Sama homma, tosin aikaa meni pikkusen enemmän..Noin ne sen bmw:n huollossakin varmaan tekevät, en ainakaan usko niiden käyttävän mitään cokispullo patentteja
Originally posted by Velho
Melko varmasti käyttävät BMW huollossa jäähdytysjärjestelmän alipaine täyttäjää sillä menee meinaan nesteet nätisti sisään
Itseasiassa M50 moottorilla varustetun E36 jäähdytysjärjestelmän täytön olen pari kertaa nähnyt tekevän juuri tällä tavalla niinkuin Hemi näytti meille, ja vieläpä merkkiliikkeessä. Yhden kerran näin käytettävän vanhaa omenalimonadipulloa, tämä Mikkelissä Karikon Autotalon BMW-huollossa kun omaan vanhaan kärryyn vaihettiin vesipumppu ja hihna. Eikä ole ollut ilmaongelmia
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
no laitetaan toinen aivan erilainen ilmaustyyli
ruuvi pois korkki pois
kaadetaan nestettä korkista että ilmausruuvista alkaa roiskimaan nestettä
jatketaan kaatamista niin kauan kun ei ilmausruuvista tule enää kuin pelkkää nestettä.
ruuvi kiinni lämppärit kuumaa täysille auto käyntiin kierrokset 3-4t pidetään siellä lisätään nestettä
korkki kii pidetään kierrosta ja pitäkää vaa reilusti autoa käynnissä
ja se on siinä voi tietty tarkistaa pinnan mut kyllä ne on ylivuotoletkusta menny ylimääräset
Jokin lämppäriltä asti tyhjentynyt e36 325 kyllä ainakin minulla kiehahtaa koneen takapäästä ennen kuin tällä metodilla ilmat on pois. Eli ainakaan minulla ei anna luonto peräksi odottaa että takapään kiehahtaminen (hirvittävä lämpöero kannen eri päissä) saa sen verran eloa kiertoon että homma onnistuisi. Pahimmillaan lutkuttaa koneen takapäässä samaa ilmakuplaa viikkotolkulla jolloin nostelee välillä lämpöjä ja hukkaa vesiään.
Pelkkä vesipumpun vaihto ei välttämättä tyhjennä konetta takapäästään eikä lämppäriä, joten silloin on ihan sama miten konetta "ilmaa", mutta jos systeemi on takapäästä kuivana, niin ainoa varma keino välttää mahdolliset kansivauriot on tuo pullo/lypsytekniikka. Taas kerran kukin saa tehdä juuri niin kuin parhaaksi näkee, mutta jos homma tehdään ammattimaisesti varman päälle, niin tuo on oikea metodi.
BMW:n TIS:ltä kun kattoo, niin webastollisten autojen ilmaukseen on "BMW Special tool" vaadittuna. Semmonen "peräruiskun" näkönen vampain joka ruuvataan paisariin kiinni. Ja painetta laitetaan tolla 1,5 bar. Sama työkalu on tarkoitettu ilmeisesti myös vuotojen etsintään. Noita kaikkia spesiaalityökaluja tuskin on pienillä huolloilla...ja toi pullohomma ajaa saman asian...
Ajattelin postata tähän jatkoksi pienen kysymyksen ilmaukseen liittyen. Olen aika uusi tulokas niin bimmereiden kuten foorumien suhteen, joten toivottavasti tästä selvän ottaa. Yritin etsiskellä, josko vastaavanlaista kysymystä olisi löytynyt, mutta ei tullut vastaan. Kysymys siis koskee sisätilan puhaltimesta tulevan ilman lämpöä (ei ilmastoitu).
Eli hankin tässä vastikään -91 e36 325i:n (tuontiauto) ja kun huoltokirjaa ei ole ja luonnollisesti huoltohistoriasta ei ole mitään varmaa tietoa, niin vaihdoin kaikkien muiden litkujen ohella (kone-, perä-, vaihdelaatikko- ja ohjaustehostinöljyt) myöskin jäähdytysnesteet.
Entiset nesteet pudotettiin lohkon ja paisuntasäiliön propusta ja alaletkun kiinnikekohdasta. Auto parkkeerattiin ylämäkeen ja nestettä meni ehkä about 8,5 Litraa alaletkua puristellen ennen käynnistämistä. Auto lyötiin käyntiin ja aloitettiin nesteen lisääminen alaletkua puristellen, lisäten kokoajan nestettä pitäen pintaa paisuntasäiliön ylärajassa. Kokispullopatenttia ei siis ollut käytössä. Loppujen lopuksi pitkällisen session jälkeen (usko meinasi loppua välillä ja ilmausruuviakin pyöriteltiin välillä asentoon jos toiseen) puhallin hönki kuumaa ja alaletkukin lämpeni selvästi, eli vesi tuntuu kiertävän normaalisti. Ilmaa siis tuntui tulevan todella pitkään, mutta lämmöt eivät kertaakaan nousseet normaalin yli. Normaaliajossa ja pidemmällä tyhjäkäynnillä lämmöt pysyy tarkkaan paikallaan neulan vasemman reunan ollessa keskiviivalla, enkä minkäänlaista huojumista ole havainnut.
