Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 kiertokangen laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toni78
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 285
    • Nousiainen

    S50B30 kiertokangen laakerit

    eli pitäisi selvittää millaiset kiertokangen laakerit koneeseen kuuluu
    moottori on siis s50b30 ja vakiokokoisena ainakin kahdenlaisia laakereita, jonnekin pitäisi olla merkitty värikoodi...
    käsittääkseni myös ainakin joissakin muissa bemarin koneissa olisi samalla lailla merkitty
    jostain pitäis erottaa punainen tai sininen merkki, en vaan löydä kumpaakaan kampiakselista jossa varaosamyyjän mukaan merkin pitäisi olla... voi kuulemma samalla kaulalla olla myös erilaiset liuskat keskenään...
    kk:ssa on kaksi punaista "palluraa" aivan kangen kummassakin päässä, ajattelin niiden olevan vain merkkinä että kk tulisi oikeinpäin mutta ovatko ne myös värikoodeja laakereille?
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Kolmea eri kokoa näyttäis olevan veivien laakereita ETK:n mukaan, en tiedä mikä ero noilla red ja blue vakiokoon liuskoilla on.

    Tuossa veivinkaulan mittoja kammesta ja eikun mittaamaan...

    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4319
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Jossen nyt ihan metsään veikkaa niin noilla värikoodeilla erotetaan ylä- ja alapuolen laakeri...

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Tuolla tavalla M52/S52:ssa, S50:stä en sano mitään.

        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • toni78
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 285
          • Nousiainen

          #5
          Originally posted by Maza
          Jossen nyt ihan metsään veikkaa niin noilla värikoodeilla erotetaan ylä- ja alapuolen laakeri...
          joo ylä ja alapuolella voi olla eri värikoodin laakerit tai samat... sitä kun ei tiedä... ja molemmat ( red ja blue) on vakiokaulalle eli 50mm halkaisijalle...
          pitäisikin tietää et mistä sen värikoodin löytäis...
          tuossa Lekan laittamassa kuvassa on kk varren keskellä yksi "pallura" omissa kangissa on ylä ja alapäässä pallurat ja toivoin et ne olis ne värikoodit mutta merkkiliikkeen varaosatiskillä sanottiin merkkien olevan kampiakselissa, mikä kuullostaa minusta melko merkilliseltä... miten kampiakseliin vois merkitä ylä ja ala liuskan erikseen kun merkithän vaihtais paikkaa sen mukaan missä asennossa kampi olis...

          Comment

          • mortimer
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1079
            • Satulinna kaukomaan

            #6
            tarinaa

            minulle on kerrottu että laakereissa on hyvin pieniä välys/kokoeroja jotka on merkitty kyseisin väritunnuksin.
            koneistettu kampura mitataan ja laakerit valitaan kampurakohtaisesti, ameriikan miehet käyttäisivät termiä "blueprinting"

            i3S -20
            E30M3 slotcar 1:32
            XKE FHC 1971
            Mgb Gt -66
            T6 -19
            E91 -08

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by mortimer
              minulle on kerrottu että laakereissa on hyvin pieniä välys/kokoeroja jotka on merkitty kyseisin väritunnuksin.
              koneistettu kampura mitataan ja laakerit valitaan kampurakohtaisesti, ameriikan miehet käyttäisivät termiä "blueprinting"
              Plastigage-mittaus on myös yleisesti käytössä, jos välykset halutaan todella tarkasti niin mittavälineillä mittaaminen on ainoa oikea tapa.

              Last edited by Leka; 27-03-2006, 20:29.
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • masitaly
                BTCF Member
                • Apr 2004
                • 411
                • Kiu

                #8
                Originally posted by toni78
                eli pitäisi selvittää millaiset kiertokangen laakerit koneeseen kuuluu
                moottori on siis s50b30 ja vakiokokoisena ainakin kahdenlaisia laakereita, jonnekin pitäisi olla merkitty värikoodi...
                käsittääkseni myös ainakin joissakin muissa bemarin koneissa olisi samalla lailla merkitty
                jostain pitäis erottaa punainen tai sininen merkki, en vaan löydä kumpaakaan kampiakselista jossa varaosamyyjän mukaan merkin pitäisi olla... voi kuulemma samalla kaulalla olla myös erilaiset liuskat keskenään...
                kk:ssa on kaksi punaista "palluraa" aivan kangen kummassakin päässä, ajattelin niiden olevan vain merkkinä että kk tulisi oikeinpäin mutta ovatko ne myös värikoodeja laakereille?
                Eikös valmistenumeron mukaan ne laakerit selviä jos on alkuperäinen moottori.. Näin ne ainakin on puhunu ämmän laakereista!??

                Comment

                • toni78
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 285
                  • Nousiainen

                  #9
                  Originally posted by masitaly
                  Eikös valmistenumeron mukaan ne laakerit selviä jos on alkuperäinen moottori.. Näin ne ainakin on puhunu ämmän laakereista!??
                  juu selviäishän ne mutta missäs sit kaikki hauskuus olis, toisinsanoen auton valmistenumeron perusteella pellin alla olisi joku aivan toisenlainen moottori... tietysti jos moottorissa on valmistenumero joka kertoo mistä palikoista ko. kone on kasattu olisi kiva tietää mistä sen numerosarjan löytää...

                  Comment

                  • toni78
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 285
                    • Nousiainen

                    #10
                    kuvan kiertokangessa näkyy siinä olevat punaiset pallurat, voiskohan ne olla värikoodit laakereille?

                    mietityttää vain miks toinen pallura on miltei männäntapin reiässä kiinni

                    TIS:stä olin katsovinani et yhteen kaulaan tulisi aina yksi kumpaakin laakeriliuskaa ni voisko olla et tuo punainen pallura tarkoittaisi punaisella värikoodilla merkityn liuskan tulevan yläpuolelle ja sininen tulisi alapuolelle
                    Attached Files

                    Comment

                    • Kiree äMMä
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 309
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Onko joku ratkaissut tämän punaisten ja sinisten laakereiden eron?

                      Comment

                      • RedBullet
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 256
                        • Anttola

                        #12
                        Originally posted by Kiree äMMä View Post
                        Onko joku ratkaissut tämän punaisten ja sinisten laakereiden eron?

                        Aikaa menny...
                        Samaa mietin, ja että miten lienee S50B32 koneessa? :think
                        No coffee breaks... No weekends... No sick days...

                        "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2841
                          • Kyrsälä

                          #13
                          Jos laakerit, öljypumppu ja kiertokangenpultit on huomenna saapunut, tiputan öljypohjan irti ja teen pienen perushuollon.

                          Minulle on tulossa kuusi sinistä (11241404688) ja kuusi punaista (11241404133) laakeria.

                          Onko jo ratkaistu kumpi tulee yläpuolelle ja kumpi alapuolelle?
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2841
                            • Kyrsälä

                            #15
                            Sininen ylös ja punainen alas.

                            kk-laakereiden sisäänajo? Ei yli 5500 kierrosta ennen 1200 mailia. Koskaan kuullutkaan.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