Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    e36 ilmaus

    Tästä e36:ten ilmauksesta kun näyttää olevan jonkin verran epätietoisuutta, niin laitetaan nyt ohjeet miten se kuuluu tehdä jokainen kerta kun litrakin nestettä joudutaan koneeseen lisäämään. Ilman erityistä ilmaamista tiedossa kun useimmiten on kylmää puhaltava lämmityslaite, lämpöjen heittely/saahaaminen ja pahimmillaan jatkuva keittämiskierre. Myös turhia kansiremontteja on näytetty tehdyn vain siksi että ilmausta ei ole tehty tai osattu tehdä. Näyttää nimittäin siltä että aika monesta varsinkin m50 2.5l koneen kansista löytyy pieniä hiusmurtumia jotka kuitenkaan eivät ole näiden keittämiskierteessä olevien koneiden varsinainen vika, vaan vain ilmaamattomuus. Eli näitä murtumia löytyy kansista/moottoreista jotka eivät mitenkään kärsi keittelyongelmista.
    No, homma alkaa niin että varataan kylmä/ajamaton auto, vähintään TUNTI aikaa ja ämpäriin valmiiksi 50%/50% sekoitettua vesi/pakkasnestesekoitusta se kympin ämpärillinen. Tämän jälkeen katsotaan jokin paikka/luiska jossa auton keula on selkeästi perää korkeammalla ja vielä varmuuden vuoksi nostetaan vaikka tunkilla hieman lisää. Seuraavaksi 1.5l pepsipullo(siis se missä on se kaulusrengas/sopii bemarin syyläriin kuin tehtynä eikä kaadu/"nuljahda"), josta veistetään pohja irti. Syyläristä korkki irti ja pullo syyläriin pakkaus tai jeesusteipillä huolellisesti kiinni=tiiviisti kiinni.
    Nyt lähdetään VAROVASTI liruttamaan vettä koneeseen kunnes pinta nousee syylärin senttiä/kahta vajaa ylätasoon. Kone käymään, lämmityslaite kuumalle ja täysille. Tyhjäkäynnillä sen verran että lämpömittari alkaa liikkumaan. 10-20 lujaa puristusta/"lypsyä" alavesiletkusta, jonka jälkeen täytetään pullo lähes täyteen ja jatketaan alavesiletkun "lypsämistä":



    Koneen annetaan käydä tyhjäkäynnillä samalla kun alavesiletkun voimakasta puristelua jatketaan. Eli niin että parin sekunnin voimakas puristus ja vapautus. Pari kaveria on hyvä olla "projektissa" mukana, ettei poweri lopu kesken kaiken. Jäähdytysnestettä koko ajan sitä mukaa lisää kun pinta vajoaa...ja sehän vajoaa. Eli vaikka uskon puute välillä ilman tulemisen loppumiseen väsähtäisikin, niin ei muutakuin puristelua ja vielä lisää puristelua niin kauan kuin yksikin ilmakupla pullossa näkyy:



    Hommaan menee helposti reilustikkin puolisen tuntia, mikäli kone on vesipumpun tai/ja termarin vaihdossa päässyt lirumaan tyhjäksi. Ilman poistumisen huomaa tietenkin siitäkin kun kabiini alkaa muistuttamaan saunaa samalla kun aina välillä tarkistetään että lämpömittari ei missään vaiheessa nouse sitä viivanvälin verran korkeammalle kuin puoliväliasteikko. Kun pieniäkään ilmakuplia ei ole enään tullut n.5:een minuuttiin, sammuta kone hetkeksi. Jos jotain pulputusta alkaa kuulumaan käynnistä heti uudelleen ja jatka puristelua. Jos mitään ei kuulu 2-3:een minuuttiin, lyö kone käymään ja ryntäytä muutaman kerran kierrokset 3-4000rpm:ään. Jos tämän jälkeen ei kuplia enään tule niin `Voilaa... Homma on siinä ja lämpö tai kansiongelmia ei ole eikä tule.
    Että näin.
    Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
    Last edited by Haju69; 23-03-2015, 21:22.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    kuulostaa hyvältä, mutta ilmausruuvillako ei siis tosiaan tee mitään??

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      #3
      Hmm, laitetaanpas tämä oma versio prosedyyristä, tästähän on mua jo hulluksikin täällä foorumilla muistaakseni keritty haukkumaan

      Eli ensiksi otetaan sopivan pätkä paksua puutarhaletkua (koko 36 mm tjsp) joka myöskin istuu ilmatiiviisti tuohon paisarin aukkoon. Ensiksi pidetään kone kiltisti sammuksissa ja täytetään paisuntasäiliö. Sitten letku paisarin reikään, ilmaruuvi auki ja puhalletaan voimakkaasti painetta säiliöön ja suljetaan ilmaruuvi edelleen puhaltaessa ettei hörppää takaisin ilmaa. Paisuntasäiliö pitäisi olla nyt suunnilleen tyhjä, jos keuhkot on kunnossa etkä ole North States -miehiä, jonka jälkeen uutta nestettä paisariin ja taas puhaltamaan. Ja sitä nestettähän menee sinne tällä tavalla mitä sieltä on poiskin tullut noin likimäärin, vieläpä suht rivakkaan tahtiin.

