Hmm, laitetaanpas tämä oma versio prosedyyristä, tästähän on mua jo hulluksikin täällä foorumilla muistaakseni keritty haukkumaan
Eli ensiksi otetaan sopivan pätkä paksua puutarhaletkua (koko 36 mm tjsp) joka myöskin istuu ilmatiiviisti tuohon paisarin aukkoon. Ensiksi pidetään kone kiltisti sammuksissa ja täytetään paisuntasäiliö. Sitten letku paisarin reikään, ilmaruuvi auki ja puhalletaan voimakkaasti painetta säiliöön ja suljetaan ilmaruuvi edelleen puhaltaessa ettei hörppää takaisin ilmaa. Paisuntasäiliö pitäisi olla nyt suunnilleen tyhjä, jos keuhkot on kunnossa etkä ole North States -miehiä, jonka jälkeen uutta nestettä paisariin ja taas puhaltamaan. Ja sitä nestettähän menee sinne tällä tavalla mitä sieltä on poiskin tullut noin likimäärin, vieläpä suht rivakkaan tahtiin.
Tämän jälkeen sitten kone käyntiin ja tuolla Hemin tavalla alavesiletkusta puristelemalla loppuilmaus, eipä siinä muuta eroa ole lopulta kuin että saa enimmät nesteet jo ennen käyntiin lyömistä sisään. Mutta tuo alavesiletkun pumppaus on kyllä välttämätön askel, kertaakaan ei olu tuolla tavalla tarvinnut uudelleen ilmata ja kabiiniin puskee heti kuumaa.
Ei tuo puhallus homma huono ole. Ite sain menemään täysin tyhjään M50 koneeseen tasan 10,5 litraa nestettä. Ennen kuin alotti puhaltamaan niin ei ollut mennyt kuin noin puolet tuosta määrästä. letkun tilalla vaan oli pullo joka meni tiiviisti syylärin reikään. Sitten loput operaatiot Hemin ohjeiden mukaan.. ei enää montaa desiä mennyt tuon 10,5 litran lisäksi.
Edelleen pinta millilleen samalla tasolla kuin mihin vesipumpun vaihdon jälkeen jätettiin. Eikä mitään poppakonsteja ilmauksessa jouduttu käyttämään...
TIS:stä löytyy ohjeet ja toimii niilläkin. Tehtävä on varsin simppeli.
No niin huomenna testataan kokispullometodia, täytyy vaan ostaa ensin kokista (hapokasta) ja sitten tositoimiin. e36 325 rallimalli sai vähän äsken lämpöä kun ei vesi kiertänytkään, lämppäri puhaltaa lämmintä ja vesi nostettiin (perinteiseen tapaan) sillä tavalla että ilmausnippa auki ja vettä niin kauan että ilmausnipasta tulee vettä. Nippa kiinni ja korkki kiinni ja sorabaanalle. Voin sanoa, että ei muuten ilmat lähtenyt pois järjestelmästä tällä perinteisellä tapaa. Huomenna nostetaan keula vaikka pystyyn ja sitten kokeillaan ottaa sitä kuplaa poies....
vitutti pikkusen.
auto oli viime syksynä huollossa ja laitettiin vesipumppu samassa.
kysyin remontti jolpilta et kai se ilmaus sit onnistuu kunnolla.
jätkällä tyhmä ilme naamalla. " meil on sellanen alipaine laite et varmasti menee ilmat pois" .. kysyin sit vielä et varmasti ku on vähän ollut ongelmana ettei ilmat poistu. vastaus oli "varmasti" ...
no perkele. eihän kapiiniin mitään lämmintä tullut ennen ku koneen kierrokset on jossainvaiheessa käynyt yli 4000. ilmeisesti jonnekkin läppärinkennoon jäi joku kupla ettei lämmin kierrä :( .. perskeles. eiku kokispullolla kikkaileen.
eli toi propleema ei vissiin oo ihan jokapaikassa edes tiedossa.
sigpic
E46 2d 330 -02 EX. E36 2d 328 -97 e92 335d -07 330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm) Audi S4 -99 (324hp/497nm) Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm) Bmw 325 iA 2D -93 Bmw 325 4d -92
eli toi propleema ei vissiin oo ihan jokapaikassa edes tiedossa.
Ei ole ei, kun pääsääntöisesti kuvitellaan tämän ilmauksen olevan ns."läpihuutojuttu" kun kerran viralliset korjausohjeet sitä on.
Tosielämässä ainakaan minä en tyhjentynyttä systeemiä saa millään ilmattua vähintään ilman osittaista keittämisriskiä, kuin tuolla "pullopatentilla".
