Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E36 M3 ympärivuotisessa käytössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikalkai
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 308
    • Oulu

    Bmw E36 M3 ympärivuotisessa käytössä

    Moi,

    Semmoista vain tuossa kyselisin, että onko jollain kyseistä autoa ollut ihan ympärivuotisessa käytössä? Lähinnä vaan kiinnostaa tietää miten talvella toimii, rikkooko paikkoja, onko lämmin jne. Itsellä on autot aina ympärivuotisessa käytössä, joten jos tuolla E36 M3:lla ei talvella tee mitään niin jätän sen suosiolla ostamatta.

    Viat tuossa kävinkin juuri läpi, eli kannattaa varmistaa, että vanos toimii ja kone on kunnossa. Kävin yhtä coupea katsomassa johon oli remontti tehty ilmeisesti vanos vian takia. Venttiilit ja laakeri oli vaihdettu, joten ilmeisesti ei huolta, että samaa vikaa ilmenee enään. Oma ajo tyyli on rauhallinen ja varsinkin kylmällä koneella.

    Pistäkää kommentteja tuosta talvikäytöstä jos jollain kyseinen auto on talvisin ajossa.

    -Mika K
    Ajossa:
    E39 530i Touring M-Sport
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10027
    • KVLA

    #2
    Itsellä on kolmas talvi aluillaan.Eikä mitään ongelmia ole ollut.Muistaa vaan etuhuulta varoa kinoksissa.Lukkoperä helpottaa ajamista "vakioon" verrattuna.

    Moottorin lämmitintä kannattaa mielestäni käyttää mahdollisimman paljon,etenkin jos talvellakin pitää M-suositellut 10W60 öljyt.Ja kylmää konetta ei todellakaan saa rasittaa/kierrättää.Öljyjenkin pitää olla siis riittävän lämpöiset jos on tarvetta vedättelyille.

    Kajuutta on minulle ainakin ollut riittävän lämmin.Joskus kuulee juttua siitä,että voimaa on likaa talviautoksi,mutta eikös se kaasujalka ole se säännöstelijä tuossakin.Ei ainakaan minulta ole lapasesta liian voiman vuoksi vielä penkalle hypännyt.Kaasua pidon mukaan.

    Kokonaisuudessaan mielestäni parempi "talviauto",kuin ilman minkäänlaista perän lukkoa tai luistonestoa varustettu E36:n.

    Tosin omani on 4D sedan,joten noita ikkunaongelmiakaan ei ole ollut,kuten (kaikissa) Coupe-malleissa voi esiintyä.
    Last edited by Heguli 31; 17-12-2006, 16:22.

    Comment

    • mikalkai
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 308
      • Oulu

      #3
      Juu samaa mieltä olen itsekkin tuosta voimasta. Paras luistoneston on kaasujalka, ei mikään muu. Pitää kyllä harkita tuon coupen hankkimista, sen verran hyvässä kunnossa se oli. Säädettävällä alustalla, sähkönsininen Ainut huono puoli oli, että ilmastointia ei autossa ollut. Onkohan tuollainen kuinka kallis jälkikäteen asentaa? Varmaan menee sinne 2000e hujakoille luulisin.

      -Mika K
      Ajossa:
      E39 530i Touring M-Sport

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #4
        Semmoinen tuli vielä mieleen, että meneekö tuohon 15" vanteet paikalleen? Löytyy moiset talvikumilla valmiina, vai pitääkö hankkia isommat vanteet esim jarrulevyjen takia tms.? Muuten taitaa käydä ihan perus E36 vanteet alle?

        -Mika K
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • aaronp
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 908
          • Pirkanmaa

          #5
          jälkiasennettu ilmastointi maksaa noin 1500ekee töineen....

