Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 vanteet (ET) kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jk-81
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 335

    e36 vanteet (ET) kysymys

    etsin mutten löytänyt vastaavaa threadia.

    mitäs mieltä porukka on semmosesta kun meinasin e36 farkkuun
    laittaa tämmöset vanteet :
    eteen : 9,5 x 18" et 20 (35)
    taakse: 11 x 18" et 10 (35)

    eli molemmat saa 35 et:llä mut ajattelin laittaa ulommas nii näyttää paremmalta
    autossa on säädettävä alusta.
    kysymykset kuuluukin että:
    -onko kukaan tehnyt tälläista urakkaa että eteen 20 ja taakse 10 ET vanteet, ja jos on niin onko kuin iso homma?
    kaarien levitys nyt onnistuu jos ei nyt ihan puolta metriä tarvii autoo levittää.
    -ottaako mihinkään kiinni noilla ET-luvuilla(ei kaariin koska ne revitään auki kuitenkin)
    -mites ajettavuus, muuttuuko ajettavuus paljoa/yhtään tommosen muutoksen jälkeen?
    -minkä kokoset renkaat ois hyvä noille leveyksille? 245/40, 265/30 ?


    Kommentteja saa laittaa
    e36 328 touring *projekt*
    Opel Fazira -08 *muumimobiili*
    Opel Corsa -00 *kauppakassi*
    ex:e32 730ia
  • ///MJ
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 1869
    • Joensuu

    #2
    Voi olla että tulee yli 5cm kaaresta nuo 11" 10ET:llä.
    Aika paljon saat levittää, mutta ei ne ainakaan ota muualle kiinni.
    Myöskin takapuskuria joudut levittämään.
    Samoin edessä levitystä tarvitaan.
    Yksi mahdollisuus olisi tilata 35 ET:llä ja passata levikepaloilla jos ottaa sisäpuolelle kiinni tai haluaa vielä vähän ulommas.
    F36 428iA GC M-Sport
    Z3 2.8i Roadster Myytävänä

    M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

    M: E36 328i osia

    M: E39 business cd ja info display

    M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

    Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      Epäilen, että sekä 9,5" leveyksisenä edessä, että 11" leveyksisenä takana ET 35 jättää vanteet liian sisälle. Koska leveyttä on reilusti myös kiinnityskohdan sisäänpäin, saattavat vanteet tai renkaat raapia edessä esim. etutolppaan ja takana lokasuojaan, tukivarteen jne..

      Suunnittelemasi 9,5" x 18" ET 20 eteen vaatii jo kapealla renkaalla todella paljon kaaren levittämistä. Ja jos auto on matala, täytyy kaari levittää aivan ylös asti ja alhaalta pokkaus poistaa. Muuten joustoliikkeessä rengas ottaa kiinni. Ja nyt ei tosiaan puhuta mistään kaaren pokkauskoneella tehtävästä levittämisestä, vaan käytännössä koko etulokasuojan kaariosa on muotoiltava uudelleen. Tuo ET 20 saattaisi olla 9,5" leveälle vanteelle kuitenkin tarpeeksi ulkona, ettei levikepaloja enää tarvita. Siis ettei ota tolppaan tai muihin osiin kiinni. Ja suosittelen mahdollisimman kapeaa ja matalaa rengasta. 9,5" vanteelle kapein mahdollinen rengas on 215-225 leveä, mutta asennus ei onnistu välttämättä kaikissa rengasliikkeissä, eikä se ole STRO rengasnormin mukainen eli laillinen tieliikenteeseen. eli 235-245 leveä rengas ja 35 tai korkeintaan 40 profiililla. Tietty renkaiden saatavuus voi olla tietyssä koossa ongelma.

      Takana tulee olemaan vielä huomattavasti enemmän työtä edessä. BMW_///M:n kommentti noin viiden sentin levittämisestä ei todellakaan ole liioittelua. Koko kaari menee uusiksi muotoilultaan. Ja matalissa autoissa on taas huomioitava, että levitys pitää ulottaa kyljen tasaiseen osaan asti, jotta rengas mahtuisi pyörimään myös joustoliikkeissä kuormitettuna. Eli kaari pitää pullistaa ulos myös tarpeeksi ylhäältä. Koko auton takakulmien maalaus menee käytännössä uusiksi. Tännekin mahdollisimman matalaa ja kapeaa rengasta. 11" leveälle vanteelle on mahdollista asentaa 245-255 rengas, mutta STRO rengasnormit ja katsastusmies ei taida tykätä hyvää. Joten varmaan 265 leveys olisi varmin ja profiiliksi 30 tai 35, riippuen käytettävästä eturenkaasta ja siitä, minkälaista rengasta onnistut löytämään.

