Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ratti tärisee 80kmh vauhdissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vlttri
    Bimmer Rookie
    • Sep 2016
    • 66
    • Turku

    e36 ratti tärisee 80kmh vauhdissa

    Auton ratti täryyttää ja vispaa 80-90kmh vauhdissa niin maan perkeleesti.. alhaisemmilla nopeuksilla ei mitään ja sitten kun päästään yli 100kmh vauhtiin nii tasaisesti mennään.
    Google toiminu illan kaverina kun yrittänyt löytää kohtalotovereita tai tietäjiä tämän ratkaisuun..

    Ensin kävi vanteet tasapainotuksessa, ei auttanut. Toiset vanteet uusilla kumeilla auton alle, ei auttanut.. Jarrulevyt varmaan kans vaihtoon seuraavaks, koska pientä tärinää huomaa kovassa vauhdissa jarruttaessa, en usko sen kuitenkaan olevan syypää asiaan. Jarrupalat vaihdettu ja sylinterit tsekattu ettei jumita, aurauskulmat kunnossa jne. Moni moittinut reaktiotankojen aiheuttavan moista täryytystä just 80kmh vauhdissa, mutta löytyykö e36 325i:stä kyseisiä tankoja edestä/takaa? eri nimellä? ...Ite en löytänyt mistään varaosasivustolta näitä
    Kärry kävi leimattavana noin 3kk sitten ja silloon ei katsastuskonttorin ukko ainakaan löytänyt moitteita etu- tai takatuennasta.
    e46 320d Touring käyttiksenä
    ex. ///M3 Look e36 325i coupé
    ex. e36 316i Compact
  • Vlttri
    Bimmer Rookie
    • Sep 2016
    • 66
    • Turku

    #2
    Toisilla vanteilla ja kumeilla ei huomannut muuta eroa kun, että huonommilla kumeilla auto oli uraherkempi ja tahtoi lähteä seilaamaan helpommin.
    Vois toki viitata pusliin, mutta miten ne sais aikaan tän maagisen tärinän just 80kmh vauhdissa?
    e46 320d Touring käyttiksenä
    ex. ///M3 Look e36 325i coupé
    ex. e36 316i Compact

    Comment

    • niko-77
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 200
      • Espoo

      #3
      Jos pääset jonnekin dynolle, levyn kierous selviää sillä hienosti. Eturenkaiden painotuskaan ei hirveitä maksa, jos noista ei löydy niin sitten voi kääntyä alustan puoleen.

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1817
        • N/A

        #4
        Originally posted by Vlttri View Post
        Toisilla vanteilla ja kumeilla ei huomannut muuta eroa kun, että huonommilla kumeilla auto oli uraherkempi ja tahtoi lähteä seilaamaan helpommin.
        Vois toki viitata pusliin, mutta miten ne sais aikaan tän maagisen tärinän just 80kmh vauhdissa?
        Tyypillisesti auton jousituksen harmoninen taajuus sattuu 80 km/h nopeutta vastaavalle pyörien pyörimistaajuudelle. Tästä syystä kaikenlainen epätasapaino renkaissa/vanteissa tulee esiin nimenomaan tällä nopeudella esiintyvänä tärinänä. Tässä on kyse samasta asiasta kuin keinumisessa; keinuhan keinuu ainoastaan tietyllä taajuudella, ja vauhdinotto perustuu keinujan painopisteen siirtoon tällä taajuudella. Käytännössä siis epätasapaino renkaissa saa jousituksen värähtelemään kyseisessä nopeudessa.

        Jos renkaista/vanteista ei löydy epätasapainoa tai pystypoikkeamaa, niin sitten vika voi olla alustassa. Loppuunkuluneet iskunvaimentimet ja väljyys ripustuksessa herkistävät pyöränripustusta värähtelyyn harmonisella taajuudella. Eli iskarit, puslat yms tarkistukseen.

        Ps. tuo vetely loppuunkuluneilla renkailla taitaa kyllä olla varsin yleistä bemareissa, eikä välttämättä merkki mistään viasta.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Vlttri
          Bimmer Rookie
          • Sep 2016
          • 66
          • Turku

          #5
          Originally posted by bmw323it View Post
          Tyypillisesti auton jousituksen harmoninen taajuus sattuu 80 km/h nopeutta vastaavalle pyörien pyörimistaajuudelle. Tästä syystä kaikenlainen epätasapaino renkaissa/vanteissa tulee esiin nimenomaan tällä nopeudella esiintyvänä tärinänä. Tässä on kyse samasta asiasta kuin keinumisessa; keinuhan keinuu ainoastaan tietyllä taajuudella, ja vauhdinotto perustuu keinujan painopisteen siirtoon tällä taajuudella. Käytännössä siis epätasapaino renkaissa saa jousituksen värähtelemään kyseisessä nopeudessa.

