ehkä 20s. Tuli huomattua tuo kun pari kertaa laitoin virrat päälle, laitoin mankan etupaneelin paikoilleen ja sitten vasta starttasin.
Ja siis tuo oma yksilö ei kyllä muutenkaan naputtele, kuin satunnaisesti sen normaalin muutaman sekunnin startissa niinkuin kuuluukin, mutta kun tuolla lailla sen saa joskus kokonaan pois.
kerkeiskö akun jännite pudota sen verran, että ei pyöräytä starttia niin äkäsesti
Jos koneesa on vanos, voiko sen toimimattomuus tyhjäkäynnillä
aiheuttaa hydr. nostimien kovemman napsutuksen?
Jos vanossolenoidin sähköinen ohjaus toimii, miten voi säädön toiminnan
testata eli että solenoidi tosiaankin vetää tai että öljynvirtaus/paine on
riittävä säätömekanismille vai onko itse mekaaninen säätäjä rikki?
Omassa koneessa M52B28 vanossolenoidin piuhan irroittaminen ei tunnu
vaikuttavan tyhjäkäyntiin (käyntiääni pysyy samanlaisena).
Eilen räpläsin asentotunnistimien ja solenoidin liittimiä, mikä tuntui vaikuttavan
napsutukseen.
eli kannetaan nytten oma korsi vielä kekoon ja ihmetellään mikä autossa voi naputtaa eikä ole mikään normaali venttiilien naputus mitä olen kuullut vaan pitää "plop plop" kuulosta ääntä 2 pytyn tietämiltä tai mistä lie pitääkin. Motor flush käsittelyn tein juuri jos olisi auttanut jotain mutta ei eli naputtaa kylmänä sekä lämpösenä. Sitten mielenkiintoinen seikka eli kun lähtee ajamaan naputus häviää tyystin ja on sen verran kova naputus että tyhjäkäynnillä kuuluu sisään asti. Villejä veikkauksia olen kuullut taholta jos toiselta että voisi olla nostimet,nokat,vanos mutta ken tietää ennen kuin räjäyttää kannen ja tutkii.
eli kannetaan nytten oma korsi vielä kekoon ja ihmetellään mikä autossa voi naputtaa eikä ole mikään normaali venttiilien naputus mitä olen kuullut vaan pitää "plop plop" kuulosta ääntä 2 pytyn tietämiltä tai mistä lie pitääkin. Motor flush käsittelyn tein juuri jos olisi auttanut jotain mutta ei eli naputtaa kylmänä sekä lämpösenä. Sitten mielenkiintoinen seikka eli kun lähtee ajamaan naputus häviää tyystin ja on sen verran kova naputus että tyhjäkäynnillä kuuluu sisään asti. Villejä veikkauksia olen kuullut taholta jos toiselta että voisi olla nostimet,nokat,vanos mutta ken tietää ennen kuin räjäyttää kannen ja tutkii.
Otetaan nyt ihan peruskysymys: kai sytytystulpat on kireällä? On muutama Bemari tullut nähtyä, jossa tulpat on vaihdettu lämpöseen koneeseen ja sitten lämpölaajenemiset ovat löysänneet tulpat.
Otetaan nyt ihan peruskysymys: kai sytytystulpat on kireällä? On muutama Bemari tullut nähtyä, jossa tulpat on vaihdettu lämpöseen koneeseen ja sitten lämpölaajenemiset ovat löysänneet tulpat.
Pitäisi olla kireällä koska on tullut vaihdeltua tulppia tuon "naputuksen" aikana eikä se ääntä ole sen kummemmin muuttanut. Aivan ihmeissään on saanut olla tuon naputuksen kanssa viime keväästä asti
Halvin korjaus kyseenomaiseen naputukseen on hakea 8:lla eurolla varaosaliikkeestä hydr.venttiilinnostajien lisäainetta, hävii muuten naputukset kokonaan.. sellanen 2dl peltipurkki, merkkiä en nyt tähän hätään muista.. Vanhassa E30:sessä naputti niin paljon ettei pystyny keskittymään edes.. Kyllä se 90% siitä äänestä hävis sillä aineella..
oma 525ix, m50b25 nakuttelee, lämpimänä enemmän kuin kylmänä. Öljyn vaihdolla ei vaikutusta asiaan. Koneella ajettu n. 210tkm. Nostimien vaihto kuulostaa ihanan kalliilta lystiltä.
M52 koneessa kuollut nokka-akselin asentoanturi voi aiheuttaa aika kovaa kalkatusta, tästä kokemusta. Ilmenee siten ettei osaa säätää vanosta järkevästi joka sitten ääntää. Kyseisessä koneessa tuli vikakoodi anturista ja kulutus oli 10litran paremmalla puolella (2.8). Anturi tuli mitattua myös ihan yleismittarilla ja resistanssi oli aivan väärä.
=> Anturi vaihdettiin ja kulutus tippu sinne 7-8litraan ja ääni hävisi kokonaan, myös tehot palasi.