      Tämän jälkeen sitten kone käyntiin ja tuolla Hemin tavalla alavesiletkusta puristelemalla loppuilmaus, eipä siinä muuta eroa ole lopulta kuin että saa enimmät nesteet jo ennen käyntiin lyömistä sisään. Mutta tuo alavesiletkun pumppaus on kyllä välttämätön askel, kertaakaan ei olu tuolla tavalla tarvinnut uudelleen ilmata ja kabiiniin puskee heti kuumaa.
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • Tepetee
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 49
        • Nääsville

        #4
        Buhahahaaaa

        Joha o menny nesteitte laitto koneesee vaikeeks Voipi olla et itellä o ollu onnee mut ku laitoon koneeseen nesteet nii aluksi avasin vain syyläristä ilmaus ruuvin ja alkasin kaatelemaan koneeseen nestettä ja ja samalla puristelin vesiletkuja.No johan muutaman minuutin kuluttua koneeseen ei mennut nestettä enempää jonka jälkeen käynnistin auton ja kaatelin pikku hiljaa nestettä vielä koneeseen tosin eipä tarvinnut lisätä enää ku muutama desi.sitten ilmaruuvi kiinni ja kaikki oli kunnossa ja on vielä tänä päivänäkin mutta tosin hiljaa hyvä tulee ja 10 minsas tommosee koneeseen nesteet laittaa

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          ...anna lämmityslaitteenkin valua kunnolla tyhjäksi ja ilmaappa se sitten tuosta ilmaruuvista? Tiedä sitten mutta ainakin minulla on ollut kyllä tapauksia jossa kone kyllä ottaa lämmöt tappiin ja kiehahtaa ennenkuin ilmausruuvin kanssa räpläten saa tehtyä mitään.
          No, kukinhan saa ilmata m50 koneensa e36:ssa ihan juuri niin kuin vain haluaa, mutta kun tuohon search:iin laittaa hakusanaksi: Ilmaus...niin tajuaa että ihan jokaisella tuo ilmaus ei ole mikään läpihuutojuttu, varsinkaan niin että tyhjäksi valunut kone saadaan 100%:sti täytettyä ilman pienintäkään pelkoa kannen tai kansipahvin menoa.
          On nimittäin niin, että jos sitä ilmaa kerran koneesta pahimmillaan sen puolikin tuntia tulee....ja tulee...ja tulee "lypsämälläkin", niin ei se ainakaan itsestään tule yhtään nopeammin eikä ainakaan tasaisemmin. Tuollainen alumiinikantinen pitkä kutoskansi kun ei todellakaan pidä siitä että takapäässä vain kiehuu höyrytaskut samalla kun etupäässä kylmä vesi pitää kannen viileänä. Lämpötilaerot ovat helposti sitä luokkaa että jostain naksahtaa ja jonkntasoinen hiusmurtuma jossain on valmis. Tällä ei välttämättä ole mitään merkitystä käytön kannalta, mutta ainakin minun mielestä on parempi lypsää se vesi myös kannen takapäähän kuin antaa osittaisen keittämisen hoitaa paineistus/kierrätys. Kukin tyylillään ja uskollaan, kuten totesinkin, mutta tämä ohje lähinnä niille jotka minulta asiaa tasaisin välein tiedustelevat...
          Last edited by Hemi; 29-05-2006, 23:46.

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            kiitoksia, tuo selvitti perusteellisesti!
            eli tylysti vaan huomenna letkua puristelemaan!

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              #7
              Tämähän toimii varmasti hyvin myös 540:llä, jossa erillistä ilmausruuvia ei ole, vain paisari.

