Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E36 M3 ympärivuotisessa käytössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 518i 86
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 126

    #31
    Suotta epäröit. Auto alle vaan ja menoksi. Kyllä ämmällä on yhtä mahdollista ajaa talvella kuin muillakin autoilla.

    Comment

    • SledgeHammer82
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1651
      • Pk-seutu

      #32
      Originally posted by Mr. Zetor View Post
      ...mutta toisaalta sitten kun mennään 200:n paremmalle puolelle, ei ainakaan tavallisilla 500-sarjan vakiovehkeillä tee yhtään mitään.
      ...mutta toisaalta 200 paremmalla puolin vakio-e34:kin on todella paljon tukevampi ja vakaampi ajaa kuin vakio-e36. Mutkatiellä taas sitten e36 on dynaamisempi peli, mutta nimenomaan autobaanavauhdeissa aika onneton rimpula. Ainakin ne e36, joita olen ajanut ovat olleet aika rauhattomia noissa vauhdeissa, etenkin epätasaisuuksissa auto vaihtaa herkästi suuntaa eikä isompien bemareiden juna-fiilistä pääse syntymään. Tosin e36 m3:lla en ole 200+ vauhteja ajanut...

      Comment

      • Mr. Zetor
        BTCF Member
        • Oct 2005
        • 273
        • Lempäälä, Hell (summer home)

        #33
        Originally posted by SledgeHammer82 View Post
        ...mutta toisaalta 200 paremmalla puolin vakio-e34:kin on todella paljon tukevampi ja vakaampi ajaa kuin vakio-e36. Mutkatiellä taas sitten e36 on dynaamisempi peli, mutta nimenomaan autobaanavauhdeissa aika onneton rimpula. Ainakin ne e36, joita olen ajanut ovat olleet aika rauhattomia noissa vauhdeissa, etenkin epätasaisuuksissa auto vaihtaa herkästi suuntaa eikä isompien bemareiden juna-fiilistä pääse syntymään. Tosin e36 m3:lla en ole 200+ vauhteja ajanut...
        itellä ainoa 300-sarjalainen mitä olen ajanut on juurikin E36 M3 ja sillä reilu 200km/h matkanopeus saksan autobahnalla (jotka siis on keskimäärin huomattavasti suomalaisia motareita kimurantimpia ja heittoisempia) ei tunnu kertakaikkiaan missään. uusilla 500-sarjalaisilla taas kaasua pitää nostaa kurveissa ja auto velloo lähes holtittomasti jos mutkassa on vähänkin töyssyjä. varsinkin entisen itäsaksan puolella ainoa keino ajaa lujaa ja samalla suht turvallisesti on säätää GPS ~500 metriin ja sen perusteella varautua tiukkoihin mutkiin...
        too much hassel, too little hoff...

        Comment

        • tagagummi
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 156
          • kännykkä town

          #34
          Vai epäillään pärjäämistä e36 ämmäläisellä talvella. Tääkin on taas sillai et mihin vertaa, min pärjään ilman mitään hiekkasäkkejä E30:lla ilman lukkoperää, naapurin isännällä on E36 -93 3,0 ämmä, ja aika surkeillakin kitkoilla on pärjätty tsiljoona kertaa paremmin kuin tuolla mun E30:lla.
          Oma mielipide on jotta jos suomen nykytalvi tuntuu ylivoimaiselta vaikka alla E36 M, niin eiköhän muutamat ajo-opetustunnit olis poikaa, tai vaihtaa kokonaan harrastusta, väärä tilannenopeus on ajovirhe!
          Viimex about kuukausi sitten ajoin ämmäläisellä, ja kyllä veti taas hymyn korviin, nopeutta voi olla ison joukon toist joukkoo ja reilumminkin, eikä se mihinkään heilu / vaella. Mut mä olenkin tottunu E30:sen ajo-omituisuuksiin, en ämmän ajo-ominaisuuksiin.

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11684
            • Kouvola

            #35
            Kyllähän se varmasti on niin, että heität 125kg painoja sinne takakonttiin, niin pito varsinkin nastarenkailla paranee huomattavasti, kun niille tulee enemmän painetta. MUTTA kyllä jokainen tietää, miten sen auton ajettavuus muuttuu, kun takapenkillä on vaikkapa kaksi aikuista istumassa! Jos auto on suunniteltu lähelle 50/50 painojakaumaan niin noi hiekkasäkit kyllä onnistuu sekoittamaan balanssin totaalisen ja etupyörien pito vastaavasti heikkenee. Eli pito paranee ja ajettavuus heikkenee.

            Kyllähän toi on jo moneen kertaan todettu, että hyvät talvirenkaat ja lukkoperä, niin ajo maittaa talvellakin ja lämmöstä ei kyllä ole ollut koskaan puutetta kyseisen merkin autoilla. Ainoita asioita, ehkä mitä miettisin on, että raaskiiko sitä ämmää täräyttää talvipakkasella tulille

            Kuitenkin moottori kuluu talvella huomattavasti enemmän ja kylmäkäynnistyksiä tulee varsin paljon, kun sitä tolppaa ei aina ole siinä vieressä. Hevosia karkaa helposti laitumelle...

