Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E36 M3 ympärivuotisessa käytössä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saulih
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 208
    • Jyväskylä

    #46
    Erikoista keskustelua noista hiekkasäkeistä

    Jos joku laittaa säkkejä takaluukkuun ja omasta mielestä ajoturvallisuus paranee niin entä sitte? Oman kokemuksen perusteella e36 on kivampi ohittaa kun on porukkaa kyydissä. Tänä talvena tälläkin korkeudella ollu pari kertaa sellainen keli että uudet hkpl2:t pyörii tyhjää 5-vaihteella 70km/h nopeudessa.

    Minusta on sama vaikka laittais katolle ne säkit jos sillä kerran parantaa omaa turvallisuuttaan. Kokonaan eri asia on millä PÄRJÄÄ, siitähän tässä ei ollu kyse.

    Ja jonkun mielestä eturenkaiden pito lähtee, joopa joo Varokaa ettei auto keuli ympäri jos on 2 äijää takapenkillä..

    Comment

    • Mr. Zetor
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 273
      • Lempäälä, Hell (summer home)

      #47
      Originally posted by Susi View Post
      Originally posted by jnj View Post
      Itekin äMMää käyttöautoksi harkinnut. Onkos näissä kaikissa luistonesto, kun vaimonkin pitäs sillä talvet pärjätä. ESP:kin löytynee jostain?

      JJ
      E36 M3:ssa, sekä 3.0:ssa että 3.2:ssa, ei ole minkäänlaista sutimisenestoa tai ESP:tä, autosta löytyy ainoastaan lukkoperä.
      omassa 97-loppuvuoden ämmässä on paperien mukaan ASC/T. f*ck that! ABS kyllä on mutta sutimista/sladitusta rajoittaa vain ja ainoastaan renkaiden hinnat... metro-auton analistien mukaan E36:een ei ole koskaan saanut DSC:tä, eikä sitä myöskään voi jälkiasentaa.

      Originally posted by saulih View Post
      Jos joku laittaa säkkejä takaluukkuun ja omasta mielestä ajoturvallisuus paranee niin entä sitte? Oman kokemuksen perusteella e36 on kivampi ohittaa kun on porukkaa kyydissä. Tänä talvena tälläkin korkeudella ollu pari kertaa sellainen keli että uudet hkpl2:t pyörii tyhjää 5-vaihteella 70km/h nopeudessa.
      exactly. ja sitten kun vielä lisää yhtälöön popin luukutuksen (jolloin ei kuule kierroksia) ja SMG-lootan joka polkaistessa heittää pari-kolme pykälää pienemmän rattaan pykälään, ei perän halukkuus nokan ohittamiseen ole enää näillä teholukemilla niin suuri ihme...
      too much hassel, too little hoff...

      Comment

      • Susi
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 473
        • Kuopio, Suomi

        #48
        Ilman muuta kannattaa auton perään laittaa hiekkasäkkejä ym, jos se normaalia käyttöä auttaa.
        Minulla tuo vuoden 97 M3 on manuaali, joka talvikäytössä on varmastikin loogisempi kuin SMG, siis kun itse voi päättää vaihtaako vaihdetta vai ei ja ajella väännöillä. Juuri tuo 3.2-litraisen vääntö tekee talviajon helpoksi (300Nm rikki 1800 rpm:ssa).

        Muistaakseni jenkkiversioissa oli ASC+t, mutta "aidossa" M3:ssa eli euroversiossa ei E36:ssa ole tosiaan mitään sutimisenestoa.

        Maantie -ja moottoritienopeuksissa pitää kaasun kanssa olla tarkkana tai perä ja keula saattavat vaihtaa paikkaa melkoisen nopeastikin.

        Comment

        • JTMD
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 834
          • Helsinki

          #49
          Itsellä e36 3.0 M3 nyt talvikäytössä.
          Alla 235 leveet nokian RSI kitkarenkaat ja juurikin tuon lukkoperän kanssa sillä pääsee sujuvammin liikkeelle kuin vanhalla 325:llani missä ei ollut lukkoa ja vielä kapeammat renkaat. (LUE: Yksi vetävä pyörä enemmän!)
          Ei siis ole ongelmaa

          Liikkeelle lähtö ja kiihdyttäminen on kiinni kaasun säätelijästä. Kyllä M3 toimii ihan hyvin talviautona.

