Toi ensimmäinen airbag 3 puolanen airbag ratti menee vaikeaksi päivittää kun se isohko slipring pitää asentaa autonpuoleen..ei ole kokemusta. Mutta seuraava 4-puolainen ratti vm 1993-1994 päivitys uudempaan malliin vaatii siis slipringin vaihto yhden johdan uudelleen liittimseen ( torvi, sininen) ja viiksenpitääjä...eli noin 5€ osa. Sitten 1994 eteenpäin eli e36 salmiakki ratti ja ns facelift kolme puolainen ratin slipring in sama. Eli ne käy heittämällä keskenään, siihen asti kun tuli 99/3 tuplaairbag liitin mallit e46, e39 ja e38 ssa.
Minullahan on näitä noin kymmenen varastossa osa uudelleen verhoiltu...pitääkin ottaa uudet kuvat ja laittia uusi ilmoitus..
Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Millä olette hoitaneet noita nahkaratteja?
Entä kun nahka on alkanut jo hieman kulahtamaan, onko enää muuta niksia kun painaa käsi taskuun ja kaivaa kuvetta uutta varten?
Millä olette hoitaneet noita nahkaratteja?
Entä kun nahka on alkanut jo hieman kulahtamaan, onko enää muuta niksia kun painaa käsi taskuun ja kaivaa kuvetta uutta varten?
Uudelleenverhoilu varmaankin auttaisi, saa sellaisen kuin haluaa
Uudelleenverhoilu varmaankin auttaisi, saa sellaisen kuin haluaa
Niin jos nahkäa on kerran alkanut kulua tietyn verran niin ei mikä hoitoaine enään auta. Rattienverhoilu palvelu kun yllätys yllätys löytyy esim täältä...esim täältä..
Jatketaan nyt tähän vanhaan topicciin. Eli olen aikeissa vaihtaa tällaisen ratin:
Itsellä siis tällähetkellä tämä ratti:
Tänään kokeilin ruuvata tuon ratin irti, ja tällaiselta näytti:
Eli mitä kaikkea tässä nyt oikeasti menee vaihtoon? Noita kolmipuolaisia on ilmeisesti montaa mallia. Nyt olisi tarjolla yksi "uudemman" e36:n malli. Onko sellaisen vaihto tuon nykyisen tilalle millainen operaatio?
Ja jos jollain nyt olisi tiedossa tuohon sopivaa m-rattia niin tarjousta tulemaan
Toi oma on 1/94, joten tohon ilmeisesti pitäisi tehdä jotain, mutta mitä? Joo oon tuolta itsekin kysellyt rattia, mut ei oo enää kuin pelkkiä "kehiä" eli pitäisi sitten löytää vielä airbag siihen
Edit. Nyt löyty tuollainen, eli käykö tämä meikäläiselle?
Toi oma on 1/94, joten tohon ilmeisesti pitäisi tehdä jotain, mutta mitä? Joo oon tuolta itsekin kysellyt rattia, mut ei oo enää kuin pelkkiä "kehiä" eli pitäisi sitten löytää vielä airbag siihen
Edit. Nyt löyty tuollainen, eli käykö tämä meikäläiselle?
Itse olen tehnyt tismalleen samanlaisen swapin, mutta siitä on jo aikaa. Ainakin ton mustan vilkunviiksen kehyksen jouduin vaihtamaan uudemman malliseen. Menee paikalleen ilman muutoksia. Tilasin sen marmorilta. Äänimerkin johdolle piti tehdä jotain.
Toki ratti, airbag ja slipring(liukurengas) menivät vaihtoon. Muuten kaikki meni ihan bolt on. Liittimet passasi suoraan vaikka jonkun mukaan olisi joutunut ottamaan vanhasta ratista.
Ps. Ota huomioon että uusi rattisi on ns. yksitoiminen airbag ratti. Sillä vastaavan version ruori e46.sta ei passaa. Tai ainakaan bägi ei käy/pelaa.
Asennuksessa kannattaa muistaa, että renkaat ja ratti on varmasti suorassa. Slip ring täytyy olla siten että rattia voi kääntään ääriasentoihin ilman että liukurenkaan sisällä oleva johdin kiristyy liikaa ja siten vaurioituu.
Ennen asennusta sen voi tarkastaa pyörittämällä liukurengasta käsin. Muistaakseni se pyörii 6,5-7 kierosta vaivatta, joten keskikohdan saa merkattua tällöin ylös(3-3.5 kierrosta).
Kyllä juurikin toi käy teikäläiselle ja on vanhan mallinen, yksitoiminen. Sen tunnistaan helpoiten, kun ratin rungossa ei ole kiinnitysreiän lisäksi kuin yksi läpimeno reikä. Uudemmissa on ainakin kaksi läpi menoa.
Itse olen tehnyt tismalleen samanlaisen swapin, mutta siitä on jo aikaa. Ainakin ton mustan vilkunviiksen kehyksen jouduin vaihtamaan uudemman malliseen. Menee paikalleen ilman muutoksia. Tilasin sen marmorilta. Äänimerkin johdolle piti tehdä jotain.
Toki ratti, airbag ja slipring(liukurengas) menivät vaihtoon. Muuten kaikki meni ihan bolt on. Liittimet passasi suoraan vaikka jonkun mukaan olisi joutunut ottamaan vanhasta ratista.
Ps. Ota huomioon että uusi rattisi on ns. yksitoiminen airbag ratti. Sillä vastaavan version ruori e46.sta ei passaa. Tai ainakaan bägi ei käy/pelaa.
Asennuksessa kannattaa muistaa, että renkaat ja ratti on varmasti suorassa. Slip ring täytyy olla siten että rattia voi kääntään ääriasentoihin ilman että liukurenkaan sisällä oleva johdin kiristyy liikaa ja siten vaurioituu.
Ennen asennusta sen voi tarkastaa pyörittämällä liukurengasta käsin. Muistaakseni se pyörii 6,5-7 kierosta vaivatta, joten keskikohdan saa merkattua tällöin ylös(3-3.5 kierrosta).
Toivottavasti oli sentään jotain apua.
Tästä oli erittäin suuresti apua Viimeinkin joku jolla oikeasti tietoa, kun kaikkialla vaan mutua asiasta.. Tossa ebayn linkissä vaan näkyy lukevan, nyt kun tarkemmin katoin, että slipring ei kuulu kauppaan. Mitähän moinen mahtaa maksaa? Ja mistä niitä kannattaisi etsiä? Perhana kun löytäisi jostain vaan valmiin paketin missä olisi ratti, bägi ja slipring. Kun tuntuu vähän hankalalta alkaa etsimään kaikkia osia erikseen, varsinkin kun ei oikein 100 varmasti tiedä mitä on ostamassa
Comment