Ja itse vanos yksikkö näissä saattaa rupee ääntämään mutta se kuulostaa usein enemmän rallatukselta mikä muuttuu kierrosten mukaan eikä häviä vaikka kierroksia nostaa. Tähän vaivaan on onneksi helppo lääke, tiivisteiden vaihto joita saa beisan systemsiltä. Eli vanhat tiivisteet eivät pidä painetta ja vanos säätö liikkuu epämääräisesti.
Asiasta kukkalaatikkoon, onko kukaan elvyttänyt kansirempan yhteydessä nostimia? Miten saa parhaiten paskat pois? Ajattelin eka laittaa likoomaan ihan uuteen öljyyn mutta kannattaako tuosta nostimen reiästä suihkia vaikka jarrukliineriä vai onko mahdollista että se tuhoaa sisäisiä tiivisteitä tai irrottaa paskaknöölejä mitkä eivät kuitenkaan tule ulos nostimesta? Vai kannattaako pistää killumaan kokonaan esim. jarrukliineriin? Eli kokemuksia millä puhdistaa irtonaiset nostimet?
Asiasta kukkalaatikkoon, onko kukaan elvyttänyt kansirempan yhteydessä nostimia? Miten saa parhaiten paskat pois? Ajattelin eka laittaa likoomaan ihan uuteen öljyyn mutta kannattaako tuosta nostimen reiästä suihkia vaikka jarrukliineriä vai onko mahdollista että se tuhoaa sisäisiä tiivisteitä tai irrottaa paskaknöölejä mitkä eivät kuitenkaan tule ulos nostimesta? Vai kannattaako pistää killumaan kokonaan esim. jarrukliineriin? Eli kokemuksia millä puhdistaa irtonaiset nostimet?
Päiväksi/pariksi lillumaan automaattilaatikkoöljyyn ja painelua.
Vanhoista nostimista saa kätevästi vanhat öljyt ja paskat pois lämmittämällä nostinta kuumailmapuhaltimella ja samalla puristaa vuorotellen kasaan ja löysää välillä (pumppaa) nostinta liimapuristimella tai sopivien puupalojen välissä ruuvipenkissä, nostimen öljyreikä alaspäin. Itse kävin oman kiulun 24 nostinta noin läpi ja tuli likaset öljyt ulos. Tietty tuo tyhjennys piti tehdä muutenkin kun kansi remontti oli ja muutamaan venttiiliin tuli uudet pinnat ja seetirenkaat.
vai kerkeiskö pumppu pyörähtää sen verran että nostaa vähän paineita
Kyllä se kerkee melko nopsaan ruikata sitä öljyä. Startti kuitenki pyörittää sen 100-200 kierrosta? Ainakin omassa m50 sammuu jopa öljyvalo jos kämmentää eikä starttaiskaa.
Eli siis koneena on m50b25 joka nakutus kuuluu sisälle asti millä tahansa kierroksilla. Pahin ääni on kun ajaa motaria 100-120 ja moottori jarrutuksessa. Voiko oireet siis olla samat kun m52 mistä täällä paljon on puhetta ollut? Tiedän ettei koneissa muuten juuri eroavaisuuksia pitäisi olla muualla kun lohkossa, mutta parempi kai kysyä viisaammilta neuvoa ennen, kuin ruveta hosumaan asian kanssa..:think
Itellä kans M52 pikkusen nalkuttaa käyntiin lyödessä kylmänä. Mut ei se oo niin häirinny, loppuu sekunnissa ja moottorin toiminta on tasaista ja tehoakin on.
Kuluneista nostajistahan tuo suoraan johtuu. Eikä sitä vippaskonsteilla "korjata". Toki erilaiset lisäaineet ja eri viskositeetin öljyn käyttäminen voi parantaa tai joissain tapauksissa poistaa asian.
Tuosta pelkän kylmäkäynnistyksen rallatuksesta ei siis kannata niin huolestua, mutta jos esim. rankemman rata-ajon jälkeen todella kuumilla öljyillä kuuluu huolestuttavaa naputusta, niin sitten tekisin jo jotain radikaalimpaa. Tämä jää itselläkin nähtäväksi kesällä...
Tiedän kyllä että pieni nakutus kuuluu asiaan kutosissa ja hieman kovempikin käynnistäessä mutta niin kun jo aikasemmin mainittin niin nakutus ei lopu missään kohtaa.
Aikasemmissa viesteissä luki että vois kovempi nakutus johtua nokka-akselin asentotunnistimesta, mutta en ole sitä viellä päässyt tarkastelemaan kun joulu lomatkin koulusta alko.. Kuulostais kyllä ihan järkevältä selitykseltä. Toinen mitä olen miettinyt on että vanoksen ajotus olis sekasin kun on tehojakin vähemmän kuin ennen.
Vielä tarkentaakseni oon just muutama viikko sitten saanut koneen takaisin kasaan ja keulille, mutta nakutus se ei suostu lakkaamaan vaikka jakokin on tarkastettu ajotustappien ja muiden rensseleiden kera.
Siis jos jollain olisi antaa muutakin kun itsestään selvyyksiä niin olisin kiitollinen!
No hard feelings ja kiitos kuitenkin kun yritit selventää
Comment