      Kovasti työtä tulee olemaan ja jos mitään kokemusta kaarien levittämisestä tuossa mittakaavassa ei ole, niin kannattaa harkita vielä toisen kerran. Kai olet huomioinut, että pelkkä ET luku ei kerro, miten ulos vanne tulee, vaan ET luvun ja vanneleveyden yhdistelmä?!

      Ajettavuus tulee todellakin muuttumaan vakiorengastukseen verrattuna. Mutta se on taas makuasia, minkälaisesta ajettavuudesta pitää. Suurin ongelma tässä tulee olemaan se, miten saat kaaret rakennettua sellaisiksi, että renkaat mahtuu pyörimään. Yksi vaihtoehto on tietysti leikata esimerkiksi takana kaaret kokonaan irti ja hitsata toisenlaiset paikoilleen. Minkä näköinen lopputuloksesta tulee, on tietysti aivan toinen seikka.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Koolj_bmw4life
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2002
        • 711
        • Salo,SUOMI

        #4
        ilmeisesti keskinin vanteita olet tilaamassa.. e39siin tuo samainen yhdistelmä menee 9.5x18 et 10 + 235/40/18 + 11x18 et 10 275/35/18, jolloin takaa pitää kaarta levittää se n.2cm..

        Mutta eiköhän tuon yhdistelmän saa myös e36sen alle. Ja kannattaa muistaa että myös renkaissa on eroja, osta sellaiset jotka "taipuu"... niin ei tarvitse niin paljon levittää.

        Itselleni tulee 9.5x18 + 10,5x18 vanteet e39siin, ja sit aletaan kokeilemaan millasella et:llä näyttää hyvältä.

        Comment

        • Jk-81
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 335

          #5
          kiitos näistä vinkeistä, arvelinkin että töitä tulee riittämään, mutta projekti on kestänyt jo kauan, enkä halua mitään perus 8,5 leveetä vannetta joka kulmaan vaan auton tyyliin sopivaa massiivista näköä.

          täytyy harkita vielä tuota Et:tä ,tarkoitus oli että kunhan vaan ei ota mihinkään kiinni sisäpuolella kuten tolppiin tai mihinkään tukivarsiin ym.
          niin levitetään ulospäin sitten

          luulen että laitan eteen tuon ET 20 ja taakse ET35+tarvittaessa levike palat?.
          osaatko Juhis sanoa että takana et35 pitäs laittaa paksutkin levikepalat?

          juu, keskinin vanteet ois kiikarissa kt4 se uusi black versio missä on mustat puolat.
          e36 328 touring *projekt*
          Opel Fazira -08 *muumimobiili*
          Opel Corsa -00 *kauppakassi*
          ex:e32 730ia

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Niin en mä tiedä onko se e36:n "tyyliin" että renkaat on 11"x18"? Mitäs esim. e38:iin laitetaan 15"x21" Mutta kukin tyylillään

            Musta 8"/9"x17" on hyvä/parahaimman näköinen e36:een siilä MUN mielestä auto on paljon muutakin kuin isot pyörät. No on se hyvä, että kiinnostusta riittää.

            Itse olen alkanut kiinnittää huomiota nätteihin esim. e36:iin jossa on leveät 16" juuri sopivalla ET:llä (ei liian ulos---> AMIS) ja muutenkin sopiva tuning. Silloin silmä lepää
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Originally posted by Jk-81
              luulen että laitan eteen tuon ET 20 ja taakse ET35+tarvittaessa levike palat?.
              osaatko Juhis sanoa että takana et35 pitäs laittaa paksutkin levikepalat?
              Kyllä voi olla, että sinne melkoiset levikepalat joutuu laittamaan. Jopa 20mm palat, koska onhan tuo 11" kuitenkin melkoinen vanneleveys alkuperäisiin kokoihin verrattuna.

              Vertailukohdaksi itselläni on tällä hetkellä talvivanteina E36 Coupessa Borbet A edessä 8,5" x 17" ET 13 ja takana 10" x 17" ET 20 eli toisin sanoen 500-sarjan (e34) offsetillä olevat vanteet. Kaaria on pullistettu edessä ja takana todella reippaasti, eikä ylimääräistä tilaa ole erityisemmin, koska auto on ruuvattu niin matalaksi säädettävällä alustalla. Rengaskokona oli kesärenkailla 215/45/17 edessä ja 235/40/17 takana ja niillä ei raapinut kiinni. Nyt on kitkarenkaina 215/45/17 edessä ja menee edelleen ongelmitta, mutta taakse ei löytynyt 235/40/17 rengasta kitkana, joten jouduin laittamaan korkeamman profiilin. Nyt on 235/45/17 takana tuolla 10" x 17" ET 20 vanteella ja raapii kiinni. Voin laittaa joskus kuvia kaarista, ne ei tosiaan ole mitkään vakio kaaret. Kerroin tämän vaan esimerkkinä siksi, että 11" x 18" + 265 yhdistelmä vaatii jo todella massiiviset kaaret, oli ET mikä tahansa..