            Comment

            • 10+
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2084
              • Nivala

              #36
              Originally posted by mikalkai View Post
              No itse asiassa tuossa kyseinen pirssi on mitä olen katsellut:



              Ja nyt jos joku hakee sen mun nokan eestä niin pistän lihoiksi ja myyn mustilaisille!

              -Mika K
              Mikset laita 3.2 M3? Toi ilmastoinnin puute TODELLA iso miinus. Ja toiseksi, ostaisin sinuna uudemman.
              E39 M5 -00

              Ex E60 530Da M-Sport -04
              Ex E39 M5 -00
              Ex E39 M5 -00 Individual
              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
              Ex E36 3.0 M3 -93
              Ex E36 2.5 Cabrio -94
              Ex E36 3.2 M3 -97
              Ex E36 2.5 Coupe -93

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15242
                • Ajamisen Iloa

                #37
                edit: ei jaksa alottaa mitään typerää sotaa...
                Last edited by Remotion; 19-12-2006, 10:52.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Mr. Zetor
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 273
                  • Lempäälä, Hell (summer home)

                  #38
                  Originally posted by tagagummi View Post
                  Vai epäillään pärjäämistä e36 ämmäläisellä talvella. Tääkin on taas sillai et mihin vertaa, min pärjään ilman mitään hiekkasäkkejä E30:lla ilman lukkoperää, naapurin isännällä on E36 -93 3,0 ämmä, ja aika surkeillakin kitkoilla on pärjätty tsiljoona kertaa paremmin kuin tuolla mun E30:lla.
                  Oma mielipide on jotta jos suomen nykytalvi tuntuu ylivoimaiselta vaikka alla E36 M, niin eiköhän muutamat ajo-opetustunnit olis poikaa, tai vaihtaa kokonaan harrastusta, väärä tilannenopeus on ajovirhe!
                  Viimex about kuukausi sitten ajoin ämmäläisellä, ja kyllä veti taas hymyn korviin, nopeutta voi olla ison joukon toist joukkoo ja reilumminkin, eikä se mihinkään heilu / vaella. Mut mä olenkin tottunu E30:sen ajo-omituisuuksiin, en ämmän ajo-ominaisuuksiin.
                  ei kai tässä kukaan ole sanonut etteikö E36 M3.2:lla _pärjäisi_ talvella. kyse on vaan siitä millä tyylillä ajaa. ite en ainakaan suostu mihinkään mummoköröttelyyn edes talvella ja etuvetoisiin tottuneena laitoin soraa konttiin kun halusin perän luisuttelut vähän vähemmälle. ainakaan näillä seuduilla / liikennemäärillä ei ole varaa siihen että ensin siirtyisi vastaantulijan kaistalle ja vasta sitten painaisi kaasua. ja motarilla taas ei oikein tunnu turvalliselta kun normaalinopeudessa vetää tallan pohjaan ja takapyörät alkaa sutia... sitäpaitsi ajosta kun 70-80% on kaupunkiajoa, on paikaltaanlähdöllä yllättävän paljon merkitystä ja ainakin itseäni vituttaa kun auto tyhjällä kontilla ei lähde valoista mihinkään.

                  kaipa sitä pitäisi tosiaan radalle päästä katsomaan kuka niitä ajo-opetustunteja tarvitsee ja kuka ei...
                  too much hassel, too little hoff...

                  Comment

                  • mikalkai
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 308
                    • Oulu

                    #39
                    Juu kyllä tuo pienen tuumailun jälkeen on kyllä kallis. Kyllähän sellainen 3.2 M3:n kelpais ja myös uudempikin mutta se kaipaa lisää valuuttaa ja sitä ei hirveästi ole

                    Lähinnä budjetti on siinä 14-17te paikkeilla. Toki jos tuohon hintaan uudemman 3.2:n saa niin pistäkää vain linkkejä.

                    -Mika K
                    Ajossa:
                    E39 530i Touring M-Sport

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6936
                      • N/A

                      #40
                      Originally posted by Mr. Zetor View Post
                      juu, soraa voi tosiaan käyttää myös hiekoitukseen. tietysti hesan pellet ei tule varmaan koskaan elämässään moista tarvitsemaan kun tien pinta on liukas / sohjoinen max 3 kertaa vuodessa. kaikilla vaan ajokelit / tiet ei ole aina loistokunnossa...
                      Max 3 kertaa vuodessa? Oliko se Helsinki nyt pohjoisessa vai etelässä? Öö.

                      :think

                      Jäisi kyllä multakin sorasäkit laittamatta auton taakse. Vikaahan siellä jossain on jossei muuten niin vakaa auto pysy tiellä. Vai vikaa ratin ja penkin välissä?


                      // chorrus (Antti O:n koneelta)

                      Comment

                      • Mr. Zetor
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 273
                        • Lempäälä, Hell (summer home)

                        #41
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Max 3 kertaa vuodessa? Oliko se Helsinki nyt pohjoisessa vai etelässä? Öö.