          Ja liukkaalla tiellä rauhallinen kiihdytys suurempaa vaihdetta käyttäen ei siitä vaaratilanteita irtoa.
          Aivan täysin samalla tavalla sitä voi ajaa pääkalloliukkaalla kuin mitätahansa etuvetoa tai esim lukotonta takapotkua

          Ihmettelen
          Last edited by JTMD; 08-02-2007, 00:23. Reason: Viestin muotoa muokattu kun kerta joku ottaa sen vain vittuiluna
          -10 e93 325i
          -04 e46 320i
          -92 e31 850i 6speed
          -92 e30 325 cab
          -93 e36 M3
          -91 e36 325

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #50
            Originally posted by JTMD View Post
            Aivan TÄYSIN samalla tavalla sitä voi ajaa pääkalloliukkaalla kuin mitätahansa etuvetovessaa tai esim 325 takapotkua.
            yli 300Nm@1800rpm + läppärungot vaativat liukkaalla suht' tarkkaa motoriikkaa jos meinaa saada esim ylämäkeen nousevalla motarin kiihdytyskaistalla >80km/h kelattua. Siinä pinta-kaasussa kun ei ole isommin progressiota, tuntuma alustaan ja lukkoperä onneksi kompensoivat tuon ehkä ainokaisen talviajoheikkouden muihin verrattuna.

            Comment

            • Mr. Zetor
              BTCF Member
              • Oct 2005
              • 273
              • Lempäälä, Hell (summer home)

              #51
              Originally posted by JTMD View Post
              Ihmeellistä että jengi jauhaa jostain hiekkasäkeistä, luistonestosta yms.
              ...
              Ihmettelen suuresti tätä topikkia. Tässä ole päätä eikä häntää!
              juupajuu. ei vissiin ole pakko lukea jos ei itseä kiinnosta vai? itse en ainakaan kovin hirveästi maailmalle toitottaisi jos joku tekninen tsydeemi (kuten luistonesto) menisi useamman mailin oman kupolin yli.

              ja mikähän tämänkin foorumin perimmäinen tarkoitus taas oli, omien mielipiteiden ja kokemusten välittäminen (among other things) vai kaikkien eri mieltä olevien silmitön bashaaminen...

              to do list:
              a) hanki 5+ vuotta lisää ikää
              b) hommaa 3.2l M3, vaikka SMG
              c) kokeile talviajelua 'pohojoosessa' jossa teitä ei ole aurattu sitten vitun-pätkän-vertaa. 235-levyiset kitkarenkaat on varmasti peilijäällä ihan briljantit...

              sitten kun kohdat a-c on kondiksessa, tule ihmeessä kertomaan omista kokemuksistasi.
              too much hassel, too little hoff...

              Comment

              • Heksula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 2285
                • Porvoo

                #52
                Taitaa Mr.Zetor puhua melkosta mutua itsekkin. Ei täällä Helsingissä mitään teitä aurata kunnolla, kun lunta tulee vitusti. Yksinkertaisesti aurauskalusto ei siihen riitä. Tervetuloa vaan kokeilemaan, miltä tuntuu aamuruuhkassa peiliksi suditellut liikennevalojen alustat, tai 20cm sohjossa lilluvat sivutiet. Jäiset moottoritien rampit on ihan samanlaisia täälläkin. Ihan vaan näin, jotta ei liikaa taas leikitä Tamperelaisena "pohjoisen" asukkia.

                Ja tämä viesti on täysin OT, rupes vaan vituttamaan tuo helsinki -vastaisuus taas.
                2020 G20 320i xdrive

                Comment

                • JTMD
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 834
                  • Helsinki

                  #53
                  Originally posted by Mr. Zetor View Post
                  juupajuu. ei vissiin ole pakko lukea jos ei itseä kiinnosta vai? itse en ainakaan kovin hirveästi maailmalle toitottaisi jos joku tekninen tsydeemi (kuten luistonesto) menisi useamman mailin oman kupolin yli.

                  ja mikähän tämänkin foorumin perimmäinen tarkoitus taas oli, omien mielipiteiden ja kokemusten välittäminen (among other things) vai kaikkien eri mieltä olevien silmitön bashaaminen...

                  to do list:
                  a) hanki 5+ vuotta lisää ikää
                  b) hommaa 3.2l M3, vaikka SMG
                  c) kokeile talviajelua 'pohojoosessa' jossa teitä ei ole aurattu sitten vitun-pätkän-vertaa. 235-levyiset kitkarenkaat on varmasti peilijäällä ihan briljantit...

                  sitten kun kohdat a-c on kondiksessa, tule ihmeessä kertomaan omista kokemuksistasi.
                  Et itsekkään mitään ikälisää saa puhumalla "hesan pelleistä"

                  Tämä olikin oma mielipiteeni asiaa kohtaan.