Joku tässä hommassa ammattitaitoisempi toki voi hommassa onnistuakin, mutta tätä keinoa ollaan tässä kolarikorjaustoiminnassa nyt käytetty reilu 15-vuotta muihinkin kolareissa kaikki vetensä ulos sylkeneisiin merkkeihin ja se nyt kuitenkin toimii aina 100% varmuudella ilman kansivaurioriskiä.
mut jos tos saa aikaa menee esim reilu puol tuntii ni miten mä oon käsittäny et toi normi tomaatti ottaa siitä itteensä aika tavalla ku pitää useamman kymmenen minsaa tyhjäkäynnillä...korjatkaa jos oon vääräs
Tämä tomaattilegenda on varmaankin jäänteitä jostain ennen vuotta '87 valmistettujen ZF4HP22-lootien ongelmista. Eiköhän tuollanen kunnossa oleva automaatti kestä tyhjäkäyntiä sen mitä manuaalikin.
Ei vielä poistunut ilmat kunnolla vaikka oli pullo kiinni ja keula ylhäällä. Jostain syystä kun moottori saavuttaa sellaisen lämpötilan että termostaatti aukeaa, alkaa syylarissa keittämään ja tunkee kaikki vetet tämän pullon kautta ulos. Kun ilmausnippaa kennon päältä avaa, tulee sieltä pelkkää ilmaa ja höyryä (silloin kun vesi alkaa kunnolla kiertämään termostaatin ollessa auki). Lämmityslaitteesta tulee kyllä kuumaa ilmaa eli siellä kiertää asiallisesti vesi. Tarkistin vielä sen kolmitieventtiilin jota lämmityslaitteen säätönupilla ohjataan ja se toimi kyllä ihan moitteettomasti.
Öljynjoukossa ei ole vettä joten sinnepäin ei ainakaan vuoda, eikä öljyä tule veden mukaan eli ei sinnekään päin ole vuotoa. Pakoputkesta ei tule höyryä joten sinnekkään päin ei ole vuotoa.
Miten muuten tuo vesikierto joka kiertää ilmanputsarilta imusarjaan, olen nimittäin ohittanut sen kokonaan ettei tarvitse aina sen ilmanputsarin letkujen kanssa pelata kun joutuu silloin tällöin ottamaan sen kotelon pois?
Pitää vielä koittaa jotain kunhan saa kolmitieventtiilin takaisin kiinni......
Omassa e36:ssa välillä kuuluu keskikonsolin takaa ihme kurnutusta kun sammuttaa auton, ilmaa järjestelmässä? Lämmöt menee ja pysyy siinä normaalissa, eli aavistuksen verran yli keskiviivan.
Omassa e36:ssa välillä kuuluu keskikonsolin takaa ihme kurnutusta kun sammuttaa auton, ilmaa järjestelmässä? Lämmöt menee ja pysyy siinä normaalissa, eli aavistuksen verran yli keskiviivan.
mulla tekee ihan samalla tavalla:think. onkohan tuo normaalia?
Omassa e36:ssa välillä kuuluu keskikonsolin takaa ihme kurnutusta kun sammuttaa auton, ilmaa järjestelmässä? Lämmöt menee ja pysyy siinä normaalissa, eli aavistuksen verran yli keskiviivan.
Tuo on juurikin sen merkki että ilmaa on lämmityslaitteen kennossa, ja talvella tulee kylmä...
Omassa e36:ssa välillä kuuluu keskikonsolin takaa ihme kurnutusta kun sammuttaa auton, ilmaa järjestelmässä? Lämmöt menee ja pysyy siinä normaalissa, eli aavistuksen verran yli keskiviivan.
Onkos ilmastointia? Sammutuksen jälkeen kondenssiovedet tulee pihalle. Itsellä ainakin E46:sessa näin
Onkos ilmastointia? Sammutuksen jälkeen kondenssiovedet tulee pihalle. Itsellä ainakin E46:sessa näin
Ilmastointi löytyy, mutta en ole huomannut, että se "kurlaus" olisi mitenkään siihen yhteyksissä. Ei se ääni tule mitenkään säännöllisesti vaan ihan satunnaisesti ja juurikin siitä keskikonsolin takaata.
Ilmastointi löytyy, mutta en ole huomannut, että se "kurlaus" olisi mitenkään siihen yhteyksissä. Ei se ääni tule mitenkään säännöllisesti vaan ihan satunnaisesti ja juurikin siitä keskikonsolin takaata.
Tein eilen tuon ilmauksen omaa puimuriin. Eikä tuo "kurlaus" vähinnyt minnekkään. Kyllä sinne kummiskin nestettä kiva määrä meni
Comment