                        :think
                        etelässä. en vielä tähän päivään mennessä ole kertaakaan nähnyt hesassa kunnon talvikeliä, aina vaan helvetinmoinen märkä ja kylmä merituuli ja tiet hyvin aurattu / liikenteen putsaamat.

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Jäisi kyllä multakin sorasäkit laittamatta auton taakse. Vikaahan siellä jossain on jossei muuten niin vakaa auto pysy tiellä. Vai vikaa ratin ja penkin välissä?
                        on se nyt ihme ettei tämä meinaa mennä jakeluun. ensinnäkin, jos painoa laittaa taka-akselin päälle (takakontin etureunaan), takapyörien pito paranee. etupyörät eivät nouse ilmaan eikä niiden pito heikkene. opetelkaa edes fysiikan perusteet ennenkuin alatte täällä mutujanne jauhaa...

                        ja mitä tulee kuskin ajotaitoihin, laittakaa vikinänne vaikka suoraan mulle privana (tai mieluummin saman tien /dev/nulliin), alkaa tää amisviiksi-uhoaminen mennä jo senverran väsyneeksi offtopikiksi ettei mitään määrää. ts. jos ei ole esittää E36 M3 ilman painoa/painon kanssa -vertailuihin perustuvaa empiiristä dataa (tai edes persetuntuma-mutua), kannaisi ehkä näppiksen sijaan keskittyä jonkin ihan muun hiflailuun. jos sensijaan joku sattuu näille seuduille vastaavalla autolla eksymään, tulen kyllä mielelläni mukaan testaamaan esim. minkälainen ero kiihtyvyydessä oikeasti on lastin kanssa/ilman. itsenikin tämä kiinnostaisi koska en ole todellakaan jaksanut yksin mitään aikoja kellotella eli referenssinä on ainoastaan persetuntuma joka sanoo että sutiminen on huomattavasti vähentynyt.
                        too much hassel, too little hoff...

                        Comment

                        • Juza
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 275
                          • Washington D.C.

                          #42
                          Originally posted by Mr. Zetor View Post
                          niinpä. mutta minkäs teet, ilmeisesti vielä 80-luvulla nahkahousumaan insinööreillä ei hirveästi skandinavian talviajo-olosuhteet painaneet vaakakupissa kun E36 M3:a suunniteltiin. tosin tuskinpa E46 M3:kaan on parhaimmillaan talvikeleillä suomen moottoriteillä ajettaessa. 500-sarjan autot ja erityisesti 700-sarjan laivat onkin sitten ihan eri maata, jopa suomen motareilla ajo on varsin vaivatonta ja suoralla tiellä tuntuma asphalttoon luottamusta herättävä. mutta toisaalta sitten kun mennään 200:n paremmalle puolelle, ei ainakaan tavallisilla 500-sarjan vakiovehkeillä tee yhtään mitään.
                          Vähän offtopikkia, mutta kyllä tuo E46 M3 on itseasiassa erittäin hyvä myös talvikelillä. Edelliseen 540i:hin verrattuna vakaampi ja myös etenemiskyky tuntuu paremmalle, liekkö kehittyneemmän ajonhallintajärjestelmän myötä. Ainoa mitä joutuu tietysti varomaan on tuo auton mataluus josta joku ehtikin jo mainita, mutta tämähän ei ole yksinomaan M:n ongelma vaan minkä tahansa matalan auton!
                          2024 X7 xDrive40i M Sport
                          2011 E93 335i M Sport
                          1998 E39 528i
                          2003 Boxster

                          Comment

                          • jnj
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 70
                            • Jkl

                            #43
                            Itekin äMMää käyttöautoksi harkinnut. Onkos näissä kaikissa luistonesto, kun vaimonkin pitäs sillä talvet pärjätä. ESP:kin löytynee jostain?

                            JJ

                            Comment

                            • Susi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 473
                              • Kuopio, Suomi

                              #44
                              Originally posted by jnj View Post
                              Itekin äMMää käyttöautoksi harkinnut. Onkos näissä kaikissa luistonesto, kun vaimonkin pitäs sillä talvet pärjätä. ESP:kin löytynee jostain?

                              JJ
                              E36 M3:ssa, sekä 3.0:ssa että 3.2:ssa, ei ole minkäänlaista sutimisenestoa tai ESP:tä, autosta löytyy ainoastaan lukkoperä.

                              E46 M3:ssa on tietääkseni DSC eli sekä sutimisenesto että ESP.

                              Comment

                              • Susi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 473
                                • Kuopio, Suomi

                                #45
                                Sen verran vielä pitää lisätä, että hyvin olen näillä leveysasteilla pärjännyt autolla, vaikken mitään painoa ole takakontissa käyttänytkään. Tosin erittäin hyvät talvirenkaat ovat osaltaan auttaneet.

                                Omalla pelillä on ajanut tähän mennessä talvikelillä niin parempi puolisko kuin hänen äitinsäkin, joten kyllä ämmällä talvella pärjää. Mutta päätienopeuksissa ei edes nelosella kannata harkita kaasupolkimen pohjaan painamista, ellei tie ole täysin kuivaa asfalttia.

                                Maltti on valttia ämmänkin puikoissa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