                  Ja noihin kohtiin a-c... Teeppä sama sitten itse perässä mutta tule tänne helsinkiin ajelemaan.
                  Ja sitä nimenomaan pelijäätä täällä risteyksissä ym löytyy kyllä ihan 100 varmasti, puhumattakaan kiihdytyskaistoista.

                  Nepä on ne ajotavat miten sitä autoa ajetaan. Tästä topikista tuli nyt vaan sattumalta mieleen että jos omistaa tehokkaamman auton niin mikä ihme estäisi liikkumasta tällä autolla aivan kuten muutkin samantyyppiset henkilöautot.

                  Jospa nyt et vaikka provosoituis lisää ja alkais itkemään asiasta niin eiköhän se ollut tässä.
                  Last edited by JTMD; 08-02-2007, 00:31.
                  -10 e93 325i
                  -04 e46 320i
                  -92 e31 850i 6speed
                  -92 e30 325 cab
                  -93 e36 M3
                  -91 e36 325

                  Comment

                  • saulih
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2005
                    • 208
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by Heksula View Post
                    Taitaa Mr.Zetor puhua melkosta mutua itsekkin. Ei täällä Helsingissä mitään teitä aurata kunnolla, kun lunta tulee vitusti. Yksinkertaisesti aurauskalusto ei siihen riitä. Tervetuloa vaan kokeilemaan, miltä tuntuu aamuruuhkassa peiliksi suditellut liikennevalojen alustat, tai 20cm sohjossa lilluvat sivutiet. Jäiset moottoritien rampit on ihan samanlaisia täälläkin. Ihan vaan näin, jotta ei liikaa taas leikitä Tamperelaisena "pohjoisen" asukkia.

                    Ja tämä viesti on täysin OT, rupes vaan vituttamaan tuo helsinki -vastaisuus taas.
                    no jaa.. Voisin lisätä komu (kokemuksen mukaan) kommentin.

                    Etelä-rannikon talvi on aivan erilainen, siitä ei pääse mihinkään. 20-vuoden kokemuksella, ja säännöllisesti jkl-hki tai jkl-tku väliä ajelleena ei voi olla mitään muuta mieltä. Eikä siinä mitään, molemmissa on hyvät puolensa. Mutta jos Helsingissä on helmikuussa keskimäärin 18cm lunta, niin Jyväskylässä sitä on yli puoli metriä. Ja tänä aamuna kaveri valitteli puhelimessa, että Turussa on 24 astetta pakkasta.. noh, täällä mittari näytti -36,8. Pointti on se, että 18cm vs. 51cm, ja -24 vs. -37 on todella iso ero.

                    Minusta kukaan ei ollut Helsinki-vastainen, vaan kertoi tuon saman asian eri tavalla.

                    Comment

                    • Mr. Zetor
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 273
                      • Lempäälä, Hell (summer home)

                      #55
                      Originally posted by Heksula View Post
                      Taitaa Mr.Zetor puhua melkosta mutua itsekkin. Ei täällä Helsingissä mitään teitä aurata kunnolla, kun lunta tulee vitusti. Yksinkertaisesti aurauskalusto ei siihen riitä.
                      juuri niin. aurauskalusto ei riitä teiden nopeaan avaamiseen kun lunta joskus tulee paljon. muualla maassa on paljon tieosuuksia joita _ei_ aurata. piste. esim. tampere-valkeakoski -välillä ohituskaistojen auraus on kokonaan lopetettu liikenneturvallisuuteen vedoten (wtf!). just viime viikolla tolla pätkällä jolla itekin viime vuonna pyöräytin ajoi joku itsensä hengiltä.

                      Originally posted by Heksula View Post
                      Tervetuloa vaan kokeilemaan, miltä tuntuu aamuruuhkassa peiliksi suditellut liikennevalojen alustat, tai 20cm sohjossa lilluvat sivutiet. Jäiset moottoritien rampit on ihan samanlaisia täälläkin. Ihan vaan näin, jotta ei liikaa taas leikitä Tamperelaisena "pohjoisen" asukkia.
                      ja aamuruuhkassako on teillä on pilkkopimeää ja satasen vauhdit? kyllä noita hesan oloja on tullut aika paljon nähtyä ja edelleen olen vahvasti sitä mieltä että siellä meri-ilmasto, kaupungin sitoma lämpö ja _hieman_ suuremmat liikennemäärät sekä teiden parempi kunnossapito pitävät tiet paremmassa kunnossa.

