Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 rattia täristää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by Aazu View Post
    Kysästääs täällä. Eli E36 rattia täristää jarruttaessa. Mitä kovempi vauhti on, sitä enemmän täristää. Jossain alle 30km/h jarrutuksessa ei täristä ollenkaan.

    Jotenkin täristys on voimakkaampi, mitä kevyemmin painaa jarrupoljinta. Jos siis painaa kunnolla jarrua, ei täristä paljon yhtään.

    Uudet jarrupalat ja levyt vaihdoin joku 6tkm, ja sen jälkeen ei ollut täristystä havaittavissa. Vika siis ilmentynyt viimeisen tuhannen kilometrin sisällä.

    Mikä voisi olla vikana? Kaveri ehdotti renkaanlaakeria, mutta voiko se olla ? Jarrulevyt kierot?

    Kiitos ja kumarrus.
    Unohda nyt ne levyjen vaihtelut ja keskity itse ongelmaan, eli etupään välyksiin. Mikäli selkeää välystä ei nivelistä löydy, niin sitten heti vaihtoon alatukivarsien kumipuslat.

    Comment

    • Tomppa123
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1980
      • Salo

      #17
      Originally posted by Hemi View Post
      Unohda nyt ne levyjen vaihtelut ja keskity itse ongelmaan, eli etupään välyksiin. Mikäli selkeää välystä ei nivelistä löydy, niin sitten heti vaihtoon alatukivarsien kumipuslat.
      Oikeassa olit minun kohdallani E46:ssa. Levyt sillon sorvattiin niin ei tärissyt 3 kuukauteen, nyt pikku hiljaa tulee takas ja tuntuu että pahenee päivä päivältä..Ihan suoralla tielläkin ratti vatkaa hiukan ja jarruttaessa tärisyttää.
      Jotain etupään puslia ja niveliä vaan tutkimaan

      Comment

      • Tomppa123
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1980
        • Salo

        #18
        tuplat....

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #19
          E36 ja E46: Etutukivarsien takapuslat vaihtoon. Mulla oli ennen E36 ja siitä loppu vetelyt ja tärinät jarrutuksissa niiden vaihdolla. Ja ilmeni juuri siten, että kevyessä jarrutuksessa ratti väpättää ja rajummassa jarrutuksessa auto tempasee oikealle/vasemmalle. Nyt on E46 ja siinä ei vielä jarrutuksissa vetelyä ja tärinää/tutinaa/vetelyä ehtinyt pahasti alkaa tuntua mutta kun kävin väänteleen raudalla tukivarsia, niin huomasi, että ne puslat alko oleen aika loppu. Uusilla puslilla pysyy omalla kaistalla tiukoissakin jarrutuksissa vaikka ois kuin pahat urat. Väsyneet puslat päästää tukivarret liikkumaan sivusuunnassa ja sehän on sama ku kääntäs rattia. Raudalla väännellessä eturenkaat liikkuu sentin kaks.

          Puslat ei välttämättä ole edes huonon näköiset mutta ominaisuudet on kadonnu. Ekaa kertaa kun ajaa uudet puslat alla, niin eron huomaa selvästi. Varsinki E36:ssa tuntui, että koko etupää jämäköityi, ohjaustuntuma terävöityi ja tuntu niinku ois uudella autolla ajanu.
          Last edited by Ha2; 14-03-2008, 14:28.
          E61 525d LCI

          Comment

          • Laakeri
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 983
            • Rovaniemi

            #20
            Originally posted by Ha2 View Post
            E36 ja E46: Etutukivarsien takapuslat vaihtoon. Mulla oli ennen E36 ja siitä loppu vetelyt ja tärinät jarrutuksissa niiden vaihdolla. Ja ilmeni juuri siten, että kevyessä jarrutuksessa ratti väpättää ja rajummassa jarrutuksessa auto tempasee oikealle/vasemmalle. Nyt on E46 ja siinä ei vielä jarrutuksissa vetelyä ja tärinää/tutinaa/vetelyä ehtinyt pahasti alkaa tuntua mutta kun kävin väänteleen raudalla tukivarsia, niin huomasi, että ne puslat alko oleen aika loppu. Uusilla puslilla pysyy omalla kaistalla tiukoissakin jarrutuksissa vaikka ois kuin pahat urat. Väsyneet puslat päästää tukivarret liikkumaan sivusuunnassa ja sehän on sama ku kääntäs rattia. Raudalla väännellessä eturenkaat liikkuu sentin kaks.

            Puslat ei välttämättä ole edes huonon näköiset mutta ominaisuudet on kadonnu. Ekaa kertaa kun ajaa uudet puslat alla, niin eron huomaa selvästi. Varsinki E36:ssa tuntui, että koko etupää jämäköityi, ohjaustuntuma terävöityi ja tuntu niinku ois uudella autolla ajanu.
            Tuohonki paikkaan suosittelen laittamaan powerflexin uretaanipuslan, joko tavallisen tai epäkeskon. Sen jälkeen loppuu notkuminen ja uskoisin kestävän pidempään. Auto ei myöskään muutu kivireeksi vaan on edelleen mukava ajaa, ellei parempikin.