              Ja kokemuksesta voin kertoa, että ei sekään ole kovin fiksun näköistä, jos vanne tulee takana ihan tolkuttoman ulos verrattuna etuvanteeseen. Kannattaisi sovittaa jotain vanteita ennen ostopäätöstä alle. Ei välttämättä juuri tuota 11 x 18, mutta jotain muuta isoa kokoa, jotta hahmottaisit, tuleeko lopputuloksesta juuri sitä mitä haluat. Kyllä tuo 11 x 18 kannattaa jättää mahdollisimman sisälle, ettei takakylkeä + puskuria joudu muokkaamaan tolkuttomasti.
              Last edited by Juhis; 06-01-2006, 11:40.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Meillä juniorin e36 coupeen sovitetaan parasta aikaa eteen 9.":n ja taakse 10,5":n 18" vanteita alikokoisilla 225/40+265/35 kumeilla("Saksan malliin"). etuvanteen et on 15 ja takavanteen et 10.
                Voin vain todeta että tuo 5cm:n takapään levitys on kyllä alakanttiin. Tai vanne tulee vielä kaaresta tällöinkin ulos mutta n.50-60mm:n levittämisellä kulutuspinnat pysyy kaarien sisällä. Jotta vältytään näiltä mexico escort puoleen kylkeen levityksiltä, pitää koko kylkeä tuoda ensin 20-30mm ulospäin jolloin 30-40mm:n leveimpien UUSIEN kaarien asentaminen on mahdollista.
                Eli jo tuolla 35et:llä 10"-11" vanne sekä 267-275 takarengas vaatii RADIKAALEJA kylkimuutoksia. Millään pokkausten manklaamisella ei tästä selviä. Veikkaan että 9.5" leveä vanne 255 renkaalla ja 38 et:llä on juuri ja juuri rajulla pokkaamisella/hieromisella ajettava yhdistelmä, mutta raapii jo ainakin kuormattuna aika tukevasti. Tästä eteenpäin vaaditaan kylki+pyöränaukkomuutoksia. Kuitenkin silloin kun samalla aletaan puhumaan 10-20et:stä, muuttuu korityöt jo suhteellisen laajoiksi, samalla kun KOKO alusta on laitettava uuteen kuosiin jotta tätä e36:een väärää et:tä voidaan edes ajatella käytettävän. Pyöränlaakerit+tuennat joutuu e36:ssa nimittäin lähes ylivoimaisen tehtävän eteen ja kasvaneet rasitukset+alustakulmamuutokset pitää todellakin huomioida. Jos ajatus on että e36:n alustakulmia ei voida säätää, on homma ihan oikeasti unohdettava saman tien. Eli homma kyllä onnistuu kunhan kelkan puslat, poikittaiset tuennat, pyöränlaakerit ja etualatukevarret vaihdetaan uusiin ja joka paikkaan rakennetaan säädöt KAIKKIEN pyöränkulmien säätämisen mahdollistamiseksi.
                Last edited by Hemi; 08-01-2006, 02:10.

                Comment

                • Jk-81
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 335

                  #9
                  Originally posted by alspe
                  Niin en mä tiedä onko se e36:n "tyyliin" että renkaat on 11"x18"? Mitäs esim. e38:iin laitetaan 15"x21" Mutta kukin tyylillään

                  Musta 8"/9"x17" on hyvä/parahaimman näköinen e36:een siilä MUN mielestä auto on paljon muutakin kuin isot pyörät. No on se hyvä, että kiinnostusta riittää.

                  Itse olen alkanut kiinnittää huomiota nätteihin esim. e36:iin jossa on leveät 16" juuri sopivalla ET:llä (ei liian ulos---> AMIS) ja muutenkin sopiva tuning. Silloin silmä lepää
                  aivan totta puhut siinä että ei yli-isot vanteet sovi mihinkään( paitsi hummer)
                  mutta nää on makuasioita ja MUN mielestä 17" ei riitä, tosin saishan silleen matalamman auton helpommin mut vähän isompaa pitää alle saada
                  on harkinnassa myös 8,5/10x18(19), täytyy suunnitella vaan, kiitos mielipiteestä.
                  e36 328 touring *projekt*
                  Opel Fazira -08 *muumimobiili*
                  Opel Corsa -00 *kauppakassi*
                  ex:e32 730ia