          Jos renkaista/vanteista ei löydy epätasapainoa tai pystypoikkeamaa, niin sitten vika voi olla alustassa. Loppuunkuluneet iskunvaimentimet ja väljyys ripustuksessa herkistävät pyöränripustusta värähtelyyn harmonisella taajuudella. Eli iskarit, puslat yms tarkistukseen.

          Ps. tuo vetely loppuunkuluneilla renkailla taitaa kyllä olla varsin yleistä bemareissa, eikä välttämättä merkki mistään viasta.
          Alustasarja ta techix säädettävä alle vuoden vanha setti, iten en olis uskonu iskareitten aiheuttavan moista.. jos lähetään puslia kattomaan läpi niin mitkä niistä, edestä takaa? Kannattaako ostaa suoraan uusi osa/varsi jossa pusla mukana?
          Prässiä ei muuten sitten löydy..
          e46 320d Touring käyttiksenä
          ex. ///M3 Look e36 325i coupé
          ex. e36 316i Compact

          Comment

          • vekee
            Newbiemmer
            • Dec 2013
            • 6
            • oulu

            #6
            ainaki e39:ssä tatekin alusta aiheutti tärinää lähes vastaavilla nopeuksilla, sehän ei oo kovin laadukas alusta

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16403
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by bmw323it View Post
              Ps. tuo vetely loppuunkuluneilla renkailla taitaa kyllä olla varsin yleistä bemareissa, eikä välttämättä merkki mistään viasta.
              Tai edessä alle 50-sarjaiset renkaat ja camberit yli -1.

              Comment

              • Vlttri
                Bimmer Rookie
                • Sep 2016
                • 66
                • Turku

                #8
                Originally posted by vekee View Post
                ainaki e39:ssä tatekin alusta aiheutti tärinää lähes vastaavilla nopeuksilla, sehän ei oo kovin laadukas alusta
                Halvimmasta päästähän kyseinen alustasarja on.. tallissa olis tarvike iskarit, onko järkeä lähteä koittamaan niitä alle vai onko saman kanssa taistelua mikäli iskarit syypäänä?
                e46 320d Touring käyttiksenä
                ex. ///M3 Look e36 325i coupé
                ex. e36 316i Compact

                Comment

                • haapala
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2018
                  • 68
                  • Finland

                  #9
                  Hei

                  Itellä ratti tärrää 80-90 vauhissa kuvaus ehkä parhaiten mäin jos pidän hennosti ratista kiinni niin ratti vispaa aikas paljon mutta kun ratista puristaa kovasti niin ratin pystyy pitämään tärinöittä misä vika? Aluksi ajattelin nostaa alustaaa alustaa bc racing yhen 2-3cm ylöspäin ja vaihtaa auton mukana tulleet jarru levyt mutta entäs sitten jos oire ei hävii?

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16339
                    • Leppävirta

                    #10
                    Originally posted by haapala View Post
                    Itellä ratti tärrää 80-90 vauhissa kuvaus ehkä parhaiten mäin jos pidän hennosti ratista kiinni niin ratti vispaa aikas paljon mutta kun ratista puristaa kovasti niin ratin pystyy pitämään tärinöittä misä vika? Aluksi ajattelin nostaa alustaaa alustaa bc racing yhen 2-3cm ylöspäin ja vaihtaa auton mukana tulleet jarru levyt mutta entäs sitten jos oire ei hävii?
                    Renkaiden tasapainotus varmaan kannattaa ihan ensimmäisenä tarkastaa.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • haapala
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2018
                      • 68
                      • Finland

                      #11
                      Hei

                      No joo pyörät painotettu kokeiltu toisia vanteita todettu että toinen jarru hiwman laahaa mutta syytä tärinälle ei löydy voisko pyörän napa tai voiko akseli tumppi olla vääntyny? Entäs ne tukivarren puslat???

                      Comment

                      • truibeli
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 188
                        • btcf

                        #12
                        Originally posted by haapala View Post
                        No joo pyörät painotettu kokeiltu toisia vanteita todettu että toinen jarru hiwman laahaa mutta syytä tärinälle ei löydy voisko pyörän napa tai voiko akseli tumppi olla vääntyny? Entäs ne tukivarren puslat???
                        No jos jarru laahaa niin siinähän heti mahollinen syy.
                        Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                        Comment

                        • haapala
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2018
                          • 68
                          • Finland

                          #13
                          Hei

                          Jarrut ei laahaa joten missä vika kysytään näin missä vika ei ainakaan ole??

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by haapala View Post
                            Jarrut ei laahaa joten missä vika kysytään näin missä vika ei ainakaan ole??
                            Vika ei ole pyörännavassa tai akselitumpissa.


                            Onko missään väljää? Onko pyöränkulmat säädetty?

                            Comment

                            • haapala
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2018
                              • 68
                              • Finland

                              #15
                              Hei

                              Napaa tossa just katoin mutta ei ainakaa silmin huomaa heittoo. hammastangossa tai sisä raidetangos päissä kun ratti suorassa heiluttaa niin tuntuu pieni kolina kun vähän kääntää samakumpaan suuntaan ja heiluttaa ei kolinaa tunnu syy?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