Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328 tehot ja vaparin vaikutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Curtis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 44
    • Turku

    E36 328 tehot ja vaparin vaikutus

    Eli erinäköisten esson baari spekulaatioiden ja vartti maili aikojen(14.791s 152km/h) jälkeen päätettiin auto käyttää rullilla totuuden selviämiseksi. Viimeinen niitti oli kun kaveri ilmoitti alle 200hv autojen olevan mopoja, saatuaan corollastaan 200,4hv. Tiedän että tästä on juttu aiemminkin ja siinä käsiteltiin vakiosuodattimen ja kartion eroja, mutta silloin jäi epäselväksi paneelin vaikutus.
    Auto käytettiin rullilla Autosähkö ja dieselhuolto Häkkinen OY:llä Turussa. Selvityksen kohde oli -95 328 cabrio 195tkm ja siinä kokeiltiin normaali suodatinta, K&N paneelia ja sit viel kokonaan ilman, eli ilmanputsarikotelo poissa.

    Vakiosuodatin:
    148,5 kW(201,96hv) 5280 1/min
    283,7 Nm 4520 1/min

    K&N paneeli:
    148,4 kW(201,82hv) 5320 1/min
    285,2 Nm 4410 1/min

    Ilman ilmanputsari koteloa:
    153,9 kW(209,30hv) 5290 1/min
    289,4 Nm 4530 1/min

    Eli tulokseksi tuli että auton tehot tallella ja vaparin "hyöty" -0,1 kW ja +1,5 Nm. Mutta käyrää kun kattoo niin toi huippu vääntö K&N:llä joka on vakiota 1.5 Nm on ainut kohta mis se on vakioo parempi, kun pahimmillaan uupuu noin 20 Nm noin 3000 1/min kohdal ja muuten kokoajan tappiol välil 1500-4000 1/min. Tehossa se on huonompi välil 1500-3500 1/min.

    Sitten jos vertaa vakioputsaril ja ilman koteloo otettui mittauksii niin vakio on hiukan parempi välil 1500-2500 1/min niin tehossa kuin väänössäkin.

    Vielä jäi jäljelle kiistelty penkkien ero Häkkisen ja Sporttiauton välillä. Mutta ero saadaan selville kun kokeillaan uudelleen BTCF:n penkki päivillä Sporttiautossa elokuun lopulla.

    Eli eikö se K&N sittenkään anna hullua tehon lisäystä vaikka kuin luvataan
    E61 535d
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    #2
    Ois tarkoitus tehdä just vastaava testi omalle E36 328i:lle siellä sporttiauton penkkipäivillä!

    Comment

    • Curtis
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 44
      • Turku

      #3
      Sittenhän voidaan varmaan kilpaa viskoo niit lepikkoon siellä...
      E61 535d

      Comment

      • mika68
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1966
        • ......

        #4
        Originally posted by Curtis
        Sittenhän voidaan varmaan kilpaa viskoo niit lepikkoon siellä...
        Näin tehdään ;=)

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Ja olikos se orggissuodatin myöskin puhdas/uusi?

          Comment

          • Curtis
            Bimmer Rookie
            • Apr 2006
            • 44
            • Turku

            #6
            No ei se uusi ollut, mutta niin puhdas vielä että en usko sen vaikuttavan asiaan.
            E61 535d

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              No joo, kyllä itse väittäis, että kun 20 tkm vetelee kesällä (pölyä) suodattimella, niin huomaa persdynolla kun vaihtaa uuteen...

              Eli teillä ei ollut tietoa kuinka paljon ajettu suodatin?
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #8
                Hommatkaapa jostain vielä M50B25:n imusarja ja modatkaa se bolt on-kuntoon dynopäiville. Saatas samalla mustaa valkoiselle imusarjan muutokselle.
                xdrive

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #9
                  Originally posted by Jaksu
                  Hommatkaapa jostain vielä M50B25:n imusarja ja modatkaa se bolt on-kuntoon dynopäiville. Saatas samalla mustaa valkoiselle imusarjan muutokselle.
                  Kyllä siitä pitäis olla värillistä valkoisella jo. Jokin ulkomainen projekti, pitäis löyty haulla.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #10
                    Nämäpä tulokset olikin odotettavissa. Mukava kun näillekin sivuille saadaan välillä FAKTATIETOA eikä essonbaari höpöttelyä. Itse olen hankkinut jokaiseen autoon uuden vakiomallin suodattimen ja ollut tyytyväinen toimintaan. Antaa muiden viritellä niitä "vapaavirtaussuodattimia" autoihinsa..
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6746
                      • PK-seutu

                      #11
                      Originally posted by Jaksu
                      Hommatkaapa jostain vielä M50B25:n imusarja ja modatkaa se bolt on-kuntoon dynopäiville. Saatas samalla mustaa valkoiselle imusarjan muutokselle.
                      Omassa on M50B25 imusarja ja olen menossa tuonne BTCF:n dynopäiville. Tosin mukana menossa on myös paneeliviltteri ja putkistoa. (Eli tod. näk. vähemmän, mitä pelkällä imusarjalla? )
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Curtis
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2006
                        • 44
                        • Turku

                        #12
                        Siis sil filtteril oli takanaan vajaa 10tkm(siis vakiolla, K&N just putsattu ja öljytty), mut voishan sitä sit sporttiautos tehdä vaik testin mitä vaikuttaa kun laittaa uuden vakion ton vanhan tilalle. Siis jos vaan aika siellä antaa myöden.
                        E61 535d

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Veikkaan että uudella vakiosodattimella olisit kuitenkin saanut 2-5hv enemmän, jolloin yhtälö olisi "virisuodattimen" näkökulmasta olisi ollut vielä lohduttomampi?

                          Comment

                          • tumppu86
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 900
                            • E-pohjanmaa

                            #14
                            On ollu puhetta, että vapaavirtaus putsaria käytettäessä moottori lämmittää imuilmaa. Mites sitten ajon aikana? Vaikuttaako ajoviima mitään?

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6746
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by tumppu86
                              On ollu puhetta, että vapaavirtaus putsaria käytettäessä moottori lämmittää imuilmaa. Mites sitten ajon aikana? Vaikuttaako ajoviima mitään?
                              Vaikuttaa ja paljon, mutta silti sitä lämmintä pukkaa, ellei ole eristetty filsu.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