                  Comment

                  • Jk-81
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 335

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Meillä juniorin e36 coupeen sovitetaan parasta aikaa eteen 9.":n ja taakse 10,5":n 18" vanteita alikokoisilla 225/40+255/35 kumeilla("Saksan malliin"). etuvanteen et on 15 ja takavanteen et 10.
                    Voin vain todeta että tuo 5cm:n takapään levitys on kyllä alakanttiin. Tai vanne tulee vielä kaaresta tällöinkin ulos mutta n.50-60mm:n levittämisellä kulutuspinnat pysyy kaarien sisällä. Jotta vältytään näiltä mexico escort puoleen kylkeen levityksiltä, pitää koko kylkeä tuoda ensin 20-30mm ulospäin jolloin 30-40mm:n leveimpien UUSIEN kaarien asentaminen on mahdollista.
                    Eli jo tuolla 35et:llä 10"-11" vanne sekä 267-275 takarengas vaatii RADIKAALEJA kylkimuutoksia. Millään pokkausten manklaamisella ei tästä selviä. Veikkaan että 9.5" leveä vanne 255 renkaalla ja 38 et:llä on juuri ja juuri rajulla pokkaamisella/hieromisella ajettava yhdistelmä, mutta raapii jo ainakin kuormattuna aika tukevasti. Tästä eteenpäin vaaditaan kylki+pyöränaukkomuutoksia. Kuitenkin silloin kun samalla aletaan puhumaan 10-20et:stä, muuttuu korityöt jo suhteellisen laajoiksi, samalla kun KOKO alusta on laitettava uuteen kuosiin jotta tätä e36:een väärää et:tä voidaan edes ajatella käytettävän. Pyöränlaakerit+tuennat joutuu e36:ssa nimittäin lähes ylivoimaisen tehtävän eteen ja kasvaneet rasitukset+alustakulmamuutokset pitää todellakin huomioida. Jos ajatus on että e36:n alustakulmia ei voida säätää, on homma ihan oikeasti unohdettava saman tien. Eli homma kyllä onnistuu kunhan kelkan puslat, poikittaiset tuennat, pyöränlaakerit ja etualatukevarret vaihdetaan uusiin ja joka paikkaan rakennetaan säädöt KAIKKIEN pyöränkulmien säätämisen mahdollistamiseksi.
                    kiitos tästäkin esimerkistä, kaikkea on mietitty mut tulihan tässäkin jotain uutta pohdittavaa.

                    oisko mahdollista saada kuvia tuosta teidän coupe projektista vaikka pm:nä ?
                    e36 328 touring *projekt*
                    Opel Fazira -08 *muumimobiili*
                    Opel Corsa -00 *kauppakassi*
                    ex:e32 730ia

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Sori, mutta ei. Vasta "valmiista" autosta...ehkä.

                      Comment

                      • Touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1310
                        • Järvenpää

                        #12
                        Kyllä 18" on minusta ihan tarpeeksi. Tässä pari kuvaa 8,5x18" ja 9,5x18" (et:t 42 & 41). Ongelmaksi tulee ettei autoa saa tarpeeksi alas ilman isoja kaaritöitä. Tässäkin oli jo takakaaret rullattu, ja auto näytti silti takaapäin pyllistävältä koiralta.
                        Last edited by Touring; 14-07-2006, 13:45.
                        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                        Comment

                        • Jk-81
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 335

                          #13
                          Originally posted by bmwe30touring
                          Kyllä 18" on minusta ihan tarpeeksi. Tässä pari kuvaa 8,5x18" ja 9,5x18" (et:t 42 & 41). Ongelmaksi tulee ettei autoa saa tarpeeksi alas ilman isoja kaaritöitä. Tässäkin oli jo takakaaret rullattu, ja auto näytti silti takaapäin pyllistävältä koiralta.

                          ottaako mistään kiinni(sisältäpäin) noilla ET:llä?
                          e36 328 touring *projekt*
                          Opel Fazira -08 *muumimobiili*
                          Opel Corsa -00 *kauppakassi*
                          ex:e32 730ia

                          Comment

                          • Jk-81
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 335

                            #14
                            8,5x18 on suurin mitä olen päässyt kokeilemaan autoon paikalleen et35
                            ja tuntui että 10" taakse kyllä pitää minimissään saada(ja paljon reunaa)..

                            pääsis vaan kokeilemaan jotenkin joitain vanteita alle niin näkis vähän livenä miltä näyttää,auto on tallissa purettuna eikä pääse vanneliikkeisiin kokeilemaan ja ostamaan..täytyy vaan luottaa muitten kokemuksiin täällä ja
                            päättää niitten perusteella
                            e36 328 touring *projekt*
                            Opel Fazira -08 *muumimobiili*
                            Opel Corsa -00 *kauppakassi*
                            ex:e32 730ia

                            Comment

                            • Touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1310
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Jk-81
                              ottaako mistään kiinni(sisältäpäin) noilla ET:llä?
                              Takavanne otti aluksi kiinni mutta kaarien rullaus auttoi.
                              Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                              Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