Tästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta, niin laitetaan nyt ohjeet miten se kuuluu tehdä jokainen kerta kun litrakin nestettä joudutaan koneeseen lisäämään. Ilman erityistä ilmaamista tiedossa kun useimmiten on kylmää puhaltava lämmityslaite, lämpöjen heittely/saahaaminen ja pahimmillaan jatkuva keittämiskierre. Myös turhia kansiremontteja on näytetty tehdyn vain siksi että ilmausta ei ole tehty tai osattu tehdä. Näyttää nimittäin siltä että aika monesta varsinkin m50 2.5l koneen kansista löytyy pieniä hiusmurtumia jotka kuitenkaan eivät ole näiden keittämiskierteessä olevien koneiden varsinainen vika, vaan vain ilmaamattomuus. Eli näitä murtumia löytyy kansista/moottoreista jotka eivät mitenkään kärsi keittelyongelmista.
No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":
Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:
Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
Että näin.
Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":
Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:
Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
Että näin.
Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
Comment