            Omassa väljän puslan huomasi siten, että tappikäännöksessä eturenkaat hankas väljällä puslalla sisälokariin, enään ei hiero.
            E34 S38B38
            E36 S50B30us hx52 ->M50B32
            2gen RAM 5.9 cummins

            Comment

            • Tomppa123
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1980
              • Salo

              #21
              Originally posted by Ha2 View Post
              E36 ja E46: Etutukivarsien takapuslat vaihtoon. Mulla oli ennen E36 ja siitä loppu vetelyt ja tärinät jarrutuksissa niiden vaihdolla. Ja ilmeni juuri siten, että kevyessä jarrutuksessa ratti väpättää ja rajummassa jarrutuksessa auto tempasee oikealle/vasemmalle. Nyt on E46 ja siinä ei vielä jarrutuksissa vetelyä ja tärinää/tutinaa/vetelyä ehtinyt pahasti alkaa tuntua mutta kun kävin väänteleen raudalla tukivarsia, niin huomasi, että ne puslat alko oleen aika loppu. Uusilla puslilla pysyy omalla kaistalla tiukoissakin jarrutuksissa vaikka ois kuin pahat urat. Väsyneet puslat päästää tukivarret liikkumaan sivusuunnassa ja sehän on sama ku kääntäs rattia. Raudalla väännellessä eturenkaat liikkuu sentin kaks.

              Puslat ei välttämättä ole edes huonon näköiset mutta ominaisuudet on kadonnu. Ekaa kertaa kun ajaa uudet puslat alla, niin eron huomaa selvästi. Varsinki E36:ssa tuntui, että koko etupää jämäköityi, ohjaustuntuma terävöityi ja tuntu niinku ois uudella autolla ajanu.

              Ok, onkos nämä vaikea vaihtaa kotona?

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #22
                Originally posted by Tomppa123 View Post
                Ok, onkos nämä vaikea vaihtaa kotona?
                Hylsysarja, höyläpenkki ja pari ruuvaria niin eiköhän niillä eväillä pitäisi onnistua. Jos pääset nosturille niin aina helpompi. Mulla meni alatukivarsien, takimmaisten puslien, kallistuksenvakaajan puslien, raidetankojen ja etujarrulevyjen sekä -palojen vaihdossa n.8h nosturilla. Olis mennyt paljon nopeamminkin mutta alatukivarret pisti hanttiin oikein tosissaan
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #23
                  E46:een pelkät takapuslat ilman nosturia tunnin pintaan. Auton keula ilmaan ja pohjan muovit ja pellit pois. Sitten puslan kannake irti (kahdella pultilla). E46:ssahan se kannatin ja pusla myydään paketissa. Pusla kannakkeineen roikkuu nyt tukivarren päässä. Mulla ei irronnut hakkaamalla eikä vetämällä, joten otin poran ja n. 6-7 mm terän ja survoin puslasta läpi koko kierroksen matkalta. Siiten lähti suurin osa pois mutta tukivarren pää ympärille jäi vielä vähä kumia ja metallinen kehä/holkki. Sen sahasin auton pituussuunnassa halki ja otin pois. Sitten vain uudet tilalle fairy liukasteena. Ja auton kasaus. Vähän sotkusta hommaa on tuo poran kanssa heiluminen, koska E46 pusla on öljytäytteinen... Mutta sillain se irtoaa nopeiten, jos on jumissa.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Aazu
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 182

                    #24
                    Kiitoksia vastauksista.

                    Jarrulevyt tosiaan ovat mallia da Biltema.

                    Pitääkin ensi viikolla alkaa noita takapuslia vaihtamaan. Mistäs noita powerflexin puslia saa hommattua?

                    Kannattaakos muita puslia samalla vaihtaa kun tuota alkaa vaihtamaan?

                    Ja varmistetaan viellä, että kyseinen pusla on tässä kuvassa nro. 5?

                    Last edited by Aazu; 14-03-2008, 17:16.

                    Comment

                    • jouskari318is
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 215
                      • Tampere

                      #25
                      tärinöitä

                      Omassa E36ssa oli myöskin hieman tutinoita ratissa, etenkin jarrutuksissa. Tärinät on täysin poissa nyt kun on uudet molemmat etutukivarret. E36een mielestäni kannattaa nuo vaihtaa kokonaan vaan uudet kun ne eivät motonetissä paljoa maksa.

                      edit: ja tukivarsien yhteydessä tietenkin vaihdettiin ne tukivarren sisemmät puslat

                      Comment

                      • goldenm
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 544

                        #26
                        Jarrulevyt tosiaan ovat mallia da Biltema.
                        Hakupaikalla ei käytännön merkitystä..
                        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                        Comment

                        • Aazu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 182

                          #27
                          Originally posted by goldenm View Post
                          Hakupaikalla ei käytännön merkitystä..
                          Totta ja tuskin levyistä kiinni onkaan.

                          Nytten kun järjellä alkaa miettimään, niin tuo takapusla tukivarressa on aika varma ehdokas vian aiheuttajaksi.

                          Comment

                          • Aazu
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 182

                            #28
                            Originally posted by Aazu View Post

                            Mistäs noita powerflexin puslia saa hommattua?

                            Ja varmistetaan viellä, että kyseinen pusla on tässä kuvassa nro. 5?

                            http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=31&fg=05
                            Kertokaas joku. Kiitoksia.

                            Comment

                            • goldenm
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 544

                              #29
                              Mistäs noita powerflexin puslia saa hommattua?
                              Esim. Us-Parts
                              Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                              Comment

                              • Ha2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1786
                                • Oulu

                                #30
                                On se se #5.
                                E61 525d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