ja päädytään tulokseen normaalia on , vaikka johan sen jo järkikin sanoo kun vähän aikaa jaksaa miettiä.
Todellakin, esim. kesällä neste "kalt" rajassa ja kone kuumana jossain muualla... Talvella menee ale kalt-rajan ollessa pakkasessa tjms. ihan ok. Mutta korkissa kuuluu olla tiiviste jottei höyrystä nestettä pihalle kun kuitenkin paineen alla toimiva suljettu järjestelmä!
Todellakin, esim. kesällä neste "kalt" rajassa ja kone kuumana jossain muualla... Talvella menee ale kalt-rajan ollessa pakkasessa tjms. ihan ok. Mutta korkissa kuuluu olla tiiviste jottei höyrystä nestettä pihalle kun kuitenkin paineen alla toimiva suljettu järjestelmä!
Joo pitänee kokeilla miten käyttäytyy tiivisteen kanssa ja jos ei niin vikaa sitten etsimään jostain muualta kuin korkista..
OT: Kuuluuko vesiletkujen olla kovat kun auto on lämmin (108 astetta)? Lämpöviisari on kuitenkin keskellä. Auto on E39 540 11/2002
Järjestelmässä on painetta reilusti koneen ollessa kuuma ja korkin ollessa tiiviisti kiinni. Letkut ovat silloin kovina, mutta ei nyt sentään tuplasti turvonneina. Tämä tapahtuu mittarin ollessa siinä puolessa välissä ihan normaalisti.
Viallinen korkki tai liian alhaisella paineella avautuva korkki päästävät letkut löysiksi ja nestepinnan kohoamaan paisarissa aivan ylös.
Normaalisti nestepinta paisarissa nousee ehkä noin 5 cm.
Järjestelmässä pitää olla reilusti painetta jo siksikin, jotta kiehumispiste nousee yli sadan asteen.
Sehän on SULJETTU jäähdytysjärjestelmä.
Comment