäältä tuoreessa öljyssä, eli varmaan vähän kaikki mahdollinen siinä vuotaa.

            Kotimatkalla alkoi bensa haisemaan, kun tankkasin täyteen. Ei näy kuitenkaan muuta lammikkoa, kuin että perästä näyttäis tulleen noin tunnissa pieni läntti asfaltille Liekö se bensa valuu tuohon murikan päälle.

            Jokin ujeltaa kiihdyttäessä, ainakin kakkosvaihteella. Taitaa olla kohta laatikko tiensä päässä, vaikka muuten on kyllä napakka.

            Lisää positiivisia: Hinta tosi edullinen. Kori kohtuu siisti ja terve. Sisusta ehyt mutta likainen. Moottori vaikuttaa myös aivan asialliselle, eli kaakit on tallessa eikä savuta, vaikka kilsoja on jo 350tkm. Ei siklata eikä säkätä, eli kuulostaa varsin terveelle. Kahdet aluvanteet, joista ainakin toiset jopa ihan hienot.

            Noniin, en tiedä miksi tilitin tähän koko tarinan, tarvin ehkä vertaistukea ostokrapulaan
            Last edited by duunari76; 08-04-2016, 23:28.

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              #7
              Onneksi olkoon. Usein viat on helpointa korjata juuri näin, siis vaihtamalla autoa

              Samalla saa yleensä tukun uusia vikoja.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • duunari76
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 292

                #8
                Niinno, tuo topikin alun autohan ei koskaan ollut edes mun. Mun edellinen 320:nen oli muuten ihan ok, mutta siinä olis ollu hitsailtavaa, ja siinä ei ollu ilmastointia. Molemmat on vähän sellaisia vikoja, että ehkä näitä perämurikoita/puslia tai vaikka vaihdelaatikoita vaihtelee sitten tarvittaessa vähän helpommin.

                Comment

                • duunari76
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 292

                  #9
                  Sen verran tänään tutkailin tuota jäähdytysnestehommaa, että tuo syylärin ylempi vesiletku ei lämpene vaikka lämmöt on tuossa noin 88 astetta. Eli onko tuo nyt sitten termarissa vika? Vaikuttaako tuo kabiinin lämpötilaan?

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1827
                    • N/A

                    #10
                    No jos jäähdytysnestettä ei kulu tai vuoda, järjestelmässä on nestettä riittävästi ja systeemi on ilmattu, ja lämpömittari nakuttaa normaalissa asennossa kokoajan, niin veikkaan että vesiventtiilissä on vika. Jos tuossa nyt on sellaista Siis venttiili, joka ohjaa jäähdytysnestekierron sisäkennolle.

                    Siis tässä ei kabiini lämpene ja siinä edellisessä se ei jäähtynyt?
                    Nyt:
                    BMW 530e (g30)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    • duunari76
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 292

                      #11
                      Joo, eli keskimäärin aivan hyvä

                      Tuo topikin alun auto oli mulle vaan tyrkyllä, mutta sain halvemmalla tämän. Mun edellisessä e36:ssa ei ollut ilmastointia, mutta kuumaa kyllä tuli tarvittaessa.

                      Eli estääkö se vesiventtiili jotenkin sen, ettei lämmin neste kierrä syylärille, ja se ylempi letku on ihan "kylmä"?

                      Comment

                      • BiltemaMotorWork
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2013
                        • 460
                        • Joensuu

                        #12
                        Ei. Vesiventtiili kun on kiinni niin estää nesteen kiertämisen sisätilan lämppärin kennolle.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1827
                          • N/A

                          #13
                          Originally posted by duunari76 View Post
                          Eli estääkö se vesiventtiili jotenkin sen, ettei lämmin neste kierrä syylärille, ja se ylempi letku on ihan "kylmä"?
                          No jos moottorin lämmöt pysyy normaalissa niin ei sun tartte huolehtia syylärille menevien letkujen lämpötilasta. Kyllä ne siitä lämpenee kun termari aukeaa.

                          Systeemihän toimii siten, että jäähdytysneste kiertää koneessa (ja sisälämppärissä), kunnes nesteen lämpötila nousee niin korkeaksi, että termostaatti aukeaa, yleensä 90-100 astetta. Sen jälkeen kuuma neste kiertää yläletkun kautta syylärille jäähtymään ja alaletkusta koneeseen menee viileää nestettä tilalle. Termari sulkeutuu taas kun koneessa kiertävän nesteen lämpötila on alle termarin lämpötilan.

                          Todennäköisesti et vain ole ajanut konetta niin kuumaksi, että termari olisi auennut.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • duunari76
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 292

                            #14
                            Ja lisää taas näitä vikoja...tai ominaisuuksia.

                            Eli mikähän mahtaa aiheuttaa sellaisen, että jarruttaessa tuntuu juuri ennen auton pysähtymistä pientä tärinää/jurnutusta? Ihan niinkuin se tuntuis jarrupolkimen alla ja kuulostaa(/tuntuu) vähän samalle, kuin joissakin autoissa tulee ohjaustehostimesta, jos kääntää ratin ääriasentoon. Eli onko mahdollista että tulee jarrutehostimesta, tai abs-pumpulta? Uskaltaako tehdä erotusdiagnostiikkaa sillain, että ottaa abs:n releet pois? Eihän tuokaan tunnu mihinkään vaikuttavan, mutta olishan se mukava näitä pikkuhiljaa korjailla pois...tai tietää edes, että mitä nämä on.

                            Comment

                            • jarza.
                              Bimmer Rookie
                              • May 2014
                              • 42
                              • Turku

                              #15
                              Ei tuota abs-relettä tarvitse irroittaa kun se pumppu on aktiivinen vain silloin kun pyörät menee lukkoon ja tuskin tässä nyt sellaisesta jarrutuksesta puhutaan Empä tuohon jarrutehostimen vikaankaan usko. Itse lähtisin jarruja itsessään tutkimaan, palat, levyt, onko joku levy kiero..
                              BMW E36 318i -97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