Lähinnä mietityttää se, että tyhjäkäynnillä (n.700rpm), puhallin kuumimmalla, ilma tuntuu vähän "haalean lämpimältä", kuitenkin siis lämmintä puhaltelee. Kun taas nostaa kierroksia yhtään, eli esim. 800-900:n, puhallin rupeaa hönkimään niin kuumaa, että vähän ajan päästä melkein käsi palaa. Sama ilmiö oli siis ilmatessa, vaikka ilmattiin varmaankin tunnin verran ja moneen kertaan vielä puristeltiin viimeisiäkin ilmantiruja pois, vaikka vaikuttikin jo useasti, että homma oli siinä. Ilmaruuvin kauttakin tuli moneen otteeseen pelkkää nestettä paineiden noustessa.
En kiinnittänyt ollenkaan huomiota ennen vaihtoa, että minkälämpöistä ilmaa sieltä alunperin tuli, joten onko nämä nyt ihan vain omia pelkotiloja vai pitäneekö tässä vielä joku ilta ruveta jatkamaan urakkaa
Tuossa pullopatentissa on yksi idea saada täyttönestepinta selvästi normaalia ylemmäksi, jolloin mm.lämmityslaitekennon takareunaan jämähtävä pieni ilmatasku saadaan liikkeelle. Eli kyseessä on ihan sama vaikutusmekanismi kuin tuolla BMW Special Toolilla, jolloin nestepinta saadaan riittävän ylös ja puristelulla aiheutetaan se tarvittava paine. Toki tuo riittävä paine voidaan aiheuttaa myös sillä että koneen takapään annetaan keittää ja toivotaan että se vitospytyn kannas ei saa hiushalkeamaa. Ilman tuota "pullopatenttia" puristellessa järjestelmä tahtoo lisäksi imeä puristellessa ylävesiletkulta aina uutta ilmaa kieroon, joten homma voi ilman sitä kestää x3 ajan, eikä ihan täydellistä ilmausta saavuteta silloinkaan.
Jos/kun e36:n jäähdytysjärjestelmä on 100% ilmavapaa, lämpiää kabiini myös tyhjäkäynnillä.
Mul olis vesipumpun vaihto tiedossa enkä merkkihultoon raskis viedä (hinta arvio oli 200€)... Soitin sitte vakio pajalleni ja tiedustelin heidän metodeja tohon ilmaushommaan. Sanovat vetävänsä alipaineella vedet sisään eikä ikinä ole onglmia ollut. mut sanos myös et ikinä ei voi tietää vaiks ongelmia tulis :think ...
JEes eli mikä on korjaamon vastuu jos ne ilmaavat niinkun ilmaavat ja toi mun baijeri menee ja keittää sen jälkeen. onks vika mun vai kenen? kenen rahapussilla sillon hypitään...
Tietty fiksuna vois itte pullonkanssa härvätä kun saa mashiinan kotiin...
PS: Merkkihuollossa tarjottiin muovisiipistä tehdaskorjattua pumppua (arvio hinta n70€. sanovat et työhön menee 2 tuntia ja tuntivelotus 65€ ja kokonaishinta 200€)... Raumanvaraosahallista (AD). metallisiipinen pumppu 44€... plus alennukset.
sigpic
E46 2d 330 -02 EX. E36 2d 328 -97 e92 335d -07 330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm) Audi S4 -99 (324hp/497nm) Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm) Bmw 325 iA 2D -93 Bmw 325 4d -92
Tuota pullo systeemiä voi sitten hyödyntää vanhoissa m10 moottorisissa lahnoissakin, niissä ongelmana on se, että ilmausvaiheessa letkuja lypsäessä tahtoo neste karata ylivuotoletkun kautta kartanolle, tosin usein m10 moottoria ei erikseen tarvi ilmatakkaan. Toinen vaihtoehto on laittaa letkupihdeillä ylivuotoletku umpeen lypsämisen ajaksi. Tuosta pullosta on sekin hyöty että saa seurattua että milloin sitä ilmaa tulee, muilla menetelmillä se ei aina näy kovin selvästi.
PS: Merkkihuollossa tarjottiin muovisiipistä tehdaskorjattua pumppua (arvio hinta n70€. sanovat et työhön menee 2 tuntia ja tuntivelotus 65€ ja kokonaishinta 200€)... Raumanvaraosahallista (AD). metallisiipinen pumppu 44€... plus alennukset.
Siis ymmärsinkö oikein? Käytetty tehdaskorjattu muovinen vesipumppu maksaa n70€? Ihan hulluja pyytävät! Osta vaan motonetistä tai sieltä AD:lta.
Tuo vesipumpun vaihto-operaatio on kyllä sen verran helppo homma, että luota vaan itseesi ja ilmaamiskykyihisi. Tämän ohjeen mukaan pitkäjänteisesti ilmaat ja katot että lämmöt ei nouse niin homma on BUENO!
Comment