              Comment

              • K.S.
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 649
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Tepetee
                Joha o menny nesteitte laitto koneesee vaikeeks Voipi olla et itellä o ollu onnee mut ku laitoon koneeseen nesteet nii aluksi avasin vain syyläristä ilmaus ruuvin ja alkasin kaatelemaan koneeseen nestettä ja ja samalla puristelin vesiletkuja.No johan muutaman minuutin kuluttua koneeseen ei mennut nestettä enempää jonka jälkeen käynnistin auton ja kaatelin pikku hiljaa nestettä vielä koneeseen tosin eipä tarvinnut lisätä enää ku muutama desi.sitten ilmaruuvi kiinni ja kaikki oli kunnossa ja on vielä tänä päivänäkin mutta tosin hiljaa hyvä tulee ja 10 minsas tommosee koneeseen nesteet laittaa

                Sama homma, tosin aikaa meni pikkusen enemmän..Noin ne sen bmw:n huollossakin varmaan tekevät, en ainakaan usko niiden käyttävän mitään cokispullo patentteja

                Comment

                • skeletorR
                  Newbiemmer
                  • May 2006
                  • 8

                  #9
                  Originally posted by K.S.
                  Sama homma, tosin aikaa meni pikkusen enemmän..Noin ne sen bmw:n huollossakin varmaan tekevät, en ainakaan usko niiden käyttävän mitään cokispullo patentteja
                  tein kannen viikkotakaperin e36 325:seen ja en uskonu kanssa vaikka asiasta mulle mainittiin...
                  pari litraa meni nestettä lisää edellä mainitulla kokis pullo systeemillä ja toistatuntia aikaa vaikka järjestelmä oli ilmattu jo normaalisti aikaisemmin

                  lämmöt pysyi normaalissa koko ajan normaalilla ilmauksellakin

                  Comment

                  • Velho
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 267
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by K.S.
                    Sama homma, tosin aikaa meni pikkusen enemmän..Noin ne sen bmw:n huollossakin varmaan tekevät, en ainakaan usko niiden käyttävän mitään cokispullo patentteja
                    Melko varmasti käyttävät BMW huollossa jäähdytysjärjestelmän alipaine täyttäjää sillä menee meinaan nesteet nätisti sisään
                    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                    Comment

                    • Jorma
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 42

                      #11
                      Ilmataskut saa pois jäähdytysjärjestelmästä konetta käynnistämättä vesiletkuja lypsämällä. Eniten pitää lypsää tietenkin ylävesiletkua.
                      Sitten käynnistetään kone ja ajetaan lämpimäksi - annetaan jäähtyä ja lisätään nestettä. Voi vielä lypsää ja tarkkailla tuleeko ilmaa.
                      Koneen käydessä ei ole suotavaa puristela letkuja sillä sormet ovat vaarassa osua tuulettimen siipiin.

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Pari lisäystä ohjeeseen: Kokispullosta kannattaa leikata puukolla pois se "heltta" mikä on korkin alla. Tällöin pullo uppoo syvemmälle paisuntasäiliöön ja pysyy tukevasti.

                        Oma kokemus tehdas Webastollisen bensa E39:n ilmaamisesta oli se, että ilman tätä pulloa homma ei yksinkertaisesti voi onnistua. Webaston putket näet kiertää korkeammalla kuin paisuntasäiliön korkki! En tie mitä on suunnittelija tällä kohtaa ajatellut... ilmaaminen on tosi työtä. Onneksi tuolta korkeimmalta kohdalta webaston putkistoa löytyy webastolle oma ilmausruuvi. Pullo vaan piri pintaan ja webaston ruuvi auki ja lypsetään. Webaston ilmausruuvi löytyy vasemmalta puolelta raitisilmakotelon alta.

                        Comment

                        • Johnny
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 420
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          Tämä toimii myös muiden m50 koneisten kanssa, eli myös e34 ja m52 e39 9/98 asti.
                          Mites e39 9/98--> eroaa noista vanhemmista

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            9/98-uudemmissa e39:ssä on erillinen kiertovesipumppu ja systeemit tehty niin että järjestelmä ilmaa itse itsensä...ainakin teoriassa. Eli niissä tuota puristelua ei tarvitse juuri tehdä, mutta itse olen täysin tyhjentyneet järjestelmät kuitenkin täyttänyt tuon pullon kautta, jolloin lämmityslaitteen ilmalukot laukeavat helpommin.

                            Comment

                            • seidltuning
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 1941
                              • Vantaa

                              #15
                              no laitetaan toinen aivan erilainen ilmaustyyli
                              ruuvi pois korkki pois
                              kaadetaan nestettä korkista että ilmausruuvista alkaa roiskimaan nestettä
                              jatketaan kaatamista niin kauan kun ei ilmausruuvista tule enää kuin pelkkää nestettä.
                              ruuvi kiinni lämppärit kuumaa täysille auto käyntiin kierrokset 3-4t pidetään siellä lisätään nestettä
                              korkki kii pidetään kierrosta ja pitäkää vaa reilusti autoa käynnissä
                              ja se on siinä voi tietty tarkistaa pinnan mut kyllä ne on ylivuotoletkusta menny ylimääräset
                              G30 530e Sedan
                              E30 325i Cabriolet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