          Comment

          • jarci
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 783
            • Sawo

            #6
            Originally posted by mikalkai View Post
            Semmoinen tuli vielä mieleen, että meneekö tuohon 15" vanteet paikalleen? Löytyy moiset talvikumilla valmiina, vai pitääkö hankkia isommat vanteet esim jarrulevyjen takia tms.? Muuten taitaa käydä ihan perus E36 vanteet alle?

            -Mika K
            ei mene 15".. oltava 17".
            Nykyisin mennään X3 E83

            Comment

            • mikalkai
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 308
              • Oulu

              #7
              Näin hieman arvelinkin noista vainteista. Kiitoksia vastauksista! Pitää tässä hieman tingata, koska talvirenkaita ei ole sekä lohkolämppäri uupuu

              -Mika K
              Ajossa:
              E39 530i Touring M-Sport

              Comment

              • Henry
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 744
                • Kannus

                #8
                Hieman ohi aiheesta, mutta eikö muka M3:sessa ole jo vakiona ilmastointi :think
                Mercedes-Benz cls 350
                530DA E60
                Ex:
                Audi A6 2.7 biturbo quattro
                523IA E39
                520 E34 2Kpl
                535 E34

                Comment

                • Mr. Zetor
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 273
                  • Lempäälä, Hell (summer home)

                  #9
                  itellä nyt toinen talvi menossa -97 coupella. vuosi sitten spinnasin kaiteeseen kun teho / takaveto / perän keveys pääsi _hieman_ yllättämään... puolustuksena sanottakoon että kortti oli ollut just 4kk kuivumassa eli ajoin ensimmäistä kertaa talvikeleillä ja auto oli ensimmäinen takavetoinen millä olen koskaan ajanut. perä siis lähti irti kun vaihdoin kaistaa (kaistojen välissä oli sohjoa), oli vaan kova tarve päästä äkkiä ohi kun olin juuri pesettänyt auton enkä halunnut sen likaantuvan edellämenevän pärskeistä... eli siis kyllä noi tehot vaativat kuitenkin keskimääräistä enemmän varovaisuutta. ite laitoin 5kpl 25 kilon sorasäkkejä takakonttiin kolarin jälkeen, nyt auto on _paljon_ paremman tuntuinen. ennen esim. motarilla 225/45-nastoilla paahtaessa tuntui koko ajan että perä vetää jotain ihan omaa camel-boots -juttuaan (kulkee omia polkujaan ).

                  niinkuin tossa joku jo sanoikin, koneen pitää antaa lämmitä kunnolla ennen rääsimistä. tämä ei sinänsä ole mikään uusi juttu tai ongelma. pyörien kanssa on jo tottunut siihen että korkeaviritteiset koneet vaan on eri maata kuin jotkut laiskat kauppakassit...

                  lämpöjen kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia. ja mulla ei siis ole lohkoa tai sisätilapiuhaa. samaten lasit ovat olleet _täysin_ ongelmattomat. itse asiassa tämä on mun ensimmäinen auto jolla lasit eivät ole vielä jäätyneet tiivisteisiin kiinni. tosin tämä kärry on lähestulkoon aina katoksessa. eniwei, silikonisprayllä luulisi jäätymisen välttävän vaikka autoa aina välillä pesettäisikin.

                  kuten sanottu, etulippa ui aika syvällä ja silloin tällöin pitää pysäyttää ja käydä lumipaakkuja (lumiauran kasaamia valleja tms.) potkimassa pois ennenkuin kehtaa ajaa yli. joku pieni lapio varmaan olisi hyvä hankinta. mutta turha kai tässä on stipuloida, ite kun normaalisti muistan vasta about elokuussa viedä lumiharjat autosta pois eli lienee melko turha edes haaveilla siitä että vihdoinkin älyäisi ajoissa talvivarusteita hommata...
                  too much hassel, too little hoff...

