Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 kiertokangen laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #31
    Originally posted by Doni View Post
    Nyt olen vaihtanut kahteen S50B30 moottoriin kk-laakerit. Molempiin moottoreihin laitettiin 11241404133 (punainen) alas ja 11241404688 (sininen) ylös.

    Ensimmäinen moottori oli ajettu 240tkm. Kaikkien kiertokankien ylemmät laakeripuoliskot oli kulunut pinnoitteeltaan puhki. Kuluma oli pyöreän muotoinen keskellä laakeria, kaikissa laakereissa oli samanlainen. 1000km sisäänajoa normaalisti ajaen, ei kuitenkaan kierrätetty yli 4000rpm. Sisäänajon jälkeen ajettu 2000km rataa, moottoritietä ja soratietä. Hyvin tuntuu toimivan.

    Toinen moottori oli ajettu 193tkm. 1 ja 3-kangen ylempi puolisko oli kulunut puhki. 2-kangen laakeri oli jo hieman leikannut ja oli aika surullisen näköinen. Kampiakseli näytti olevan kaikin osin kunnossa. Uudet laakerit ja käyntiin. Moottori käytetty vasta pari kertaa lämpimäksi. So far so good.

    Molempiin vaihdettiin samalla kk-pultit ja öljypumppu.

    EDIT: Jos tarvetta ilmenee, niin voin mä näitä enemmänkin vaihdella.


    Paljonko kustansi laakerit, öljypumppu ja kk-pultit?


    Edit: olihan ne hinnat huudeltu jo tuolla aikasemmin..

    Comment

    • Keinonen
      Newbiemmer
      • Jun 2010
      • 19
      • Ruovesi

      #32
      laakereista

      RaelOEM kertoo...
      Red ja Blue merkkaa ylä ja ala laakeriliuskaa.
      Voi olla esim. seuraavalla lailla:
      Red 50mm
      Blue 50mm
      tai
      Red 49,50mm (+0,50)
      Blue 49,50mm (+0,50)

      Se mikä on sinun laakeriliuskojesi koko on, on sitten eri asia.
      Yleensä laakeriliuskojen takapuolella on merkattu:
      std= standardi koko, eli ei ole koneistettu kauloja jolloin esim. KL-varaosista haet vaan std kokoiset laakerit.
      +0,50= 0,50mm ylikoko jne...
      Ei ole vaikeaa...

      Comment

      • basso72
        BTCF Member
        • Dec 2004
        • 1837
        • Ylä-Pinsiö

        #33
        Originally posted by Keinonen View Post
        RaelOEM kertoo...
        Red ja Blue merkkaa ylä ja ala laakeriliuskaa.
        Ei merkkaa.
        sigpic
        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
        320i -77

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 668

          #34
          Laakeri välyksen mittaaminen on varmasti aina kannattavaa oli moottori mikä tahansa. Varsinkin kun sen voi plastigagella tehdä ilmeisesti tarpeeksi luotettavasti.

          Comment

          • Ämmyskä
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 191
            • fin

            #35
            Onko tiedossa, että S50B32:esta ois noita kk-laakereita kulunu samaan malliin ku 3.0 -mallissa?

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1637

              #36
              Vaihdoin omaan s50:een laakerit (foorumilaisen neuvoilla). Laakereiden varaosanumerot olivat samat kuin Donin postauksessa ilmoitetut. Eli välys on 0mm. MItattiin plastigagella välykset ja olivat ok. Vaihtotyö on todella helppoa, mutta se purkaminen jotta pääsee käsiksi niihin...

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16371
                • Asikkala

                #37
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Vaihdoin omaan s50:een laakerit (foorumilaisen neuvoilla). Laakereiden varaosanumerot olivat samat kuin Donin postauksessa ilmoitetut. Eli välys on 0mm. MItattiin plastigagella välykset ja olivat ok. Vaihtotyö on todella helppoa, mutta se purkaminen jotta pääsee käsiksi niihin...
                Välys varmaankin 0,xx eikä 0 ?

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2841
                  • Kyrsälä

                  #38
                  Ihan vaan muistutukseksi.

                  Muistattehan vaihtaa kk-laakerit S50B3X moottoreissa ennen kuin on liian myöhäistä.

                  Alla muutama kuva 205tkm ajetusta S50B32 6-pytyn kk-laakerista joka oli niin jumissa että ei liikkunut edes kampiakselin päästä vääntämällä.
                  Attached Files
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6693
                    • .......

                    #39
                    Originally posted by Doni View Post
                    Ihan vaan muistutukseksi.

                    Muistattehan vaihtaa kk-laakerit S50B3X moottoreissa ennen kuin on liian myöhäistä.

                    Alla muutama kuva 205tkm ajetusta S50B32 6-pytyn kk-laakerista joka oli niin jumissa että ei liikkunut edes kampiakselin päästä vääntämällä.
                    Tuo nyt on varmaan jo vähän kolissutkin?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2841
                      • Kyrsälä

                      #40
                      Originally posted by JJT View Post
                      Tuo nyt on varmaan jo vähän kolissutkin?
                      Itse ostin auton kone jumissa. Mutta edellisen omistajan mukaan piti ääntä 40km ja nirsk.
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • Tumppa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1812
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by Doni View Post
                        Itse ostin auton kone jumissa. Mutta edellisen omistajan mukaan piti ääntä 40km ja nirsk.

                        Jep minun entinen auto. Ei se tosiaan naputtanut kuin allekin 40km jonka selvästi kuuli ja ääni oli jo sillon semmonen, että mietin kahdesti ajanko auton paikkaan jossa voi sitä rempata vai pitäskö hinata. Samassa autossa myös vanoksen pakopuolen säätö rupesi jumittelemaan samoihin aikoihin kunnes vanosyksikön pakopuolen mäntä oli aivan jumissa siinä vanoksen öljypumpun sylinterissä eikä liikkunut mihinkään. Selvästi oli käynyt kuumanakin kun pumpunratas aivan sininen.

                        Siinäpä donilla nyt pieni projekti

                        Suosittelen kyllä itsekin kaikille tuota kk-laakereiden vaihtoa jos ei ole tehty. Pelastanee paljolta
                        F31 320d LCI

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6693
                          • .......

                          #42
                          Ihan mielenkiinnosta, mitä öljyllä käytit tuossa?
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • Tumppa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1812
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by JJT View Post
                            Ihan mielenkiinnosta, mitä öljyllä käytit tuossa?
                            Entisen omistajan jäljiltä vasta vaihdetut 5w50 mobilit. Aiemmasta historiasta ei mitään tietoa millä öljyllä ajeltu. Tämähän ei minulla hirveän pitkäikäinen auto ollut. Vajaa 4tkm ja teki temput...

                            Halpa ja hyvä ei tässä kohdannut tällä kertaa
                            F31 320d LCI

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6693
                              • .......

                              #44
                              Originally posted by Tumppa View Post
                              Entisen omistajan jäljiltä vasta vaihdetut 5w50 mobilit. Aiemmasta historiasta ei mitään tietoa millä öljyllä ajeltu. Tämähän ei minulla hirveän pitkäikäinen auto ollut. Vajaa 4tkm ja teki temput...

                              Halpa ja hyvä ei tässä kohdannut tällä kertaa
                              Mistäpä sitä käytetyistä ikinä tietää
                              Noita kuvia kun katsoo niin pitänee jossain vaiheessa ottaa laakerinvaihto ohjelmaan itsekin.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