                      eniwei, mikähän tässä threadissa mun alkuperäinen pointti oikein oli? kenties _vain ja ainoastaan_ se että omien havaintojen perusteella näillä leveysasteilla tällä autolla ja näillä teillä muutama hiekkasäkki peräkontissa lisää pitoa takapyörille. tästä sitten kaikki hesan bessesrwisser-tommimäkiset innostuivat ja alkoivat herjaamaan huonosta ajotaidosta, tyhmyydestä ja fysiikan lakien tuntemattomuudesta.

                      Originally posted by Heksula View Post
                      Ja tämä viesti on täysin OT, rupes vaan vituttamaan tuo helsinki -vastaisuus taas.
                      kuten sanottu, minähän en tässä mitään bashausta aloittanut! jossain vaiheessa vaan keitti yli kun kaiken maailman omatekoiset ralliammattilaiset esittivät absoluuttisena totuutena essonbaarimutujansa _minun_ autoni käyttäytymisestä.


                      Originally posted by JTMD View Post
                      Et itsekkään mitään ikälisää saa puhumalla "hesan pelleistä"
                      juu, ei tässä iässä mitään ikälisiä enää halutakaan... ja jos ei mennyt jakeluun toi ilmaisu niin kyseessähän on vain komplementti 'landeille' joka kehä 3:n sisäpuoliset tuntuvat kaikista muista suomalaisista käyttävän.

                      Originally posted by JTMD View Post
                      Ja noihin kohtiin a-c... Teeppä sama sitten itse perässä mutta tule tänne helsinkiin ajelemaan.
                      Ja sitä nimenomaan pelijäätä täällä risteyksissä ym löytyy kyllä ihan 100 varmasti, puhumattakaan kiihdytyskaistoista.
                      a varmaan jo hallussa, tasaluku 100000 tulee kohta täyteen. b on jo. c: ks. ed., en vaan mitenkään voi hiffata miten jonkun mielestä pääkaupunkiseudulla olisi paskemmat ajo-olosuhteet kuin täällä periferiassa!

                      Originally posted by JTMD View Post
                      Jospa nyt et vaikka provosoituis lisää ja alkais itkemään asiasta niin eiköhän se ollut tässä.
                      luepas koko threadi alusta alkaen ja katso että kuka alkoi itkemään ja mistä ja että kuka vain vastasi samalla mitalla. tai no, mitä suotta, oletkin jo näemmä ehtinyt provoilusi editoimaan pois.

                      ja vielä kerran, jos joku haluaa kommentoida allekirjoittaneen ajotaitoja, ajotyyliä, auton käyttäytymistä tms. laittakoon privaa etteivät nämä sinänsä varsin asiallisina ja informatiivisinä alkaneet threadit huku absoluuttisen turhaan jaa-ei-tyhjiä-poissa -tyyliseen pätemispaskaan. ja jos rannikon vs. sisämaan sää/tieliikenneolosuhteista on jotain sanottavaa, on syytä heittää esim. viite johonkin meteorologiseen tutkimustulokseen. sama pätee massan lisäämiseen vetävien pyörien päälle, kitkayhtälöt vaan uusiksi ja mielelläni tutkailen tuloksia.
                      too much hassel, too little hoff...

                      Comment

                      • blury
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 229
                        • Seinäjoki

                        #56
                        Hyvin on emäntäkin pärjänny M3:sella talvella.
                        Ei kuulema ole edes liukas!
                        Bimmerissä on kumminkin uusi kierros 225/45-17 hakkapeliitta kitka nastoja.
                        Renkailla ja kunnon renkailla on oleellinen merkitys talvi ajettavuuteen, kun kyseessä on vähän normaalia tehokkaampi auto.
                        Kyllähän tuo oikeasti on kiinni aivan täysin kaasujalan käytöstä,miten liukkaalta se tuntuu.

                        Comment

                        • Umpa
                          Newbiemmer
                          • Mar 2006
                          • 24
                          • janakkala

                          #57
                          Originally posted by blury View Post
                          Hyvin on emäntäkin pärjänny M3:sella talvella.
                          Ei kuulema ole edes liukas!
                          Bimmerissä on kumminkin uusi kierros 225/45-17 hakkapeliitta kitka nastoja.
                          Renkailla ja kunnon renkailla on oleellinen merkitys talvi ajettavuuteen, kun kyseessä on vähän normaalia tehokkaampi auto.
                          Kyllähän tuo oikeasti on kiinni aivan täysin kaasujalan käytöstä,miten liukkaalta se tuntuu.
                          Harkinnut kans hakkapeliittojen ostamista noitten kitkojen tilalle kun täälläpäin ei hirveesti lunta oo teillä ollut. Pelkällä jäällä auto ihan hirvee pulkka ajaa.