                  Comment

                  • mikalkai
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 308
                    • Oulu

                    #10
                    Tuossakin oli kyllä tuo alalippa suht matalalla, joten pitää sitä varoa. Tuosta ilmastoinnista en osaa sanoa mutta tuossa mallissa sitä ei jostain syystä ole. Kyllä se ihan alkuperäinen M3 on vm -93. Tai tosin jos todellakin kaikissa ilmastointi pitäisi olla niin täytyy sitten vielä oikeasti varmistaa että kyseessä ei ole mikään "oma rakenteinen" M3.

                    -Mika K
                    Ajossa:
                    E39 530i Touring M-Sport

                    Comment

                    • Robi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 7606
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Mr. Zetor View Post
                      silikonisprayllä luulisi jäätymisen välttävän vaikka autoa aina välillä pesettäisikin.
                      Itseasiassa BMW:n tiivisteisiin ei pidä mennä laittamaan silikonispraytä...Menettää ominaisuutensa. Sellainen tökötti joka ei sisällä silikonia käy BMW:n tiivisteisiin...muistaakseni ainakin Shellin sellainen puikko jossa kovaa "vahaa" toimii.
                      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                      Tiedustelut priva tai 0452210069

                      Current
                      E61 530d
                      E39 530d
                      E39 520iA
                      E46 330xd
                      E28 528i

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10027
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by jare ///M3 View Post
                        ei mene 15".. oltava 17".
                        Joku tietty malli 16":n kyllä menee alle,ettei ota jarrusatuloihin kiinni.En vaan nyt muista merkkiä ja mallia.Hintaero renkaineen 17":een on kuitenkin olematon.Ja mielestäni ko. auto vaatii ajettavuutensa vuoksikin riittävän mataprofiilisen talvirenkaan(kin),jotta ajettavuus säilysi siedettävänä.

                        Comment

                        • jarci
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 783
                          • Sawo

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Joku tietty malli 16":n kyllä menee alle,ettei ota jarrusatuloihin kiinni.En vaan nyt muista merkkiä ja mallia.Hintaero renkaineen 17":een on kuitenkin olematon.Ja mielestäni ko. auto vaatii ajettavuutensa vuoksikin riittävän mataprofiilisen talvirenkaan(kin),jotta ajettavuus säilysi siedettävänä.
                          -aivan.samat oli tiedossa. mutta ajattelin vaan sanoa että ei tarvitse sitten päätä raapia, 17" sinne ainakin mahtuu. ja 16":ssa voi olla malleissa eroja tietysti. hintaerot kumeilla on aika olemattomat, ja 17" vannetta löytyy enemmän.

                          -itse laittaisin pelkästään m3sen 17" vakiovalssit jos talvirenkaille olisi tarvetta.

                          -hyvä auto varmasti talveksi ku laittaa lohkoon ja sisälle lämmittimen.
                          ite vaa en raaski talvea suolassa rullailla tuolla. sitä varten on 316
                          Nykyisin mennään X3 E83

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15240
                            • Ajamisen Iloa

                            #14
                            joo ite päästelen tuolla orkkis vanteilla ja 225/45-17" hakkapeliitta äksät pyörii alla. ihan hyvin pärjää mutta hirveät letkut nuo renkaat on valitettavasti.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15240
                              • Ajamisen Iloa

                              #15
                              Originally posted by mikalkai View Post
                              Tuossakin oli kyllä tuo alalippa suht matalalla, joten pitää sitä varoa. Tuosta ilmastoinnista en osaa sanoa mutta tuossa mallissa sitä ei jostain syystä ole. Kyllä se ihan alkuperäinen M3 on vm -93. Tai tosin jos todellakin kaikissa ilmastointi pitäisi olla niin täytyy sitten vielä oikeasti varmistaa että kyseessä ei ole mikään "oma rakenteinen" M3.

                              -Mika K
                              no on kyllä taas essonbaari juttuja että ois vakiona ilmastointi. ja toisaalta vaikka olisikin niin saahan sen silti tilattua ilman.
                              itsellänikin on melko pieniajotietokone, vaikka jotkut väittävät että kaikissa M3:ssa olisi isoin.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