                          Comment

                          • JTMD
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 834
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by Mr. Zetor View Post
                            a varmaan jo hallussa, tasaluku 100000 tulee kohta täyteen. b on jo. c: ks. ed., en vaan mitenkään voi hiffata miten jonkun mielestä pääkaupunkiseudulla olisi paskemmat ajo-olosuhteet kuin täällä periferiassa!


                            luepas koko threadi alusta alkaen ja katso että kuka alkoi itkemään ja mistä ja että kuka vain vastasi samalla mitalla. tai no, mitä suotta, oletkin jo näemmä ehtinyt provoilusi editoimaan pois.

                            ja vielä kerran, jos joku haluaa kommentoida allekirjoittaneen ajotaitoja, ajotyyliä, auton käyttäytymistä tms. laittakoon privaa etteivät nämä sinänsä varsin asiallisina ja informatiivisinä alkaneet threadit huku absoluuttisen turhaan jaa-ei-tyhjiä-poissa -tyyliseen pätemispaskaan. ja jos rannikon vs. sisämaan sää/tieliikenneolosuhteista on jotain sanottavaa, on syytä heittää esim. viite johonkin meteorologiseen tutkimustulokseen. sama pätee massan lisäämiseen vetävien pyörien päälle, kitkayhtälöt vaan uusiksi ja mielelläni tutkailen tuloksia.
                            OT:
                            Puhutaan muuten varmaankin jo henkisestä iästäsi...
                            Menit nyt asian vierestä jälleen. Sanomani ei nyt vaan ollut suunnattu sinuun tai ajotaitoihisi tai että olisin viitannut ajokeleihin ja tieolosuhteisiin niin kaupunkialueella kuin muualla. Molemmissa kun on eroja niin voit nyt sitten vertailla niitä itseksesi. Toivotaan nyt vaan että mietit ehkä itsekkin sanojasi.

                            Asiaan:
                            Aika herkku sää oli tänään 10-15cm pakkaslunta pelijään päällä. Paremmin pääsivät liikkeelle ne joilla oli autossaan nastat tai neliveto.
                            Vaikka näin, mielestäni tuolla voi edetä ihan nätisti ilman luistonestoa mutta maltilla pitää lähteä ja jarrutella
                            Last edited by JTMD; 08-02-2007, 16:38.
                            -10 e93 325i
                            -04 e46 320i
                            -92 e31 850i 6speed
                            -92 e30 325 cab
                            -93 e36 M3
                            -91 e36 325

                            Comment

                            • RedBullet
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 256
                              • Anttola

                              #59
                              Originally posted by blury View Post
                              Hyvin on emäntäkin pärjänny M3:sella talvella.
                              Ei kuulema ole edes liukas!
                              Bimmerissä on kumminkin uusi kierros 225/45-17 hakkapeliitta kitka nastoja.
                              Renkailla ja kunnon renkailla on oleellinen merkitys talvi ajettavuuteen, kun kyseessä on vähän normaalia tehokkaampi auto.
                              Kyllähän tuo oikeasti on kiinni aivan täysin kaasujalan käytöstä,miten liukkaalta se tuntuu.

                              Täysin samat sanat. Yksi talvi takana, ja hyvin on pärjätty. Mulla pyörii melkein samat renkaat alla ja ajettavuus on ollut erinomainen.

                              Yhden kerran hyperventiloin kun lunta oli niin paljon tiellä, että se etupuskurin alaosa aurasi kaistaa kun olin aamulla ekana liikkeellä. Ja auto ei ole madallettu.
                              No coffee breaks... No weekends... No sick days...

                              "What do I do? I'm a athlete & yeah, it's a job. Only the day doesn't start at 9 & it won't end at 5. It starts from the time I open my eyes to the time I shut them. It's not a 5 day work week. I live it 24/7... This is a job. This is my life."

                              Comment

                              • Uri
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2007
                                • 65
                                • Kouvola

                                #60
                                Nostetaas tätä, kun on vihdoin talvea myös täällä etelässä.. Lisää kommentteja, kiitos.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